Gå til innhold

Hvordan skal jeg vite??


Salina

Anbefalte innlegg

Jeg går nå i 10klasse, og har ikke peiling på hva jeg vil bli!!

Alle andre jeg kjenner vet liksom...

Det eneste jeg vet er at jeg liker å skrive...

Tenker på å gå Media og kommunikasjon...

Om jeg kommer inn.

Noen sier at man burde gå almentfag om man ikke vet, ens andre sier at det bare er sinnsykt kjedelig!

Jeg er så sinnsykt redd for å ende opp med en jobb som jeg ikke kan fordra... Hvordan finner man ut hva man vil bli?

Har et ønske om å våkne om morgenen og glede meg til å dra på jobb...

Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

De aller færreste vet hva de vil bli når de går i tiende klasse. Og blant dem som sier de vet sikkert hva de vil bli, er det slett ikke alle som ender opp i de yrkene de drømmer om som tenåringer.

Jeg synes ikke du trenger å stresse dette. Og fortsatt er det jo flere måneder til du trenger å bestemme hvilken linje du vil søke på videregående.

Allmennfag er et godt grunnlag for det meste, men jeg tror det er altfor mange som velger dette som egentlig burde gjort noe helt annet. Hvis du er noenlunde teoretisk anlagt, altså fikser lesefag, så anbefaler jeg deg å velge allmennfag og så se hva som skjer siden. Hvis du ikke takler lesefag på skolen i det hele tatt - bør du heller velge noe annet istedet for å pine deg gjennom allmennfag.

Jeg er 11 år eldre enn deg, og de jeg gikk på videregående (allmennfag) sammen med jobber i dag i svært forskjellige yrker: lærere, sykepleiere, førskolelærere, journalister, dekoratører, økonomer, ingeniører, musikere, markedsførere, politi... Og noen studerer fortsatt - sju år etter at vi var russ.

Hvis du er fast bestemt på å ikke velge allmennfag, må du skaffe deg mer informasjon om hva de forskjellige yrkesfaglige retningene handler om. Snakk med rådgiveren på skolen din.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg hadde samme problemet selv da jeg var 15. Var tilslutt bare nødt til å velge allmennefag, fordi alt annet gjorde meg så ubestemt. Og tro meg, i en alder av 21, så har jeg ENDELIG sånn delvis funnet ut hva jeg muligens vil fortsette med. Det har ikke vært lett, siden alle andre har vært så sikre i sine egne valg. Men med tid og stunder så kommer det sigende hos deg og. Var det håp for meg, så er det håp for deg også :D Og selv om mange du kjenner, vet hva de vil bli, så kan jeg love deg at mange av de vil forandre meninger mange ganger enda, før de slår seg til ro med et yrke. Man skal innom mange ting i løpet av et liv.

Er faktisk glad for at jeg tok allmennefag, selv om jeg slet meg litt igjennom de tre årene. Har aldri vært en akademiker av meg, men gjett om jeg fikk bruk for den generelle studiekompetansen nå for et år siden. Så om det virker kjedelig nå, tenk framover. Du vil kanskje få bruk for det. Kjenner mange som valgte yrkesfaglig, men som etterhvert fant ut at det ikke var det de ville likevel, og tok opp fag for å få gen.stud.komp. for å få gjort andre ting. Det er nøkkelen til utrolig mye rart man kan utdanne seg til!

Lykke til!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått så kan man få generell studiekompentanse på de fleste linjene. Det betyr at men da kan bli rørlegger, og til slutt ende opp som lege.

Almennfag er et greit grunnlag dersom du ønsker å studere litteratur, media o.l. Det finnes dyktige "skrive-folk" overalt. Jeg så nettopp en fantastisk godt skrevet DOM. Hvor dommeren har boltret seg i formuleringene. Utrolig underholdende. (Som regel er de dritkjedelige!!)

Det er mange som gleder seg til hver dag på jobben. Og altfor mange gjør det ikke. Men det som er fint med dagens studieordning er jo nettopp dette at man ikke låser seg allerede ved valg av videregående skole.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg måtte ta valget om hvilken linje jeg skulle ta på videregående var jeg veldig usikker. Rådgiveren på skolen anbefalte meg å ta allmennfag for på den måten å utsette valget. Men, hadde jeg valgt igjen idag hadde det vært store muligheter for at jeg har tatt yrkesfag. Da har du to år skole før du kan velge å ta lærlingetiden. Er du lei av valget kan du ta et påbygningsår i allmenne fag. Da har du fortsatt generell studiekompetanse og mulighet til å søke på de fleste høgskole/universitetsstudier utenom medisin, siv.ing og noen til som krever spesielle studieretningsfag fra videregående. Jeg begynte på øk.adm på høgskolen etter videregående og hadde likegodt kunne gått yrkesfag med allmennfaglig påbygning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg da velge å gå Media og Kommunikasjon et år, og så ta allmen påbyggning??

Jeg er så livredd for å velge en linje som gjør det slik at jeg kommer til å mistrives i jobben.... Min far har en slik jobb.

Han i hver sesong er han sliten og trett... Han hater jobben sin, og den eneste grunnen til at han fortsetter er at han må tjene penger...

Slik vil ikke jeg ha det...!

Han sier også at det er viktig at jeg velger et yrke som jeg vet at jeg kommer til å trives i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tror ikke du kan begynne på allmenn påbygging etter bare ett år på videregående. (da er ikke påbygningen 1-årig ihverfall) Jeg tok helsesekretærutdanning (3-årig) på videregående og tok deretter allmenn påbygning året etter på samme skole. Du må ha to eller 3 år før du kan ta allmenn påbygning.

Men det er jo mulig det har forandret seg ???

Tro meg,- det er viktig å ha en utdannelse først og så eventuelt ta noe annet etterpå. Hvis du bare tar ett år, og så begynner på allmenn påbygning, har du jo ikke noe alternativ/annen jobb å gå til egentlig, hvis allmenn + påfølgende yrkesutdanning ikke faller i smak. Jeg har nå et yrke + allmenn påbygning og skal nå i gang med ingeniørstudier. Har jobbet et par år som helsesekretær.

Det er greit å ha flere ben å stå på...

Håper du finner ut hva du skal gjøre!

Tips: Snakk med en studierådgiver eller studieinspektør på skolen din og hør om vedkommende kan hjelpe.

Tvi, tvi :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta alle teoretiske årene på Media før du kan ta generell studiekompetanse. Jeg vet ikke om det er noe praksis på Media (type lærling), men jeg vet at man må gå alle årene med teori før man kan ta studiekompetanse. Selv er jeg utdannet kokk, men to generell studiekompetanse etter fullført kokkeutdannelse. Kjedelig var det da, men jeg takker guder for det i dag. Er i en alder av 23 enda ikke helt sikker på hva jeg vil, og har nå begynnt på universitetet. Og det var utrolig deilig å få kunne begynne rett på forbredende, uten å måtte tatt et skoleår først. Spørs om jeg hadde hatt motivasjon til det... :wink:

Men det viktigste er jo at du begynner på noe du liker! Finn ut hva du liker og drive med, hva du synes er spennende, hva som "fenger" og interesserer deg! Det er jo viktig at du bruker den tiden du har igjen nå, før du skal søke, at du snuser rundt på yrker som du finner spennende. Oppsøk bedrifter, spør og grav, er du heldig får du kanskje være med en dag eller to og få et innblikk i arbeidsdagen.. Vær litt aktiv i søken på den "perfekte" jobben for deg.. :)

Men håper du finner ut av det, det er en evig tankekarusell det der. Og husk på det at selv om "alle" dine klassekamerater allerede nå "vet" hva de skal bli, så er det ikke sikkert de er fult så skråsikre etter et år eller to på vgs. Man utvikler og forandrer seg hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne fortalte meg at når en er 23 og har gått skole/jobba fram til da, så har man automatisk studiekompetanse..

Selv var jeg og veldig i tvil hva jeg ville bli(er det ennå også egentlig)

Men fant ut at et par skoler(i oslo) hadde 1 årig reiselivslinje. Gikk da et år allmenn først, så reiselivsåret.

Etter det måtte jeg ha 2 år som lærling. Dette holder altså jeg på med nå.

Så får vi se om jeg vil fortsette innen reise, eller om jeg endrer retning.

I en alder av 19 har jeg ikke anelse om hva jeg kunne tenk emeg å jobbe meg i 40 år fremover.

Tror ikke media er det letteste å komme inn på, men prøv om dette er noe du liker.

Vet ikke om det finnes egen linje for dette, men det gjør det vel sikkert.

Ei jeg kjenner gikk 3 år allmenn, og søkte på en skole med media/produksjonarbeid.

Men de hadde plass til 50 stk, så snittet var høyt.

Prøv å tenk etter, er du motivert for 3 år med de samme fagene du har hatt til nå.

Jeg var ikke det.

Men kjenner også folk som sa det samme, og som tok allmenn.. de gjennomførte likevel.

Forresten.. jeg har ikke studiekompetanse når jeg er ferdig med mine 4 år.. kunne tatt det på kveldstid, men det lar seg ikke gjøre der jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på å ta høyere utdannelse etter videregående, og vil ha alle dører åpne, så bør du velge allmennfaglig studieretning.

Det finnes jo valgmuligheter innenfor allmennfag også, du kan velge fordypning innenfor matte, økonomi, språk, samfunnsfag (flere fag å velge i her), kjemi, fysikk etc. Det finnes også mange kjekke valgfag, det varierer fra skole til skole hva de tilbyr. På allmennfag har du et sett med basisfag, men andre og tredje året velger du flere fag selv som fordypning og valgfag. Så det er mange muligheter her med ulike kombinasjoner.

Ønsker du å kunne velge på øverste hylle når du er ferdig med videregående bør du ha fordypning i matte, evnt også i fysikk og kjemi. Men ikke la deg skremme av dette hvis dette er fag du ikke liker. Mange dører er også åpne ved å velge de andre fordypningsfagene. De fagene på universitetet som det generelt er høyest grense for å komme inn på er medisin, odontologi, veterinær, journalistikk, og noen steder også jus, psykologi, siviløkonomstudiet, adm.øk etc. Men disse grensene endrer seg fra fra år til år og fra studiested til studiested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...