Gå til innhold

Hvorfor er det helt akseptabelt å hate menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den franske forfatteren Pauline Harmange har skrevet boken "I Hate Men".

https://www.amazon.co.uk/Hate-Men-must-read-feminism-patriarchy/dp/0008457581

But what if mistrusting men, disliking men – and yes, maybe even hating men – is, in fact, a useful response to sexism? What if such a response offers a way out of oppression, a means of resistance? What if it even offers a path to joy, solidarity and sisterhood?

In this sparkling essay, as mischievous and provocative as it is urgent and serious, Pauline Harmange interrogates modern attitudes to feminism and makes a rallying cry for women to find a greater love for each other – and themselves.

Forfatteren stempler alle menn som voldelige, egoistiske, unnfallende og feige vesener. 

Mannshat er ikke problematisk, men nødvendig, hevder Harmange. Og det kan slett ikke sammenlignes med hat mot kvinner, fordi, som hun skriver: «Det første eksisterer bare som en reaksjon på det andre."

Menn som hater kvinner blir kalt incels og latterliggjort. De som hater negre og negre blir med rette kalt rasister.

Menn er åpenbart den eneste gruppen det er legitimt å hate.

Anonymkode: b9712...3a0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Negre og muslimer" skulle det stått. (Og ja, n-ordet er bevisst valgt.)

Skrevet (endret)

De fleste menn driter langt i om kvinner hater dem. Mens de fleste kvinner lager drama av alt de kan, og blir lett krenket. Absolutt alt er kjønnsdiskriminnerende. Skjønner ikke at enkelte orker ass (Ja jeg er kvinne selv)

Synes dette er litt urettferdig egt. Menn blir stemplet som alt mulig rart, mens kvinner kan være bitches med menn uten å bli tatt på det. Stirrer jeg på en deilig mann på gata er det greit. Men stirrer en mann på meg så er han en ekling og en pervo. Slår en mann en kvinne er han en jævel og lite mann, mens hvis en kvinne slår en mann så er hun tøff som tørr. Er en mann nedlatende mot en kvinne så er han respektløs men hvis en kvinne er nedlatende mot en mann så er det greit. 

ærlig talt. Få slutt på dette! Det er absolutt ikke sant at alle menn er voldelige, egoistiske og feige! Hvem som helst kan være det!

Endret av Badbunny
  • Liker 18
Skrevet

Kritikk er noe annet enn hat.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Thaila said:

Kritikk er noe annet enn hat.

Er det greit å skrive en kritisk bok om islam og kalle den "Jeg hater muslimer". Skulle likt å se det forlaget som hadde gitt ut den.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, alle menn er voldlige drittsekker. Sånn er det nok.

Du får lese boken du også :) 

Anonymkode: 70587...d9b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å skrive en kritisk bok om islam og kalle den "Jeg hater muslimer". Skulle likt å se det forlaget som hadde gitt ut den.

Du finner hvertfall veldig mange tråder om nettopp det her inne. Er det ikke det hele boka fra Fjordman handler om da? Den han fikk fritt ord pris for os sånt etter at han først hadde vert ABBs store inspirasjon? 

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den franske forfatteren Pauline Harmange har skrevet boken "I Hate Men".

https://www.amazon.co.uk/Hate-Men-must-read-feminism-patriarchy/dp/0008457581

But what if mistrusting men, disliking men – and yes, maybe even hating men – is, in fact, a useful response to sexism? What if such a response offers a way out of oppression, a means of resistance? What if it even offers a path to joy, solidarity and sisterhood?

In this sparkling essay, as mischievous and provocative as it is urgent and serious, Pauline Harmange interrogates modern attitudes to feminism and makes a rallying cry for women to find a greater love for each other – and themselves.

Forfatteren stempler alle menn som voldelige, egoistiske, unnfallende og feige vesener. 

Mannshat er ikke problematisk, men nødvendig, hevder Harmange. Og det kan slett ikke sammenlignes med hat mot kvinner, fordi, som hun skriver: «Det første eksisterer bare som en reaksjon på det andre."

Menn som hater kvinner blir kalt incels og latterliggjort. De som hater negre og negre blir med rette kalt rasister.

Menn er åpenbart den eneste gruppen det er legitimt å hate.

Hvite menn. Alikevel er vi angivelig mest priviligert 🙄

Anonymkode: be917...54c

• Liker 1
Skrevet

Det er vel femininster som hater menn ja, ikke kvinner. Og de hater kun hvite menn av en eller annen grunn 

Anonymkode: f5b27...6da

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det på mange måter er veldig nedlatende ovenfor alle andre grupper enn hvite, heterofile menn at en anser denne gruppen som den eneste som er såpass robuste at de takler denne typen hat, mens alle andre er skjøre og må beskyttes. Dermed burde aksept for infantilt hat og lignende provosere andre grupper mer, gitt at dette på mange måter er en hedersbevisning til den ene gruppen en aksepterer å hate. En antar at de takler det og uansett ikke vil lage så mye bråk som andre grupper vil.

Personlig klarer jeg ikke mobilisere særlig mye følelser ovenfor denne typen hat, men jeg ville nok blitt relativt mye mer provosert om grupper som hevdet å representere meg fremstilte meg og andre som meg som særskilt sarte. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke det er akseptabelt å hate verken menn eller kvinner. Kanskje det alt i alt er mer akseptabelt å kritisere negative holdninger som mange menn har mot kvinner, enn motsatt. Men jeg tror noe av grunnen til dette er at det fins mye kvinneundertrykkende holdninger der ute, som ikke er ok. Jeg reagerer alltid når noen viser slike holdninger, enten det gjelder kvinner eller menn, men opplever noe oftere at det gjelder kvinner som ikke blir respektert. 

Anonymkode: 01790...2fe

• Liker 3
Skrevet

Fordi man "hater menn" fordi "vi" utfører så og si alt som er galt i verden. ca alt av voldtekt, drap, vold, trakkassering, krig etc blir utført av menn.

STOR forskjell på å hate noen pga vold og fæle handlinger - og å hate noen pga utseende, personlighet og avvisning.

Jeg som mann skjønner at når folk sier "kill all men" så sikter de jo ikke til meg. Men om du blir så krenket av dette og ikke skjønner forskjellen på oss (som utfører nesten alt det jævelige i verden), og å hate folk med en annen hudfarge eller et kjønn fordi de oppfører seg dramatisk eller ikk evil ha sex med deg - så er du en del av problemet. #KAM

Anonymkode: d2355...354

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Badbunny skrev:

De fleste menn driter langt i om kvinner hater dem. Mens de fleste kvinner lager drama av alt de kan, og blir lett krenket. Absolutt alt er kjønnsdiskriminnerende. Skjønner ikke at enkelte orker ass (Ja jeg er kvinne selv)

Synes dette er litt urettferdig egt. Menn blir stemplet som alt mulig rart, mens kvinner kan være bitches med menn uten å bli tatt på det. Stirrer jeg på en deilig mann på gata er det greit. Men stirrer en mann på meg så er han en ekling og en pervo. Slår en mann en kvinne er han en jævel og lite mann, mens hvis en kvinne slår en mann så er hun tøff som tørr. Er en mann nedlatende mot en kvinne så er han respektløs men hvis en kvinne er nedlatende mot en mann så er det greit. 

ærlig talt. Få slutt på dette! Det er absolutt ikke sant at alle menn er voldelige, egoistiske og feige! Hvem som helst kan være det!

Vel talt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som er for likestilling, er feminister. Og om du tror det er likestilling i norge, er du ikke helt oppegående. Når det er like få kvinner som blir voldtatt, som det er menn - så nærmer norge seg kanskje likestilling. Før dette, nopenopenope.

Anonymkode: d2355...354

Å der kom sexkortoffferet hoppende inn som vanlig.

nei du har fullstendig rett, det er langt fra likestilling i Norge. Norske menn diskrimineres på en rekke felter, dette bør vi definitivt ta tak i å få satt på agendaen. 

Start med innvandring. Vi trenger en million vakre arbeidsføre kvinner før vi er i balanse. 

Endret av RoH
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, RoH skrev:

Å der kom sexkortoffferet hoppende inn som vanlig.

nei du har fullstendig rett, det er langt fra likestilling i Norge. Norske menn diskrimineres på en rekke felter, dette bør vi definitivt ta tak i å få satt på agendaen. 

Start med innvandring. Vi trenger en million vakre arbeidsføre kvinner før vi er i balanse. 

Haha. Ja da hadde feministene på venstresiden fått hikke. Ingen får så my juling av alkoholiserte menn som russiske og ukrainske jenter.

Hva med å gi opphold til 100.000 20-30 år gamle damer derfra for å jevne ut kjønnsbalansen i Norge?? Vi har jo tatt imot unge menn i 100.000 tall siste 15 år.

Det hadde blitt et reint helvete og skjellsordene ville hanglet. Hvis man derimot påpeker problemet ved å gi opphold til unge menn fra midtøsten hvor 93% er menn og hinter til at storinnrykk av unge menn fra områder hvor kvinner blir dårligst behandlet i hele verden og hva det kan føre til??. Nei, det skal vi ikke ha noen diskusjon om....

Anonymkode: 810e6...efd

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det stemmer ikke. Jeg er nesten så feminist som du får det, men hater absolutt ikke menn

Anonymkode: 01790...2fe

#notallfeministsarebad

Så du er helten som er snill

Anonymkode: f5b27...6da

Skrevet

Jeg hater ikke . Men jeg kan strekt  missliker  noen mennesker . 

Anonymkode: fcd99...371

Skrevet
5 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg tenker det på mange måter er veldig nedlatende ovenfor alle andre grupper enn hvite, heterofile menn at en anser denne gruppen som den eneste som er såpass robuste at de takler denne typen hat, mens alle andre er skjøre og må beskyttes. Dermed burde aksept for infantilt hat og lignende provosere andre grupper mer, gitt at dette på mange måter er en hedersbevisning til den ene gruppen en aksepterer å hate. En antar at de takler det og uansett ikke vil lage så mye bråk som andre grupper vil.

Personlig klarer jeg ikke mobilisere særlig mye følelser ovenfor denne typen hat, men jeg ville nok blitt relativt mye mer provosert om grupper som hevdet å representere meg fremstilte meg og andre som meg som særskilt sarte. 

Man kan nok tenke dette, men samtidig er ikke menn som gruppe (og da snakker vi utenfor rase og klasse) blitt degradert på grunn av sitt kjønn - før de siste årene. Man tenker ikke at kvinner er så stakkarslige at de ikke tåler det, og heller ikke at menn er så robuste at de tåler det, men man tenker at nå er det deres tur. Dette er hevn, ja, en bevisst hevn, som jeg likevel synes er noe forståelig, selv om den er stygg. Jeg tror mange menn ikke forstår at mange kvinner har følt seg såre over mye av det som har kommet deres vei. Jeg synes ikke noe om denne hevnen, men kan kjenne på noe av det selv. Jeg har flere ganger i livet måtte ha forsvart meg selv som kvinne. Kommentarer om at jeg er morsom, til å være kvinne. Intelligent, til å være kvinne - etc., har jeg fått flere av, samtidig som utseende mitt er blitt opphøyet - og det gjør vondt, og kan gjøre en sint. Mange kvinner føler at de er blitt seksualisert, samtidig som de er blitt fratatt kompetansen de har. Det er en vond kombinasjon.

Anonymkode: 1c5ed...461

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...