Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av sykdom fikk jeg ikke fullført vgs før jeg gikk tom for år på ungdomsretten. Har på grunn av sykdom heller ikke vært i jobb. Er mye bedre nå og vil ut i jobb, men får avslag etter avslag fordi jeg ikke har noe erfaring. Har prøvd å undersøke dette med på få studiekompetanse med voksenrett, men det ser ut til at det løpet kun går på 23/5-regelen, som jeg faller utenfor fordi jeg ikke oppfyller kravene. Kan man få gått et ordinært løp på studiespes. med voksenrett? Jeg har ikke sjans i havet til å betale for å ta alt som privatist.

Anonymkode: bd431...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk voksenopplæring til fylkeskommunen

Anonymkode: db472...550

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk voksenopplæring til fylkeskommunen

Anonymkode: db472...550

Får bare opp at det går på 23/5.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får bare opp at det går på 23/5.

Mener at om du har vært syk og kan dokumentere det kan det legges til som praksis. Uansett, du kan gå vanlig vgs ja. Snakk med fylkeskommunen hvor du skal henvende deg. 

Det jeg gjorde var å ringe skolen si hvilke fag jeg ville ha også at jeg skulle være vanlig elev, veldig enkelt.

Anonymkode: 03e62...a94

Skrevet

Er du sikker på at du ikke har rett til å gå etter 23/5 regelen? Du kan få fritak fra de 5 årene ved sykdom. 

Anonymkode: fd870...db5

Skrevet

Har egne kontakter hos din fylkesmann ang voksenopplæring.

Anonymkode: a5a32...7bc

Skrevet

Er i akkurat lik situasjon, er 24 år nå og uføretrygdet uten vgs, fikk meg inn under 23/5 regelen på voksenopplæring i høst:) Det går fint an når du har dokumentert sykdom! Anbefales å prøve å søke, så får du det gratis og slipper Sonans. 

Anonymkode: ebabf...b47

• Liker 1
Skrevet

Jeg går 23/5-regelen på en tilrettelagt videregående på grunn av sykdom. Hvilke krav er det du ikke oppfyller? Angående 5 års skole/jobb, så får man fritak fra dette om det er sykdom i bildet. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i akkurat lik situasjon, er 24 år nå og uføretrygdet uten vgs, fikk meg inn under 23/5 regelen på voksenopplæring i høst:) Det går fint an når du har dokumentert sykdom! Anbefales å prøve å søke, så får du det gratis og slipper Sonans. 

Anonymkode: ebabf...b47

Hvilken form for dokumentasjon trengte du? Holdt det med vedtak på ufør, eller måtte du ha uttalelse fra lege/behandler?

Er veldig forvirra nå. Fikk beskjed av oppfølgingstjenesten om at man ikke kunne få fritak for de fem årene på grunn av sykdom. 🙈

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken form for dokumentasjon trengte du? Holdt det med vedtak på ufør, eller måtte du ha uttalelse fra lege/behandler?

Er veldig forvirra nå. Fikk beskjed av oppfølgingstjenesten om at man ikke kunne få fritak for de fem årene på grunn av sykdom. 🙈

Hos meg holdt det med at jeg la frem vedtak fra nav på aap som viste hvor lenge jeg hadde gått på det. 

«Viss du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, kan dette dekke heile eller delar av kravet til praksis. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå sakkunnig, for eksempel frå lege eller kopi av vedtak frå NAV. Attesten må innehalde informasjon om du er, eller har vore, heilt eller delvis (i prosent) arbeidsufør, og i kva periodar du har vore det. Vedtak om arbeidsavklaringspengar er godkjent dokumentasjon, så lenge vedtaket inneheld opplysingar om i kor stor grad du har nedsett arbeidsevne.»

Se under «nedsatt arbeidsevne»; https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

så bare ta studiekompetansefagene som står så kan du søke på høyskole med 23/5 regelen bare du har dokumentasjon på hvor lene du har vært syk. 

Anonymkode: fd870...db5

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se under 'har du nedsatt arbeidsevne'.https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Men det er altså for når du søker på høyere utdanning. Vet ikke noe om du har rett til å gå på vgs/voksenopplæring, men vil jo tro det? Har de noe med om du fyller kravene for opptak til høyskole senere?? 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men kontakten min i oppfølgingstjenesten sa at det var nettopp det man kunne. Dokumentasjon er ikke relevant før du søker høyere utdanning. 23/5-regelen oppfylles om du er 23 år eller eldre det året du søker opptak til høyere utdanning, har 5 års praksis og/eller skole og har tatt de seks studiekompetansefagene. Det er sistenevnte jeg holder på med nå. Jeg kaller det 23/5-regelen fordi det er det "løpet" jeg holder på å ta, men jeg oppfyller altså ikke kravene helt enda jeg heller. Det skal altså være mulig, slik jeg forsto det, å ta 23/5-regelen, og deretter fullføre de 5 obligatoriske årene med praksis eller skole, for eksempel. 

Skrevet
41 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Ikke meg du siterte, men kontakten min i oppfølgingstjenesten sa at det var nettopp det man kunne. Dokumentasjon er ikke relevant før du søker høyere utdanning. 23/5-regelen oppfylles om du er 23 år eller eldre det året du søker opptak til høyere utdanning, har 5 års praksis og/eller skole og har tatt de seks studiekompetansefagene. Det er sistenevnte jeg holder på med nå. Jeg kaller det 23/5-regelen fordi det er det "løpet" jeg holder på å ta, men jeg oppfyller altså ikke kravene helt enda jeg heller. Det skal altså være mulig, slik jeg forsto det, å ta 23/5-regelen, og deretter fullføre de 5 obligatoriske årene med praksis eller skole, for eksempel. 

Takk! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...