AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Del Skrevet 28. oktober 2020 Lurer på hvordan dere som eier bolig alene har det økonomisk? Gjerne et litt sånn «luksusfellen»-budsjett 🙊 Utbetalt? Kostnad bolig, transport, barn osv? Hvor mye har dere å rutte med til syvende og sist? Er det verdt det? Å eie bolig føles som en fjern drøm! Nå er jeg faktisk veldig nærme å klare det (å få kjøpt), men er usikker på om jeg er realistisk nok. Anonymkode: c864d...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Del Skrevet 28. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan dere som eier bolig alene har det økonomisk? Gjerne et litt sånn «luksusfellen»-budsjett 🙊 Utbetalt? Kostnad bolig, transport, barn osv? Hvor mye har dere å rutte med til syvende og sist? Er det verdt det? Å eie bolig føles som en fjern drøm! Nå er jeg faktisk veldig nærme å klare det (å få kjøpt), men er usikker på om jeg er realistisk nok. Anonymkode: c864d...989 Er alene har det ganske bra økonomisk. Bor riktignok i en mellomstor norsk by så boligprisene her er nokså lave. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg slitt mer. Ingen barn og jeg sykler for det meste til jobb og andre steder så bruker nesten ingenting på transport Utbetalt 38.000 per måned. Leiligheten er nedbetalt så betaler bare 2000 i fellekost som inkluderer(tv, internett, forsikring, vedlikehold, parkering). Sitter igjen med ca. 25.000 hver måned som jeg sparer i aksjefond. Bruker ikke så mye penger egentlig. Anonymkode: 370d6...d9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Del Skrevet 28. oktober 2020 Er 28 år, eier en bolig i Oslo og har 3 mill i lån. Ingen barn eller bil (siden jeg bor i sentrum). Har ganske god økonomi og lever bra, har råd til det jeg vil. Men jeg har ganske god inntekt, som er grunnen til at jeg har den økonomien jeg har. Det jeg har av faste utgifter er: Utbetalt: 44 000 kr Boliglån: 11 900 kr Felleskostnader: 2300 kr Transport: 800 kr Strøm: 600 kr Forsikringer: 500 kr Totalt faste utgifter: 16 100 kr Så sitter igjen med 27 900 kr etter alle faste utgifter. Sparer fast 15 000 kr, og har dermed 12-13 000 kr igjen til hva jeg vil av mat og forbruk (ikke at jeg klarer å bruke opp alle pengene jeg sitter igjen med, som regel blir det litt ekstra sparing i tillegg til det jeg sparer fast). Anonymkode: c19f8...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Del Skrevet 28. oktober 2020 27 år bolig: 14 000 (lån, felleskostnader og forsikring) strøm: 700 transport: 1200 studielån: 2000 mat: 4000 klær: 1000 studier: 2000 er deltidsstudent og har litt utgifter til det + blir trukket i lønn når jeg er på samling så inntekten varierer. Har også akkurat kjøpt, så vil gjerne bruke mer enn jeg har på møbler. Og serielån som gjør at kostnadene krymper hver måned. Så det blir bedre. Anonymkode: f18a8...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Del Skrevet 28. oktober 2020 Alene med barn. Det er ikke mye til overs her og få utskeielser. Eier bolig, men har ett soverom for lite så jeg sover på sofaen. Anonymkode: 9fedf...beb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Del Skrevet 28. oktober 2020 Utbetalt 26.000,-. Lån 1,5 mill (8.000 i måneden) + vanlige utgifter iht. bil, forsikring, strøm, eiendomsskatt, renovasjon, tv, internett og alle andre utgifter tilknyttet det å leve (mat, klær, snus, egenandeler osv osv). Sitter igjen med 5.000 kr som jeg sparer hver måned. Går bare godt! Og lever heller ikke gnagert. Anonymkode: 3a8c8...7e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Del Skrevet 28. oktober 2020 Alene med barn. Ca 17000 igjen etter at alle faste utgifter er betalt. Kjøpte for 12 år siden, så sitter med en verdistigning på 1,5 mill. Anonymkode: ead15...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Del Skrevet 28. oktober 2020 Eier bolig alene og har brukbar økonomi. Betaler siste avdrag på boliglånet nå i desember. Ca. kr. 30 000 utbetalt Betaler ca. kr. 6 000 i renter og avdrag t.o.m desember. Fellesutgifter på kr. 1 500. Ny bil for 3 år siden kjøpt uten lån. Budsjett på kr. 10 000 etter alle fast kostnader - resten sparer jeg. Anonymkode: 904ea...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Del Skrevet 28. oktober 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan dere som eier bolig alene har det økonomisk? Gjerne et litt sånn «luksusfellen»-budsjett 🙊 Utbetalt? Kostnad bolig, transport, barn osv? Hvor mye har dere å rutte med til syvende og sist? Er det verdt det? Å eie bolig føles som en fjern drøm! Nå er jeg faktisk veldig nærme å klare det (å få kjøpt), men er usikker på om jeg er realistisk nok. Anonymkode: c864d...989 36 år. Singel. Ingen barn. Utbetalt: ca 25000,-. Boliglån/felleskostnader/forsikringer: ca 11.500. Strøm: ca 500. Mobil: 450. Transport: 450. Trening: 500. Spotify: 109. Mat/husholdningsartikler: ca 3000 (pga allergier) Studielån: ca 2300. Annet: ca 2000. Resten skal gå til bufferkonto som er ganske tom nå pga innkjøp av hvitevarer og møbler. Føler jeg har en ok økonomi. Har råd til det jeg føler jeg trenger og er uansett vant til å spare til dyrere ting (liker ikke impulskjøp). Sparte 200.000,- de siste 2 årene for å få "nok" EK, så er vant med å leve sparsommelig til tider. Sååå verdt det. Har 100.000 igjen på sparekontoen, så jeg føler meg trygg 😊 Anonymkode: bf126...9f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Del Skrevet 28. oktober 2020 Grei nok økonomi. Absolutt verdt det å eie, jeg har ikke høyere utgifter på bolig enn jeg ville hatt ved å leie tilsvarende. Inn: ca 37,000 i mnd inkl. barnetrygd. Ut: Bolig - 15,000 Lånekassen, strøm, faste abonnementer, forsikring m.m. - 5500 Kollektivtransport - 1000 Disponibelt til mat, fritidsaktiviteter og alt annet er da knapt 16,000. Har to barn halve tiden. Går helt greit rundt, opplever ikke at jeg har enormt handlingsrom. Anonymkode: 3c907...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. oktober 2020 #11 Del Skrevet 28. oktober 2020 Jeg tror ikke at mitt nå-budsjett er relevant for en som skal etablere seg. Mitt da - budsjett fra da jeg etablerte meg var trangt og tøft, men ja det var verdt det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Del Skrevet 28. oktober 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan dere som eier bolig alene har det økonomisk? Gjerne et litt sånn «luksusfellen»-budsjett 🙊 Utbetalt? Kostnad bolig, transport, barn osv? Hvor mye har dere å rutte med til syvende og sist? Er det verdt det? Å eie bolig føles som en fjern drøm! Nå er jeg faktisk veldig nærme å klare det (å få kjøpt), men er usikker på om jeg er realistisk nok. Anonymkode: c864d...989 36 år, singel, kvinne. Har eid enebolig på i 10 år. Utbetalt: ca 55.000 Har fleksilån og flytter lønna inn på fleksilånet og så tar jeg ut det jeg trenger. Går greit så lenge jeg går i pluss. 😅 Økonomi har jeg helt ærlig ikke giddet å sette meg veldig inn i. Er generelt økonomisk av meg. Bruker ikke masse penger på unødvendige ting. Betaler heller litt mer for noe jeg virkelig liker enn å kjøpe mange ting. Har det veldig greit økonomisk. Har ca 900K igjen av lånet, og jeg har kjøpt hus, pusset opp for 1.5 millioner, bygget dobbelgarasje med loft, bygget på 40 kvm på huset og kjøpt en bil på disse 10 årene. Anonymkode: 953d2...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #13 Del Skrevet 28. oktober 2020 Har 2 mill i lån. Utbetalt 21-23000 Alene med barn. Går ca 10 000 til lån og felleskostnader Anonymkode: f7943...235 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Del Skrevet 28. oktober 2020 42 år, to barn, eier leilighet og hytte. Lån på ca. 2 mill. Har rammelån så jeg betaler egentlig det jeg vil i mnd., men betaler alltid minimum rentekostnaden. Så lenge det går nedover er det greit, vil heller ha litt ekstra penger nå mens ungene er dyre i drift. Har vel ca 1800 i forsikringer, 600 i strøm, 670 i reise, tlf dekket av jobb, men ca 900 i internett og telefoni til ungene. Bruker ca 5-6000 på dagligvarer i snitt, ser det går veldig opp og ned. Var f.eks. delvis permittert med hjemmekontor mai-august, da gikk det mer mat ettersom vi var tre som gikk hjemme og fyste hele dagen 😄 Bruker altfor mye på klær, 3-4000 i mnd. Bruker 1500-2000 på restaurant/pub. Nettopp gått opp fra 28000 til 33000 utbetalt. Jeg ser forbruket har sklidd litt ut i det siste, må skjerpe inn. Heldigvis byttet til en jobb der jeg ikke må innom sentrum på vei hjem, det bør dempe impusshoppingen noe 😄 Anonymkode: 2299a...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Del Skrevet 29. oktober 2020 Lån, fellesutgifter, strøm, internet, kabel-tv og innboforsikring: 7500,-. Transport cirka 800,-. Hobby: 1200,- Inntekt 21400 - 23500. Anonymkode: 33d2a...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. oktober 2020 #16 Del Skrevet 29. oktober 2020 Jeg har ikke tenkt å oppgi inntekt og utgifter. Men da jeg etablerte meg med bolig alene sparte jeg penger hver måned i forhold til å leie. Riktignok gikk jeg kraftig ned i størrelse, men jeg satt igjen med mer pr måned (uansett hvordan man regner, inkludert utgifter til vedlikehold, som ble svært lave for denne boligen i de årene jeg eide den). I dag eier jeg en dyrere bolig, noe større, og også denne, uansett hvordan man regner, er billigere enn å leie en tilsvarende bolig. Når det gjelder budsjett er det slik at jeg ikke har verdens høyeste lønning i utgangspunktet, og jeg vil ikke leve på kreditt og forbrukslån. Derfor må jeg spare til ferier og planlegge innkjøp. Det gjør jeg ved å sette av penger på konto hver måned. I tillegg sparer jeg fast månedlig beløp i fond. Jeg har også et annet sparemål med lang horisont, og jeg har forsert betaling av deler av lånet noe fordi jeg ønsker å øke egenkapitalen til et fremtidig boligkjøp. Hvis jeg ikke hadde forsert betalingen av lånet, ikke hadde spart til diverse mål hver måned, ville jeg hatt ca 7.500-10.000 i overskudd hver måned. Og da er det ikke slik at jeg sparer på matbudsjett og klær og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Potet Skrevet 29. oktober 2020 #17 Del Skrevet 29. oktober 2020 Jeg er nyetablert - vil heller ikke gi så mange tall siden jeg ikke skriver med AB. Jeg opplever at jeg har bedre råd med bolig og milliongjeld. Å eie for meg er rimeligere enn å leie leilighet av samme størrelse. Og jeg får skattefradrag på boliglånsrentene og rentene på nedbetaling av fellesgjelda. Disse pengene setter jeg til side for vedlikehold og oppussing, for det kommer før eller siden. Jeg har blitt mye mer økonomisl bevisst av å eie noe så dyrt. Det eneste impulskjøpet mitt siden i sommer er en banan og et Yt - et møte tok lengre tid en planlagt og jeg hadde ikke med meg mat. Jeg har egne busjettposter på alt annet: helse, velvære, klær, ferie, utstyr osv. Disse postene har også egne kontoer. Jeg fører regnskap fortløpende. Jeg har god råd med relativt lav lønn og boliglån og studielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #18 Del Skrevet 29. oktober 2020 For min del går det bra, har en mindre leilighet som ble kjøpt for mer enn ti år siden, og prisene var ganske annerledes da. Nå må man gjerne opp 50-100% i pris for å få tilsvarende litt avhengig av hvor man kjøper. Vi har ikke barn eller bil, så det sparer vi naturlig nok en del på, men om det skulle skje etterhvert så skal man klare seg fint da også. Anonymkode: 852d2...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. oktober 2020 #19 Del Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Jeg klarer meg bra. Er uføretrygdet, men via jobben hadde jeg også en uføreforsikring, som gir meg noen tusenlapper ekstra i måneden. Jeg lever ikke noe utsvevende liv, ganske stille og rolig. En og annen tur på restaurant med en venninne i ny og ne, og noe take-away hjemme med sønnen min er det jeg unner meg. Eier min egen leilighet i Oslo, der jeg bor med min voksne sønn. Han har inntekt og betaler for sin egen mat hjemme, men han bor gratis. Gjeld på leiligheten er ca 1,4 mill. Ingen annen gjeld, ingen bil, og ingen andre lån. Har en hund, middels liten str. Hun koster noen hundrelapper i måneden i fôr, forsikring og medisin. Endret 29. oktober 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #20 Del Skrevet 29. oktober 2020 Jeg har levd på "luksusfellen-budsjett" en del år pga lav inntekt. Kjøte ikke bolig før inntekten var høy nok til å være komfortabel, og jeg hadde fått spart opp en god egenkapital, i en alder av 35. Nå eier jeg alene i Oslo til 3 mill, og har: 32 000 utbetalt 9500 i lån og avdrag, 3000 i fellesutgifter, strøm og nett. Siden jeg bor alene sitter jeg igjen med mer enn nok til en komfortabel hverdag + litt sparing. Anonymkode: b309b...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå