Gå til innhold

Tidlig rulling - motorisk utvikling videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har babyer som rullet fra rygg til mage tidlig - kom de andre motoriske milepælene også tidlig? (Sitte, stå, krabbe, gå.)

Har en liten en på tre måneder som har begynt å rulle fra rygg til mage og er spent på hvordan den motoriske utviklingen blir videre. 

Eldstemann rullet ved fem måneder, satte seg opp og reiste seg opp ved ti måneder, krabbet på alle fire ved elleve måneder og gikk ved femten måneder, så foreløpig er minstemann vesentlig tidligere ute enn eldste. Ser for meg at permisjonstiden med denne kan bli hakket travlere ☺️

Anonymkode: 75977...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen sammenheng med tidlig rulling og tidlig gåing. 

Anonymkode: 0f4c5...0ad

• Liker 3
Skrevet

Begge mine har været tidlig ute med alle de forskellige trinnene. Tidligst med å rulle, sitte, krabbe og gå i hver sin barselgruppe og gikk ved hhv. 9 og 10 måneder. Men om det er en sammenheng med det å rulle tidlig vet jeg ikke 😊

Anonymkode: 958e1...356

Skrevet

Rullet 4 mnd, krabbet 6 mnd, gikk 11 mnd. 

Anonymkode: 230cd...de4

Skrevet

Nå er den tidlige rulleren her bare 9 mnd. enda, men hun er ikke så tidlig ute mer. Hun rullet og rullet da hun var 3 mnd, og gikk opp i krabbestilling da hun var 5 mnd. Men så skjedde det ikke noe mer før hun nærmet seg 7 mnd. og begynte å åle seg fram. Hun begynte å krabbe, sette seg opp og reise seg da hun var 8 mnd. Etter det har det ikke skjedd noe nytt, hun har f.eks. ikke begynt å gå langs møbler. Da hun var 3 mnd. spøkte vi med at dette er en av disse som løper rundt ved 9 mnd. (hun var generelt sterk og hadde god kontroll på rullingen sin), men det er hun altså ikke. Hun ligger ganske likt med søsteren sin, som rullet en del senere. 

Anonymkode: be937...ad4

Skrevet

Vår rullet ved 3 mnd, var oppe på alle fire mellom 4-5 mnd, krabbet og satte seg opp selv mellom 5-6 mnd, reiste seg opp ved 7 mnd og gikk ved 10 mnd :)Så generelt ganske tidlig ute. Henger dog litt bak språkmessig nå.

Anonymkode: d350a...ba1

Skrevet

Begge mine rullet over fra rygg til mage(ikke tilbake) før de var fylt 2 mnd. Følte jeg aldri hadde babytid med de da de fort ble noen resere på gulvet som måtte passes på hele tiden. Begge nådde fysiske milepæler tidlig, og gikk ved 10 mnd. Heldigvis to rolige barn i dag da😅 Jeg tror at de var slik fordi de var slanke barn og derfor lett klarte å bevege kroppen fritt. Jeg stresset med å mate de nok, men her var det kun genetikk som spilte inn. En annen baby jeg kjenner lå helt mutters i ro fram til hun var 8-9 mnd. Plutselig var hun oppe og gikk innen 10,5 mnd, så jeg tror ikke det nødvendigvis har en sammenheng. 

Anonymkode: f5b24...6f0

Skrevet

Mi rullet veldig tidlig, men var ikke tidlig ute med resten av tingene😊

Anonymkode: 5cedc...faa

• Liker 1
Skrevet

Rullet ved 10 uker, krabbet litt før 6 mnd, reiste seg ved 7 mnd, og gikk ved 9 mnd  😱Med andre ord gjorde han alt fullstendig uten kontroll en stund, og slo seg mye 😅

Anonymkode: 867c9...b31

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rullet ved 10 uker, krabbet litt før 6 mnd, reiste seg ved 7 mnd, og gikk ved 9 mnd  😱Med andre ord gjorde han alt fullstendig uten kontroll en stund, og slo seg mye 😅

Anonymkode: 867c9...b31

Samme her. Dette var andre barnet, så var ikke forberedt på dette. Førstemann rullet ved 5 måneder og gikk ved 15, så var en veldig annerledes opplevelse. 

Anonymkode: 6dc36...2cc

Skrevet

Rullet ved 5 mnd, ålte seg ved 6 mnd, krabbet 8 mnd og gikk ved 11 mnd. Så min hadde litt treg start, og tok igjen det "tapte" på veien.

Tror du finner alle variasjoner. 

Anonymkode: 659ec...160

Skrevet

Min datter rullet fra rygg til mage da hun var 3 mnd. Hun var tidlig med alt motorisk, og gikk rett før hun var 10 mnd.

Anonymkode: 7ed08...16c

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dette er noe man skal bruke energi på å tenke på. Alle utvikler i sitt tempo. Synes man skal slutte med denne sammenligningen og være så opptatt av at babyer skal være tidlig ute med alt mulig. 

Anonymkode: 92f78...72e

• Liker 1
Skrevet

Første rullet 2 mnd gammen, krabbet og satte seg opp 5 mnd, reiste seg opp 6 mnd, løp 10 mnd. Neste rullet 3 mnd, krabbet 7 mnd, og gikk 3 dager før 1 års dagen.

Men kjenner en som rullet 2 mnd gammel, lærte seg aldri å krabbe, og gikk ikke før 16 mnd. 

Anonymkode: 51aff...9de

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Første rullet 2 mnd gammen, krabbet og satte seg opp 5 mnd, reiste seg opp 6 mnd, løp 10 mnd. Neste rullet 3 mnd, krabbet 7 mnd, og gikk 3 dager før 1 års dagen.

Men kjenner en som rullet 2 mnd gammel, lærte seg aldri å krabbe, og gikk ikke før 16 mnd. 

Anonymkode: 51aff...9de

16 mnd er jo ikke sent heller da. Regnes som helt normalt frem til 18 mnd. 

Anonymkode: 92f78...72e

Skrevet

Min rullet når hun var 10 uker, men var ganske gjennomsnittlig når det kommer til andre motoriske ting (krabbet og satte seg opp ved 8 måneder, gikk ved 13 måneder). 

Anonymkode: 78232...17c

Skrevet

Rullet 3 mnd. Gikk ikke før 18 mnd. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: dd6c1...ae7

Skrevet

Alle mine 3 rullet fra 10 uker/3 mnd alder. Krabbet fra 5-7 mnd 

Alle 3 reiste seg opp etter bord ved 5-6 mnd alder. 

1 begynte å gå ved 9 mnd, en ved 10 mnd og en ved 15 mnd. Regner med jo siste ikke hadde så hastverk med å gå :)

Anonymkode: 4d0e9...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...