AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Hei. Jeg gremmes. Skammer meg virkelig. I et tidligere forhold var jeg utro, noe som var helt forferdelig gjort. Det er fem år siden og jeg har slitt mye med det i ettertid (har gått til psykolog og samlivsterapeut for bistand i å håndtere min dårlige samvittighet og det jeg har gjort, trodde aldri jeg var i stand til å havne der). Psykologen sa at jeg måtte holde tett, og eksen er uvitende da jeg valgte å høre på dette rådet, (men det kostet mye og har vært urolig tungt). Har slitt mye med det. Vet at det er min egen feil og at det finnes ingen unnskyldning. Nå har jeg kommet godt på vei inn i et forhold med en ny person og jeg sliter veldig med om/hvordan jeg skal fortelle om dette og er redd for at min tidligere feil kan ødelegge det nye forholdet. Hva hadde dere tenkt om å få vite noe sånt? skammer meg veldig. Anonymkode: 5bc88...eaa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Det spørs vel på hvordan du eventuelt prøver å gjøre opp for deg igjen da. Hvordan du gjør det bedre igjen. Dersom du ser for deg at det er noe du vil gjøre, og om han er åpen for det. Vedrørende eksen. Utover det burde vel ikke dette forandre noe for en ny relasjon med noen andre? Anonymkode: 0dfe6...d5c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 For min del hadde det muligens vært en dealbreaker. Er ikke verken usikker eller sjalu til vanlig, og dømmer ikke andre, men tror jeg kunne fått problemer med å stole på partneren min om jeg visste dette. Anonymkode: 1e79b...809 2
Milky Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 (endret) Hadde ikke gått inn i et seriøst forhold med en jeg visste har vært utro tidligere. 100% dealbreaker for meg. Har du gjort det en gang, så kan du gjøre det igjen. Men hvem som helst kan være utro selvom de aldri har gjort det før også da.. tror jeg bare ikke hadde klart å stole på personen, vært kontrollerende og med en konstant frykt om utroskap Endret 28. oktober 2020 av Badbunny 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Du må ikke fortelle dette til ny partner, det er ikke bra. Anonymkode: 3dc53...49b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Hold dette tett. Anonymkode: f507f...498 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hold dette tett. Anonymkode: f507f...498 Hva om jeg får direkte spørsmål, eller at det blir et tema.. skal jeg bare lyge til en ny partner også da? Det føles så feil. Ønsker samtidig ikke at det som har skjedd skal definere meg heller Anonymkode: 5bc88...eaa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva om jeg får direkte spørsmål, eller at det blir et tema.. skal jeg bare lyge til en ny partner også da? Det føles så feil. Ønsker samtidig ikke at det som har skjedd skal definere meg heller Anonymkode: 5bc88...eaa Da sier du at du på generelt grunnlag mener at utroskap ikke er ok, og at du ville aldri tilgitt deg selv hvis du var utro mot nåværende partner. Anonymkode: 3dc53...49b 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 Klar dealbreaker for meg. Fortell det tidlig sånn at et eventuelt forhold starter med åpenhet. Å holde noe slikt hemmelig er ikke en god base for forhold og viser at du egentlig ikke har endret deg etter utroskapen. Anonymkode: eabf2...956
Lisa Rowe Skrevet 28. oktober 2020 #11 Skrevet 28. oktober 2020 Det er ikke automatisk en dealbreaker for min del. Livet er ikke svart/hvitt, og jeg tror at alle er i stand til å begå feil, enten det er utroskap eller andre ting, og å deretter lære av feilen. Jeg har selv vært i et veldig usunt forhold, og jeg vet at det kan påvirke hvordan du er som person og tingene du velger å gjøre/si. For min del hadde det dog vært viktig å få høre om situasjonen. Åpenhet er utrolig viktig i et forhold. Hvordan prøvde du å "gjøre opp for deg"? Hvordan jobbet du for å få tilbake tilliten? Hva tenker du om det du gjorde? Alle disse tingene hadde vært viktige i en eventuell vurdering for min del. 5
Gjest Alterego666 Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har vært åpen om utroskap, og det har ikke vært en dealbreaker overfor meg. Vurdér også dette: Din neste partner kan også ha vært utro. Om dere begge er åpne om dette, kan dere faktisk få en meningsfylt dialog om grenser for utroskap, og om underliggende årsaker for utroskap. Alternativt kan du fornekte hvem du er og din egen historie og forsøke å leve opp til et todimensjonalt glansbilde. Ditt liv, ditt valg.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg gremmes. Skammer meg virkelig. I et tidligere forhold var jeg utro, noe som var helt forferdelig gjort. Det er fem år siden og jeg har slitt mye med det i ettertid (har gått til psykolog og samlivsterapeut for bistand i å håndtere min dårlige samvittighet og det jeg har gjort, trodde aldri jeg var i stand til å havne der). Psykologen sa at jeg måtte holde tett, og eksen er uvitende da jeg valgte å høre på dette rådet, (men det kostet mye og har vært urolig tungt). Har slitt mye med det. Vet at det er min egen feil og at det finnes ingen unnskyldning. Nå har jeg kommet godt på vei inn i et forhold med en ny person og jeg sliter veldig med om/hvordan jeg skal fortelle om dette og er redd for at min tidligere feil kan ødelegge det nye forholdet. Hva hadde dere tenkt om å få vite noe sånt? skammer meg veldig. Anonymkode: 5bc88...eaa Hør Ts,, alle gjør feil. Noen feil er store, noe små. Men alle gjør feil. Dette var en feil i din fortid, du har blitt litt rikere når det gjelder erfaring. Nå har du opplevd det, vært gjennom det. Slik er livet. Man lever, prøver, feiler, prøver igjen, feiler kanskje enda igjen på samme måte, lærer, og til sutt ender vi døde i graven en dag. Og du trenger ikke fortelle om den store feilen du utførte i ditt forrige forhold. Du har jo nå startet på blanke ark, ikke sant? Så glem det som skjedde og se fremover. Anonymkode: abfde...229 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om jeg får direkte spørsmål, eller at det blir et tema.. skal jeg bare lyge til en ny partner også da? Det føles så feil. Ønsker samtidig ikke at det som har skjedd skal definere meg heller Anonymkode: 5bc88...eaa Nemlig, du kan ikke defineres utifra den feilen du utførte for leeenge siden. Du er eldre nå og du gjør ikke samme feil en gang til. Så på tide å slutte med å plage deg selv for noe dritt du gjorde for lenge siden. Anonymkode: abfde...229 1
Silva Pluvialis Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Det kommer an på situasjonen. Utroskap er forkastelig, men alle kan gjøre feil. Du kjenner på anger og skyldfølelse, og har i tillegg gått til psykolog for å ta tak i problemet. Det viser at du har empati, og at du evner å innrømme feil, samt gjøre opp for deg. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest Maxwell Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 Så lenge du angrer og ikke ville gjort det igjen er det egentlig ingen dealbreaker. Hadde du syntes det hadde vært morsomt, og hatt planer om å fortsette så er det en dealbreaker.
Sfr Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 Som en over her skrev er ikke livet svart/hvitt, det kommer ofte an på alder, livssituasjon og generelt relasjon med den man er utro mot. Jeg var i et forhold fra jeg var 17 til 23, meget usunt forhold som til slutt endte med at jeg var utro. MED mannen jeg er sammen med i straks 10 år nå. Dette er og har mannen min vært klar over fra dag en. Jeg anser ikke meg som en utro person den dag i dag, og det kunne ikke falle meg inn å være utro mot mannen min. Dette har vi snakket om ved flere anledninger og jeg har spurt han flere ganger om dette er noe han bekymrer seg over. Jeg vil si han innerst inne er en sjalu person, men har alltid fått svar at nei det er ikke noe han tenker over. Så lenge man er åpen og har en god kommunikasjon kommer dette aldri til å bli et problem. En gang alltid utro, alltid utro (ja kanskje i den relasjonen), men absolutt ikke i den neste 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 Min mann var utro mot tidligere ektefelle, og jeg vet såpass hvilke faktorer som førte til det godt nok til at min eneste innvending mot det var at jeg synes at han burde ha gått fra henne istedenfor. Iallefall inntil jeg forsto mer angående hvorfor det ikke var helt enkelt heller. I motsetning til alle de som elsker å snakke dritt om eksen valgte han å ikke gjøre meg oppmerksom på at hans eks er ganske spesiell. Jeg fikk egentlig kun vite at det hadde vært et ikke - fungerende ekteskap i flere år før bruddet. Jeg fikk noen drypp om at det var litt mer enn at det ikke fungerte fra venner av ham, men tok det som skitprat til jeg selv fikk oppleve altfor tydelig at hun er... ja noe for seg selv. Flere år inn i vårt forhold dukket hun opp og ville gråte og true seg til å få ham tilbake. Tydelig på både ham og henne at det var slik det hadde "fungert". De falt liksom inn i en type dialog som jeg veldig tydelig merket at var basert på lang erfaring med å ha den typen "dialog". Veldig ubehagelig å se min mann falle inn i en mentalitet som tydelig viste at mental utpressing var noe han har levd så lenge med at han liksom falt sammen av å oppleve det igjen. Litt slik jeg selv ramler sammen mentalt om jeg står ovenfor en person som gjorde meg vondt da jeg var ung. Vipps er både selvsikkerhet og trygghet som blåst av meg. Da forsto jeg hvorfor han ikke klarte å gå tidligere. Det er ikke bare er kvinner som utsettes for psykisk vold. Jeg tror egentlig at det var bra at han ikke fortalte om hvordan det hadde vært før jeg opplevde dette. Jeg hadde neppe trodd ham. Han skjønte nok det. Dessuten var det flaut for ham å vedkjenne seg at slik hadde han levd, i mange år. Jeg mener fremdeles at han burde ha gått istedenfor å være utro, men nå mest fordi jeg vet hvilken ulevelig og destruktiv situasjon han levde i. Altfor lenge. At han på slutten av det ekteskapet var utro blir mindre vesentlig når jeg skjønte, og så omsider fikk hele historien. Jeg klarer ikke helt å se at hans utroskap da er særlig relevant for oss. Riktig var det ikke, men det var jo ingenting som var riktig i hvordan det forholdet ble. Vi har ikke et slikt forhold. Takk og lov for det! Ingen burde leve i slike forhold. Det var ikke meg han var utro med. Jeg kom inn i livet hans da han hadde klart å sette foten ned, og til og med flyttet langt unna for å slippe unna. Mulig andre vurderer det annerledes, men jeg tror ikke at ting som skjedde i tidligere forhold er relevant alltid. Anonymkode: f353e...9d5 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 På 29.10.2020 den 2.06, Uatskillelig skrev: Det kommer an på situasjonen. Utroskap er forkastelig, men alle kan gjøre feil. Du kjenner på anger og skyldfølelse, og har i tillegg gått til psykolog for å ta tak i problemet. Det viser at du har empati, og at du evner å innrømme feil, samt gjøre opp for deg. I en slik situasjon kunne jeg nok gått inn i et forhold tross tidligere utroskap. Verre med de som ikke innser egne feil eller som mangler anger og skyldfølelse. De kan være utro igjen. Jeg tviler på at du vil være utro igjen siden du oppriktig er lei deg for det som har skjedd. Som sagt, alle kan gjøre feil, og feil som blir begått med oppriktig anger definerer ikke deg som person. ❤️ Anonymkode: 5bc88...eaa
Sokkar Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 Mannen har vært ærlig om at han var utro mot eksen. Ikke noe problem for oss 😊 det har noe med måten han sa det på, ikke skrytete og etterfulgt av dritt slenging om eksen for å gjøre det tkl hennes feil osv.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå