Gå til innhold

Utrydde gress i blomsterbedet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite blomsterbed med noen få blomster (som det ikke er så nøye med å bevare) og masse gress. Tenkte å spa ut all jorda og fylle med ny jord for å bli kvitt gresset. Men så kom jeg til å tenke om det var noen lettere måte - går det f.eks an å bare rykke ut alt av blomster og gress for så å sprøyte / tilsette jorda noe som dreper gamle røtter og frø?

Har du noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt alt gresset?

Har prøvd luking i mange år, men nå gidder jeg ikke mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprøyt med Roundup...sa blir du etterhvert kvitt alt. Kan hende noe av ugresset er så gjenstridig og har så stort rotsystem...at du må sprøyte i to omganger med to ukers mellomrom.

Ugressfrø som ligger i bakken vil ikke bli påvirket av giften.

:)

Gjest Madeline
Skrevet (endret)

Jeg ville nok heller ha skiftet ut jorda med kompostjord (du får kjøpt billig og god kompostjord på fyllinga). Vi har laget nye blomsterbed i sommer. Da laget vi kasser (enkelt å lage), la duk i bunnen (for å unngå at noe av de gamle ugressfrøene/røttene som lå i bakken skulle komme opp igjen) og fylte på med kompostjord. Så var det bare å plante. Vi har fått noen flotte blomsterbed der blomstene trives kjempegodt. Det er også enkelt å få unna nytt ugress.

Jeg ville definitivt ikke sprøytet med gift.

Endret av Hannen
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du sprøyter med roundup risikerer du at gressplen med felles rotsystem med gresset i bedet blir gul og stygg. Ellers er det et ok og ikke veldig farlig middel. Men dersom det er lenge siden bedet har vært i "bruk", og ettersom du sikkert kommer til å måtte grave opp døde (evt levende) gressrøtter uansett, er det vel like greit å grave i vei og skifte ut jorda med ny og bedre. Stort sett funker det greit å "kante" ved å bruke spaden for å lage et skille mellom plen og bed - det kan gjøres en gang i året e.l. Men dersom du ønsker enda mindre jobb med gress i bedet kan du selvsagt bruke plast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...