Gå til innhold

Lån hos husbanken med skyld på barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skylder 300 000 i bidrag og har en kamerat som vil gi deg 200 000? Hvorfor insisterer han på at pengene skal være øremerket bolig, når du uansett ikke får bolig med bidragsgjeld?

Du har ganske mye utbetalt i måneden, men sier at alt går til husleie. Alternativet er campingvogn. Hvorfor ikke finne et billigere sted å bo? Hvis du leier for 6 000 for eksempel, har du plenty igjen til å betale gjelden du allerede har, før du pådrar deg et huslån. Jeg skjønner at du er fortvilet, men jeg synes du tenker veldig svart/hvitt og er lite løsningsorientert. Og det er jammen kameraten din også!

Anonymkode: d7ea8...580

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skylder 300 000 i bidrag og har en kamerat som vil gi deg 200 000? Hvorfor insisterer han på at pengene skal være øremerket bolig, når du uansett ikke får bolig med bidragsgjeld?

Du har ganske mye utbetalt i måneden, men sier at alt går til husleie. Alternativet er campingvogn. Hvorfor ikke finne et billigere sted å bo? Hvis du leier for 6 000 for eksempel, har du plenty igjen til å betale gjelden du allerede har, før du pådrar deg et huslån. Jeg skjønner at du er fortvilet, men jeg synes du tenker veldig svart/hvitt og er lite løsningsorientert. Og det er jammen kameraten din også!

Anonymkode: d7ea8...580

Dette. Hvis kompisen din kan hjelpe deg med 200 000, så tar det deg ikke så lang tid å få betalt de siste 100 000. Bo da billig den tiden. Og når det er nedbetalt, får du sikkert boliglån i kommunen. Det trenger ikke ta lang tid.

Anonymkode: 7327d...5cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. Hvis kompisen din kan hjelpe deg med 200 000, så tar det deg ikke så lang tid å få betalt de siste 100 000. Bo da billig den tiden. Og når det er nedbetalt, får du sikkert boliglån i kommunen. Det trenger ikke ta lang tid.

Dette må da være en grei løsning. 

Skrevet
Fortvilet1 skrev (8 timer siden):

Er vel snakk om ca 300,000 tilsammen, jeg betaler hvær mnd. har hatt mindre utbetalt en jeg har hatt i utgifter så derfor har det ballet på seg med skyld.
Noe må iallefall gjøres, jeg bare ikke vet helt hvor jeg skal begynne

Du skal begynne med å bo et sted som koster litt mindre også skal du betale ned på bidragsgjelden din. Når den er tilbakebetalt, starter du å spare til bolig.

Du kan søke hos husbanken på nytt når bidragsgjelden er nedbetalt.

Anonymkode: 2cae1...95c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig!
Om kompisen din vil gi deg 200 k, så må den tas til gjelden.

For å være skyldig 300k i bidragsgjeld, har TS ikke betalt bidrag på lang lang tid.

Anonymkode: 2cae1...95c

Skrevet

TS har vært i rusproblemer og vil ordne opp i livet sitt. Hva med vise litt sympati. Det er så mange slemme kommentarer her. 

Tromsø er dyr by for boliger, så kanskje komme deg vekk fra byen og leie noe billigere i utenfor byen.  Da kan du kanskje få spart opp penger og betalt ned bidragsgjelden. 

Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: a74f7...8d8

Skrevet

Det du må gjøre er å se på utgiftene dine. Hva kan du kutte på? 19 tusen utbetalt er ikke mye, men det er ikke lite heller. 

Om du har 19 tusen utbetalt og «alt» går til bolig, så må du i første omgang finne deg et billigere sted å bo. Du trenger ikke bo på Tromsø-øya. Det er gode bussforbindelser i Tromsø. Du kan finne deg en grei hybel utenfor øya til 5-6000 i mnd. 

Har du noen andre utgifter som røyk/snus? Det er pengesluk. Kutt ned eller tenk at å slutte vil være en motivasjon til å få økonomien på beina igjen. 

dra på butikken 1 gang i Uken. Lag handleliste og planlegg måltider. Jeg bruker 2500 kr på mat i måneden og jeg lever ganske godt på det. Jeg har i tillegg allergier og må derfor kjøpe dyrere matprodukter. 

før du sparer til bolig må du betale tilbake det du skylder. 

• Liker 1
Skrevet
Sprinkle skrev (4 timer siden):

Det du må gjøre er å se på utgiftene dine. Hva kan du kutte på? 19 tusen utbetalt er ikke mye, men det er ikke lite heller. 

Om du har 19 tusen utbetalt og «alt» går til bolig, så må du i første omgang finne deg et billigere sted å bo. Du trenger ikke bo på Tromsø-øya. Det er gode bussforbindelser i Tromsø. Du kan finne deg en grei hybel utenfor øya til 5-6000 i mnd. 

Har du noen andre utgifter som røyk/snus? Det er pengesluk. Kutt ned eller tenk at å slutte vil være en motivasjon til å få økonomien på beina igjen. 

dra på butikken 1 gang i Uken. Lag handleliste og planlegg måltider. Jeg bruker 2500 kr på mat i måneden og jeg lever ganske godt på det. Jeg har i tillegg allergier og må derfor kjøpe dyrere matprodukter. 

før du sparer til bolig må du betale tilbake det du skylder. 

De billigste hyblene her koster ca 6500 inkl strøm. Billigere enn det kan man ikke bo i en mellomstor by. Så ville jeg kjørt samvær på dagtid feks, hvis barnet ikke kan overnatte pga plass. Å prioritere huslån fremfor bidrag eller bidragsgjeld til eget barn er litt dumt.. Å eie bolig er ikke billig det heller! Ts er ufør og er uansett i målgruppe til husbanken når den tid kommer. Man kan også jobbe vedsiden av uføretrygd om det er et alternativ 

Anonymkode: 2bad1...137

Skrevet

Snakk med kommunen om kommunal bolig, mange kommuner har noen små leiligheter beregnet for 1 person. De bruker å være litt billigere enn markedspris. 

Søk også om bostøtte, det er mulig du får en tusenlapp i måneden. Alle monner drar.

Hvis ikke kan du flytte en time unna, sjekke om noen leier ut ei hytte e.l.

Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke de 200 000 på å betale ned gjeld. Kanskje kan du få gjeldsreduksjon om du inngår en avtale om å betale en sum med en gang og resten over tid. Uansett er 100 000 kr så mye mer overkommelig enn 300 000 kr. Det er en verden i forskjell. Når summen synker får du motivasjon. Jeg snakker av erfaring. 

Anonymkode: 2cb5d...7d9

Skrevet
Fortvilet1 skrev (På 24.11.2020 den 20.59):

Snakket med saksbehandler, ang at jeg ønsker å betale ned min bidrags skyld, hun sa at dem skulle diskutere dette, men at det mest sannsyneligvis ikke blir et huslån på meg, så dær gikk min siste sjangse til å få et værdig liv, jeg har prøvd alt som har vært i min makt for å få dette til. så utrulig kjedelig men jeg måtte prøve en allersiste gang, så jeg kan gi opp med god sammvittighet, og at jeg virkelig prøvde alle mulige veier. må vel kanskje fikse meg en campingvogn å bo i, eller noe lignende, for å kunne spare penger så jeg får betalt ned min bidrags gjeld, er det noen hær inne som har et råd hva jeg kan gjøre før jeg legger inn årene å gir totalt opp, jeg har hatt motstand hele mitt liv, å er så virkelig sliten nå, så lei å deprimert at det ikke finnes ord, jeg klamret meg til håpet om at jeg sku få et billigere bo alternativ, men det gikk ikke

Her synes jeg du sutrer. Jeg er eldre enn deg og leier, og mener fremdeles at jeg lever et verdig liv. Skjønner at du synes synd på deg selv akkurat når du har fått vite dette, men at dette skal være grunnen til å gi opp er i overkant selvmedlidende. Vi er mange som har prøvd hardt uten å få noe særlig servert. Reis deg opp og prøv igjen.

Et billigere boalternativ finner du sannsynligvis i en leiebolig, ikke i huslån og diverse vedlikeholdsutgifter. 

Anonymkode: 2cbaa...a24

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Sprinkle skrev (På 1.11.2020 den 0.39):

Hvis du VIRKELIG mener at der er helt innafor å ha på samvittigheten at en kompis GIR deg 200.000 kr, så ok. Deg om det.

Nå gidder jeg ikke å diskutere med deg mer. Du evner virkelig ikke å se ting fra ulike ikke-egosentriske perspektiver. Ha en fin natt!

Ja, det er vanlig å hjelpe venner og noen velger å gi de penger for å støtte de. Selv om det i dine øyne ikke er normalt, er det normalt hos mange andre :) Spesielt om det er venner som har støttet hverandre hele livet :) 

Fortvilet1 skrev (På 25.11.2020 den 7.40):

Er vel snakk om ca 300,000 tilsammen, jeg betaler hvær mnd. har hatt mindre utbetalt en jeg har hatt i utgifter så derfor har det ballet på seg med skyld.
Noe må iallefall gjøres, jeg bare ikke vet helt hvor jeg skal begynne

Kan du spørre kompisen din om du kan få betalt ned gjelden din på disse pengene, for da hjelper han jo også deg til fortere å få deg egen bosted. Du kan bo i campingvogn billig mens du betaler ned gjelden. Her på campingen bor det flere fast, men du må ha en skyggeadresse en annen plass, da det ikke er lov med adresse til en campingplass.

Det er mange som ikke kan kjøpe seg noe eget, men må leie. Men du har muligheter til å komme inn på boligmarkedet om et par år, så dette klarer du ❤️ Heier på deg ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...