AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 I vår bhg er det, som sikkert de fleste andre, "alltid" problem med bemanning. Føler vi hører på hvert foreldremøte at de mangler vikarer. Nå med koronaen, så er det ekstra ille, siden terskelen for at de ansatte skal være hjemme er lav. På de siste ukene har det dukket opp tre nye vikarer på ulike dager i vår avdeling, og jeg tenker det er positivt at de klarer å skaffe folk. Men, det jeg stusser over er at vi aldri hører noe før vi blir møtt av dem på avdelingen når vi skal levere, og det blir litt sånn forvirrende siden jeg ikke alltid kobler at "åja, mor til Per jobbet faktisk der i dag, hun skulle ikke bare levere Kari". Barnet vårt blir også litt usikker ser jeg, da det plutselig er nye folk på avdelingen. Ingenting i veien med vikarene, og vi er fornøyd med bhg totalt sett, men er det mye å forlange at de henger opp en lapp/sender en felles melding om at imorgen kommer "Stine" og skal jobbe på avdelingen? Slik at både vi og barnet kan forberede oss, og slippe å lure? Hvordan er det i andre bhg? Anonymkode: 43ec6...86e
Neutral90 Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Dette vet de ofte ikke før samme morgen. 10
Skogkløver Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Vi får alltid melding når det blir ansatt nye vikarer med en liten introduksjon. Hvilken stilling, utdannelse og liknende:) I gangen henges det opp bilde og en liten tekst vikaren selv var skrevet om seg selv.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Vi får alltid beskjed enten før eller ila dagen. Skulle bare mangle.. Anonymkode: ef582...6f3
Lukia Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage og sender sjelden ut info om vikarer på forhånd sånn. Hvis eventuelt to av 4 ansatte på avdelingen er borte gir jeg muntlig beskjed Til de foreldrene jeg vet har barn som trenger info om hvilke voksne som skal være tilstede. Men er ikke alltid man vet om det kommer noen vikar eller hvem det er. Får ofte melding av styrer på kvelden eller tidlig på morgenen om at «Stine» kommer til dere da og da. Så ikke alltid lett å varsle på forhånd. Noen foreldre har også reagert negativt ved at jeg har gitt beskjed om ståa på avdelingen ved mye sykdom. Så er en balansegang jeg vurderer familien behov for info 😊 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 I barnehagen der jeg jobber sender vi ut mail om hvilke vikarer vi bruker fast. Eks: «nå er det dessverre mye sykdom blant de ansatte, men Kari, Espen og Gro vil være vikarer fremover, de er godt kjent på avdelingen og og barna kjenner de godt» Av og til blir det satt inn vikarer tidlig på morgenen fra feks vikarbyrå, da kan det være ukjente, men disse skal ikke ta imot barna på morgenen, eller være den som tar avskjed. Anonymkode: 493a9...0ab 3
MissPierce Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 2 minutter siden, Skogkløver skrev: Vi får alltid melding når det blir ansatt nye vikarer med en liten introduksjon. Hvilken stilling, utdannelse og liknende:) I gangen henges det opp bilde og en liten tekst vikaren selv var skrevet om seg selv. Det gjør man jo om det er en planlagt vikar, men når man ringer f.eks Barnehage Ressursen kl. 07.30, så vet man ikke alltid en gang selv hvem som kommer før de er der. De prøver å sende samme folkene, men ikke alltid det går. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Er det langtidsvikar, gir vi ut melding til foreldre. Er det vikar som må ringes inn om morningen, så sier vi ifra i garderoben ved levering, men det er ikke alltid vi vet navn, dame eller mann osv og da gir vi kanskje ikke beskjed. Anonymkode: 45cbc...26e
Applehead Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 Vi får ofte ikke vite det før dagen er i gang selv.. jeg pleier å skrive f.eks "i dag har Sigrid vært vikar hos oss. Hun skal være her ut uka" på appen når jeg skriver litt om dagen. I tillegg blir vikarene fortalt at de må presentere seg for foreldrene. 1
Skogkløver Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, MissPierce skrev: Det gjør man jo om det er en planlagt vikar, men når man ringer f.eks Barnehage Ressursen kl. 07.30, så vet man ikke alltid en gang selv hvem som kommer før de er der. De prøver å sende samme folkene, men ikke alltid det går. Barnehagen vår har heldigvis bare faste vikarer og benytter ikke vikarbyrå. De har relativt god bemanning og har hatt lite fravær (nede i 2 % før korona), så de klarer seg uten. Godt og forutsigbart for barna
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #11 Skrevet 28. oktober 2020 Vi pleier ikke å gi beskjed. Setter opp navnet på «vi som er på jobb i dag»-tavla ved inngangen. Nye vikarer har alltid mellomvakt, og da har allerede alle barna kommet uansett så de skal ikke ta imot noen barn. Regner med de presenterer seg til foreldre ved henting. Anonymkode: ecb5a...9ad
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Hos oss er det faste vikarer så vi trenger ikke noe informasjon. Vi hilser på Evt nytt fjes når vi leverer eller henter. Anonymkode: 33605...eef
MissPierce Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 3 minutter siden, Skogkløver skrev: Barnehagen vår har heldigvis bare faste vikarer og benytter ikke vikarbyrå. De har relativt god bemanning og har hatt lite fravær (nede i 2 % før korona), så de klarer seg uten. Godt og forutsigbart for barna Det er jo det aller beste😊 De fleste bhg har faste vikarer de kan ringe, men den gangen ene bhg jeg jobbet i fikk Norovirus til den store gullmedaljen i hus, så måtte vi faktisk stenge avdelinger og sende hjem barna. For det fantes ikke folk å ta av. Det har skjedd 2 ganger i bhg jeg har jobbet, at jeg som langtidsvikar har vært alene med vikarer, eller at vi har måtte stenge. Ikke samme bhg.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 Nei, dårlig med beskjeder. 4åringen kommer stadig hjem og snakker om "nye damer". Hender det står noe i den ukentlige informasjonen vi får tilsendt. Anonymkode: ea567...d95
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 Lurer på hvordan vikarene har det i barnehagen, har hørt en del om respektløs adferd blant de faste ansatte, ofte sier de ikke navnet visstnok, bare "vikaren," tror timelønnen er lav og. Anonymkode: 8eadb...a05
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 Nei, aldri. Anonymkode: b0782...b87
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 Av og til skjer det jo veldig fort om en ansatt ringer inn syk på morgenen. Men vi får alltid en oppdatering når ped leder har fått oversikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå