Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange datingguruer sier at en av nøklene til et suksessfylt, langvarig forhold er at mannen må føle seg litt som en helt. At han er viktig, nødvendig osv. 

Jeg henger meg nok litt opp i det, fordi samtlige ekser har klagd på at jeg er for sjølstendig og ikke "trenger" dem nok. En av dem mente også at han ikke kunne få barn med meg fordi han ikke tjente nok/ mindre enn meg. Det skal sies at jeg alltid har vært opptatt av å være i forhold, lage mat til dem jeg er sammen med og finne på mye sammen med dem, familie og felles venner. Så de mente ikke at jeg flyr på byen eller ikke gjør parting. Men selv han som sa at han var så glad for at jeg ikke måtte holdes i hånda av ham sånn som andre jenter, og sjøl han som skrøyt til kompiser om at jeg aldri ba om å bli henta og alltid kom meg hjem seint på egenhånd, sa takk for seg. Og begrunna det med ja, blant anna at de ikke følte jeg trengte dem nok. For meg blir det litt sånn, jeg kan ikke fake at jeg er sårbar og trenger en ridder på hvit hest. Altså jeg er jo sårbar som alle andre, men ikke i hverdagen liksom. 

Han jeg er sammen med nå, er veldig sjølstendig sjøl. Nesten litt på smertegrensa for meg. Men jeg er glad i ham, sjøl om han er mye mindre romantisk enn eksene. Ihvertfall, jeg føler iblant på at også han skal få sånne ønsker om at han må få være helten min. Jeg er glad i ham og viser at jeg setter pris på ham. Men jeg føler ikke sånn som Eli Hagen at mannen min er best og at jeg ser opp til ham. Det er mer som...en kompis jeg holder på å forelske meg i. Men er det nok? Må de fleste menn ha denne helte-følelsen?

Kan et forhold funke uten at mannen er "helt"? Evt hvordan kan jeg få mannen til å føle disse tingene uten å være noen jeg ikke er? 

Anonymkode: 9c2b9...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si at du setter pris på ting han gjør for deg. Vis takknemlighet. 

Anonymkode: b8bc6...271

• Liker 3
Skrevet

Mange menn ble i barndommen hjernevasket av Disney-filmer og videre i ungdom og voksen alder fortsetter de å bli hjernevasket av hjernedøde actionfilmer hvor helten alltid er mann som skal redde familien sin.

Newsflash: kvinner er sine egne helter. 

Anonymkode: 686ea...73d

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare si at du setter pris på ting han gjør for deg. Vis takknemlighet. 

Anonymkode: b8bc6...271

Det gjør jeg og har gjort i alle forhold jeg har vært i. Så jeg lurer på om det er noe mer som menes. 

Skrevet

Vi menn har et skjørt ego. Jeg tror det som avgjør er om din selvstendighet er sterkere enn mannens og derfor får han til å føle seg svak. Det er antakelig fullt mulig å være selvstendig kvinne, men da bør det samtidig være rom i forholdet til at mannen din også er det.

Anonymkode: dfc5e...06b

• Liker 3
Gjest Lille Potet
Skrevet

Det tror jeg faktisk. Jeg passer i allfall på å skryte og takke. Da holder han seg fornøyd og glad. 

Skrevet

Jeg tror menn flest, trenger å føle at det er behov for de, ikke bare i et forhold, men også på jobbmarkedet og i foreldre-barn relasjonen. Har erfart at mannen krymper litt både i egne og mine øyne om jeg fikser alt selv og aldri ber om hjelp, derfor har jeg lært å jenke meg litt på det området. 
Prøv å finne en balansegang som fungerer, uten at du må fake hjelpeløshet. Det er garantert ting kjæresten din er bedre til enn deg, og vice versa. La han også få lov å hente deg i blant, eller bære tunge poser. Etterhvert ser du hva som får han til å føle seg som en helt, og så fokuserer du på det. 

• Liker 3
Skrevet

Folk er forskjellig. Det finnes nok en mann til ts som ikke identifiserer sin verdi med hvor god ts er til å tjene penger. En stødig mann med mye selvinnsikt. 

Anonymkode: 54c99...cfb

• Liker 1
Skrevet

Må menn føle seg som en helt?

Nei. Jeg tror disse påstandene som stadig dukker opp om at menn generelt ønsker partnere som er "dårligere", svakere, mindre selvstendig, tjener mindre osv.  er en eneste stor "KG-spirasjonsteori", evt. synspunkt basert på grove feiltolkninger og dårlig kommunikasjon...

Aldri sett noen som tyder på at påstandene på som helst måte stemmer i min verden, i alle fall...  Når det er sagt, så er jo ikke jeg noen "dating-guru" heller :fnise:

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi menn har et skjørt ego. Jeg tror det som avgjør er om din selvstendighet er sterkere enn mannens og derfor får han til å føle seg svak. Det er antakelig fullt mulig å være selvstendig kvinne, men da bør det samtidig være rom i forholdet til at mannen din også er det.

Jeg har vært mer sjølstendig enn alle kjærester før ham. I starten sa alle at de elska min personlighet. Ingenting klengete eller sjalu i meg, og jeg tålte hvis de var det. Så blei visst det et problem. Det er sårende, man føler at alle menn helst vil ha ei jente som må reddes. 

Han jeg er med nå er veldig sjølstendig og sta. Såpass at jeg ikke helt vet om jeg liker det, alltid. Men jeg har ihverfall ikke de samme problemene som med ekser. Så langt. Han klager iblant over usjølstendige ekser. Men det er jo ingen garanti. 

Skrevet

Den følelsen du sitter med nå, om at han er selvstendig - det er nok den samme følelsen dine ekser hadde.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange menn ble i barndommen hjernevasket av Disney-filmer og videre i ungdom og voksen alder fortsetter de å bli hjernevasket av hjernedøde actionfilmer hvor helten alltid er mann som skal redde familien sin.

Newsflash: kvinner er sine egne helter. 

Jeg er min egen helt.

Men jeg er lei av å bli dumpa. Ikke minst har jeg lyst på barn og en far til barnet. 

Mange menn synes det er forfriskende med ei sjølstendig dame. I begynnelsen.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg og har gjort i alle forhold jeg har vært i. Så jeg lurer på om det er noe mer som menes. 

Kan du ikke smøre litt mer på når du takker da? Feks hvis han gjør noe du ikje klarer selv, si «dette hadde jeg ikke klart selv, så er så glad for å ha deg, dette er du kjempeflink til» osv. Menn liker sånn. 

Anonymkode: 23ace...5dc

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Må menn føle seg som en helt?

Nei. Jeg tror disse påstandene som stadig dukker opp om at menn generelt ønsker partnere som er "dårligere", svakere, mindre selvstendig, tjener mindre osv.  er en eneste stor "KG-spirasjonsteori", evt. synspunkt basert på grove feiltolkninger og dårlig kommunikasjon...

Aldri sett noen som tyder på at påstandene på som helst måte stemmer i min verden, i alle fall...  Når det er sagt, så er jo ikke jeg noen "dating-guru" heller :fnise:

Nåja, enig og uenig. Mange menn takler det fint, men har møtt menn som ikke klarer det. Det er nok en del menn som har en viss forestilling om hvordan en kvinne skal være, spesielt som kjæreste. Min eks syntes vakre kvinner som gråt var noe av det vakreste i verden. Det synes jeg var helt utrolig rart, og - teit. Motsats fantaserer mange kvinner nok om en heltete mann som hjelper til og redder henne, etc. Denne kulturelle forestillingen tror jeg er ganske utbredt og kan påvirke forhold på en del måter.

Men takknemlighet er det viktig å vise begge veier. Det er viktig å føle seg viktig, og at man kan være en som gleder og hjelper til.

Anonymkode: c8eee...5e9

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellig. Det finnes nok en mann til ts som ikke identifiserer sin verdi med hvor god ts er til å tjene penger. En stødig mann med mye selvinnsikt. 

Anonymkode: 54c99...cfb

Jeg er en akademiker, å tjene mye penger er ikke det vi er kjent for. Men jeg har høy utdanning. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg tror alle mennesker trenger å føle seg nyttige og verdsatte, uansett kjønn. Men det er jo forskjellig hva som får oss til å føle oss slik. Sånne teorier om at menn må føle seg sånn og kvinner må føle seg slik er som oftest forenkla inntil det komiske, ville ikke lagt så mye vekt på sånt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke smøre litt mer på når du takker da? Feks hvis han gjør noe du ikje klarer selv, si «dette hadde jeg ikke klart selv, så er så glad for å ha deg, dette er du kjempeflink til» osv. Menn liker sånn. 

Anonymkode: 23ace...5dc

Det eneste han kan som ikke jeg kan, er å kjøre bil. Han er litt mer handy enn meg, men ikke mye. Jeg kan jo ikke grusetakke ham fordi han kjørte meg et sted, det blir bare dumt. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den følelsen du sitter med nå, om at han er selvstendig - det er nok den samme følelsen dine ekser hadde.

Forskjellen er nok at jeg tenker, oi, det var litt uvant, men det går seg nok til. Vi finner ut av det. Det er ikke sånn at det tråkker på egoet mitt. 

• Liker 2
Skrevet

Menn som er trygge på seg selv har ikke et slikt behov for å føle seg uunnværlige ift. en relativt hjelpeløs kvinne. 

Trygge mennesker klarer fint å leve i parforhold hvor de ser på partneren som likeverdig. 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, enig og uenig. Mange menn takler det fint, men har møtt menn som ikke klarer det. Det er nok en del menn som har en viss forestilling om hvordan en kvinne skal være, spesielt som kjæreste. Min eks syntes vakre kvinner som gråt var noe av det vakreste i verden. Det synes jeg var helt utrolig rart, og - teit. Motsats fantaserer mange kvinner nok om en heltete mann som hjelper til og redder henne, etc. Denne kulturelle forestillingen tror jeg er ganske utbredt og kan påvirke forhold på en del måter.

Men takknemlighet er det viktig å vise begge veier. Det er viktig å føle seg viktig, og at man kan være en som gleder og hjelper til.

Anonymkode: c8eee...5e9

Akkurat det med vakre kvinner som gråter, skjønner jeg faktisk. Og jeg er ikke vond å be. Jeg gråter bare jeg har mensen eller blir litt stressa, og søker gjerne trøst. Jeg kan også være litt klossete og vimsete, noe jeg vet mange menn synes er skjønt. Jeg er ikke noen ensidig tøff dame. Og i begynnelsen synes menn jeg er flott. Fantastisk, til og med. Det er først etter noen år at de går lei. 

Alle trenger å føle at de kan hjelpe og bidra. Jeg er kanskje litt for sjølstendig av og til, har måttet være det også pga ting i livet mitt. Jeg prøver å gå i meg sjøl og være mer fleksibel og påvirkbar. Nylig lot jeg feks en bekjent kjøre meg til jobben, da kunne vi være sammen lenger vs om jeg tok bussen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...