Gå til innhold

Er det dokumentert at korona smitter via gjenstander?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hypotetisk så går det ann, men har det skjedd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble har skjedd. Det var en nyhetssak tidlig i vår. En person i Beijing ble smittet uten å ha vært i kontakt med noen med viruset. Etter en ganske grundig undersøkelse fant de ut at et gelender i en trapp var det felles kontaktpunktet. Hvis jeg husker rett ble det funnet rester av smitte, og fordi alle brukte munnbind var smitten ikke luftbåren. 

Også disse cruiseskipene ble mye smitte spredt via gjenstander. Men der var det i mange tilfeller også flere veier for smitten. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo åpenbart. Viruset overlever på forskjellige flater, og så kommer en person i kontakt med smitten og blir smittet. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, zemer skrev:

Hypotetisk så går det ann, men har det skjedd?

Ja. Tror det. Litt usikker men mener å ha sett på Dagsnytt at flere som vet mye om dette mener det går ann. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har jo vært mye snakk om det og om hvor lenge viruset overlever på ulike flater. Det er vel derfor vi skal være gode med håndhygiene. 
men det er jo mye frem og tilbake, de har jo for ikke så lenge siden uttalt at direkte smitte mellom personer er en viktigere smittevei. Men samtidig så er jo det lettere å «påvise». Vanskeligere å vite om man er blitt smittet vis flater og kontaktsmitte

men hvor risikabelt det er er vanskelig å få tak på. Må man vakse emballasjen på varer? Smitter det via via, altså at man har tatt på feks en vare eller en pose eller en dør og så tar man på bankkortet. Er det da smitte på bankkortet som du senere kan smitte deg selv med selv om du vasker hendene innimellom der? Osv. 

Endret av rosemarin
Skrevet
6 timer siden, norw skrev:

Dette er jo åpenbart. Viruset overlever på forskjellige flater, og så kommer en person i kontakt med smitten og blir smittet. 

Det er feil. Hvis han får smitte på seg og spriter og vasker ofte så trenger han ikke bli smitta. Smitte går ikke gjennom hud. Han må få virus fra hendene og til slimhinner ( munn, nese, øyne) for å bli smitta. 

Skrevet

Jeg godt del av smitten som påvises klarer man ikke å oppspore hvor kommer fra. Jeg tenker en andel av dette er via en slik måte å overføre smitten. To enkle grep for å unngå å ta på ting mange andre har tatt på og såklart rengjøring av hender så raskt etterpå det lar seg gjøre om man allikevel gjør det. For min del har jeg bestemt at en utsatt gjenstand er safe om den selv har ligget i karantene 2-3 dager. 

• Opprett ny...