Gå til innhold

Munnbind. Burde ikke staten dekke dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det er påbud mot munnbind enkelte steder (noe jeg er enig i), burde ikke staten dekke dette, er ikke akkurat billig og trodde det var noe de måtte gjøre for å kunne påby det? Eller er jeg helt på viddene 

Anonymkode: e05a3...dee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Staten er oss. Skulle staten dekket alt vi trenger, ville vi måttet betale mye mer i skatt.

• Liker 21
Skrevet (endret)

Nei vi måtte ikke betale mye mer i skatt^
de får dra på seg den kostnaden når de tvinger folk til å ha det på. Nok penger finnes det. Akkurat som at vi ikke betaler for posene for kildesortering for eksempel, det deles ut gratis slik at folk sorterer. 

Endret av Badbunny
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke akkurat som at alt annet som er pålagt. er betalt av staten? Det er påbudt fungerende lys på bilen, men staten vil ikke dekke hvis du trenger å reparere. Påbudt med vest i båten men staten vil ikke kjøper den for deg. Påbudt med lappen når du kjører bil - igjen, du betaler den selv. Osv. Hvor har du egentlig fått den idéen ifra, at staten skal betale? Det er forresten også alltid påbudt med KLÆR på offentlige plasser, men.. ja, du har vel kjøpt de også selv.

Anonymkode: e5223...e50

• Liker 27
Skrevet

Skal staten dekke bilforsikring fordi dette er påbudt om man skal ut og kjøre?

Skal staten dekke klær fordi det er påbudt å dekke seg til når man går ut døra?

Munnbind er ikke så himla dyrt. I så fall får man sy selv av gamle tskjorter - for hånd om man ikke har tilgang på symaskin. De millionene (milliardene??) som ville lekket fra skattekassa på grunn av dette tåpelige gjerrigmannskravet kan heller brukes på gratis online kurs til enkelte i samfunnsøkonomi... 

Anonymkode: edf1b...4d0

• Liker 6
Skrevet

Jo absolutt, synes det bør oprettes en egen etat for utbetaling av munnbindsrefusjon. Trenger nok noen 100 offentlige ansatte til det da jeg ikke ser for meg att de som tar seg av: barnetrygd, sosialstønad, kontantstøtte, sykepenger, uføretrygd osv har kapasitet psykisk eller fysisk til dette pr i dag😂

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Badbunny skrev:

Nei vi måtte ikke betale mye mer i skatt^
de får dra på seg den kostnaden når de tvinger folk til å ha det på. Nok penger finnes det. Akkurat som at vi ikke betaler for posene for kildesortering for eksempel, det deles ut gratis slik at folk sorterer. 

Vil tro kostnaden ligger i renovasjonsavgiften?😀

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som det er påbud mot munnbind enkelte steder (noe jeg er enig i), burde ikke staten dekke dette, er ikke akkurat billig og trodde det var noe de måtte gjøre for å kunne påby det? Eller er jeg helt på viddene 

Anonymkode: e05a3...dee

Nei. Jeg syntes munnbind er et minimum av hva man kan ordne selv. 

Skrevet

Sanitærpeodukter er ikke gratis. Skal noe gjøres gratis for oss, bør dette komme først spør du meg. Munnbindet mitt betaler jeg mye mindre for i løpet av et liv enn bindet som skal i trusa 🤪

(Legger at jeg har menskopp, og dermed betaler lite for sanitærprodukter - men poenget mitt står like fullt!) 

Anonymkode: 1757f...1a9

• Liker 6
Skrevet

Det finnes mange gode argumenter for å gjøre både det ene og det andre gratis. Men alt kan ikke være gratis. Et sted må grensa gå. Munnbind kan du kjøpe selv. 

Anonymkode: 1757f...1a9

• Liker 2
Skrevet

Hundrings for tre tøybind. Kan vaskes med vannkoker hver kveld. 

Det er vel ingen grunn i verden til at staten skal begynne med å dekke munnbind foran andre bind, egentlig. 

Anonymkode: 9f662...743

• Liker 4
Skrevet (endret)

Herregud så gjerrige folk skal være. Munnbind er til for å beskytte både seg selv og andre mot sykdom. Drit i og bruk munnbind da, så kan du ta hele regninga selv hvis du blir syk, spørs om det blir billigere for deg.

Endret av malifika
  • Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akkurat som at alt annet som er pålagt. er betalt av staten? Det er påbudt fungerende lys på bilen, men staten vil ikke dekke hvis du trenger å reparere. Påbudt med vest i båten men staten vil ikke kjøper den for deg. Påbudt med lappen når du kjører bil - igjen, du betaler den selv. Osv. Hvor har du egentlig fått den idéen ifra, at staten skal betale? Det er forresten også alltid påbudt med KLÆR på offentlige plasser, men.. ja, du har vel kjøpt de også selv.

Anonymkode: e5223...e50

Man må ikke ha verken bil eller båt. Men de fleste må faktisk bevege seg litt ute i offentligheten. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundrings for tre tøybind. Kan vaskes med vannkoker hver kveld. 

Det er vel ingen grunn i verden til at staten skal begynne med å dekke munnbind foran andre bind, egentlig. 

Anonymkode: 9f662...743

3 munnbind holder ikke en dag. Tøymunnbind blir lettere fuktige og skal da skiftes ut. Skal skiftes ut hvis du tar på det osv. Så i løpet av en dag trenger du mange fler enn 3 kun ved å reise til jobb og gå innom butikken på vei hjem. 

Der det bør brukes munnbind, bør det være tilgjengelige munnbind til alle. Og ikke minst rett bruk. Og en familie på 5 ville da brukt ca 50 munnbind pr dag. Alle har ikke råd til dette.

Anonymkode: 52529...4b7

Skrevet

Nei, du kan enkelt lage munnbind selv hjemme. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, malifika skrev:

Herregud så gjerrige folk skal være. Munnbind er til for å beskytte både seg selv og andre mot sykdom. Drit i og bruk munnbind da, så kan du ta hele regninga selv hvis du blir syk, spørs om det blir billigere for deg.

Munnbind er for å beskytte andre. Hvis 1 syk bruker munnbind på rett måte vil ikke personen smitte fler. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 munnbind holder ikke en dag. Tøymunnbind blir lettere fuktige og skal da skiftes ut. Skal skiftes ut hvis du tar på det osv. Så i løpet av en dag trenger du mange fler enn 3 kun ved å reise til jobb og gå innom butikken på vei hjem. 

Der det bør brukes munnbind, bør det være tilgjengelige munnbind til alle. Og ikke minst rett bruk. Og en familie på 5 ville da brukt ca 50 munnbind pr dag. Alle har ikke råd til dette.

Tull og vås. Man bruker et på vei til jobb og et på vei hjem. Butikken kan man gå innom på vei hjem. Hvis man velger å gå i butikken på kvelden kan jeg strekke meg til at man trenger 3 munnbind den ene dagen man går i butikken. Man, hverken trenger eller skal gå i butikken vær dag. I en familie på 5 behøver heller ikke alle gå å handle, det holder at en gjør det. Barn under en viss alder skal heller ikke bruke munnbind. Og de barna som er så store at de skal bruke munnbind behøver ikke bruke vær dag, med mindre de reiser kollektivt noe de færreste barn/ungdom gjør daglig. Dette innlegget ditt er ekstremt krisemaksimerende og som en annen har påpekt her så kan man sy selv. Det er masse oppskrifter rundt om på nettet. Det man trenger er nål, tråd, stoff og strikk. De aller fleste har nål og tråd og noe gammelt stoff. De som ikke har kan kjøpe det billig på Nille, Biltema, Europris, Clas Ohlson, TGR, Normal og slike butikker.

• Liker 7
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Munnbind er for å beskytte andre. Hvis 1 syk bruker munnbind på rett måte vil ikke personen smitte fler. 

Ja, men hvis en syk møter en frisk og begge bruker munnbind så har den friske dobbel beskyttelse. Det er ikke sikkert den syke bruker det riktig, eller den friske for den saks skyld.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Tre munnbind holder absolutt til en dag! En på vei til jobb og et tilbake. Så går du innom butikken på vei hjem. På arbeidsplassen har arbeidsgiver ansvar for at du har munnbind. Om du trenger flere munnbind bør du kanskje revurdere hvordan du bruker dagene dine. Det er pandemi og vi skal helst ikke bevege oss så mye rundt. 

Anonymkode: 3e818...3c7

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel ikke påbudt med andre bind?

Anonymkode: dc234...587

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...