AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Hei. håper noen orker å lese og svare meg. Hvordan fungerer gjeldsordning når man er vikar ? Har noen vært igjennom det? Har man så man klarer seg til mat, klær osv? Hva med bil? Vist jeg må kvitte meg med bilen så kan jeg ikke jobbe som vil si at jeg taper inntekt, for jeg rekker ikke jobb og jeg rekker ikke barnehage etterpå. Saken er at eksen betaler ikke på lånet som er hans, selvom jeg er hovedlåntaker. Vi betalte ned gjeld når vi solgte leiligheten og fordelte gjelden. Jeg har alltid betalt på mitt, men hans lån er på nesten 6.000 i mnd, og det går nå snart til namsmannen. Så jeg må søke om gjeldsordning da jeg ikke klarer noe mer i mnd enn det jeg har. Han ville jo selvfølgelig bare tenke på seg selv og tok opp lån i ettertid som han ikke hadde råd til. så nå ødelegger han mye for oss. jeg har kun inntekt som vikar, barnetrygd og bidrag da jeg har samboer. Men vikarjobbene kan være alt i fra 5-10-15 dager på en mnd, det er ikke lett å forutsi. Jeg får ikke fast jobb uansett hvor mange søknader og intervjuer jeg har vært på. Jeg kan kun jobbe 08-16, pga jeg må hente og levere i barnehage og vikarjobben er den tiden der, men det er ikke nok. Er ingen som vil ansette kun 08-16. venter på truck kurs gjennom nav, muligens kan jeg klare og få noe der men er ikke sikkert. Vet det ikke er lett idag å få jobb, har noen noe tips til hvor jeg kan søke? Har erfaring fra butikk, barnehage og frisør. Frisør vil jeg ikke jobbe med, da det er alt for liten lønn å leve av og grunner som gjør at jeg ikke kan jobbe med det. Jeg er åpen for det meste, har alltid hatt lyst å jobbe med eldre men har ikke utdanning innen helse + arbeidstidene går ikke. Har heller ikke råd til og ta utdanning og får ikke noe fra Lånekassen. jeg føler rett og slett at livet går i grus. det eneste jeg vil er og få en fast jobb og trygg fremtid for ungene. Virker som ingen arbeidsgivere vil gi noen en sjangse. Anonymkode: a1c7d...c30
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. håper noen orker å lese og svare meg. Hvordan fungerer gjeldsordning når man er vikar ? Har noen vært igjennom det? Har man så man klarer seg til mat, klær osv? Hva med bil? Vist jeg må kvitte meg med bilen så kan jeg ikke jobbe som vil si at jeg taper inntekt, for jeg rekker ikke jobb og jeg rekker ikke barnehage etterpå. Saken er at eksen betaler ikke på lånet som er hans, selvom jeg er hovedlåntaker. Vi betalte ned gjeld når vi solgte leiligheten og fordelte gjelden. Jeg har alltid betalt på mitt, men hans lån er på nesten 6.000 i mnd, og det går nå snart til namsmannen. Så jeg må søke om gjeldsordning da jeg ikke klarer noe mer i mnd enn det jeg har. Han ville jo selvfølgelig bare tenke på seg selv og tok opp lån i ettertid som han ikke hadde råd til. så nå ødelegger han mye for oss. jeg har kun inntekt som vikar, barnetrygd og bidrag da jeg har samboer. Men vikarjobbene kan være alt i fra 5-10-15 dager på en mnd, det er ikke lett å forutsi. Jeg får ikke fast jobb uansett hvor mange søknader og intervjuer jeg har vært på. Jeg kan kun jobbe 08-16, pga jeg må hente og levere i barnehage og vikarjobben er den tiden der, men det er ikke nok. Er ingen som vil ansette kun 08-16. venter på truck kurs gjennom nav, muligens kan jeg klare og få noe der men er ikke sikkert. Vet det ikke er lett idag å få jobb, har noen noe tips til hvor jeg kan søke? Har erfaring fra butikk, barnehage og frisør. Frisør vil jeg ikke jobbe med, da det er alt for liten lønn å leve av og grunner som gjør at jeg ikke kan jobbe med det. Jeg er åpen for det meste, har alltid hatt lyst å jobbe med eldre men har ikke utdanning innen helse + arbeidstidene går ikke. Har heller ikke råd til og ta utdanning og får ikke noe fra Lånekassen. jeg føler rett og slett at livet går i grus. det eneste jeg vil er og få en fast jobb og trygg fremtid for ungene. Virker som ingen arbeidsgivere vil gi noen en sjangse. Anonymkode: a1c7d...c30 Hvorfor tenkte du ikke på dette før? Sjeldent man får en godt betalt jobb uten utdanning. Du må slutte å leve på andre og ta ansvar for deg selv. Hva slags lån er dette? Anonymkode: f0c7b...d03 6
Gjest theTitanic Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. håper noen orker å lese og svare meg. Hvordan fungerer gjeldsordning når man er vikar ? Har noen vært igjennom det? Har man så man klarer seg til mat, klær osv? Hva med bil? Vist jeg må kvitte meg med bilen så kan jeg ikke jobbe som vil si at jeg taper inntekt, for jeg rekker ikke jobb og jeg rekker ikke barnehage etterpå. Saken er at eksen betaler ikke på lånet som er hans, selvom jeg er hovedlåntaker. Vi betalte ned gjeld når vi solgte leiligheten og fordelte gjelden. Jeg har alltid betalt på mitt, men hans lån er på nesten 6.000 i mnd, og det går nå snart til namsmannen. Så jeg må søke om gjeldsordning da jeg ikke klarer noe mer i mnd enn det jeg har. Han ville jo selvfølgelig bare tenke på seg selv og tok opp lån i ettertid som han ikke hadde råd til. så nå ødelegger han mye for oss. jeg har kun inntekt som vikar, barnetrygd og bidrag da jeg har samboer. Men vikarjobbene kan være alt i fra 5-10-15 dager på en mnd, det er ikke lett å forutsi. Jeg får ikke fast jobb uansett hvor mange søknader og intervjuer jeg har vært på. Jeg kan kun jobbe 08-16, pga jeg må hente og levere i barnehage og vikarjobben er den tiden der, men det er ikke nok. Er ingen som vil ansette kun 08-16. venter på truck kurs gjennom nav, muligens kan jeg klare og få noe der men er ikke sikkert. Vet det ikke er lett idag å få jobb, har noen noe tips til hvor jeg kan søke? Har erfaring fra butikk, barnehage og frisør. Frisør vil jeg ikke jobbe med, da det er alt for liten lønn å leve av og grunner som gjør at jeg ikke kan jobbe med det. Jeg er åpen for det meste, har alltid hatt lyst å jobbe med eldre men har ikke utdanning innen helse + arbeidstidene går ikke. Har heller ikke råd til og ta utdanning og får ikke noe fra Lånekassen. jeg føler rett og slett at livet går i grus. det eneste jeg vil er og få en fast jobb og trygg fremtid for ungene. Virker som ingen arbeidsgivere vil gi noen en sjangse. Anonymkode: a1c7d...c30 Sorry men truck lappen hjelper deg ikke til 8-16. De fleste jobber skift. Med din bakgrunn og tider ville jeg søkt på kantinejobber. Det er helt ok jobb til greie tider.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor tenkte du ikke på dette før? Sjeldent man får en godt betalt jobb uten utdanning. Du må slutte å leve på andre og ta ansvar for deg selv. Hva slags lån er dette? Anonymkode: f0c7b...d03 Tror du det er lett å velge utdanning når man er 16 år? Ting forandrer seg. Jeg har aldri levd på andre så det er sagt. når jeg fikk overgangsstønad fra nav, så fikk jeg ikke ta ny utdanning ( holdt på ) men fikk ikke lov pga jeg hadde utdanning fra før. Og da må man som alle andre skaffe jobb uten utdanning. det er et forbrukslån. Ja, jeg skulle visst konsekvensene av det på den tid, men han gjorde meg syk og jeg så det ikke før det var for sent. Gjelden som stod i hans navn ble nedbetalt, og han skulle ta over dette pga det var bedre rente. Hadde også refinansiert inn i det lånet. har papirer på at det er hans ansvar og betale, men det er ikke godt nok. Anonymkode: a1c7d...c30 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, theTitanic skrev: Sorry men truck lappen hjelper deg ikke til 8-16. De fleste jobber skift. Med din bakgrunn og tider ville jeg søkt på kantinejobber. Det er helt ok jobb til greie tider. Oki, har sett de ofte søker tidligvakter men det er nok ikke så mange av dem. takk for svar. Anonymkode: a1c7d...c30
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Hmmm, hvordan kan dere ha solgt leiligheten og betalt ned gjeld ved salg, og likevel sitte med gjeld? Ser det nevnes forbrukslån her. Ble dette betalt ned før leiligheten ble solgt? Merkelig om banken gikk med på å refinansiere inn ett forbrukslån, om totallånet endte opp som høyere enn verdien på boligen. Jeg trodde aldri bankene tok en slik risiko?? Anonymkode: 8bcc7...c74 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Er det ingen muligheter for at andre kan hente barnet ditt i barnehagen en dag eller to i uka? Hva med samboeren din? Du gjør det veldig vanskelig for deg selv når du kun kan jobbe 8-16, jeg ville derfor prøvd å se etter andre løsninger. Hvis ikke, er du nok bare pent nødt til å ta det du kan få. Anonymkode: 3180f...97e 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 Trur fast jobb er et krav ved gjeldsordning Anonymkode: 42358...edb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 Herregud... Få samboeren til å hjelpe deg vel?? Må vel også være i hans interesse at du får bedre økonomi. Han har faktisk tatt på seg forsørgeransvar når han ble samboer så han får stille opp, enten med hjelp eller økonomisk. Anonymkode: f3183...364 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 Stakkars, stakkars barn. Anonymkode: 3ea63...b2c 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 Å nei du, så lett er det ikke å få gjeldsordning. Man må over lenger tid ha hatt betydelige vansker med betjening av gjeld, ha prøvd å få til avtale på avtale med kreditorer etc etc. Broren min hadde hele 20 kort, var bipolar og kjørt hele økonomien til h.. selv han fikk ikke. Du må nok isteden alliere deg med samboer og få hjelp der. Eller få deg en jobb med stabil inntekt og nedbetale alt du kan. Kan med sikkerhet si at du vil få avslag på den gjeldsordningssøknaden. Hadde det vært lett, kunne alle ha fått det. Anonymkode: 257ed...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 Ps. Du kan bare glemme å ha bil hvis du skal ha gjeldsordning. Et kriteriet er at man ikke kan ha noen verdier. Har man det, må man selge for betjening av gjeld. Når msn lever på gjeldsordning, får man knapt nok til mat/klær/strøm. Det er ikke plass til bensin og forsikring i det budsjettet der nei. De tar ikke hensyn til at du «trenger» bilen, for det vil 99% av de som søker hevde. Anonymkode: 257ed...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 Siste: det at dere har lån, betyr jo at dere eier noe. Som presisert over: Man kan ikke eie noe som helst om man vil ha gjeldsordning. Ordningen skal være for de aller aller fattigste. Istedenfor å søke om noe du tilsynelatende ikke har krav på, må du gå til banken og legge ut leiligheten/huset for salg umiddelbart, og før namsmannen tar pant i boligen. Anonymkode: 257ed...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 Du får ikke offentlig gjeldsordning fordi du har et lån du ikke kan betjene. Du vil i første omgang få lønnstrekk. Da blir din arbeidsgiver beordret til å trekke deg 20% i lønnen hver mnd. Får du en ordning med eksen, kan du selvsagt betale inn mer og dermed korte ned trekkperioden. Har du papirer på at han skal betale lånet, kan du google privatinkasso, kanskje det kan hjelpe deg? Anonymkode: d27c0...438 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siste: det at dere har lån, betyr jo at dere eier noe. Som presisert over: Man kan ikke eie noe som helst om man vil ha gjeldsordning. Ordningen skal være for de aller aller fattigste. Istedenfor å søke om noe du tilsynelatende ikke har krav på, må du gå til banken og legge ut leiligheten/huset for salg umiddelbart, og før namsmannen tar pant i boligen. Anonymkode: 257ed...ce0 Eh...? Du sitter faktisk og tror at ingen har gjeld uten å eie noe? 😂 Se noen episoder av Luksusfellen du... Anonymkode: 15f56...6e2 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps. Du kan bare glemme å ha bil hvis du skal ha gjeldsordning. Et kriteriet er at man ikke kan ha noen verdier. Har man det, må man selge for betjening av gjeld. Når msn lever på gjeldsordning, får man knapt nok til mat/klær/strøm. Det er ikke plass til bensin og forsikring i det budsjettet der nei. De tar ikke hensyn til at du «trenger» bilen, for det vil 99% av de som søker hevde. Anonymkode: 257ed...ce0 Jeg har gjeldsordning og bil. Ikke en dyr og flott en, men dog. Ingen bil betyr ingen jobb hos meg, så da er det klart man kan ha bil. De tar hensyn jo. Anonymkode: 7c5fc...faa 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Trur fast jobb er et krav ved gjeldsordning Anonymkode: 42358...edb Nei det er ikke et krav. Anonymkode: 7c5fc...faa 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 For å oppfylle et av inngangskriteriene for gjeldsordning kreves det at du utnytter ditt fulle inntekspotensiale. Dersom du p.t. kun har små vikariater og en varierende inntekt bør du vente med å søke offentlig gjeldsordning til din inntektssituasjon er mer avklart og stabil. Du kan få beholde bil i en gjeldsordning hvis det fremlegges grunner for dette, som f.eks jobb. Når to stk er samskyldnere på lån hefter begge parter like mye for hele lånet. Dersom ene parten ikke betaler vil banken kreve dette fra den andre. Dersom ene parten får i stand en gjeldsordning, vil banken også i slike tilfeller kreve den andre parten for hele lånet. Anonymkode: d77c5...00f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #19 Skrevet 29. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh...? Du sitter faktisk og tror at ingen har gjeld uten å eie noe? 😂 Se noen episoder av Luksusfellen du... Anonymkode: 15f56...6e2 Nei, da har du ikke lest hva jeg skriver. Jeg skrev: du får ikke gjeldsordning uten at du selger dine verdier. Anonymkode: 257ed...ce0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #20 Skrevet 29. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Siste: det at dere har lån, betyr jo at dere eier noe. Som presisert over: Man kan ikke eie noe som helst om man vil ha gjeldsordning. Ordningen skal være for de aller aller fattigste. Istedenfor å søke om noe du tilsynelatende ikke har krav på, må du gå til banken og legge ut leiligheten/huset for salg umiddelbart, og før namsmannen tar pant i boligen. Anonymkode: 257ed...ce0 Vi eier ikke noe nå som har med det lånet å gjøre. Leiligheten er solgt. Vi betalte ned gjeld og refinansierte smålån i det forbrukslånet som var hans. Men det refinansieringslånet står jeg som hovedlåntaker. Men har snakket med noen som sier jeg kan kreve det tilbake fra han i ettertid vist jeg betaler på gjeldsordning i 5 år. For å si det sånn, jeg er en av de aller fattigste akkurat nå, frem til den dagen jeg får fast jobb 😅 Anonymkode: a1c7d...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå