Gå til innhold

Kalorier PR 100 gram lapskaus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget lapskaus med ytrefilet av svin, gulerøtter, kålrot, sellerirot, purre og poteter. Hele gryten veide 1683 gram og jeg regner ut at den inneholdt 1295 kcal. Hvor mye kcal blir det da PR 100 GR lapskaus?

Beklager men jeg er et naut på utregning. Fikk Lg i matte på skolen😂 Kan noen hjelpe? Håper dette er rett underfora.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 77 kalorier per 100 gram. 

• Liker 1
Skrevet

1295 kcal /1683 g = 0,77 kcal/g x 100g = 77kcal//100g 

Kontrollregning: 77kcal/100g x 16.83 = 1295kcal

Anonymkode: 56946...299

Skrevet
2 minutter siden, myMa skrev:

Takk☺️

Skrevet (endret)
1 time siden, myMa skrev:

Endret av OPIgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1295 kcal /1683 g = 0,77 kcal/g x 100g = 77kcal//100g 

Kontrollregning: 77kcal/100g x 16.83 = 1295kcal

Anonymkode: 56946...299

Takk. ☺️ Selv om jeg ikke forsto noe av utregningen😂

Skrevet
18 minutter siden, OPIgirl skrev:

Takk. ☺️ Selv om jeg ikke forsto noe av utregningen😂

Joda, dette skjønner du 😊  Lapskausen din inneholder 1295 kcal. Deler du det på lapskausens vekt (1683 gram) får du svar på hvor mange kalorier det er i ett gram lapskaus, altså:  1295 delt på 1683 = 0,77 kcal pr. gram.  Hvis du vil vite hvor mange kcal det er i 100 gram, så ganger du bare kaloriinnholdet i en kalori, (altså 0,77) med 100. Da får du svaret. 0,77 gange 100 = 77 

(Bare glem kontrollregningen 😄)

Anonymkode: 87896...b7e

Skrevet

Joda, dette skjønner du 😊  Lapskausen din inneholder 1295 kcal. Deler du det på lapskausens vekt (1683 gram) får du svar på hvor mange kalorier det er i ett gram lapskaus, altså:  1295 delt på 1683 = 0,77 kcal pr. gram.  Hvis du vil vite hvor mange kcal det er i 100 gram, så ganger du bare kaloriinnholdet i en kalori, (altså 0,77) med 100. Da får du svaret. 0,77 gange 100 = 77 

Ett gram. Måtte bare rette, så det ikke ble forvirrende for ts:)

Skrevet

Ok. Nå skjønner jeg☺️ Takk for at du gjorde meg litt klokere😉

Skrevet

Kalorier meg her, kalorier meg der og kalorier meg i røven! 

Anonymkode: 96d9a...5d9

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalorier meg her, kalorier meg der og kalorier meg i røven! 

Anonymkode: 96d9a...5d9

Det står respekt av folk som teller kalorier! Det er det eneste som betyr noe når man skal gå ned eller opp i vekt, og kan også være nyttig å gjøre når du trener mye. Eventuelt er for inaktiv. Kunnskaper om kalorier og mat er i dag alfa omega, og dem som har skjønt det byr hylles. 

Ironisk nok så er de største motstanderne av telling av kalorier overvektige selv. Og gjerne så vet dem samtidig ikke hvordan dem skal klare å gå ned i vekt. 

Uansett. Hva OPIgirl bruker sin kcal-telling til er forsåvidt ikke viktig, men at hun gjør det er beundringsverdig. Jeg for min del tok av meg 45 kg på 10 måneder ved å tilegne med denne kunnskapen. 

Anonymkode: 4eecd...a23

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står respekt av folk som teller kalorier! Det er det eneste som betyr noe når man skal gå ned eller opp i vekt, og kan også være nyttig å gjøre når du trener mye. Eventuelt er for inaktiv. Kunnskaper om kalorier og mat er i dag alfa omega, og dem som har skjønt det byr hylles. 

Ironisk nok så er de største motstanderne av telling av kalorier overvektige selv. Og gjerne så vet dem samtidig ikke hvordan dem skal klare å gå ned i vekt. 

Uansett. Hva OPIgirl bruker sin kcal-telling til er forsåvidt ikke viktig, men at hun gjør det er beundringsverdig. Jeg for min del tok av meg 45 kg på 10 måneder ved å tilegne med denne kunnskapen. 

Anonymkode: 4eecd...a23

Ja, det er nyttig kunnskap, og er sikkert til hjelp for å gå ned i vekt. Samtidig kan det gå helt fint uten, om det passer best for en. Jeg synes det er godt å slippe å telle og veie maten. Har ikke veid eller telt noe mat og har gått ned 16kg på 4 måneder til nå. 
Men vi er jo forskjellige, og det kan være både artig og motiverende å beregne energiinnholdet i maten. Så det forstår jeg godt at gjøres - jeg orket bare ikke selv 😊 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

forever22,mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...