Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er idag 34 år. Brukte 1,5 år på å bli gravid med min baby som nå er 11 måneder. Har pcos og brukte hormoner for eggløsning.

Har veldig lyst på et barn til. Spørsmålet mitt er når vi skal begynne å tenke på nummer to. Er ingen hast, men brukte jo en del tid på å bli gravid første gang, er snart 35 år og ønsker ikke alt for stor avstand mellom barna.

Hvor lenge ville dere ventet med å starte prøvingen igjen? Tenker kanskje ta ut spiral til våren mars/april. Regner jo overhodet ikke med det skal klaffe med en gang, men må jo ta høyde for at det ved et mirakel kan gå kjapt. Vil rett over 2 år være for tett etter deres erfaring? 

Anonymkode: ca975...8d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også pcos. Ble gravid med nr 1 etter 14 måneder med aktiv prøving. Vel og merke uten hormoner da jeg ønsket å prøve uten. Nr 2 ble unnfanget da eldste var 9 mnd. Hadde akkurat fått mensen tilbake etter fødselen, ammet fortsatt mye, og det var typ sameie nr 2-3 etter fødselen. Så det kan gå fort med nr 2 selv om første tok tid... Det er 1,5 år mellom barna. Veldig slitsomt en periode, men nå når de er 3 og 4 år leker de veldig godt sammen og vi ser bare fordeler med tete barn. Om du er forberedt på tette barn ville jeg bare lastet meg ut i det nå. Lykke til 🙂

Anonymkode: 837f7...a64

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også pcos. Ble gravid med nr 1 etter 14 måneder med aktiv prøving. Vel og merke uten hormoner da jeg ønsket å prøve uten. Nr 2 ble unnfanget da eldste var 9 mnd. Hadde akkurat fått mensen tilbake etter fødselen, ammet fortsatt mye, og det var typ sameie nr 2-3 etter fødselen. Så det kan gå fort med nr 2 selv om første tok tid... Det er 1,5 år mellom barna. Veldig slitsomt en periode, men nå når de er 3 og 4 år leker de veldig godt sammen og vi ser bare fordeler med tete barn. Om du er forberedt på tette barn ville jeg bare lastet meg ut i det nå. Lykke til 🙂

Takk for svar! Så fint å høre din erfaring som også har pcos☺️ Og gøy det klaffet så kjapt med nr 2. Tenker jo det kommer til å ta lang tid, men så vet man jo ikke😅 Derfor jeg tenker jeg må ta høyde for begge deler. Kan tenke meg såpass tette er slitsomt ja, men som du sier så mye glede også😍 Slike erfaringer jeg var ute etter å høre om😊

Skrevet

Hadde startet nå. Min første kom etter naturmetoden, men etter 12 år. Fikk tvillingene tre år senere etter eggdonasjon. 

Anonymkode: d363e...604

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, mammahjarte skrev:

:)

Ja, føler liksom jeg ikke tørr vente for lenge, men samtidig føles det litt rart å skulle kaste seg ut i prøvingen og en evt ny baby runde allerde😅 men med tanke på både alder og pcos er det vel ikke lurt å drøye😄 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde startet nå. Min første kom etter naturmetoden, men etter 12 år. Fikk tvillingene tre år senere etter eggdonasjon. 

Anonymkode: d363e...604

Takk for svar😊 Ja, ser jo at jeg nok bør det. Føler jo egentlig det selv også, tror bare jeg trengte litt bekreftelse fra andre for føles liksom bare litt for snart når man endelig har kommet seg etter første runde😆

Skrevet

Jeg tenker også at det bare er å komme i gang -  hvis du føler at kroppen er klar for det hvis du blir gravid med en gang, for det kan jo skje, selv om det kanskje ikke er så sannsynlig.

Lykke til! 🥰

Anonymkode: 08ccf...6fd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at det bare er å komme i gang -  hvis du føler at kroppen er klar for det hvis du blir gravid med en gang, for det kan jo skje, selv om det kanskje ikke er så sannsynlig.

Lykke til! 🥰

Anonymkode: 08ccf...6fd

Takk! ☺️ Ja, tror kroppen er klar, er vel heller hodet som ikke helt er det😆

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på alderen din, blir ikke fruktbarheten din akkurat bedre i årene framover. Jeg personlig ville startet snart. Har selv to tette, og det har bare vært positivt for oss.

Anonymkode: 241f6...505

• Liker 1
Skrevet

Syns dere skal begynne når dere er klar for det. Ikke begynne for tidlig heller. Dette er den tiden dere har alene med første og det er litt deilig det og. Kan som du sier gå fort med neste. Nå får dere nok hjelp fortere med hormoner osv. slik at det kan ta kortere tid. Nyt tiden nå før dere starter på nytt 😊

Anonymkode: b391b...9d1

• Liker 1
Skrevet

Jwg har også pcos. Brukte 14 mnd på første. Var redd det skulle ta lang tid med andre og droppet prevensjon alt for tidlig. Ble gravid på første forsøk. Verken kroppen eller hodet var klar for det. Selvfølgelig angrer jeg ikke på at jeg fikk barnet, men kunne gjerne ha ventet litt lengre. Hadde ikke sett for meg at det klaffet SÅ fort🤯

Anonymkode: fac27...e37

Skrevet

Jeg har ikke pcos, men er 39 år - snart 40 - og samboerens svømmere er ikke de mest aktive i verden, så vi tenkte at det kanskje kunne ta litt tid å få til nummer to (nummer en ble til ved sæddonasjon før vi ble kjent). Ikke akkurat samme vurdering som for dere, men litt liknende, tenker jeg. I hvert fall tankene om to tette og risikoen for å vente for lenge.

Vi valgte derfor å ikke vente noe særlig, og begynte å prøve da nummer en var bare et halvt år. Det gikk på første forsøk, så nå får vi to veldig tette. Det blir nok ekstremt slitsomt en stund, men vi tenkte at det er langt, langt bedre enn å kanskje ikke klare å lage en nummer to.

Noen blir sterile først langt oppe i 40- eller 50-åra, andre tidlig i 30-åra. Det er umulig å vite på forhånd hvordan dette er for det og partneren din. Det går an å ta tester, men de sier bare noe om hvordan ting er akkurat nå, og forteller ikke hvordan det vil være om et halvt eller ett år. (Det er en vanlig misoppfattelse av det blir jevnt og trutt dårligere. Fertilitet er mye mindre forutsigbart enn som så, dessverre. Prøvene gir et øyeblikksbilde og en indikasjon om tida framover, men ingen garanti.) Visstnok så er det lettere å bli gravid i perioden etter fødsel enn ellers. Jeg vet ikke hvor lenge den effekten varer eller hvor kraftig den er, men hvis man i utgangspunktet har slitt med å bli gravid, og man ønsker en til, så ville jeg utnyttet den lille fordelen og bare kjørt på.

Risiko for to tette er veldig negativt for noen, mens andre syns det er helt fint. Risiko for å ikke klare å lage nummer to fordi man har ventet for lenge, er også noe som har ulik vurdering for ulike par.

Hva som blir riktig for dere, er det bare dere som vet. 🥰

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte over 3 år på å bli gravid med eldste (ved hjelp av IVF), så vi startet søskenforsøk så snart jeg fikk mensen og hadde sluttet å amme. Det gikk på første forsøk, så her er det halvannet år mellom dem. 

Det er uansett ingen som kan si når det er riktig for dere å starte å prøve igjen. Jeg personlig ville ha startet med én gang, men dere må jo selv være klare for det.

Skrevet

Jeg ville tenkt mer på om jeg var klar til å få en baby med en gang, enn på at det kan ta lang tid. Som du sier, du kan være heldig, og bli gravid på første forsøk. Selv om du har pcos og det tok lang tid førstegang. 

Vi valgte å vente til poden var to år før vi prøvde på nestemann. Selv om jeg var 36 da vi fikk førstemann, og da altså startet prøvingen da jeg var 38 på nestemann. Vi hadde opprinnelig tenkt å starte prøvingen da eldsten var ett år, men det var for tidlig for oss. Vi var så slitne og leie, og bare tanken på en ny baby nå, gjorde oss begge helt dårlige. Vi var ikke klar for å begynne på'an igjen allerede da. 

Anonymkode: 1c14f...0d3

Skrevet

Takk for svar alle sammen🙏 Jeg kjenner meg igjen i mange av tankene deres. Kjenner jeg må tenke meg nøye om før spiralen fjernes. Viktig også å nyte tiden med babyen vi har såklart og ikke bare tenke fremover😊 

Ts 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er idag 34 år. Brukte 1,5 år på å bli gravid med min baby som nå er 11 måneder. Har pcos og brukte hormoner for eggløsning.

Har veldig lyst på et barn til. Spørsmålet mitt er når vi skal begynne å tenke på nummer to. Er ingen hast, men brukte jo en del tid på å bli gravid første gang, er snart 35 år og ønsker ikke alt for stor avstand mellom barna.

Hvor lenge ville dere ventet med å starte prøvingen igjen? Tenker kanskje ta ut spiral til våren mars/april. Regner jo overhodet ikke med det skal klaffe med en gang, men må jo ta høyde for at det ved et mirakel kan gå kjapt. Vil rett over 2 år være for tett etter deres erfaring? 

Kjør på med en gang

Anonymkode: d1dad...cb3

Skrevet

Kjør på sier jeg. Vi startet prøving med nr to da første var et år. Nå er hun 3,5 og vi har termin i mars. Aktiv prøving hver eneste måned. Bortsett fra den mnd vi hadde gitt opp. 

Anonymkode: be522...b93

Skrevet

Jeg fikk første når jeg var 20 år gammel. Når jeg var 22 år, fikk jeg nr 2 - uhell. Når nr 2 var 11 måneder gammel, fant jeg ut at jeg var gravid med nr 3 - uhell dette også. 😅 Å ha tre bleiebarn samtidig var utrolig krevende, men ellers ser jeg bare fordeler med å få barna tett. De har et utrolig fint søskenbånd. 

Anonymkode: 9548a...721

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så fint å høre din erfaring som også har pcos☺️ Og gøy det klaffet så kjapt med nr 2. Tenker jo det kommer til å ta lang tid, men så vet man jo ikke😅 Derfor jeg tenker jeg må ta høyde for begge deler. Kan tenke meg såpass tette er slitsomt ja, men som du sier så mye glede også😍 Slike erfaringer jeg var ute etter å høre om😊

Jeg var i sjokk da jeg ble gravid så fort med nr 2 da nr 1 var så liten, var jo på bakgrunn av erfaringen min forberedt på at det kom til å ta tid og at jeg var heldig om jeg fikk så lite som 3 år mellom barna. Men de kom tettere enn det gitt 😄 Du må nesten bare vurdere hva du har overskudd til, men blir de tett er det veldig mye bra med det. Jeg valgte å ikke begynne på prevensjon etter nr 1 fordi jeg hadde pcos og ingen forventninger om en ny graviditet veldig raskt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...