Gå til innhold

Vurderer å ha jul uten gaver, hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker det kanskje blir for dumt å droppe gaver til jul. Skal dere feire med andre? Da vil jo resten få gaver, dere også sikkert, men ingen får noe tilbake fra dere? Tenker heller at julen kan brukes til å fokusere på at ting ikke trenger å være dyrt, at man blir glad for det man får, at det skal være gøy å gi bort ting også. 

Du kan gi barna ting de trenger. Må ikke være noe fra ønskelisten. Sett en grense for hva julegaver skal koste. Lag hjemmelagete gaver (strikke, hekle, lage drops, såpe, karameller, julekaker, badesalt, oljer med smak). Ellers er opplevelsesgaver fine å få. 

Anonymkode: 239c7...db6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er flott at det er du selv som nå ser dette og reflekterer over om sønnen dere er bortskjemt! Greit å ta tak i det nå, før det blir ennå verre.

Synes ikke julaften er den dagen dere skal starte med innstrammingen, men kanskje dere sammen kan samle sammen leker eller klær som han kan gi videre?

I hverdagen bør dere tydeligvis bli strengere og sette klarere grenser. Bortskjemte barn er ikke sjarmerende.

Anonymkode: 2dad4...efc

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, ukjentjente skrev:

Fy fader så skuffa jeg hadde blitt hvis det var min julekalender som barn.. ja jeg ser at tankegangen din er helt korrekt men å plutselig innføre noe slikt når ungen er åtte blir helt bakvendt. Like ille som å ikke gi gaver til jul. Men man kan jo gjøre noe slikt i tillegg. Det trenger ikke være enten eller.

En kan jo gi ungene hver sin sjokoladekalender til 20 kroner og allikevel ha omvendt adventskalender. Litt er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 78e9b...34e

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Kenelz skrev:

Jul skal ikke handle om gaver og det er INGEN mishandling å ha en gavefritt jul. 

Det er du og mannen som bestemmer hva dere vil gjøre og ha en fokus på mat og familie er bare godt! 😊

Dere andre som mener at ts ødelegger julen bare fordi hun vil droppe gavefokus er privilegerte og har en helt feil oppfatning hva julen egentlig handler om. 

Nja, nå vil hun jo droppe gavene mest for å gi eldstemann en oppvåkning i forhold til å hele tiden forvente mer ting, da.

Si at de dropper julegavene da, men så fortsetter han å få gaver, godteri eller penger når besteforeldrene kommer på besøk. Og fortsatt får nye ting med en gang han ødelegger noe. Jeg skal ikke si at jeg kjenner gutten, men den åtteårige meg hadde tolket "ingen gaver på julaften" som teit straff fra rare foreldre. Og jeg var den eneste av fire søsken som alltid ønsket meg få og fornuftige ting til jul. Basert på det ts skriver om guttens holdninger til ting blir jeg usikker på om han kommer til å forstå at livet er mer bare ting, hvis han opplever den gavenekten bare en dag i året og ikke ellers. 

Anonymkode: c9e04...7d1

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nja, nå vil hun jo droppe gavene mest for å gi eldstemann en oppvåkning i forhold til å hele tiden forvente mer ting, da.

Si at de dropper julegavene da, men så fortsetter han å få gaver, godteri eller penger når besteforeldrene kommer på besøk. Og fortsatt får nye ting med en gang han ødelegger noe. Jeg skal ikke si at jeg kjenner gutten, men den åtteårige meg hadde tolket "ingen gaver på julaften" som teit straff fra rare foreldre. Og jeg var den eneste av fire søsken som alltid ønsket meg få og fornuftige ting til jul. Basert på det ts skriver om guttens holdninger til ting blir jeg usikker på om han kommer til å forstå at livet er mer bare ting, hvis han opplever den gavenekten bare en dag i året og ikke ellers. 

Snakker ikke spesifikk om denne gutten, men generelt om gavefokus når det kommer til feiring av jul. 

Ved å droppe gave på julaften som straff og fortsette med å skjemme bort denne guttungen med alt annet i hverdagen hjelper lite, og det er jeg enig i. Man skal ikke belønne dårlig oppførsel. 

Skrevet

Høres ut som en kjempegod ide, ikke for og "straffe" barna fordi de er utakknemlige for gaver de får, men gi  muligheten til å skape nye tradisjoner og fokusere med tid med familie og venner holde selskap med hverandre og være sosial  i disse  Corona tider.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Kenelz skrev:

Snakker ikke spesifikk om denne gutten, men generelt om gavefokus når det kommer til feiring av jul. 

Åja, da kan jeg være enig. 😊 Jula er mer enn bare gaver. 

Skrevet

Jeg føler at jeg overreagerte litt da. Men har bestemt meg for at det blir en jul med få gaver, kun en fra meg og mannen, og en besteforeldrene. Vi er en liten familie så til vanlig får barna kun gaver fra oss, besteforeldre og en tante, en onkel. Men besteforeldre har vanligvis tatt litt av og kjøpt flere gaver. I år skal alle bare kjøpe en. Og vi har en maksgrense på 500kr per gave. 

Anonymkode: 138c6...f15

• Liker 1
Skrevet

Jula handler jo om gaver! Slutt heller å gi alt mulig ellers i året. Jul å bursdag er gaveobligatorisk! Lær barnet ditt å være takknemlig for det han får og å ta vare på de tingene han har enn og bare "oisann, ble den ødelagt ja. Jaja vi kjøper en ny i morgen." 

Bra han har ønsker til jul. Min 7 åring ønsker seg ingenting.. men til gjengjeld blir han glad for alt han får. 

Skrevet
1 time siden, Mumsmums skrev:

Jula handler jo om gaver! Slutt heller å gi alt mulig ellers i året. Jul å bursdag er gaveobligatorisk! Lær barnet ditt å være takknemlig for det han får og å ta vare på de tingene han har enn og bare "oisann, ble den ødelagt ja. Jaja vi kjøper en ny i morgen." 

Bra han har ønsker til jul. Min 7 åring ønsker seg ingenting.. men til gjengjeld blir han glad for alt han får. 

Jula handler da ikke om gaver. I alle fall ikke for alle...

Dersom det er holdningen man har, synes jeg det er enda viktigere å vurdere kutte ut eller begrense gavene. Så får man gjort noe med disse forventningene. 

Anonymkode: 405f9...987

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jula handler da ikke om gaver. I alle fall ikke for alle...

Dersom det er holdningen man har, synes jeg det er enda viktigere å vurdere kutte ut eller begrense gavene. Så får man gjort noe med disse forventningene. 

Politisk korrekt handler jula absolutt ikke om gaver, men jesu fødsel. Kunne jo bare vært en offentlig flaggdag, som når våre kongelige har fødselsdag. Hadde jo ikke trengt flere dager med feiring, flere måneder med forberedelser. 

Men for et barn er det gaver som er i sentrum. Da jeg var barn, hadde jeg ikke fått julegaver, hva hadde vært vitsen med jula da. 

For voksne handler det mer om kosen og maten, kanskje. Jeg er ikke så opptadd av å få gaver, men mer opptadd av at man kan kose seg sammen uten hverdagens stress og kjas. 

Skrevet
49 minutter siden, Mumsmums skrev:

Politisk korrekt handler jula absolutt ikke om gaver, men jesu fødsel. Kunne jo bare vært en offentlig flaggdag, som når våre kongelige har fødselsdag. Hadde jo ikke trengt flere dager med feiring, flere måneder med forberedelser. 

Men for et barn er det gaver som er i sentrum. Da jeg var barn, hadde jeg ikke fått julegaver, hva hadde vært vitsen med jula da. 

For voksne handler det mer om kosen og maten, kanskje. Jeg er ikke så opptadd av å få gaver, men mer opptadd av at man kan kose seg sammen uten hverdagens stress og kjas. 

Vel, for meg handler det verken om gaver eller Jesu fødsel. Det handler derimot om familie, godt selskap, god mat, og å kunne slappe av og nyte at tiden går litt saktere i den lille perioden. 

Jeg tenker at dersom jula ødelegges av å ikke få gaver, alternativt over å få gaver til "bare" 500 kr, så er det godt med et år eller to hvor man jobber litt med disse holdningene. Både for barn og voksne. Det skader ikke å jobbe med dette med bortskjemte barn heller. Selv i jula.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, for meg handler det verken om gaver eller Jesu fødsel. Det handler derimot om familie, godt selskap, god mat, og å kunne slappe av og nyte at tiden går litt saktere i den lille perioden. 

Jeg tenker at dersom jula ødelegges av å ikke få gaver, alternativt over å få gaver til "bare" 500 kr, så er det godt med et år eller to hvor man jobber litt med disse holdningene. Både for barn og voksne. Det skader ikke å jobbe med dette med bortskjemte barn heller. Selv i jula.

Da har vi samme syn på jula da, for oss selv. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med mange andre her, ikke gi de en real lærepenge på julaften. Fokuser på det dere gjør resten av året. Men dere trenger ikke akkurat gi Ipad og mobiler til dyre dommer heller. Velg EN ting i fra lista, også får de spare penger til resten.

Skrevet

Kan dere ikke nedskalere julaften istedenfor å kutte gaver helt. Ta også litt tak i dette med takknemlighet, de er fortsatt små nok til å lære dette. 

Anonymkode: cb023...68b

Skrevet
På 27.10.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Gi nå hvertfall gaver til barna. Hjelpe meg hvor gniten det går an å bli.

Anonymkode: 78e9b...34e

Det er jo ikke det at gaver koster penger som er problemet her da 🙄

Anonymkode: eb3dd...bcf

Skrevet

Enig med mannen. Det er jo ikke guttens feil at han er noe bortskjemt. Jeg tror jeg heller ville tatt en prat med ham igjen. Avtale at det blir færre gaver i år, en fra hver person er kanskje nok? Fortsette å minne ham på å takke pent, også for "små" gaver.

Er forresten redd vi kommer til å få det samme problemet her om noen år. Enebarn, og veldig mange gaver fra familie. Har prøvd å si fra på en pen måte at det blir litt i overkant, men det er ikke enkelt. 

Anonymkode: eb3dd...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...