Macaron Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Har lest at grønn te skal være veldig sundt. Blir helt forvirret av alt man kan velge i. Er det sånn som med vanlig te, at noe er av teblader og andre er oppsop? Hvilken type bør jeg velge? Er de som selges i butikk like bra som de som fåes på helsekost? Noen som har konkret tips?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Det smaker så grelt at det kan være så sunt det bare vil, det skal ikke inn i mitt hus igjen. Anonymkode: 4f723...a6f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Matcha te er sunnest. Vanlig grønn te gir meg ingenting enn smak. Anonymkode: df5a4...506
Gjest Humbro Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Lipton grønn te med sitron er kjempegod!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 Grønn te er ugjærete blader av teplanten, mens svart te ("vanlig te") er den gjærete varianten. Begge typene inneholder antioksidanter, som kan være sunt. Hva du velger er egentlig opp til deg. Anonymkode: 8ebd8...4cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Du har helt rett i at det finnes variasjoner både i smak og kvalitet i grønn te, akkurat som med svart te. Grønn te skal ikke lages av kokende vann, da smaker det vondt. Ca 70 grader pleier å være passe, dette kan du enkelt løse ved å ha litt kaldt vann i koppen før du heller i det varme vannet. Anonymkode: 5ed9a...d73
Citpensacola Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Grønn te kan være så mangt, det finnes vanvittig mye variasjon. Noen ting som kan være lurt å være oppmerksom på: -Det er veldig mye bullshit og "sunnhetsmyter" om te, spesielt grønn te. Ordentlig empirisk forskning er det lite av, og te-verdenen er dessverre full av kvakksalvere og idioter som synser masse uten å ha skikkelig faktagrunnlag for synsingen sin. -Grønn te inneholder mye koffein, i de fleste tilfeller mer enn sort te. Kan være både positivt og negativt, avhengig av hvordan du takler koffein-inntak. Theanin er det også mye av, noe som virker å ha en viss positiv effekt på kropp og sinn, men ta alle påstander om teens helseeffekter med en gigantisk klype salt. -Matcha inneholder svært mye koffein, siden du ikke bare får i deg koffeinet som er ekstrahert fra tebladene via vannet, men absolutt alt innholdet i selve bladene, siden matcha består av finmalte teblader. Ordentlig matcha er DYRT, men veldig godt. Skal oppbevares i kjøleskap og varer bare en måned eller to etter åpning. Matcha skal være hermetisk lukket når du får det fra butikken. -Te som kommer i pose er noe dritt. Nesten uten unntak er dette regelrett oppsop fra teproduksjon som er produsert av ekstremt fattige og utnyttede bønder i India og Sri Lanka, der lønn og arbeidsforhold er så jævlig at det nesten er på grensen til å kunne kalles slaveri. Emballasjen i en pakke med teposer koster mer enn selve teen, og er også forsøplende. I tillegg smaker det grusomt, og siden det er så bittesmå og finmalte partikler ekstraherer teen alt for fort. -Grønn te er ferskvare, og burde drikkes i løpet av et år etter innhøstingsdato, selv om mange (inkludert meg selv) mener selv det er for lang tid. -Hvis ikke butikken du kjøper te fra kan oppgi måned og år for innhøsting, samt region, høyde over havet og hvilken variant av teplanten teen kommer fra, så bør du ikke handle te der. Mangler denne informasjonen har butikken rett og slett ikke peiling, og det er dessverre veldig få steder i Norge der du får kjøpt te av høy kvalitet. Det positive med skikkelig god te er at du får noen helt vanvittige smaksopplevelser, og forskjellen fra Lipton posete er helt enorm. Det blir omtrent som å sammenlikne gammel og dau cola med en dyr Champagne. Et ålreit sted å starte med skikkelig grønn te vil være denne her, fra den eneste ordentlige tebutikken jeg har klart å finne her i landet: https://spillthetea.no/produkt/shizuoka-sencha/ Har også hørt mye bra om matchaen deres, selv om jeg ikke har smakt den selv. Foretrekker vanligvis sort te, oolong og puerh. (Nei, jeg har ingen forbindelser til denne butikken, men jeg er veeeeldig opptatt av te, haha...)
Macaron Skrevet 29. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 29. oktober 2020 Oi, er det så komplisert. Tenkte meg at disse poseteene er mest oppsop, ja. Skal lese ale dere har skrevet og sjekke link. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå