AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Hei! Jeg jobber innenfor helsevesenet i knapt ett år og er allerede lei. Jeg elsker dyr og ved å jobbe med mennesker har dette bare blitt mer og mer tydelig for meg😜 Jeg har ca. 5,4 i konkurransepoeng og jeg vet at jeg må ta opp mange fag + legge til realfag som mangler. Snittet er jo kjempe høyt og jeg er klar over at dette kan ta opp til flere år før jeg klarer å nå det snittet. Jeg vil likevel gi denne drømmen en sjanse før det er for sent... Kan jeg erstatte valgfag jeg har tatt på skolen med nye valgfag? Jeg har for eksempel en 3 i et engelskfag som jeg gjerne skulle erstattet med et annet realfag. Hvilke realfag anbefaler dere at jeg skal ta på vgs. nivå? Man må ha kjemi 1 og 2, og matte (R1 eller S1 + S2), men vil gjerne ta flere realfag for å få mer poeng. Anonymkode: 0f4e9...c1c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Du kan ikke erstatte fag fra VGS, og kan heller ikke bytte ut engelsk med et realfag. Realfag er biologi, fysikk, realfag matte, kjemi Anonymkode: 7f985...41f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Jo, du kan bytte ut en engelsk falgfag med et realfag. Anonymkode: b122b...abc
Gjest EmKay Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 (endret) Ja, du kan bytte ut valgfag med andre fag. Jeg gjorde det selv. Slettet et ikke-obligatorisk engelskfag med karakter 3, og satt inn et biologifag med karakter 6. Om du er fri og frank er det mange gode veterinærstudier i utlandet som har lavere krav til snitt du kan vurdere også. Og ta gjerne så mange realfag du klarer. R1 gir 0,5 poeng, mens R2 gis f.eks 1 poeng. Det samme gjør fysikk 2. Alle de andre realfagene gir 0,5 poeng. Jeg prøvde meg på biologi som privatist, syntes ikke det var det letteste faget som privatisk siden eksamen innholdt noen praktiske oppgaver for min del. Om du tar det med undervisning derimot er det piece of cake. Fysikk er greie fag å ta som privatist også. Om du tar matte enkelt, synes du nok ikke fysikk er så verst heller. Husk at du ikke får mer enn 4 tellende realfagspoeng. Endret 28. oktober 2020 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke erstatte fag fra VGS, og kan heller ikke bytte ut engelsk med et realfag. Realfag er biologi, fysikk, realfag matte, kjemi Anonymkode: 7f985...41f Det er snakk om et engelsk valgfag. Anonymkode: 0f4e9...c1c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, EmKay skrev: Ja, du kan bytte ut valgfag med andre fag. Jeg gjorde det selv. Slettet et ikke-obligatorisk engelskfag med karakter 3, og satt inn et biologifag med karakter 6. Om du er fri og frank er det mange gode veterinærstudier i utlandet som har lavere krav til snitt du kan vurdere også. Og ta gjerne så mange realfag du klarer. R1 gir 0,5 poeng, mens R2 gis f.eks 1 poeng. Det samme gjør fysikk 2. Alle de andre realfagene gir 0,5 poeng. Jeg prøvde meg på biologi som privatist, syntes ikke det var det letteste faget som privatisk siden eksamen innholdt noen praktiske oppgaver for min del. Om du tar det med undervisning derimot er det piece of cake. Fysikk er greie fag å ta som privatist også. Om du tar matte enkelt, synes du nok ikke fysikk er så verst heller. Husk at du ikke får mer enn 4 tellende realfagspoeng. Så bra Jeg har ikke mulighet til å studere i utlandet så det må nok bli Norge. Jeg ser at fysikk også har en praktisk del, så jeg får vurdere om jeg skal ta den i tillegg da jeg ikke har mulighet til å ta det på en skole. Takk for et utfyllende svar 😄 Anonymkode: 0f4e9...c1c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Blir du smådyrsveterinær må du huske på at dyrene har eiere, så det blir fremdeles mye kontakt med mennesker. Som veterinær vil du og måtte utøve aktiv dødshjelp, noe som ikke er så lett dersom du elsker dyr. Det er en grunn til at veterinærer troner høyest på selvmordsstatistikken. Anonymkode: b78d8...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg er veterinær. Biologi er antagelig det mest relevante realfaget, men det er vanskelig å få 6, spesielt på tredjeåret. Om det er verdt jobben (for det vil bli mye jobb) for å få tilleggspoengene må du vurdere ut fra resten av karakterene dine. Husk også muligheten for opptak gjennom 23/5. Og som andre har vært inne på... Du vil jobbe MYE med mennesker som veterinær. Det er like viktig med gode «people skills» som veterinær som det er i helsevesenet. Kanskje enda mer, faktisk, for som veterinær må du fakturere folk i tillegg - og det kan få frem det verste i endel kunder. Med påfølgende harde personangrep i sosiale medier, hets og beskyldninger om at man «bare bryr seg om penger» og «ikke bryr seg om dyr» og «det er din skyld at jeg ikke har råd til behandling slik at dyret må avlives». Mens realiteten er at kunden selv har valgt ikke å forsikre dyret sitt, og at kunden har skaffet seg et dyr hen ikke har økonomi til å ha. Ferdig snakka. Anonymkode: 37093...515 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå