Gå til innhold

Tv i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved henting i bhg mellom 15-1630 sitter barna (mellom 1-3 år) og ser på tv. Peppa Gris, Kaptein Sabeltann, Bjørnis. Begrunnelsen er at de bruker det for å roe ned. Jeg vet ikke hvor lenge de ser. Er dette vanlig praksis i barnehager?

Anonymkode: 381aa...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke være det, men har en mistanke om at det er vanlig

Anonymkode: 87f98...c0a

• Liker 4
Skrevet

Helt vanlig. I vår bhg ser de skjerm etter 2 maten,  mens de spiser frukt. Sitter der ca 30 min. I mellomtiden rydder de ansatte, skifter bleier osv. 
noen ganger når det er dårlig vær og ikke går ut setter vi på skjerm fordi barna blir helt ville av å ikke gå ut

Anonymkode: 32326...f28

Skrevet

Her er det ikke vanlig. 

Er ingen skjermbruk i bhg vi bruker. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. I vår bhg ser de skjerm etter 2 maten,  mens de spiser frukt. Sitter der ca 30 min. I mellomtiden rydder de ansatte, skifter bleier osv. 
noen ganger når det er dårlig vær og ikke går ut setter vi på skjerm fordi barna blir helt ville av å ikke gå ut

Bare jeg som synes dette høres forferdelig ut? For utviklingen deres altså... istedenfor å sosialisere med hverandre og ansatte sitter de heller å ser på hjernedød TV? 

• Liker 20
Skrevet

På min avdeling er heldigvis alle mine kollegaer sterkt imot tv i barnehagen. Mens på den andre avdelingen er det MYE🙄 Vi spiller mye musikk, men har aldri skjerm på. Med unntak av hvis vi har noe prosjekt og skal se noe spesifikt rettet mot det da, men det er sjelden siden vi er ei småbarnsavdeling.

Anonymkode: 3022e...a7c

• Liker 2
Skrevet

Rart hvis det er fast hver dag i 1,5 time, det hadde ikke jeg likt😳

hos oss bruker de skjermen av og til, gjerne hvis det er få ansatte på jobb og de må roe ned. Det forstår jeg, og bryr meg ikke👍🏻

Anonymkode: c99a0...b74

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troller du?!

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som synes dette høres forferdelig ut? For utviklingen deres altså... istedenfor å sosialisere med hverandre og ansatte sitter de heller å ser på hjernedød TV? 

Er ikke så ille. Vi bruker det som en del av læring også. De ser ikke på disney channel liksom. De ser læringsrike videoer om matte, dyr, sanger, farger og former osv

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så ille. Vi bruker det som en del av læring også. De ser ikke på disney channel liksom. De ser læringsrike videoer om matte, dyr, sanger, farger og former osv

Ser dere sammen med barna og snakker dere med barna om det dere ser? 

Skrevet

Troller du?!

Troller ikke. Selvfølgelig ikke hele innetiden. Vi leker største andel av tiden også hvis de er heeelt gale det siste kvarteret før mat så ser de på bukkene bruse eller lignende 

Skrevet

Ser dere sammen med barna og snakker dere med barna om det dere ser? 

Selvfølgelig. Også snakkes det om etter at det er ferdig. 

Skrevet

Troller ikke. Selvfølgelig ikke hele innetiden. Vi leker største andel av tiden også hvis de er heeelt gale det siste kvarteret før mat så ser de på bukkene bruse eller lignende 

Hvor ofte er dette? Hvordan ser dere det i sammenheng med det totale skjermtiden til mange barn? Som har foreldre som er alene eller ikke klarer å aktivisere barna så mye?

Skrevet

Her har de brukt ved et par anledninger. De så bjørnis dansene når det var brannøvelse og har også sett noen sanger/danser på YouTube, men da er det et tema på en måte og de gjør noe ut av det å danse og synge.

Ellers vet jeg at de har brukt det et par ganger når det har vært sånn ringvirkning av sutring/grining blant 2 åringene. F.eks en morgen det sto en gravemaskin utenfor å samtlige unger ble kjempe skuffet og lei seg når de ikke fikk nok tid til å se på denne før de skulle inn i bhg. 

Anonymkode: 77f2d...da6

• Liker 3
Skrevet

Ikke vanlig hos oss. Hender vi har på BlimE-dansen og danser litt til den. Vi snakker kanskje  10 minutter i uken...

Anonymkode: 99782...2f1

Skrevet

Vi bruker skjerm av og til, stort sett kun hvis det er lite folk på jobb og elendig vær slik at vi må inn, kan vi godt sette på 15 min med noe for at de som er på jobb skal få gått på do, byttet bleier, vasket og roet barna. Og samtidig vite hvor ungene er. 

Ellers ikke, med unntak av i prosjektarbeid men da er det mål og mening med det. 

Er en økning i skjermbruk pga covid, pga mer vasking og ansatte i karantene i tide og utide. 

Anonymkode: 0d009...3b1

• Liker 3
Skrevet

Hvor ofte er dette? Hvordan ser dere det i sammenheng med det totale skjermtiden til mange barn? Som har foreldre som er alene eller ikke klarer å aktivisere barna så mye?

Hva barna gjør hjemme har ikke vi noen anelse om og det er foreldrenes ansvar. Alle foreldrene her vet om det og de bryr seg ikke. Som sagt; de ser skjerm til frukten ca 20 min MAX 30 det er sjeldent!! Og av og til i innetiden hvis vi ikke har vært ute. Det skjer ikke så ofte da

• Liker 2
Skrevet

Ingen TV der 2-åringen går. Hadde byttet bhg om de hadde begynt med sånt tull.

Anonymkode: 7d9aa...374

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi prøver å lære barnet vårt at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær (i den grad at man går da alltid ut en tur i løpet av dagen). Vi blir også sabotert av barnehagen.

Anonymkode: 43bcc...237

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi prøver å lære barnet vårt at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær (i den grad at man går da alltid ut en tur i løpet av dagen). Vi blir også sabotert av barnehagen.

For ordens skyld  - klandrer ikke de ansatte. De gjør en kjempejobb, men burde vært fler.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...