Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er 20+3 og har knapt rørt vitamintilskudd så langt. Tok folat fra positiv test og frem til andre trimester. For over en måned siden kjøpte jeg kosttilskudd for gravide (gul pakke) og ble ferdig med første brettet (av 3) først i dag fordi pillene er så jævlig at jeg spyr av å ta de og derfor dropper dem...

Kan jeg bare kjøpe en boks med helt vanlig multivitamin og ta de? Har lest noe her på KG tidligere om at man ikke bør ta A-vitamin når man er gravid, men vet ikke hvorfor, og det er vel kanskje A-vitamin i multivitamin?

Og ja, jeg har prøvd å Google:)

Anonymkode: a658c...74c

Skrevet

A-vitamin-innhold står vel oppgitt på gravid-vitaminene, slik at du kan sammenligne 🙂

Anonymkode: 1dc09...e5b

Skrevet

Tar vanlig multivitamin fikk det på sykehuset også når jeg var lagt inn

Anonymkode: 67adb...ac5

Skrevet

Hvorfor skal du ta vitamintilskudd i det hele tatt? Har du fått påvist mangel? Om ikke, trenger du ikke ta noe tilskudd.

Du bør få i deg omega 3 og vitamin d. Spiser du lite fet fisk, bør du derfor ta tran. Tar du tran, bør du ikke ta multivitaminer, da risikerer du å få for mye av enkelte vitaminer. 

Ellers er det kun jod man anbefales å ta tilskudd av, og det er også kun nødvendig om man får for lite via kosten (du kan sjekke dette selv her: https://www.melk.no/jodkalkulator/)

Anonymkode: dbf89...ca9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ta vitamintilskudd i det hele tatt? Har du fått påvist mangel? Om ikke, trenger du ikke ta noe tilskudd.

Godt poeng. Mange betaler for tilskudd som de ikke behøver. 

Skrevet

Det er vit A i både Lifeline care gravid (apotek 1) og i Nycoplus gravid (Vitus apotek). I sistnevnte er innhold av vit A oppgitt til "Vitamin A 250 μg RE" på nettsiden. Vet ikke hvor mye vanlig multivitamin inneholder. 

Ikke ta mer enn ett kosttilskudd som inneholder A-vitamin, men det gjelder jo uansett om man er gravid eller ikke 🙂

Skrevet

Oja, haha burde kanskje ha kikket litt på de vitaminene jeg har allerede da😅 

Skal ikke ta mer enn ett kosttilskudd, blir bare multivitamin istedenfor den «gravidpakka» med vitaminer.

Det er 12 uker siden sist kontroll, og har ikke ny kontroll før om 3 uker igjen, så om jeg mangler noe nå vet jeg rett og slett ikke. Jeg er i perioder veldig sliten og har vondt i hodet, noe som så klart ikke er uvanlig i et svangerskap, men tenker da uansett at det ikke kan skade å ta vitaminer i alle fall. Om kosttilskudd er sløsing med penger for nå være. Vi har vel alle brukt penger på noe vi i senere tid har funnet ut at man ikke trenger likevel😋

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oja, haha burde kanskje ha kikket litt på de vitaminene jeg har allerede da😅 

Skal ikke ta mer enn ett kosttilskudd, blir bare multivitamin istedenfor den «gravidpakka» med vitaminer.

Det er 12 uker siden sist kontroll, og har ikke ny kontroll før om 3 uker igjen, så om jeg mangler noe nå vet jeg rett og slett ikke. Jeg er i perioder veldig sliten og har vondt i hodet, noe som så klart ikke er uvanlig i et svangerskap, men tenker da uansett at det ikke kan skade å ta vitaminer i alle fall. Om kosttilskudd er sløsing med penger for nå være. Vi har vel alle brukt penger på noe vi i senere tid har funnet ut at man ikke trenger likevel😋

Mest sannsynlig har du ikke mangel av noe annet enn muligens jern (det er ganske vanlig å få litt mangel av). Spiser du normalt, er det svært lite sannsynlig at du får vitaminmangel. 

Og jo, det kan faktisk skade å ta for mye av enkelte vitaminer. Det er verre å få for mye D-vitamin enn for lite. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig har du ikke mangel av noe annet enn muligens jern (det er ganske vanlig å få litt mangel av). Spiser du normalt, er det svært lite sannsynlig at du får vitaminmangel. 

Og jo, det kan faktisk skade å ta for mye av enkelte vitaminer. Det er verre å få for mye D-vitamin enn for lite. 

Jeg har da aldri nektet for at man ikke kan ta skade av for mye av enkelte vitaminer. Her er det jo snakk om å droppe å ta kosttilskudd for gravide, og heller ta «vanlig» multivitamin.

Skal ikke akkurat da overdose av D-vitamin heller. Er en multivitamin om dagen, som nei, ikke er skadelig. Med mindre du har misforstått noe voldsomt og tror planen er å knaske hele boksen.

Det er uansett ikke det jeg spør om. Jeg spør om multivitamin kan tas når man er gravid😊 

Skrevet

Jeg tar kun jern, jod, d-vit og magnesium. 

Anonymkode: bc0dd...db1

Skrevet

Jeg tar en «vanlig» multivitamin og omega-3 hver dag, og ekstra jern annenhver dag. 

Anonymkode: 0673f...500

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Er 20+3 og har knapt rørt vitamintilskudd så langt. Tok folat fra positiv test og frem til andre trimester. For over en måned siden kjøpte jeg kosttilskudd for gravide (gul pakke) og ble ferdig med første brettet (av 3) først i dag fordi pillene er så jævlig at jeg spyr av å ta de og derfor dropper dem...

Kan jeg bare kjøpe en boks med helt vanlig multivitamin og ta de? Har lest noe her på KG tidligere om at man ikke bør ta A-vitamin når man er gravid, men vet ikke hvorfor, og det er vel kanskje A-vitamin i multivitamin?

Og ja, jeg har prøvd å Google:)

Du får multivitaminer uten a, d pg k-vitamin på apoteler. Den kan du hvertfall ta. Ta i så fall tran eller d-vitamin ved siden av

Anonymkode: d0918...bf6

Skrevet

Jeg tar kun jod og omega 3 i samråd med jordmor. Hadde ingen mangler på blodprøver :) 

Anonymkode: e6964...53b

Skrevet

Jeg er nesten 10 uker, og jeg tar bare multivitamin og omega3. Multivitaminen inneholder riktig mengde folat og jod som er anbefalt for gravide i første trimester. Sa til jordmor hva jeg tar og hun sa det var helt greit 😊 Koster en brøkdel av prisen for de gravid-vitaminpakkene. 

Anonymkode: f9c6a...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...