Gå til innhold

Roasted av venner fordi jeg er feit

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I går kveld opplevde jeg noe som jeg synes var ekstremt ubehagelig.

Jeg har en BMI på 30, så er litt overvektig, men ikke sykelig overvektig. Kolesterol, blodtrykk, hjerte, helse generelt er bra, er ikke i noe faresone. Har diabetes, men langtidsblodsukkeret mitt er stabilt og fint.

Jeg var med to venner, og helt uoppfordret begynte de å kommentere vekten min. De snakket om hvordan jeg var feit, også begynte de å le og sammenligne meg med Jørgen Foss. (Ikke meningen å henge ut Jørgen, men det var kun en del av fortellingen).

Når jeg helt rolig prøvde å fortelle at «så overvektig er jeg ikke». Begynte de med, «nei, kanskje ikke nå» «men du kommer til å bli så feit, fordi du har ikke kontroll». Så begynte de å le, harselere med kostholdet mitt, og kom med spydige kommentarer som «du spiser vel 3 potetgullposer om gangen du». Når jeg prøvde å si imot, så bare fortsatte de med at jeg ville dø før jeg var 30, eller kanskje maks 50, og spurte om det var «det jeg ønsket». De ville rett og slett ikke gi seg, og når jeg til slutt ikke klarte å svare eller si noe, så bare fortsatte de.

Jeg prøvde å forklare at jeg går hver 3. mnd til kontroll, og at alle blodprøver er fine, men da skulle de forsvare seg med «vi vil jo bare ditt beste», «vi vil jo ikke at du skal dø fra oss, for det er jo det du kommer til å gjøre».

Jeg prøvde å legge den død med å si rolig at jeg tar helsen min på alvor dersom jeg får problemer med bl.a. kolesterol, blodsukker, kner, men at jeg ikke ønsker å lage et problem ut av det sålenge jeg er frisk. Da ble jeg møtt med at «jeg tenker ikke langsiktig» fordi jeg «vil jo bli feitere, og jeg vil bli sykere, og dø som ung», men at jeg bare ikke var i «stand» til å se det selv.

Jeg forstår at jeg kanskje veier litt mye, og jeg får tett oppfølging av fastlege og på sykehus, og tar selvsagt til meg alle råd, fordi jeg vil ha en god helse.

Men jeg synes det er så forferdelig unødvendig, og sårende, når venner skal blande seg inn i min helse (uoppfordret), og spesielt når de begynner å håne meg for det. 

Det er mulig jeg hadde akseptert det mer om det ble sagt på en annen måte, eller i en annen kontekts. Men det å helt uoppfordret kommentere min helse, og samtidig på en måte som føltes ydmykende (for de ga seg aldri), så føltes det veldig feil og unødvendig.

Jeg skjønner at helse er viktig, og at det er viktig å bry seg og å kunne si ifra når noen trenger hjelp, eller ikke ser det selv. Men dette føltes ikke som venner som brydde seg, det føltes mer som mobbing og uthenging (og da tenker jeg mer på måten det ble sagt og gjort på).

Overreagerer jeg her, og er det slik at man burde finne seg i dette dersom man har noen kilo ekstra?

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke akseptert. Du veit selv at du er overvektig og trenger ikke noe kommentarer på det. Om de hadde tatt det på en finere måte, kunne de bedt deg med ut på turer.

ikke sikkert helsa dems er så bra, selv om de er slanke.

:klem:

Anonymkode: b12fb...5b0

• Liker 43
Skrevet

Dette var ikke to venninner som ga deg "gode råd" og "ville deg vel". Dette var tre jenter, hvorav to av dem rotta seg sammen mot den tredje - deg - og gikk til kraftig angrep på deg personlig. Og at de attpåtil prøvde å gjemme håningen av deg i at dette var ment som gode råd, er jo virkelig å tråkke på deg mentalt også. Er du også dum, i deres øyne, siden de tenkte at de kunne senke deg på denne måten? Snakk om å snakke ned til deg - ovenfra og ned.

Dette skal du ikke finne deg i. Hvis det får deg til å føle deg bedre, så hadde jeg tatt en prat med hver av dem - hvor du er den som prater, og de lytter. Du skal i tilfelle fortelle dem i klartekst at slik behandling som dette finner du deg ikke i, og de har tråkket langt over grensen av hva du aksepterer. Du anser dette vennskapsfoholdet som ferdig, og hvis de vil komme med en unnskyldning så kan du ta imot den - men vennskapet er fremdeles over. 

Og hvis du ikke orker tanken på noen konfrontasjon, så er det helt innafor det og. Du skal gjøre det du føler er best for deg selv, for det er tross alt du som har blitt utsatt for krenking og grov hets fra noen som du trodde var venninner.

Så begynner du å kikke deg om etter andre venninner. Det finnes mye bedre mennesker enn dette der ute. Du vil ikke ha disse i livet ditt. I neste omgang, når dere eventuelt blir litt eldre og får dere familier, så er det slike jenter som går bak ryggen din og melder deg anonymt til barnevernet og slikt fordi "de bare vil ditt beste" - eventuelt "barnets beste". Du vet ikke hva sånne folk som dette finner på i neste omgang. Kutt dem ut straks. 

Anonymkode: e411d...30f

• Liker 40
Skrevet (endret)

Tenker at det er fint at venner bryr seg, men at denne tilnærmingen hvor du opplevde at du ble harselert med er både feil, ufint og respektløst. Som en annen her skrev, så mye bedre om de hadde spurt deg om du ville være med på fysisk aktivitet. Eller rett og slett spørre om det er en måte de kan støtte deg på. Eksempelvis felles godteristopp (hvis det er en utfordring), avtaler om å trene sammen, turer, avtaler om sunt kosthold osv. Og selvfølgelig også respektere om det er ønskelig at dette ikke er et tema i det hele tatt. 

Endret av Aureka
  • Liker 9
Skrevet

Og du er venn med disse to fordi?

Anonymkode: 0647c...c60

• Liker 21
Gjest Maxwell
Skrevet (endret)

Dette er ikke venner. Det er to som har behov for å rakke ned på andre for å føle seg bedre. Dette med at de "vil ditt beste" er blank løgn. 

Endret av Maxwell
Skrevet (endret)

Hyggelig med litt støtte :) Blir fort at man lar slikt bare gå, eller tenker at man overreagerer.

Jeg vet at jeg har noen kilo for mye, og jeg vet at jeg ikke er den mest aktive eller den med det beste kostholdet. Men jeg har det bra og er frisk, så derfor lurer man jo på hvorvidt slike kommentarer fra venner er nødvendig, eller noe man skal finne seg i.

Ble ganske satt ut, av hele greia, for det var veldig uventa, og kom liksom fra ingenting.

For å oppklare ting, vi er gutter, så kamerater blir vel mer rett enn venninner :unsure:

Jeg er vel venner med de, fordi jeg har vokst opp med, vært i samme vennekrets, de tingene der, og det aldri har vært noe sånne ugreie ting før.

Kommer nok ikke til å kutte dem ut, skal heve meg over det. Men jeg er jo usikker hvordan jeg skal forholde meg til det, om jeg skal si noe, eller se om de selv skjønte at dette var ugreit og ikke noe som burde gjenta seg.

Til den som spurte over, rent akademisk er jeg ikke dum, gått flere år på universitet. Men jeg er nok litt enkel i hverdagen, lever avslappet og liker å ta ting med ro :) 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 8
Skrevet
38 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

I går kveld opplevde jeg noe som jeg synes var ekstremt ubehagelig.

Jeg har en BMI på 30, så er litt overvektig, men ikke sykelig overvektig. Kolesterol, blodtrykk, hjerte, helse generelt er bra, er ikke i noe faresone. Har diabetes, men langtidsblodsukkeret mitt er stabilt og fint.

Jeg var med to venner, og helt uoppfordret begynte de å kommentere vekten min. De snakket om hvordan jeg var feit, også begynte de å le og sammenligne meg med Jørgen Foss. (Ikke meningen å henge ut Jørgen, men det var kun en del av fortellingen).

Når jeg helt rolig prøvde å fortelle at «så overvektig er jeg ikke». Begynte de med, «nei, kanskje ikke nå» «men du kommer til å bli så feit, fordi du har ikke kontroll». Så begynte de å le, harselere med kostholdet mitt, og kom med spydige kommentarer som «du spiser vel 3 potetgullposer om gangen du». Når jeg prøvde å si imot, så bare fortsatte de med at jeg ville dø før jeg var 30, eller kanskje maks 50, og spurte om det var «det jeg ønsket». De ville rett og slett ikke gi seg, og når jeg til slutt ikke klarte å svare eller si noe, så bare fortsatte de.

Jeg prøvde å forklare at jeg går hver 3. mnd til kontroll, og at alle blodprøver er fine, men da skulle de forsvare seg med «vi vil jo bare ditt beste», «vi vil jo ikke at du skal dø fra oss, for det er jo det du kommer til å gjøre».

Jeg prøvde å legge den død med å si rolig at jeg tar helsen min på alvor dersom jeg får problemer med bl.a. kolesterol, blodsukker, kner, men at jeg ikke ønsker å lage et problem ut av det sålenge jeg er frisk. Da ble jeg møtt med at «jeg tenker ikke langsiktig» fordi jeg «vil jo bli feitere, og jeg vil bli sykere, og dø som ung», men at jeg bare ikke var i «stand» til å se det selv.

Jeg forstår at jeg kanskje veier litt mye, og jeg får tett oppfølging av fastlege og på sykehus, og tar selvsagt til meg alle råd, fordi jeg vil ha en god helse.

Men jeg synes det er så forferdelig unødvendig, og sårende, når venner skal blande seg inn i min helse (uoppfordret), og spesielt når de begynner å håne meg for det. 

Det er mulig jeg hadde akseptert det mer om det ble sagt på en annen måte, eller i en annen kontekts. Men det å helt uoppfordret kommentere min helse, og samtidig på en måte som føltes ydmykende (for de ga seg aldri), så føltes det veldig feil og unødvendig.

Jeg skjønner at helse er viktig, og at det er viktig å bry seg og å kunne si ifra når noen trenger hjelp, eller ikke ser det selv. Men dette føltes ikke som venner som brydde seg, det føltes mer som mobbing og uthenging (og da tenker jeg mer på måten det ble sagt og gjort på).

Overreagerer jeg her, og er det slik at man burde finne seg i dette dersom man har noen kilo ekstra?

Og du kaller disse to «venner»? 😳

Dette er jo direkte mobbing! Og venner mobber ikke hverandre. Altså det er fult mulig og ta opp temaet om overvekt, og bekymring for en god venns liv på en pen måte. Man bryr seg jo om venner og ønsker ikke å se dem dø. Men det finnes en god måte å gjøre det på uten å slenge dritt og mobbe noen med «du spiser vel 3 poser chips om gange, haha».

Jeg hadde droppet disse to «vennene». Helt ærlig hadde jeg heller vært helt alene enn å ha venner som er «støttende» som dette.

Anonymkode: 39a90...a40

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Hyggelig med litt støtte :) Blir fort at man lar slikt bare gå, eller tenker at man overreagerer.

Jeg vet at jeg har noen kilo for mye, og jeg vet at jeg ikke er den mest aktive eller den med det beste kostholdet. Men jeg har det bra og er frisk, så derfor lurer man jo på hvorvidt slike kommentarer fra venner er nødvendig, eller noe man skal finne seg i.

Ble ganske satt ut, av hele greia, for det var veldig uventa, og kom liksom fra ingenting.

For å oppklare ting, vi er gutter, så kamerater blir vel mer rett enn venninner :unsure:

Jeg er vel venner med de, fordi jeg har vokst opp med, vært i samme vennekrets, de tingene der, og det aldri har vært noe sånne ugreie ting før.

Kommer nok ikke til å kutte dem ut, skal heve meg over det. Men jeg er jo usikker hvordan jeg skal forholde meg til det, om jeg skal si noe, eller se om de selv skjønte at dette var ugreit og ikke noe som burde gjenta seg.

Til den som spurte over, rent akademisk er jeg ikke dum, gått flere år på universitet. Men jeg er nok litt enkel i hverdagen, lever avslappet og liker å ta ting med ro :) 

Om dere er gutter eller jenter spiller ingen rolle - kutt dem ut uansett. Jo før, jo bedre. Dette er personer som ikke vil deg vel, som mobber deg for å føle seg bedre og for å føle seg mer sammensveiset med hverandre. Det er forferdelig stygt, og det gjelder gutter akkurat som jenter. For din egen selvfølelse - kutt dem ut. 

Anonymkode: e411d...30f

• Liker 10
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Det er ikke ok og ikke noe du skal finne deg i. Du tok det veldig fint, og at du reagerte så fattet og samlet er sterkt gjort. Mange ville nok reagert med sinne eller synlig tristhet, og med god grunn. Om du ikke kutter de ut så synes jeg i alle fall du skal vise de hvor skapet skal stå. De tråkket langt over grensen for hvordan det er ok å behandle en venn. 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 11
Skrevet

Jeg har venner som faller i kategorien helseskadelig overvektig, men det hadde aldri falt meg inn å kommentert på dette, ikke engang som en bekymring. Jeg er selv rett over kanten til overvektig, og vil ikke engang tenke på hvordan jeg hadde reagert om dette hadde skjedd med meg. Ethvert oppegående menneske vil forstå at vekt ofte er et sensitivt tema, og dessuten har vel de fleste i Norge legesjekker innimellom hvor dette eventuelt ville blitt tatt opp om det var et problem for helsen. Det at disse "vennene" dine i tillegg håner deg for dette er absolutt ikke greit, og jeg håper virkelig du finner deg andre venner. Humor på andres bekostning er noe av det mest forkastelige jeg vet om. De hadde heller ikke lagd vitser om det eller ledd av deg om de virkelig var bekymret for helsen din. Bytter du ut ordet "overvektig" i teksten din med en eller annen sykdom (ikke at overvekt er en sykdom, men fordi de påstår at de er bekymret for helsen og levetiden din) så ser du hvor alvorlig dette er. Jeg ville heller vært venneløs, enn å hatt slike "venner". 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke de mente det i ond hensikt, selv om dette overhodet ikke er akseptabelt og ikke bør gjenta seg. Jeg tror ikke de forstår alvoret i at du blir lei deg når de harselerer med vekten din. Jeg synes du skal si ifra tydelig og bestemt. 

Anonymkode: 17a33...06c

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke venner! De er jo direkte stygg med deg. 

Anonymkode: 73294...3fb

• Liker 5
Gjest ukjent93
Skrevet (endret)

.

Endret av ukjent93
Skrevet

Du overreagerer ikke. "Vi vil bare ditt eget beste", ja da må man mobbe vennen sin tydeligvis! 

Bare å si at du ikke vil se eller høre fra dem igjen og blokkere 

Anonymkode: a315b...fcc

• Liker 8
Skrevet

Altså, jeg skjønner ikke hvor mange på kg finner vennene sine? Og hvilke miljø dere vanker i? Dette er jo ikke normal oppførsel i det hele tatt. 

Anonymkode: a77f9...9e1

• Liker 5
Gjest byråkrati
Skrevet

La oss si at du ville ta opp et vanskelig og sårt tema med noen du kjente, ts, fordi du var bekymret og brydde deg. Hvordan ville du tatt opp tema? Hadde du begynt med å lage spøker på dens bekostning og ledd av den? 

Nei, dette er ikke normal oppførsel fra noen som bryr seg

Skrevet

De der er ikke vennene dine. Venner støtter hverandre og bygger hverandre opp❤ disse to mobber deg.

Jeg har både overvektige og undervektige venner. Jeg har aldri kommentert vekta til noen av dem, det gjør man bare ikke. 

Kutt ut disse menneskene, de vil deg ikke noe godt i livet.

• Liker 5
Skrevet

Uh... Disse vennene dine, de må jo ha vist den type oppførsel før? Å vise bekymring er lov. Å le og tulle med at du sikkert spiser 3 potetgull poser på en gang er tullete, og er ikke noe normale mennesker gjør. 

Så, de må jo ha vist den type oppførsel før. Der jeg lurer på er hvorfor du er venner med de? 

Anonymkode: ea4df...c05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...