AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Holder på med bleieslutt med gutten min på 3,5 år. Han er helt tørr hjemme. Gått uten bleie en god stund. Sender han i barnehagen med truse og hver gang jeg henter så har han fått på seg bleie. Har sagt til barnehagen at vi er ferdige med bleien. De sier han har uhell i barnehagen. mener at uhell er helt greit og har sendt med masse skifte til han. De har også lagt han ned for å sove på dagtid til tross for at jeg sier at han ikke skal sove, men heller ha hviletid med rolig aktivitet. Så får jeg et mareritt på kveldene med leggingen. Føler at det varierer helt opp til hvem som har ansvar for gutten min fra dag til dag. Hva kan jeg gjøre? Vurderer å ta dette opp med styrer. Anonymkode: 9c203...756
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Ta det med styrer. Anonymkode: 5196b...0af 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Uhell er greit til en viss grad. Tenk om alle barna i hans alder skal slutte samtidig også har hver av de 2 uhell hver dag. Det går ikke. Skjer det uhell så tar vi på bleie. Det er ofte annerledes i bhg fordi de er så opptatte at de glemmer å si ifra. Vi spør ofte barna om de må på do. Han er ikke ferdig med bleien hvis han ikke sier ifra og går på do når han må. Anonymkode: 807e8...f85 19
MissPierce Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Hvor mange uhell er det snakk om per dag? Har de ett eller kanskje to så er de klare for å trene på bleieslutt, men har de flere enn det så er de ikke klare enda, pleier vi å si. Å så må man selvfølgelig følge de på do med gjevne mellomrom selv om de sier at de ikke må i starten. Hos oss går alle bleie slutterne på do samtidig sånn med 45min intervaller. At de legger han for å sove når han er 3.5 år, og du har sagt at han ikke skal er ikke greit. Det ville jeg tatt med styrer. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 Følger de han på do ofte nok da? En gang etter frokost, en gang før lunsj og to ganger mellom lunsj og henting er jo en start. Er ofte flere barn som trenger hyppigere dobesøk, som voksne bare nå bestemme at de må gå på do.det bytter som regel ikke å spørre om de må på do,. De sier nei, så går det 10 min og uhell Anonymkode: 233fe...fe1 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Dette sleit vi også med, men på småbarnsavdelingen. Rett og slett late ansatte. Vi tok vogna hennes hjem (den sto der i krisetilfeller, om hun skulle være stuptrøtt), ettersom de la henne i den hver dag. vi sluttet med bleier hjemme under korona. Var tørr døgnet rundt første dagen 😅 da hadde de nekta å ta av henne bleia i bhg frem til da. Hun var 2,5. Anonymkode: cfb15...191 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Her slutta vår gutt på 3,5 år i sommer, og jeg er glad han fikk en 4-5 uker bleiefri før han starta i bhg. igjen etter sommerferien. For han var tørr, men måtte nærmest fotfølges og settes på do manuelt før han sa fra selv. Hvis vi spør om han må tisse, så sier han bare «jeg har tissa».. selv om det er flere timer siden. Jeg skjønner at ikke de i bhg kan følge opp slik jeg gjorde hjemme. Det tok en 3-4 uker før han klarte å holde seg lengre eller si ifra tidligere? Anonymkode: abe6e...c84 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Hvor mange uhell er det? Husker de å si at han må gå på do jevnlig? Du kan ta opp med avdelingen først at han ikke skal sove og om de legger ham likevel så kan du ta det opp med styrer. De skal ikke legge ham om du har sagt han har sluttet å sove Men det er ikke realistisk å forvente at han skal få rolig tid med rolig lek, ofte er sovetid samtidig som det er utetid, og da må barna enten sove eller være ute med de andre barna, det er ikke nok voksne til at ett barn kan få rolig lek for seg selv (han er jo for liten til å være alene). Anonymkode: bdc39...665 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 Vi har fortsatt mange uhell, men det var helt i orden sa de i barnehagen. Har sagt de kan ha på han bleie når de er ute om de vil det, så slipper vi uhell i utedressen. Så her varierer det om han kommer hjem med bleie eller ikke. Om de ofte legger han til for å sove ville jeg tatt det med styrer. Anonymkode: d450f...91e 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder på med bleieslutt med gutten min på 3,5 år. Han er helt tørr hjemme. Gått uten bleie en god stund. Sender han i barnehagen med truse og hver gang jeg henter så har han fått på seg bleie. Har sagt til barnehagen at vi er ferdige med bleien. De sier han har uhell i barnehagen. mener at uhell er helt greit og har sendt med masse skifte til han. De har også lagt han ned for å sove på dagtid til tross for at jeg sier at han ikke skal sove, men heller ha hviletid med rolig aktivitet. Så får jeg et mareritt på kveldene med leggingen. Føler at det varierer helt opp til hvem som har ansvar for gutten min fra dag til dag. Hva kan jeg gjøre? Vurderer å ta dette opp med styrer. Anonymkode: 9c203...756 De ansatte i barnehagen har ansvar for ditt barns beste mellom 8 og 16. Det er helt irrelevant at du sier til dem at du ikke «vil» at han skal sove. Om du sier «gi han ris om han er slem» så gjør de ikke det heller. Dersom du forventes å bli tatt på alvor som en ansvarlig voksen så må du oppføre deg som en ansvarlig voksen. Barn blir ikke mer vriene å legge av å sove middag - de blir mer vriene av overstimulering før sengetid, mangel på rutiner, overtretthet og manglende stimuli på dagtid. Når du kommer drassende med gammel overtro angående soving så overser de voksne i barnehagen deg som den tullingen du oppfører deg som. Skal du ha barn på ansvarlig vis - les deg opp på litteratur om barn skrevet de siste 5 årene. Ikke gjør som din mor - alt hun gjorde er utdatert. Anonymkode: 4ca0a...15f 12
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #11 Skrevet 28. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ansatte i barnehagen har ansvar for ditt barns beste mellom 8 og 16. Det er helt irrelevant at du sier til dem at du ikke «vil» at han skal sove. Om du sier «gi han ris om han er slem» så gjør de ikke det heller. Dersom du forventes å bli tatt på alvor som en ansvarlig voksen så må du oppføre deg som en ansvarlig voksen. Barn blir ikke mer vriene å legge av å sove middag - de blir mer vriene av overstimulering før sengetid, mangel på rutiner, overtretthet og manglende stimuli på dagtid. Når du kommer drassende med gammel overtro angående soving så overser de voksne i barnehagen deg som den tullingen du oppfører deg som. Skal du ha barn på ansvarlig vis - les deg opp på litteratur om barn skrevet de siste 5 årene. Ikke gjør som din mor - alt hun gjorde er utdatert. Anonymkode: 4ca0a...15f 🙄 Anonymkode: 5aecc...50f 30
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Vi har et barn som er litt over to år. Tørr en god stund nå, men plutselig begynte å tisse i vognen. Går på do rett før soving, men kommer mye i vognen. Nå har vi fått bleier, men den blir tatt av etter luren. Har hatt barn på stor avdeling som har mange uhell. Kom fra do og satt seg ned på stol for å tegne. Og da tisser barnet seg ut. Ble fire til syv skift i løpet av dagen. Sovingen hadde jeg tatt opp. Og så får du avgjøre om det er greit med bleie på barnet i utedressen. Kjedelig å ikke kunne gå ut igjen på ettermiddagen for barn ikke har tørr dress. Tørker ikke tissevåt dress i tørkeskapet. Anonymkode: d9db0...168 2
ella_b Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Uhell er greit til en viss grad. Tenk om alle barna i hans alder skal slutte samtidig også har hver av de 2 uhell hver dag. Det går ikke. Skjer det uhell så tar vi på bleie. Det er ofte annerledes i bhg fordi de er så opptatte at de glemmer å si ifra. Vi spør ofte barna om de må på do. Han er ikke ferdig med bleien hvis han ikke sier ifra og går på do når han må. Anonymkode: 807e8...f85 Jeg jobber i barnehage og er småbarnsmor, og det der ga meg frysninger nedover ryggen. Stakkars barna som skal forbi en milepæl og ikke får noen drahjelp av deg. Barnehagen har et ansvar for å samarbeide med hjemmet og det er fullstendig rimelig å forvente at de voksne minner barna på å gå på do og følger opp at de gjør det. Å dra bleie på en 3,5-åring som er helt tørr hjemme fordi hen glemmer å si fra er å sabotere innsatsen som gjøres av barnet og foreldrene. TS, jeg synes absolutt du skal snakke med pedleder og/eller styrer. Du skal ikke innfinne deg med å bli overkjørt på verken soving eller bleieslutt. 18
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Uhell er greit til en viss grad. Tenk om alle barna i hans alder skal slutte samtidig også har hver av de 2 uhell hver dag. Det går ikke. Skjer det uhell så tar vi på bleie. Det er ofte annerledes i bhg fordi de er så opptatte at de glemmer å si ifra. Vi spør ofte barna om de må på do. Han er ikke ferdig med bleien hvis han ikke sier ifra og går på do når han må. Anonymkode: 807e8...f85 Hæ? Man tar da barna med på do til faste tider bår de akkurat har slutta med bleie. Venter du til barnet sier fra selv haster det gjerne veldig mye. Ikke rart det blir uhell da. Anonymkode: ff6b3...bfd 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #15 Skrevet 28. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mange uhell er det? Husker de å si at han må gå på do jevnlig? Du kan ta opp med avdelingen først at han ikke skal sove og om de legger ham likevel så kan du ta det opp med styrer. De skal ikke legge ham om du har sagt han har sluttet å sove Men det er ikke realistisk å forvente at han skal få rolig tid med rolig lek, ofte er sovetid samtidig som det er utetid, og da må barna enten sove eller være ute med de andre barna, det er ikke nok voksne til at ett barn kan få rolig lek for seg selv (han er jo for liten til å være alene). Anonymkode: bdc39...665 Dummeste jeg har hørt. Alle barna har en petiode etter de slutter med dagsoving behov for å roe ned litt midt på dagen. Det må bgh klare å tilrettelegge for. Anonymkode: ff6b3...bfd 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #16 Skrevet 28. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Man tar da barna med på do til faste tider bår de akkurat har slutta med bleie. Venter du til barnet sier fra selv haster det gjerne veldig mye. Ikke rart det blir uhell da. Anonymkode: ff6b3...bfd Ja det gjør vi, vi har faste tider. Likevel er det enkelte barn som glemmer seg hele tiden. Vi kan ikke fotfølge barna som holder på å slutte med bleie. Hvis et barn tisser på seg 2 ganger om dagen eller mer selvom vi spør hele tiden om den må på do, og følger barnet til toalette så må den ha på bleie. De fleste barnehager har ikke tid til å skifte på flere barn flere ganger om dagen Anonymkode: 807e8...f85 2
ella_b Skrevet 28. oktober 2020 #17 Skrevet 28. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: De ansatte i barnehagen har ansvar for ditt barns beste mellom 8 og 16. Det er helt irrelevant at du sier til dem at du ikke «vil» at han skal sove. Anonymkode: 4ca0a...15f Haha, what? "Barnehagen skal begrunne sine vurderinger overfor foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkter. Samarbeidet skal sikre at foreldrene får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet." - Rammeplan for barnehagen 7
Sinsiew Skrevet 28. oktober 2020 #18 Skrevet 28. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ansatte i barnehagen har ansvar for ditt barns beste mellom 8 og 16. Det er helt irrelevant at du sier til dem at du ikke «vil» at han skal sove. Om du sier «gi han ris om han er slem» så gjør de ikke det heller. Dersom du forventes å bli tatt på alvor som en ansvarlig voksen så må du oppføre deg som en ansvarlig voksen. Barn blir ikke mer vriene å legge av å sove middag - de blir mer vriene av overstimulering før sengetid, mangel på rutiner, overtretthet og manglende stimuli på dagtid. Når du kommer drassende med gammel overtro angående soving så overser de voksne i barnehagen deg som den tullingen du oppfører deg som. Skal du ha barn på ansvarlig vis - les deg opp på litteratur om barn skrevet de siste 5 årene. Ikke gjør som din mor - alt hun gjorde er utdatert. Anonymkode: 4ca0a...15f Ja, det er dere som har ansvar, men når legging om kvelden blir et helvete dersom ungen sover i bhg, skal ikke ungen sove i bhg. Selv om dere har ansvar, er det foreldre som bestemmer og har overordnet ansvar for sitt barn. Mitt barn blir definitivt mer vrien av søvn midt på dagen. At du sier det ikke stemmer, forandrer ikke på fakta 🙃 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #19 Skrevet 28. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det gjør vi, vi har faste tider. Likevel er det enkelte barn som glemmer seg hele tiden. Vi kan ikke fotfølge barna som holder på å slutte med bleie. Hvis et barn tisser på seg 2 ganger om dagen eller mer selvom vi spør hele tiden om den må på do, og følger barnet til toalette så må den ha på bleie. De fleste barnehager har ikke tid til å skifte på flere barn flere ganger om dagen Anonymkode: 807e8...f85 Men jeg skjønner ikke poenget med å spørre barnet om det må på do. Barnet mitt har vært tørt i 10 måneder, og har neaten ikke hatt uhell. Og det har aldri svart ja på spørsmålet "må du på do?" Glemmer vi å sende han på do sier han som regel fra tilslutt, men da haster det velsig. Vi tar selvfølgelig barnet med på do til faste tider såpass ofte at vi vet det er liten sjanse for uhell - dvs alltid til måltider og før vi går ut. Noen barn må sikkert tas med oftere, men da får man gjøre det da. Anonymkode: ff6b3...bfd 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #20 Skrevet 28. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg skjønner ikke poenget med å spørre barnet om det må på do. Barnet mitt har vært tørt i 10 måneder, og har neaten ikke hatt uhell. Og det har aldri svart ja på spørsmålet "må du på do?" Glemmer vi å sende han på do sier han som regel fra tilslutt, men da haster det velsig. Vi tar selvfølgelig barnet med på do til faste tider såpass ofte at vi vet det er liten sjanse for uhell - dvs alltid til måltider og før vi går ut. Noen barn må sikkert tas med oftere, men da får man gjøre det da. Anonymkode: ff6b3...bfd Vi sier «husk å si ifra om du må på do da vennen» ca hvert tiende minutt. Likevel glemmer de seg. Vi klarer ikke å hele tiden kontrollere dette. Vi følger barna på do fast 3-4 ganger om dagen og spør dem ellers utover dagen Anonymkode: 807e8...f85 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå