Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. oktober 2020 #21 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg tenker stakkars barn som ikke får julegaver.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #22 Skrevet 28. oktober 2020 Det er vel to dager i året hvor en ikke skal kutte ut gaver: jul og bursdag. Så får du lære ungene dine å si takk når de får noe. Anonymkode: efcdd...dbf 11
MarianneE Skrevet 28. oktober 2020 #23 Skrevet 28. oktober 2020 Enig med flere her, julaften er ikke riktig dag å "sette et eksempel" det har du og familien resten av året til. 4
Kenelz Skrevet 28. oktober 2020 #24 Skrevet 28. oktober 2020 Jul skal ikke handle om gaver og det er INGEN mishandling å ha en gavefritt jul. Det er du og mannen som bestemmer hva dere vil gjøre og ha en fokus på mat og familie er bare godt! 😊 Dere andre som mener at ts ødelegger julen bare fordi hun vil droppe gavefokus er privilegerte og har en helt feil oppfatning hva julen egentlig handler om. 1
Kenelz Skrevet 28. oktober 2020 #25 Skrevet 28. oktober 2020 Igjen: Mange nordmenn har en helt feil oppfatning om julen! Ikke noe rart mange gruer seg.. Gaver skal vær nettopp vær .. gaver. Man skal ikke forvente å få gave og man skal ikke forvente å få noe spesifikk som gave. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #26 Skrevet 28. oktober 2020 Syns faktisk det er en god ide med den drittoppførselen der. Slutt å kjøpe nye ting, når han ødelegger med vilje. Forklar at i år blir det ikke gaver, siden han ikke verdsetter det han får uansett. Anonymkode: d152b...d0d 4
BraNok Skrevet 28. oktober 2020 #27 Skrevet 28. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: La barna få gaver, hvertfall noen få. De kan ikke komme på skolen og si at de ikke fikk noe. Anonymkode: f0613...961 Dette ⬆️
Loff77 Skrevet 28. oktober 2020 #28 Skrevet 28. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par i midten av 30-årene med god økonomi og alt på stell. Vi har to unger, en på 8år og en på 3år. Jeg føler at barna våre, hovedsaklig eldste er veldig bortskjemt. Han har lenge vært eneste barn og barnebarn, og har blitt overøst med gaver, oppmerksomhet og alt som er helt siden jeg gikk gravid med han. I dag var mine foreldre på besøk og jeg ble litt satt ut av oppførselen hans. Han er vandt til å få gave eller penger hver gang de er innom, i dag fikk han ett Kinderegg og en liten pakke drops. Han takket ikke og spurte om det var alt... for han hadde forventninger om mer tydeligvis 😐 Jeg merker at han i tillegg til å være utakknemlig har en tendens til å slenge tøy og leker rundt seg. For han får bare nye ting hvis han skulle miste/ødelegge noe. Og han har mange ting, alt av leker, flere sett med yttertøy, masse finklær, sportsutstyr, omtrent alt som tenkes kan. Det er nesten flaut. Men likevel er julegavelisten så lang at den rommer ett A4 ark og den blir stadig lengre. Han ønsker seg stadig flere ting. Vi har hatt mange samtaler om forbruk, penger og miljøet. Men det går bare inn det ene øret og ut det andre. Har jeg en usedvanlig bortskjemt unge? Eller er dette «normalen»? Jeg vurderer å ha en helt gavefri jul i år. Bare mat, hygge og kos hjemme. Men mannen mener jeg er for ekstrem, og at dette grenser til barnemishandling. Hva tenker dere? Anonymkode: 138c6...f15 Og du irettesatte han ikke når han ikke takket og var frekk? Kanskje la han vente litt når han trenger nye ting istedenfor å kjøpe med en gang? Si det kan du ønske deg til bursdag/jul feks? Hvorfor må han få nytt hele tiden, ski og utstyr får man jo nesten gratis og som nytt. Er i hvert fall i ferd med å oppdra ett lite ‘’monster’’ 6
Gjest Frosendiva Skrevet 28. oktober 2020 #29 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, Loff77 skrev: Og du irettesatte han ikke når han ikke takket og var frekk? Kanskje la han vente litt når han trenger nye ting istedenfor å kjøpe med en gang? Si det kan du ønske deg til bursdag/jul feks? Hvorfor må han få nytt hele tiden, ski og utstyr får man jo nesten gratis og som nytt. Er i hvert fall i ferd med å oppdra ett lite ‘’monster’’ Dette 1000 ganger. 8 åringer har korttid minne når det gjelder sånne ting. Fra dag en har jeg krev takk og takk for maten osv. Høflighet. At ungen forventet mer vel er lov å håpe så det hadde jeg ikke tatt han på. Men det er DIN jobb å lære høflighet og der får du ikke med å vøre kjip mamma på jul. For det er sånn jan kommer til å se det. Ikke lærdom men du er teit.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #30 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg synes det er helt hårreisende å skulle straffe barna i julen. Utakknemlighet får du heller jobbe med - men uten å nekte barnet gaver til jul. La være å kjøpe ting utenom jul og bursdag, da, og lær dem å takke for gavene de får. Anonymkode: abcdd...8b1 4
Lauv Skrevet 28. oktober 2020 #31 Skrevet 28. oktober 2020 59 minutter siden, Kenelz skrev: Jul skal ikke handle om gaver og det er INGEN mishandling å ha en gavefritt jul. Det er du og mannen som bestemmer hva dere vil gjøre og ha en fokus på mat og familie er bare godt! 😊 Dere andre som mener at ts ødelegger julen bare fordi hun vil droppe gavefokus er privilegerte og har en helt feil oppfatning hva julen egentlig handler om. Du mener at vi burde drikke flere tønner med mjød og vin, gi offergaver til gudene og spise hestekjøtt? 1
Kenelz Skrevet 28. oktober 2020 #32 Skrevet 28. oktober 2020 Just now, Lauv said: Du mener at vi burde drikke flere tønner med mjød og vin, gi offergaver til gudene og spise hestekjøtt? Og hvor fikk du det fra? Bare fordi man ikke skal ha gavefokus så blir det plutselig at man må heller ha fokus på alkohol, ofring (???) og spiste hestekjøtt? 🤣🤣 Tror du virkelig at man dropper gaver så kan man ikke ha et sunt forhold til jul? At det ikke går an å ha fokus på tradisjonell julemiddag og tilbringe tid med de nærmeste? Du er helt ødelagt. 2
Lauv Skrevet 28. oktober 2020 #33 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Og hvor fikk du det fra? Bare fordi man ikke skal ha gavefokus så blir det plutselig at man må heller ha fokus på alkohol, ofring (???) og spiste hestekjøtt? 🤣🤣 Tror du virkelig at man dropper gaver så kan man ikke ha et sunt forhold til jul? At det ikke går an å ha fokus på tradisjonell julemiddag og tilbringe tid med de nærmeste? Du er helt ødelagt. Ja, fullstendig ødelagt. 😂 Det er du som nevner hva julen egentlig handler om uten å utdype hva du mener med det, så jeg bare tippet. 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #34 Skrevet 28. oktober 2020 Det er faktisk ikke barnets skyld at han oppfører seg som en bortskjemt drittunge. Han har ikke valgt det selv, men blitt formet av dere. Den oppførselen må dere ta tak i før han blir komplett uspiselig, men julen er virkelig ikke riktig arena. Han skal ikke straffes for dette, men korrigeres tydelig og ofte. Dere kan gjerne kutte ned på julegavene, men ha en samtale om det på forhånd. Kutt ikke ut, det kommer til å ødelegge hele høytiden for absolutt alle. Det kommer også til å bli beinhardt for gutten å komme tilbake på skolen uten å ha fått så mye som en ullsokk å fortelle om. Uff. Brett opp ermene og gjør jobben deres som foreldre, ikke ty til enkle utveier for de finnes ikke. Anonymkode: f5ac0...d71 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #35 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg tenker at det er slemt gjort mot barna!! De gleder seg, er spente og fortjener ordentlig jul. Jul er Jul! Det går allikevel an å begrense mengden. La han bruke en dag på å renske rommet sitt for leker han ikke leker med, og la han gi det til noen som trenger det. (Feks krisesenter, noen dere finner på finn eller andre steder). Ellers så må dere minske luksusen i hverdagen. Han trenger ikke gaver eller ting hele tiden. Anonymkode: e176b...cda 3
Kenelz Skrevet 28. oktober 2020 #36 Skrevet 28. oktober 2020 33 minutter siden, Lauv said: Ja, fullstendig ødelagt. 😂 Det er du som nevner hva julen egentlig handler om uten å utdype hva du mener med det, så jeg bare tippet. Merkelig at du automatisk tippet frem til alkohol og ofring. Julen skal handle om å ta vare på hverandre og tilbringe tid sammen, ikke om gaver. Som sagt, du er fullstendig ødelagt.
Lauv Skrevet 28. oktober 2020 #37 Skrevet 28. oktober 2020 7 minutter siden, Kenelz skrev: Merkelig at du automatisk tippet frem til alkohol og ofring. Julen skal handle om å ta vare på hverandre og tilbringe tid sammen, ikke om gaver. Som sagt, du er fullstendig ødelagt. Ikke så merkelig hvis du har et snev av historiekunnskap, faktisk. Og "skal handle om"? Det er vel ikke opp til deg å definere hva andre folks jul skal handle om? 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #38 Skrevet 28. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Gi nå hvertfall gaver til barna. Hjelpe meg hvor gniten det går an å bli. Anonymkode: 78e9b...34e Nå får du lese innlegget før du svarer. Dette handler ikke om å være gniten. Anonymkode: 03890...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #39 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg synes det høres bra ut, jeg. Normaliserer man det å ikke få gaver, vil det til slutt føles helt naturlig og ikke som en straff. Det er selvsagt ikke barnemishandling å ikke få gaver til jul. Kanskje dere kan ta med barna på en handletur og kjøpe gaver til andre, mindre heldige barn, som ikke har så mye fra før? Så kan de lære gleden av å gi, ikke bare få. Anonymkode: 405f9...987 1
Kenelz Skrevet 28. oktober 2020 #40 Skrevet 28. oktober 2020 8 minutter siden, Lauv said: Ikke så merkelig hvis du har et snev av historiekunnskap, faktisk. Og "skal handle om"? Det er vel ikke opp til deg å definere hva andre folks jul skal handle om? Så klart er det merkelig å dra fram ofring for gudene i 2020 når det kommer til jul. Fortell meg hva din jul handler om. Handler det ikke om felleskap? Ta vare på hverandre? Feire kanskje kristendommen? Skape gode minner? Eller er det sånn at julen hos deg bare skal handle om mjød, vin, gi offergaver til gudene og spise hestekjøtt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå