Gå til innhold

Ansattparkering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere og flere kjøpesenter krever nå at ansatte ved senteret må betale for parkering når de er på jobb. Hva syns folk om det? 

Jeg tenker at ikke alle ansatte bor sånn til at de har mulighet til å gå, sykle eller bruke kollektiv transport.

Et kjøpesenter uten ansatte er et stengt kjøpesenter...

Anonymkode: bdee3...1c8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er idiotisk.

Anonymkode: 2c863...17e

• Liker 6
Skrevet

Det er for at flest mulig ansatte skal gå, sykle eller bruke kollektiv transport. Tenk hvis samtlige ansatte på samtlige kjøpesentre i Norge skulle tatt egen bil. Tenk på hvor mye mer trafikk det ville blitt. Tenk på hvor mange parkeringsplasser de ville okkupert (som ellers kunne vært brukt av kunder).

Anonymkode: aa8e8...8f0

• Liker 3
Skrevet

Er det i en by burde det være en selvfølge, da er det lett å ta kollektivt.

Bor man øde på bygda med buss 1 gang i timen så er det en annen sak - burde vært behovdprøvd. er det 10 min gange til kollektivtransport, og det går oftere enn en gang i timen er det helt innafor å kreve betaling for latskap.

Anonymkode: 4a021...8a5

• Liker 4
Skrevet

må kundene betale for parkeringen ved dette kjøpesenteret?

Anonymkode: 2201c...08a

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber på sykehus og her har vi alltid måtte betale for parkering, 10 000 i året koster det. Da jobber vi skift der det faktisk ikke går kollektiv, så det er ikke noe alternativ til bil for de med lang avstand. At ansatte på et kjøpesenter, som stort sett har åpent innenfor de tidene det går buss/trikk/bane, tar betalt av sine ansatte syns jeg er helt greit. 

Anonymkode: af927...47d

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på sykehus og her har vi alltid måtte betale for parkering, 10 000 i året koster det. Da jobber vi skift der det faktisk ikke går kollektiv, så det er ikke noe alternativ til bil for de med lang avstand. At ansatte på et kjøpesenter, som stort sett har åpent innenfor de tidene det går buss/trikk/bane, tar betalt av sine ansatte syns jeg er helt greit. 

Samme med mange av oss som jobber på flyplass. Betaler ikke fullt like mye som deg, men en betydelig sum blir det på et år. Synes det er helt innafor at ansatte må betale for parkering, det er flere og flere arbeidsgivere som krever dette. mange steder er det ikke egne p-plasser engang, men man må kjøpe parkeringskort hos den lokale tilbyderen/kommunen el.

Anonymkode: 584c9...438

• Liker 2
Skrevet

Synes det er helt greit at ansatte betaler for parkering. 

Anonymkode: b9eac...639

• Liker 2
Skrevet

Betalt parkering vil jo favorisere de som ikke trenger å kjøre for å komme seg til jobben. På lang sikt er det en ønsket utvikling at folk ikke skal trenge å kjøre bil for å komme seg til og fra jobb.

Det er bra både for klima, helsa og nærmiljøet.

Hvis betalt parkering gjør det vanskelig å få nok ansatte, er det mulig å tilby rabatter, delvis eller helt gratis parkering.

• Liker 2
Skrevet

Ansatte ved sykehus må betale, selv om de har plassert sykehuset langt unna der folk bor. 

Og skal vi ha levende miljø foruten for byer, må man komme seg til jobb. For egen del ville det blitt 3 busser og starte på turen 2.5 timer før jobb. Mot 30 min i bil. Tid er penger for oss alle. Så skulle det vært en greie, så burde de da ha gratis parkering et stykke unna med gratis buss til kjøpesenteret for ansatte. Så skylde på miljø når alt handler om penger til eiere av parkeringsplass blir litt dumt.

Anonymkode: d6579...fca

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også på et sykehus og må betale for parkering, men vi betaler kun litt over 2.000,- i året.

Anonymkode: e8e67...7fe

Skrevet

Kunne vært sånn at når man bor så og så langt unna får man redusert/gratis parkering, på en annen side velger jo alle hvor de bor...

Skrevet

Å måtte betale for parkering ved arbeidsplassen er helt normalt i 2020. Til kjøpesentre går det vel dessuten greit med kollektivt, og det er heller ikke arbeidsgivers ansvar dersom de ansatte velger å bo på steder hvor det ikke går kollektivt. Slik som arbeidsmarkedet er nå er det nok flust av søkere til stillinger som ikke krever utdannelse, så at kjøpesentre står i fare for å stenge fordi de ansatte ikke får parkere gratis tviler jeg på. 

Der jeg jobber stiller ikke lenger arbeidsgiver noen parkeringsplasser til disposisjon for ansatte, men man er velkommen til å leie parkeringsplass privat. Til nærmere 4000 kr. i måneden... I et parkeringshus uten reserverte plasser og som alltid er fullt med mindre man parkerer grytidlig. 

Anonymkode: acba3...845

• Liker 1
Skrevet
På 28.10.2020 den 16.56, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også på et sykehus og må betale for parkering, men vi betaler kun litt over 2.000,- i året.

Anonymkode: e8e67...7fe

Heldig du. Vi må betale 6000 kroner for parkering

Gjest theTitanic
Skrevet
På 28.10.2020 den 16.38, stan skrev:

Betalt parkering vil jo favorisere de som ikke trenger å kjøre for å komme seg til jobben. På lang sikt er det en ønsket utvikling at folk ikke skal trenge å kjøre bil for å komme seg til og fra jobb.

Det er bra både for klima, helsa og nærmiljøet.

Hvis betalt parkering gjør det vanskelig å få nok ansatte, er det mulig å tilby rabatter, delvis eller helt gratis parkering.

Det betyr at alle som vil ha jobb må bo sentralt eller betale endel for parkering. Jeg syntes det bør være rom for bosetting i hele landet, ikke at alle skal klumpe seg sammen i overbefolkede byer. 😡 Og hvor lett blir det for skilte og aleneforeldre å ta kollektivt til bhg, levere, kollektivt til jobb, jobbe 8 t og samme regla tilbake. Alt i barnehagens åpningstid OG med å overholde maxtiden barn skal oppholde seg i barnehagen. Mange blir tvunget til å betale fordi de ikke har noe alternativ, og det er ran på høylys dag. 

Gjest theTitanic
Skrevet
På 28.10.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Ansatte ved sykehus må betale, selv om de har plassert sykehuset langt unna der folk bor. 

Og skal vi ha levende miljø foruten for byer, må man komme seg til jobb. For egen del ville det blitt 3 busser og starte på turen 2.5 timer før jobb. Mot 30 min i bil. Tid er penger for oss alle. Så skulle det vært en greie, så burde de da ha gratis parkering et stykke unna med gratis buss til kjøpesenteret for ansatte. Så skylde på miljø når alt handler om penger til eiere av parkeringsplass blir litt dumt.

Anonymkode: d6579...fca

Ja, her er det folk som bruker miljø som skalkeskjul for å tjene penger. 

Skrevet

Gratis parkering for ansatte burde vært et gode.

Anonymkode: 2c863...17e

Skrevet
1 time siden, theTitanic skrev:

Det betyr at alle som vil ha jobb må bo sentralt eller betale endel for parkering. Jeg syntes det bør være rom for bosetting i hele landet, ikke at alle skal klumpe seg sammen i overbefolkede byer. 😡 Og hvor lett blir det for skilte og aleneforeldre å ta kollektivt til bhg, levere, kollektivt til jobb, jobbe 8 t og samme regla tilbake. Alt i barnehagens åpningstid OG med å overholde maxtiden barn skal oppholde seg i barnehagen. Mange blir tvunget til å betale fordi de ikke har noe alternativ, og det er ran på høylys dag. 

Du må ikke bo sentralt i en by for å bo i nærheten av der du jobber. 

Dessuten vil det være mindre aktuelt utenfor disse byene å ta betalt for parkering, uansett om du er kunde eller ansatt. 

Skrevet
På 28.10.2020 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Sjuk pris. Mener det burde være lagt mer til rette for gratis/rimelig ansattparkering for de som jobber turnus.

Skrevet
På 29.10.2020 den 20.39, theTitanic skrev:

De som bor lite sentralt betaler vel som oftest mindre for boligen sin enn de som bor sentralt/nær arbeidsplassene, så det er ikke sikkert regnestykket blir så galt.  
Og når det gjelder aleneforeldre som sliter med å hente og levere i barnehage i tillegg til full jobb så er det jo akkurat slik det er i Oslo-området i dag. Svært få arbeidsplasser tilbyr parkering i det hele tatt, og selv om man bor i relativ nærhet til jobb må man over på kollektivt og bruke (minst) 3 ganger så lang tid til jobb som man hadde gjort med bil (forutsatt at trafikken ikke var stillestående i rushen, noe den er. Også har du bompenger på toppen, da... Det er umulig å vinne) 

Anonymkode: acba3...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...