Gå til innhold

Hvor mange kcal om dagen egentlig når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/tips-og-rad-til-bekymret-gravid-2538564

I denne artikkelen står det at man som gravid skal spise 2500 kcal om dagen. Hvis ikke kan man utsette barnet for fare. 

Hvorfor har ikke jeg hørt noe om det før? Hvem klarer å spise så mye? Jeg spiser en eller to brødskiver til frokost, en frukt eller noe brødmat til lunsj, og så middag. En porsjon. 

Er ikke langt under, men gjennomsnittlig mellom 1500 til 1900 kcal om dagen. Jeg er ikke nevneverdig aktiv, jeg gjør litt husarbeid hver dag. Er i uke 22 nå. 

Anonymkode: 786f1...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke sitte å trøkke i seg mat. De fleste merker om de må ha mer mat under en graviditet. 

Anonymkode: 42527...927

Skrevet

Mener å ha lest 300kcal ekstra om dagen. Tenker at viktigere enn å naile mengden er jo å spise variert og sørge for at en får nok proteiner og fett :)

Anonymkode: 9eab7...eac

Skrevet

Spis når du er sulten, og spis da til du er mett. Ferdig arbeid! Hvorfor telle kalorier? Helt meningsløst, særlig som gravid. Anbefalingen i artikkelen er vel basert på at en gjennomsnittlig, norsk, ung kvinne trenger 2000-2200 kalorier i døgnet. 2500 kcal blir da anbefalingen i svangerskapet. Men det er jo også et helt meningsløst gjennomsnitt - mange trenger mer, mange trenger mindre. Spis deg mett, når du er sulten. Så går alt så bra så ;) 

Anonymkode: b4ada...cba

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke sitte å trøkke i seg mat. De fleste merker om de må ha mer mat under en graviditet. 

Anonymkode: 42527...927

Ja altså spiser hvis jeg blir sulten.. Eller når det er på tide, kan gå flere timer.. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest 300kcal ekstra om dagen. Tenker at viktigere enn å naile mengden er jo å spise variert og sørge for at en får nok proteiner og fett :)

Tenker jeg og, spiser egentlig ganske sunt, men regner ikke ut fett og proteiner og sånt, som at jeg vet om jeg har fått k meg nok proteiner i gram osv .. Er det normalt å ha koll på slikt? 

Skrevet

Uff, det der er rent vås. Du må ikke tro på ting du leser på klikk. Alvorlig talt. Les på helsenorge, fhi, nhi, og sykehuset sine sider. 

https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/#hvor-mye-ekstra-skal-jeg-spise-som-gravid

Det er ikke x antall kalorier du skal spise. Tommelfingerregelen er at man trenger 100 kcal ekstra for hvert trimester. Så du skal spise som pleier, men legge til 100 kcal for hvert trimester du er i. 

Hadde jeg spist 2500 kcal hver dag, hadde jeg blitt smellfeit. 

Anonymkode: 65a5a...b81

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker jeg og, spiser egentlig ganske sunt, men regner ikke ut fett og proteiner og sånt, som at jeg vet om jeg har fått k meg nok proteiner i gram osv .. Er det normalt å ha koll på slikt? 

Nei, jeg er ikke så nøye at jeg regner på det, bare er bevisst på at jeg ikke velger lettprodukter men heller meierismør, helmelk, osv. :) Spiser mye egg og en del kjøtt, prøver å få i meg fisk jevnlig. + diverse grønt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja altså spiser hvis jeg blir sulten.. Eller når det er på tide, kan gå flere timer.. 

Nei. Spiser du "normalt", altså omtrent som kostholdsrådene, får du i deg det du trenger av proteiner og fett. Det er svært få som trenger å følge med på dette og veie og styre og måle. 

Anonymkode: 65a5a...b81

Skrevet

Hadde jeg spist 2500 kcal om dagen, ville jeg lagt på meg langt mer enn de anbefalte 10 kiloene. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du skal spise normalt. Babyen tar det den tenger. Det er du det kan gå utover om du spiser litt for lite. 

Som en annen skrev så er det snakk om ekstra kalorier tilsvarende en banan eller to ekstra som er anbefalt og 500 kcal ved amming for melkeproduksjon om du fullammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...