Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Noen som har gjort dette før? Som kan hjelpe meg? Jeg jobber som heltidsansatt, men det går dårlig i butikken, slik at eieren ikke har råd til å betale meg lønn. Hvordan søker jeg dagpenger på grunnlag av dette? Sitter og titter på aetatens sider, og blar gjennom skjemaene. Men er usikker på hvilken av de jeg skal bruke. Det er første gang jeg søker.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 du jobber men du får ikke lønn?? dette høres litt dubiøst ut! ta en telefon til aetat! er du fagorganisert?
Nella Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Kontakt en saksbehandler på aetat. Men er du i jobb så vil du jo ikke få ledighetstrygd. Det er arbeidsgiveren din sitt problem med lønna, den har du krav på uansett og der bør du kontakte arbeidstilsynet om du ikke får den. Alternativet er å bli sagt opp for å så komme deg på dagpenger ville jeg tro. Du må bli sagt opp, da får du bare 5 dagers karantene før du får dagpenger. Sier du opp selv er det 8 ukers karantene før du får noe. OBS!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Jeg var i samme situasjon som deg for mange år siden. Jeg tok kontakt med Aetat og fikk avtale med dem om at jeg slapp karantene-ukene dersom jeg sa opp jobben selv. Var også i kontakt med fagforeningen for bransjen, de hjalp også med en uttalelse selv om jeg ikke var medlem. Hvis du sier opp selv, så får du ikke dagpenger på åtte uker (tror jeg det er). Derfor, snakk med Aetat på forhånd, hvis ikke arbeidsgiveren vil si deg opp.
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. august 2005 #5 Skrevet 2. august 2005 Kontakt en saksbehandler på aetat. Men er du i jobb så vil du jo ikke få ledighetstrygd. Det er arbeidsgiveren din sitt problem med lønna, den har du krav på uansett og der bør du kontakte arbeidstilsynet om du ikke får den. Alternativet er å bli sagt opp for å så komme deg på dagpenger ville jeg tro. Du må bli sagt opp, da får du bare 5 dagers karantene før du får dagpenger. Sier du opp selv er det 8 ukers karantene før du får noe. OBS! ← Dersom du ikke får lønn har du heller ingen arbeidsplikt, og da kan du gå på dagen. Når du har ulønnet arbeid slipper du også 8 ukers karantene fra aetat. Bare forklar dem situasjonen. Dersom du skal ha dagpenger vil nok de kreve at du slutter i jobben og blir arbeidssøker på heltid. Iom du ikke får lønn som du har kontrakt på at du skal ha bør du også snakke med arbeidstilsynet om hva du bør gjøre med det.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. august 2005 #6 Skrevet 2. august 2005 Takk for masse gode svar. Det var nok et par ting jeg gjorde litt uklart her. Jeg får lønn, men det har begynt å gå så dårlig nå, slik at sjefen ikke har råd til å ha meg ansatt. Det er bare midlertidig. Slik at sjefen kommer på beina igjen. Jeg får tilbake jobben når ting går bedre. Jeg er lovlig ansatt med kontrakt og alt, ikke noe svart eller noe ulovlig her. Så det beste er å få sparken...jeg tror ikke jeg skal prøve å finne meg en jobb...altså man blir jo sett på som ledig når man får dagpenger, slik at man vil jo få tilbud fra aetaten hvis det kommer noe som passer....det er ikke lett for meg å finne jobb, med tanke på alder og bakgrunn....uten å gå dypere enn det (men ikke kriminell eller av den slag, hvis du tenker det....)
Gjest gjesta Skrevet 2. august 2005 #7 Skrevet 2. august 2005 Dersom du melder deg som arbeidssøker hos aetat, vil du få veiledning for søknad om dagpenger etc. Men det er et kriterie at du melder deg som arbeidssøker først, og dersom du sender inn søknad om dagpenger må du ha papier på sluttårsak etc. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #8 Skrevet 3. august 2005 det kommer nok ikke til å hagle inn med jobber selv om du melder deg arbeidsledig. de legger stor vekt på at du skal ta initiativ selv.... etter 6 mnd som arbeidsledig, først da begynner det å skje ting. for da er du blitt langtidsarbeidsledig......(kom ikke på noe bedre ord i farten..) da må du på møte og masse andre greier....
moka Skrevet 3. august 2005 #9 Skrevet 3. august 2005 det kommer nok ikke til å hagle inn med jobber selv om du melder deg arbeidsledig. de legger stor vekt på at du skal ta initiativ selv.... etter 6 mnd som arbeidsledig, først da begynner det å skje ting. for da er du blitt langtidsarbeidsledig......(kom ikke på noe bedre ord i farten..) da må du på møte og masse andre greier.... ← dette var meg..... var visst ikke logget inn....
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #10 Skrevet 4. august 2005 Det ser ut som om Trådstarter kan bli permittert. Firmaet kan permittere pga økonomiske forhold eller manglende arbeidstilgang, svært vanlig i mange bransjer med sesongsvingninger. Da er man ansatt, men mottar dagpenger fra Aetat. Man jobber selvsagt ikke da, og man må i teorien være villig til å ta annet arbeid om man blir tilbudt. Uansett, ta kontakt med Aetat, de kan reglene omkring dette. Ikke bli oppsagt, da har du ikke krav på jobben tilbake, be sjefen permittere deg i første omgang. Lykke til!
14062003 Skrevet 4. august 2005 #11 Skrevet 4. august 2005 Hvis man blir sagt opp pga. lite å gjøre, så skal man bli spurt før andre om bedriften må ansette nye pga. mer å gjøre igjen. Dette står det om i arbeidsmiljølovens oppsigelseskapittel. Jeg var ute for dette. Var en bedrift som valgte å ikke satse på det prosjektet de hadde ansatt meg til - og sa meg opp pga. lite å gjøre (helt greit, det prosjektet gikk ikke som planlagt - og jeg passet ikke inn i arbeidsmiljøet). I ettertid ønsket de å satse på noe liknende og siden jeg hadde kunnskap som var relevant, skulle de spørre meg først. Tror de måtte vente 12 eller 24 måneder på å slippe å spørre meg (da slapp de også å få et nei...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå