Gyda Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Har et lite blomsterbed med noen få blomster (som det ikke er så nøye med å bevare) og masse gress. Tenkte å spa ut all jorda og fylle med ny jord for å bli kvitt gresset. Men så kom jeg til å tenke om det var noen lettere måte - går det f.eks an å bare rykke ut alt av blomster og gress for så å sprøyte / tilsette jorda noe som dreper gamle røtter og frø? Har du noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt alt gresset? Har prøvd luking i mange år, men nå gidder jeg ikke mer...
sixx Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 Sprøyt med Roundup...sa blir du etterhvert kvitt alt. Kan hende noe av ugresset er så gjenstridig og har så stort rotsystem...at du må sprøyte i to omganger med to ukers mellomrom. Ugressfrø som ligger i bakken vil ikke bli påvirket av giften.
Gjest Madeline Skrevet 31. juli 2005 #3 Skrevet 31. juli 2005 (endret) Jeg ville nok heller ha skiftet ut jorda med kompostjord (du får kjøpt billig og god kompostjord på fyllinga). Vi har laget nye blomsterbed i sommer. Da laget vi kasser (enkelt å lage), la duk i bunnen (for å unngå at noe av de gamle ugressfrøene/røttene som lå i bakken skulle komme opp igjen) og fylte på med kompostjord. Så var det bare å plante. Vi har fått noen flotte blomsterbed der blomstene trives kjempegodt. Det er også enkelt å få unna nytt ugress. Jeg ville definitivt ikke sprøytet med gift. Endret 31. juli 2005 av Hannen
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #4 Skrevet 31. juli 2005 Hvis du sprøyter med roundup risikerer du at gressplen med felles rotsystem med gresset i bedet blir gul og stygg. Ellers er det et ok og ikke veldig farlig middel. Men dersom det er lenge siden bedet har vært i "bruk", og ettersom du sikkert kommer til å måtte grave opp døde (evt levende) gressrøtter uansett, er det vel like greit å grave i vei og skifte ut jorda med ny og bedre. Stort sett funker det greit å "kante" ved å bruke spaden for å lage et skille mellom plen og bed - det kan gjøres en gang i året e.l. Men dersom du ønsker enda mindre jobb med gress i bedet kan du selvsagt bruke plast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå