Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier seg selv. Har hørt at mange gjør det bedre på studiet etter minst et friår for å ta en pause. Føler meg ikke skolelei, men lei av fag som norsk, fremmedspråk og historie... Og vet ikke hva jeg skal gjøre i friåret. Folkehøyskole er jo kanskje relevant, men føler ikke særlig for det heller...

Tenker å ta sivingutdanning. Derfor lurer jeg på om det også kan være smart å ta et årsstudium i matematiske fag på NTNU først. Får et godt innblikk i hvilken siving jeg ønsker å bli i tillegg, da jeg fremdeles er litt usikker. Men har hørt at det ikke skal være problemer å bytte underveis om jeg hadde valgt feil retning.

Hvordan er matten på matte årsstudium sammenlignet med matematikk 1 og videre på siving? Vil jeg ha et forsprang? Vil det være lurt? Har en interesse for matte. Hvor stor vet jeg ikke før jeg fordyper meg litt. Derfor tenker jeg at årsstudium kan funke bra. Jeg har jo 4 fag i semesteret ... kunne jeg bytta ut disse med noen fellesfag de har på siving, så jeg slipper å ta dem på nytt når jeg begynner? 

Anonymkode: 9e106...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg er en veldig god ide! Selv hadde jeg ikke et friår, men byttet fra et studie uten matte til siving etter et år, og den pausen merket jeg for å si det sånn... Så om du ikke er skolelei ville jeg kjørt på med årsstudium:) Kanskje vurdert å droppe et eller flere fag for å teste ulike siving-fag (gjerne noe med programmering) siden du er usikker på valg av linje. Det kan også hende at du kan bytte ut noen av fagene med siving-mattefag, eller at noen kan brukes til å erstatte siving-mattefag (det ville jeg sjekka med instituttet). 
Ellers kan du jo vurdere å gå første klasse på fysmat. Det blir litt mindre matematikk, og litt mindre teoretisk matematikk, men flere siving-fag. Ofte også et mer aktivt sosialt miljø enn på årsstudium. Faren er jo å bli «stuck» der fordi du trives:)

Anonymkode: c987f...59d

Skrevet

Jeg ville definitivt startet rett på siv.ing studiet også, så lar du heller det året ligge som reserve om du får lyst til å bytte linje. Bytter du i andre / tredje må du gjerne ta opp igjen rundt et år avhengig av retningen du bytter fra til. Det er også den beste veien å finne ut hvilken linje du vil gå på å bare begynne på en også se hva du liker. Miljøet på siv.ing studiene er også ekstremt aktivt så om du ikke er mattelei ville jeg bare kommet i gang asap.

Et hint jeg har som gjør overføring mye enklere er at du velger en av de linjene som tar matte1-3 i første år, da er du garantert 5/8 (matte+it+exphil) som er overførbare til alle de andre linjene.

Lykke til med valget, hilsen nanostudent :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville enten tatt et «skikkelig» friår med jobb og evt reising (sistnevnte blir vel vanskelig nå), eller gått rett på siv.ing for å unngå ett år ekstra med studielån og manglende pensjonsopptjening/lønn.

Anonymkode: 5ca51...da3

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er matten på matte årsstudium sammenlignet med matematikk 1 og videre på siving? Vil jeg ha et forsprang? Vil det være lurt? Har en interesse for matte.

Et forsprang? 🤣 Dude, om du tar et helt år med matematikk, så vil du få dekket mye mer enn hva matten på siv.ing krever. Blir helt pinlig berørt når jeg leser hvordan folk fremstiller matten på siv.ing som noe spesielt. Mange siv.ing linjer bruker nesten ikke matten etter fullført matte 1-4, statistikk og fysikk.

Jeg personlig vil si at det er lite vits, fordi du får ikke lært særlig mye mer på ett år enn hva du ville lært med siv.ing matten alene. Det du typisk vil sitte igjen med etter 1 år med matematikk årsstudium er tilsvarende siv.ing matte 1-3 JÆVLIG nøye gjennomgått (mer fokus på beviser, teoretiske konsepter) + kanskje noen ting fra matte 4 (men overhode ikke hele), litt sannsynlighetsregning og KANSKJE statistikk, trolig knapt nok til å dekke oblig. statistikk kurs i siv.ing. 

Som matematikkstudent er min erfaring at det er lite vits å ta REN universitetsmatematikk med mindre man tenker å gå hele veien til en mastergrad. Det er først på 3-4. år faget virkelig kommer til sin rett. 

Anonymkode: 13edf...a2c

• Liker 3
Skrevet

Ikke ta årsstudium. Jeg gjorde det etter anbefaling fra en studieveileder, men endte opp med masse overlappende fag. Det betyr reduksjon i studiepoeng-uttelling når du begynner på siving, da du ikke kan få studiepoeng for tilsvarende emne to ganger. For meg ga dette igjen reduksjon i stipend, og jeg mistet nesten retten til støtte fra Lånekassen på grunn av for liten studieprogresjon. Bare masse trøbbel, med andre ord! 

Anonymkode: 7099c...59e

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke ta årsstudium. Jeg gjorde det etter anbefaling fra en studieveileder, men endte opp med masse overlappende fag. Det betyr reduksjon i studiepoeng-uttelling når du begynner på siving, da du ikke kan få studiepoeng for tilsvarende emne to ganger. For meg ga dette igjen reduksjon i stipend, og jeg mistet nesten retten til støtte fra Lånekassen på grunn av for liten studieprogresjon. Bare masse trøbbel, med andre ord! 

Det kan vel løses ved at du tar andre fag istedenfor enn matten 2 ganger...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så den eneste grunnen til at du vil utsette er fordi mange gjør det bedre etter et friår? Men disse mange er nok folk som er skolelei, og det høres ikke ut som at du er det for relevante fag i utdanningen, tvert i mot høres det ut som at du er veldig klar for å begynne.

Ser ingen grunn til å begynne på et årsstudium i stedet for det du faktisk ønsker å studere, det virker litt som at du har kommet frem til at det er en slags mellomløsning mellom friår og begynne å studere  "på ordentlig" ... Men hvis du vet hva du ønsker å studere og er motivert er den ingen grunn til å utsette det. Så kan du heller ta deg et friår underveis hvis du merker at du går lei.

Endret av semperflorens
Skrevet

Rett på siv. ing og friår etter det. Skjønner ikke greia med at friske og unge mennesker trenger et friår.

Anonymkode: 7026b...9c7

Skrevet

Tror ikke man gjør det bedre av å ta en pause. Hopp i det! 

Anonymkode: 25f5b...fa8

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Rett på siv. ing og friår etter det. Skjønner ikke greia med at friske og unge mennesker trenger et friår.

Anonymkode: 7026b...9c7

Bedre med et friår når man er ung og frisk, og FØR man er ferdig med utdanningen. Langt lettere å forklare når du skal i jobb. 

Den triste realiteten er jo at når du først har begynt på karrieren, så er det lite rom for "friår" til å gjøre hva man vil. 

Anonymkode: 1a022...b20

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel løses ved at du tar andre fag istedenfor enn matten 2 ganger...

Det krever at det er 100% overlapp, hvilket det ofte ikke er. Er det ikke det må du gjennom siving-varianten for å få godkjent siving-utdannelsen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det krever at det er 100% overlapp, hvilket det ofte ikke er. Er det ikke det må du gjennom siving-varianten for å få godkjent siving-utdannelsen. 

I TS sitt tilfelle kan jeg ikke skjønne annet enn at matte 1-3 blir godkjent av fagene TS tar på årsstudiet. Så kan TS ta andre vilkårlige fag for å fylle de 22.5 sp istedenfor matte 1-3 når TS eventuelt begynner på siv.ing.

Skrevet

Takker for svar alle sammen! Tror det blir rett på siving etter vgs da. Er som noen sier, ingenting galt om jeg velger feil linje, kan bare bytte.

Tenkte at årsstudium kunne være en slags "forberedelse" til ordentlige studier, men årstudium er vel kanskje like "ordentlig", bare at det varer et år? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar alle sammen! Tror det blir rett på siving etter vgs da. Er som noen sier, ingenting galt om jeg velger feil linje, kan bare bytte.

Tenkte at årsstudium kunne være en slags "forberedelse" til ordentlige studier, men årstudium er vel kanskje like "ordentlig", bare at det varer et år? 

Ja, det stemmer. Hvis du skal ta et årsstudium før siv.ing er det bedre å ta et som er urelatert (slik at du slipper overlapp) men som kan gi deg et fortrinn når du søker jobb, som økonomi, ledelse, psykologi (kommer selvsagt an på hvilken retning du tenker å gå i hva som er lurt). 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok helt an på skole og fagområde. Mange tar gjerne slike studier for å få ekstra poeng slik at de kommer inn på andre studier senere, eller for å skaffe seg komplementerende kunnskap fra andre fagområder. F.eks tar noen statsvitenskap før de starter på juss. 

Men i ditt tilfelle vil det være ganske overkill faglig sett. Dessuten har matematikk (for du vil da ta fag sammen med bachelorstudenter i matematikk) høy dropout rate, alt fra 30 til 70 (!)% dropper ut iløpet av 1-3 år.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Hvis du skal ta et årsstudium før siv.ing er det bedre å ta et som er urelatert (slik at du slipper overlapp) men som kan gi deg et fortrinn når du søker jobb, som økonomi, ledelse, psykologi (kommer selvsagt an på hvilken retning du tenker å gå i hva som er lurt). 

Skjønner den. Men siving på NTNU vil uansett inneholde litt økonomi og ledelse, spesielt på indøk er jo dette en del av mastergraden. Tenker at hvis jeg er klar, så hopper jeg rett på siving i stedet for å ta rene fag jeg er halvinteressert i.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok helt an på skole og fagområde. Mange tar gjerne slike studier for å få ekstra poeng slik at de kommer inn på andre studier senere, eller for å skaffe seg komplementerende kunnskap fra andre fagområder. F.eks tar noen statsvitenskap før de starter på juss. 

Men i ditt tilfelle vil det være ganske overkill faglig sett. Dessuten har matematikk (for du vil da ta fag sammen med bachelorstudenter i matematikk) høy dropout rate, alt fra 30 til 70 (!)% dropper ut iløpet av 1-3 år.

Da blir det irrelevant for meg. Går ut med nesten bare toppkarakterer. I verste fall vil jeg ikke ha godt nok snitt for noen spesielle linjer som fysmat, indøk og nano, men siving har generelt mange muligheter. Så årsstudium, friår og sånn er bare demotiverende for å komme inn på disse (med mindre jeg bare MÅ(!) inn!!) Da velger jeg heller noe annet som interesserer meg :) 

70% dropout rate høres høyt ut... 😮 Men har jo hørt at siving på NTNU også har nokså høyt dropout rate? Men neppe opptil 70% da. 

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg fulgte rådene om å begynne rett på siv.ing etter videregående. Rådene var sikkert velmente, men jeg skulle heller lyttet til meg selv og ventet et år. Det viste seg at jeg på ingen måte var moden for å studere, og førsteåret ble et kultursjokk hvor det gikk veldig trått både faglig og sosialt. Det bedret seg etterhvert, men for meg ville det lønt seg å vente et år. 

Hva som er riktig for deg vet jeg jo ikke. Det kan ha sine fordeler å starte direkte på studiet, og hvis du er en person med god selvtillit både når det kommer til fag og selvbilde vil jeg si at du kan kjøre på. For meg, som var skoleflink på videregående, men likevel med relativt dårlig selvtillit og selvbilde, kunne det lønt seg å bygge meg opp litt selv.

Slik jeg ser det har du flere valg:
1. Å ta årsstudium i matematikk kan gi deg fritak for noen av (kanskje alle?) mattefagene, men for ikke å tape økonomisk bør du dermed fylle på med fag fra høyere årskurs. Det er ikke sikkert du får det til å gå opp tidsmessig.
2. Derfor: Hvis du vil prøve å studere, velg heller noe helt annet.
3. Alternativt - velg folkehøgskole. Å være i en egen "boble" et helt år, med fokus på friluftsliv, fingermaling eller foto kan være viktig både for modning og motivasjon. 
4. Siste alternativ er å finne seg en jobb for et år. Da kan du spare opp penger samtidig som du finner ut av hvilken linje du ønsker å ta. Dessuten kan et års ukvalifisert jobb være ganske motiverende for å opparbeide seg formalkompetanse. 

Anonymkode: 802f0...da0

Skrevet
På 29.10.2020 den 17.42, semperflorens skrev:

Så den eneste grunnen til at du vil utsette er fordi mange gjør det bedre etter et friår? Men disse mange er nok folk som er skolelei, og det høres ikke ut som at du er det for relevante fag i utdanningen, tvert i mot høres det ut som at du er veldig klar for å begynne.

Ser ingen grunn til å begynne på et årsstudium i stedet for det du faktisk ønsker å studere, det virker litt som at du har kommet frem til at det er en slags mellomløsning mellom friår og begynne å studere  "på ordentlig" ... Men hvis du vet hva du ønsker å studere og er motivert er den ingen grunn til å utsette det. Så kan du heller ta deg et friår underveis hvis du merker at du går lei.

Er ikke skolelei, men til tider kan det bli mye å gjøre, og da blir jeg lei om det jeg driver med er kjedelig. Om det er gøy og mye å gjøre, er det bare bra! F.eks. i matte, men også de andre realfagene. Tror det hadde vært verre og kjedeligere om jeg hadde for lite å gjøre, for å si det sånn! Er et menneske som enten liker å jobbe eller å gå på skole. For mye ferie sliter meg bare ut :) 

Du har nok rett i at jeg bare har "kommet frem til at det er en slags mellomløsning mellom friår og begynne å studere  "på ordentlig" .." Tror det bare er jeg som er redd for å være den yngste på studiet... Alle andre vil jo ha gøye erfaringer og sånn. Dratt i utlandet, reist, vært på folkehøyskole og sånn. Føler meg litt som en "kjedelig" type, og håper at universitetslivet i Trondheim vil utvikle meg mer sosialt. Har jo hørt mye bra om linjeforeninger, og er villig til å bli kjent med nye folk. Men på vgs har det vært vanskelig å bli kjent med nye folk... Går an å ta av en prat, men det er ingen som vil noe mer enn det. Håper at studentlivet blir bedre enn det :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

70% dropout rate høres høyt ut... 😮 Men har jo hørt at siving på NTNU også har nokså høyt dropout rate? Men neppe opptil 70% da. 

Drop out for siv.ing ligger langt unna den for realfag, men det kan jo tilskrives at siv.ing har en større andel svært flinke elever (90% har vel over 5 i snitt). Legger ved tre statistikker som viser karakterfordelingen for "matte 1" høsten 2019 for henholdsvis realfag, siv.ing og siv.øk på NTNU :

image.thumb.png.591ca4fd5fc2146ef30bc16bb6a14248.png

image.thumb.png.c186fcbe7b6d44c87c6f4d9be33879ce.png

image.thumb.png.69fdb0f035c10b8fa2697dc9314297b7.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...