Gå til innhold

Hvor mye skjermtid har/hadde ditt barn som er/var under to år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet står i overskriften

Anonymkode: 0b345...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundt fire timer i uka

Anonymkode: 73996...dcc

Skrevet

Kan jo svare på mitt eget spørsmål. Mitt barn som fyller to år om 2 måneder ser ca 30 minutter i løpet av en uke. Noen i barsel gruppa synes det er veldig lite, og det virket som at hun synes synd på barnet mitt. Jeg og mannen min er opptatt av at vi skal ha lite skjermtid mens barnet er våkent, det gjelder også oss voksne. Barnet går vel ikke glipp av noe av det som skjer på tv? Vi blar mye i bøker sammen, og han har et godt ordforråd på to språk.

• Liker 3
Skrevet

fem minutter noen ganger i uka, altså facetime med besteforeldre. Ellers ser selvsagt ikke en unge på under to år på TV eller nettbrett??!!

Anonymkode: f3854...dfc

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

fem minutter noen ganger i uka, altså facetime med besteforeldre. Ellers ser selvsagt ikke en unge på under to år på TV eller nettbrett??!!

Er det en uting å se tv før fylte to år?

• Liker 2
Skrevet

Joda, mange på under to år ser på tv. Blir det for mye er det selvfølgelig ikke bra, men bare på kg er det null tv før fylte femten og da et nanosekund i millenumet

• Liker 6
Skrevet

Han fikk se på tv ca en halvtime om morgenen mens han spiste frokost fra han var ca 1,5 år. Var en skikkelig morgenfugl, så det var nydelig å få den halvtimen i fred og ro til å våkne. Etter det var det full fart resten av dagen. 😛

Anonymkode: 66a14...7f7

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Er veldig glad jeg fikk unger før det ble vanlig med smarttelefon! Mine så på barne-TV en halvtime om kvelden da de var på den alderen. Nå tror jeg det er veldig lett å "gi ungen telefonen" når man trenger litt fred. Ikke sikkert jeg hadde vært noe bedre, så glad jeg fikk ungene før jeg fikk smarttelefon...

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

0

Anonymkode: 76224...a2f

• Liker 2
Skrevet

Halvtime, av og til mer. Da er det fordi storebror ser og hun naturlig nok også ser. Stort sett tv, nettbrett/mobil blir bare tull 

Skrevet

Da hun var 2år hadde hun ingen skjermtid. Var rundt 4 da hun begynte å interessere seg for barne-tv. Fikk ipad av skolen da hun begynte i 1.klasse, men bruker den kun til skolearbeid. Bruker min til å Facetime med morfaren av og til. Ellers er hun lite interessert i nett. Blir kanskje nok ipad i skolen;) Hun er 11år nå 

Anonymkode: bd41d...2e1

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en uting å se tv før fylte to år?

Eh, ja? 

38 minutter siden, minister-mio skrev:

Joda, mange på under to år ser på tv. Blir det for mye er det selvfølgelig ikke bra, men bare på kg er det null tv før fylte femten og da et nanosekund i millenumet

Jeg har aldri hørt om noen som ikke ser på skjerm før de er 15, selv på KG, men jeg kjenner veldig mange som ikke gir barna sukker eller lar dem se på skjerm før de er to år.

Mange babyer ser på skjerm ja, men selv de foreldrene jeg vet om som lar babyene holde på med telefonen eller se på TV sier jo at det er en uting. (har ungen eldre søsken ser jeg for eksempel at det blir vanskeligere å holde dem unna. Med første barnet eller enebarn er det jo veldig lett å unngå).

• Liker 1
Skrevet

Ingenting, men alle syntes vi var gale. Nå med nr. 2 kommer vi ikke til å greie å holde henne unna like lenge, for storebror på 3 ser på noe nå, og da ser jo lillesøster automatisk mot skjermen.

Anonymkode: df24d...ee6

• Liker 1
Skrevet

Skjermtid tilrettelagt for barnet var 0, men tv kunne være på uten at det var barneprogram, så mulig de så på det da... 

Nå er det fire store barn og det er skjærmer overalt hele tiden. Og flippklipp på tvn...

Anonymkode: 23f40...ff4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, ja? 

Jeg har aldri hørt om noen som ikke ser på skjerm før de er 15, selv på KG, men jeg kjenner veldig mange som ikke gir barna sukker eller lar dem se på skjerm før de er to år.

Du er åpenbart ukjent med virkemiddelet oberdrivelse

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mye "skjermtid" guttungen hadde når han var så liten... Var iallfall Fantorangen hver dag, det husker jeg godt. 😄 Og så fikk han ofte låne telefonen når jeg skulle skifte bæsjebleier for å få han til å ligge i ro,var lettere det enn å styre med noe annet. Så fikk han tilgang til ipad og slikt når vi skulle ta fly/buss/tog :) 

Skrevet

Ukedagene når hun er i bhg ser slik ut:

Ser på litt TV på morgenen (15 min ca), da går det i barnemusikkvideoer eller å se på dyr og dyreprogrammer. 

Også blir det noe TV på ettermiddagen, forutsatt av hun drikker vann (Hun er ikke så god på å få i seg væske, men blir veldig fokusert på vanndrikkingen når hun får se litt på TV.)

Helgene ser stort sett like ut, men hvis hun peker på TV-en i løpet av dagen, så får hun lov å se litt på TV. 

Til TV-stunden sitter hun oftest i fanget og koser, og det er omtrent eneste gangen ila dagen hun ønsker å kose, så synes det er veldig koselig både for voksne og barn! Hun er veldig aktiv ellers  og dette er hennes pause-tid til å hente seg inn igjen. Også lærer hun jo masse av å se på det hun ser på. Da snakker vi om hesten og setter ord på det vi ser på TV. 

Synes ikke skjermtid er så viktig, man kommer langt med sunn fornuft, og hvis man i tillegg bruker det på riktig måte kan det være positivt. Men jeg er ikke så fan av å plassere hun foran TV-en alene. Å se på TV er noe vi gjør i fellesskap. Sitter hun alene en liten stund, så er det for at jeg skal få tid til å spise opp siste brødskiva ets.

• Liker 2
Skrevet

Litt minibarna rundt kl 17:00. Ble vel litt under ein halvtime per dag. Tikk takk såg vi også på. Ting med lav hastighet på clip. 

Anonymkode: a6743...265

Skrevet

Husker ikke hvor mye skjermtid min unge hadde som 2-åring. Telte ikke minutter, noe jeg heller ikke gjør i dag. Men husker drømmehagen ble redningen da han begynte med fast føde. Eneste mulighet for å få han til å gape når han skulle få grøt. 

Hadde ikke ipad osv den gang. Så det gikk i tv de gangene det var aktuelt. 

Anonymkode: 720ef...5f9

Skrevet

Ser foreløpig ikke på TV, men vi skyper med besteforeldre en gang i uka, så det blir vel 1-2 timer totalt. Vi ser nesten ikke på TV selv (med unntak av noen serier iblant) så da har det liksom ikke føltes naturlig å lete fram barne-tv til ungen heller. Hun er 15 måneder nå. 

Anonymkode: 8914a...6b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...