Gå til innhold

Hvor mye spiser din 6-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Har en gutt på 6 år som alltid har vært lang for alderen, og fram til for ca 7-8 mnd siden alltid vært slank. Da begynte han å legge på seg.  
Han er nå 125cm høy og veier 28kg.
Han er veldig aktiv og jeg synes heller ikke at han spiser for mye, men jeg blir jo litt usikker...

1-2 knekkebrød eller 1 brødskive til frokost.

1-2 brødskiver + en yoghurt til lunsj
+fruktmåltidet i barnehagen

middag varierer veldig da han er ganske kresen. eksempel;

2 fiskekaker med pasta og grønnsaker, 

5-6 kjøttboller med søtpotetchips og grønnsaker  

3-4 fiskepinner med makaroni og grønnsaker

4-5 kyllingnuggets med chips og grønnsaker

2 pølser med brød

kveldsmat: 1-2 knekkebrød

Både knekkebrød og brød er grovt. Pålegg; skinkeost, salami, peanøttsmør, leverpostei og skinke.

Vi har godteri kun på lørdag. Da får han også sjokoladepålegg på brødskiva til frokost. Søndag er vi ofte på tur og har da med oss litt kjeks eller boller. 

Hva veier din 6 åring? Og hvor mye spiser han/hun iløpet av en dag?

Anonymkode: 2ead8...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han spiser ganske mye større middagsporsjon enn mine har gjort ved den alderen. Men det behøver ikke være noe galt i det.

Jeg ville også prøvd å lære ham til / venne ham til å spise rent kjøtt /fisk og ikke bare farse- eller deig-produkter. Når han spiser brød/knekkebrød til de tre andre måltidene, så hadde et vært sunt med et stykke rent kjøtt eller fisk (eller en proteinrik vegetarrett til middag). Hvis grønnsakene til middag utgjør en stor del av tallerkenen, og chips/makaroni/pasta bare en liten del, så er det bra.

Anonymkode: 885d1...622

Skrevet

Har dere forsøkt å bytte ut de blandingsproduktene til middagen med rent kjøtt og ren fisk?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser ganske mye større middagsporsjon enn mine har gjort ved den alderen. Men det behøver ikke være noe galt i det.

Jeg ville også prøvd å lære ham til / venne ham til å spise rent kjøtt /fisk og ikke bare farse- eller deig-produkter. Når han spiser brød/knekkebrød til de tre andre måltidene, så hadde et vært sunt med et stykke rent kjøtt eller fisk (eller en proteinrik vegetarrett til middag). Hvis grønnsakene til middag utgjør en stor del av tallerkenen, og chips/makaroni/pasta bare en liten del, så er det bra.

Anonymkode: 885d1...622

Takk for svar 🙂
Han liker ikke/vil ikke spise rent kjøtt/fisk, så da ender han opp med å spise bare tilbehøret. Liker ikke saus, men vil ha ketchup på alt.

Jeg er vegetarianer så vi har ofte 2 retter til middag; en til far og sønn og en til meg. Han får også smake på vegetarmaten,men det er veldig sjeldent at han liker det. 

Han er ikke veldig glad i grønnsaker, men spiser det fordi han vil bli stor og sterk 🙂

Skrevet
8 minutter siden, minister-mio skrev:

Har dere forsøkt å bytte ut de blandingsproduktene til middagen med rent kjøtt og ren fisk?

Ja,ofte...men han liker det ikke/vil ikke ha det..Så da ender han opp med å bare spise tilbehøret..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Har en gutt på 6 år som alltid har vært lang for alderen, og fram til for ca 7-8 mnd siden alltid vært slank. Da begynte han å legge på seg.  
Han er nå 125cm høy og veier 28kg.
Han er veldig aktiv og jeg synes heller ikke at han spiser for mye, men jeg blir jo litt usikker...

1-2 knekkebrød eller 1 brødskive til frokost.

1-2 brødskiver + en yoghurt til lunsj
+fruktmåltidet i barnehagen

middag varierer veldig da han er ganske kresen. eksempel;

2 fiskekaker med pasta og grønnsaker, 

5-6 kjøttboller med søtpotetchips og grønnsaker  

3-4 fiskepinner med makaroni og grønnsaker

4-5 kyllingnuggets med chips og grønnsaker

2 pølser med brød

kveldsmat: 1-2 knekkebrød

Både knekkebrød og brød er grovt. Pålegg; skinkeost, salami, peanøttsmør, leverpostei og skinke.

Vi har godteri kun på lørdag. Da får han også sjokoladepålegg på brødskiva til frokost. Søndag er vi ofte på tur og har da med oss litt kjeks eller boller. 

Hva veier din 6 åring? Og hvor mye spiser han/hun iløpet av en dag?

Har en gutt på SNART 6 år skulle det stå. Han blir 6 i januar :) 

ts 

Skrevet

Vi er veganere, så alt her er vegansk:

Frokost: Havregrøt med rosiner og nøtter

Lunsj: Middagsrester

Middag: alt mulig. Han fins ikke kresen(dette er vi veldig strenge på. Alt skal smakes på, flere ganger). Lapskaus, supper, sushi, pizza, spaghetti, linsegryter, burritos, taco, lasagne, tofusalat osv

Kvelds: Vegan omelett eller knekkebrød med diverse pålegg. 

Rundt 125 cm og rundt 20 kilo. 

Anonymkode: ee2a1...c1c

Skrevet

Jeg har en helt normalvektig 4-åring, og jeg tror han spiser ca like mye eller litt mer enn din. Han spiser ikke kveldsmat, det rekker vi ikke, men han spiser 3 brødskiver i tillegg til yogurth/smoothie i bhg.

Anonymkode: 17782...42a

Skrevet

Min veier 17 kg, men han er tynn da. Mat er vanskelig her, veldig varierende. Og her må vi legge til ekstra kalorier, så vårt inntak er ikke representativt.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg ført oversikt i tre dager, få med absolutt alt og regne over. Kanskje det er mer enn du tror? Og evt snakket med helsesykepleier. Hvis han begynner å bli stor og kurven peker feil vei, er det jo viktig å snu dette tidlig. Hvis han er 6 år og har de målene, så er han nok overvektig

Anonymkode: c53de...379

Skrevet

Er barnet ditt aktiv og god form ville jeg ikke ha begynt med noe mat reduksjon , hadde dog prøvd å endre litt på type mat produkter men forstår deg dersom barnet ikke vil spise det nå....at det blir vanskelig , men kanskje over tid prøve . Min gutt spiser normalt gjennom dagen lik ditt barn men er storspisere på kveldene. Jeg vil si min gutt er tynn men har en kropp som har bred rygg ,  god oppbygd lårmuskulatur , men ingen ekstra lager av noe fett. jeg tenker at dersom din gutt er aktiv og det ikke er noe veldig ekstra på kroppen hadde jeg ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 01341...5f4

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er veganere, så alt her er vegansk:

Frokost: Havregrøt med rosiner og nøtter

Lunsj: Middagsrester

Middag: alt mulig. Han fins ikke kresen(dette er vi veldig strenge på. Alt skal smakes på, flere ganger). Lapskaus, supper, sushi, pizza, spaghetti, linsegryter, burritos, taco, lasagne, tofusalat osv

Kvelds: Vegan omelett eller knekkebrød med diverse pålegg. 

Rundt 125 cm og rundt 20 kilo. 

Anonymkode: ee2a1...c1c

Takk for svar 🙂  Du er heldig som ikke har en kresen unge! Han har heldigvis blitt mye flinkere til å smake på ny mat. Spesielt hvis han selv er med på å lage maten. vi har også en regel om at alt må smakes på.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt normalvektig 4-åring, og jeg tror han spiser ca like mye eller litt mer enn din. Han spiser ikke kveldsmat, det rekker vi ikke, men han spiser 3 brødskiver i tillegg til yogurth/smoothie i bhg.

Anonymkode: 17782...42a

Takk for svar 🙂 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke veldig glad i grønnsaker, men spiser det fordi han vil bli stor og sterk 🙂

Man blir ikke stor og sterk av grønnsaker... men av kjøtt. Fortell ham det, så kanskje det kan få ham til å spise mer kjøtt? :) 

Og jeg ville gitt ham noe bedre næring enn brødmat hele tiden...

Anonymkode: 1c4a2...cdd

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min veier 17 kg, men han er tynn da. Mat er vanskelig her, veldig varierende. Og her må vi legge til ekstra kalorier, så vårt inntak er ikke representativt.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg ført oversikt i tre dager, få med absolutt alt og regne over. Kanskje det er mer enn du tror? Og evt snakket med helsesykepleier. Hvis han begynner å bli stor og kurven peker feil vei, er det jo viktig å snu dette tidlig. Hvis han er 6 år og har de målene, så er han nok overvektig

Anonymkode: c53de...379

Takk for svar og tips 🙂 skal skrive ned hva han spiser over en periode sånn at jeg får full oversikt.

Jeg nevnte det for legen sist jeg var der og han mente at vekta var litt over normalen, men at han ikke kan regnes som overvektig.
Det som bekymrer meg litt er at han har lagt på seg mye på kort tid.
 Han er like aktiv som før. Full fart hele dagen 🙂 

Skrevet

Jeg ville sett an litt, kanskje han strekker seg igjen. Samtidig er det ikke nødvendig å ha med boller eller kjeks på søndagstur. Du kan fint ha med noe bær feks. Lørdagsgodteri kommer jo også litt an på mengde. Peanøttsmør er heller ikke hverdagskost. Jeg syns middagsmaten er helt fin og normal. Man kan også sette fram litt knaskegulrøtter og sukkererter en times tid før middag. Vann å drikke. Det er en uvane å venne barna til juice osv.

Anonymkode: c55ce...e0e

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og tips 🙂 skal skrive ned hva han spiser over en periode sånn at jeg får full oversikt.

Jeg nevnte det for legen sist jeg var der og han mente at vekta var litt over normalen, men at han ikke kan regnes som overvektig.
Det som bekymrer meg litt er at han har lagt på seg mye på kort tid.
 Han er like aktiv som før. Full fart hele dagen 🙂 

Hvis du hår inn og sjekket KMI kalkulator for barn, så er han i følge den faktisk overvektig! Grensen er annerledes for barn. Uansett, så trenger vi ikke diskutere akkurat nyansene der :) 
På kostverktoyet.no er det mange gode tips og informasjon om du vil lese mer, se menyer etc :) Ville holdt et øye med vekten. Økt grønnsaker i middag, mindre pasta og pommes frites (det inneholder mye energi).

Han er heldig som har en mamma (?) som set at kurven peker litt feil tidlig og tar tak :)

Endret av Frk.Fjas
Skrivefeil
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er barnet ditt aktiv og god form ville jeg ikke ha begynt med noe mat reduksjon , hadde dog prøvd å endre litt på type mat produkter men forstår deg dersom barnet ikke vil spise det nå....at det blir vanskelig , men kanskje over tid prøve . Min gutt spiser normalt gjennom dagen lik ditt barn men er storspisere på kveldene. Jeg vil si min gutt er tynn men har en kropp som har bred rygg ,  god oppbygd lårmuskulatur , men ingen ekstra lager av noe fett. jeg tenker at dersom din gutt er aktiv og det ikke er noe veldig ekstra på kroppen hadde jeg ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 01341...5f4

Takk for svar 🙂 

Ja,han er veldig aktiv. Har alltid hatt mye energi.

Det som bekymrer meg litt er at han har lagt på seg mye på kort tid. Har fått litt mage og dobbelthake. 
Ja,det er en litt vanskelig situasjon når gutten er så kresen..men,han har heldigvis blitt flinkere til å smake på ny mat og det føles som en seier hver gang han liker noe nytt som er sunt 😅

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke stor og sterk av grønnsaker... men av kjøtt. Fortell ham det, så kanskje det kan få ham til å spise mer kjøtt? :) 

Og jeg ville gitt ham noe bedre næring enn brødmat hele tiden...

Anonymkode: 1c4a2...cdd

Takk for svar 🙂 Det har du helt rett i, ikke bra med for mye brød. Men det skal nevnes at det ihvertfall er hjemmebakt grovt brød. Og grovt knekkebrød.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 Det har du helt rett i, ikke bra med for mye brød. Men det skal nevnes at det ihvertfall er hjemmebakt grovt brød. Og grovt knekkebrød.

Varier maten litt mer? Liker han egg? Kokt egg, stekt egg. Liker han omelett? Kan jo varieres i det uendelige. Omelett er også genialt å lage i muffinsformer.

Gi ham gjerne "middagsmat" til flere måltider. Middag er det sunneste måltidet for nordmenn flest. Du kan jo lage større porsjoner av "middagsmat" og gi til andre måltider? Supper, gryteretter, taco, pizza med bunn laget av mandelmel eller blomkål.

Anonymkode: d8c88...1fe

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sett an litt, kanskje han strekker seg igjen. Samtidig er det ikke nødvendig å ha med boller eller kjeks på søndagstur. Du kan fint ha med noe bær feks. Lørdagsgodteri kommer jo også litt an på mengde. Peanøttsmør er heller ikke hverdagskost. Jeg syns middagsmaten er helt fin og normal. Man kan også sette fram litt knaskegulrøtter og sukkererter en times tid før middag. Vann å drikke. Det er en uvane å venne barna til juice osv.

Anonymkode: c55ce...e0e

Takk for svar 🙂 

Juice eller saft får han kun på lørdag.Sånn har vi alltid hatt det.Drikker ikke brus. Han drikker vann og Biola (av og til) og melk i barnehagen. Sier han liker melk kun når han er der😅
Du har nok rett i det med bolle/kjeks på tur. Selv om det er i små mengder er det jo fortsatt usunt. Han liker ikke bær..men vi kan selvfølgelig ta med annen frukt han liker 🙂 

Får ikke mye godteri på lørdag. En liten skål med popcorn eller peanøtter.+Litt smågodt (eller en liten sjokolade+kjærlighet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...