Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med planten min?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Spør dere i håp om at det er noen litt mer plantekyndige enn meg der ute...

Har en stor grønnplante, litt palmeaktig (vet dessverre ikke hva den heter), som ikke ser helt bra ut.. Den får matte, litt brune flekker rundtom på bladene, før det blir en uttørket flekk i bladet akkurat der. Men den er aldri tørr i jorda. Noen sa jeg ga den for mye vann, så jeg gir den minimalt med vann. Men den blir ikke bedre.. Hva skal jeg gjøre? Innbiller meg at jeg bør rive av de bladene som er "rammet", men har ikke tort ennå.

Noen med råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Hvor lenge har du hatt den? Hvis du har hatt den en stund, har den fått ny jord noen gang? Det er mulig planten får for lite næring. Da kan du gi gjødsel eller annen næring beregnet på denne type plante og bytt gjerne jord også. Kanskje planten også har for liten plass i potten? Flytt den i tilfelle over i en større potte og fyll på med ny jord. Sommeren er tiden for å se over om plantene dine har store nok potter.

Ellers kan jeg anbefale deg selvvanningskasse til den type planter. Da slipper du problemet med for mye /for lite vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se du bor "noraførr", så da er det kanskje kaldere hos deg enn det er her, men det burde da gå fint å ha planta ute på verandaen en stund hos deg også. Mine planter "blomster" i alle fall opp av å få være ute på verandaen noen uker i sommerværet, og jeg bytter jord/potte på dem ganske ofte for de vokser bra de fleste plantene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hei!

Har hatt planten i ett og et halvt år, og den har trivdes og vokst bra til nå nylig. Da høres det jo logisk ut at den har det litt trangt i potta si, for den er blitt endel større fra da jeg fikk den. Den har stått på samme plassen hele tida.

Hehe, jeg er ikke så flink med slikt som dette.. :sjenert:

Skal prøve tipsene deres, tusen takk!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker veldig at rota har begynt å snurre seg skikkelig pga. for liten potte.

Hvis du har mulighet.....så ta av potten og se. Er planten tung...så bikk den mot en stol.....legg eventuelt et pledd på stolen som planten kan hvile mot imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du bør vanne bladene også? Mange planter trenger å få dusjet vann på bladene for å trives :)

Japp :)

Når mine planter er på sommerferie på verandaen får de seg alltid en skikkelig dusj eller tre. Og sånn ellers i året hvis jeg får lyst så putter jeg dem i dusjen eller badekaret og spyler dem litt forsiktig, kanskje en gang eller to i løpet av vinterhalvåret. Tror de liker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Så koselig at dere engasjerer dere! :)

Det var en god ide, Annie. Men jeg vil jo helst ikke rive av et blad som ikke er helt ødelagt ennå... Kanskje jeg kan ta bilde med digitalkameraet og ta med så de kan kikke på det?

Jeg dusjer bladene innimellom, ja. Det har jeg gjort hele tida.

Skal prøve å kikke i potta senere, baker boller nå.

I'll keep you posted! :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter liker også å bli dusjet med gjødsel. De tar opp gjødselet gjennom bladene. Pass bare da på å ikke blande like sterkt som man gjør når man vanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Idag var dagen for operasjon "redd planten" her i huset.

Resultatet ble 10 poeng til sixx og hannen! :) Det var masse masse røtter i potta, og nederst flere lange tjukke rot-tråder (...?) som hadde vokst rundt og rundt. så nå har den fått ny stor potte og masse ny jord.

tusen takk for hjelpa alle sammen!

:hoppe::smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var masse masse røtter i potta, og nederst flere lange tjukke rot-tråder (...?) som hadde vokst rundt og rundt. så nå har den fått ny stor potte og masse ny jord.
Men du....hva gjorde du med det...bare putta planten i større potte med mere jord?

Den har jo begynt å snurre seg skikkelig....så da skulle du helst klipt litt i snurrerota....så den hadde hatt mulighet til å retta seg ut ved at den da ville ha dannet nye rotbaner.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...