Gå til innhold

Vurderer å ha jul uten gaver, hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ett par i midten av 30-årene med god økonomi og alt på stell. Vi har to unger, en på 8år og en på 3år. Jeg føler at barna våre, hovedsaklig eldste er veldig bortskjemt. Han har lenge vært eneste barn og barnebarn, og har blitt overøst med gaver, oppmerksomhet og alt som er helt siden jeg gikk gravid med han. I dag var mine foreldre på besøk og jeg ble litt satt ut av oppførselen hans. Han er vandt til å få gave eller penger hver gang de er innom, i dag fikk han ett Kinderegg og en liten pakke drops. Han takket ikke og spurte om det var alt... for han hadde forventninger om mer tydeligvis 😐

Jeg merker at han i tillegg til å være utakknemlig har en tendens til å slenge tøy og leker rundt seg. For han får bare nye ting hvis han skulle miste/ødelegge noe. Og han har mange ting, alt av leker, flere sett med yttertøy, masse finklær, sportsutstyr, omtrent alt som tenkes kan. Det er nesten flaut. Men likevel er julegavelisten så lang at den rommer ett A4 ark og den blir stadig lengre. Han ønsker seg stadig flere ting. Vi har hatt mange samtaler om forbruk, penger og miljøet. Men det går bare inn det ene øret og ut det andre. 

Har jeg en usedvanlig bortskjemt unge? Eller er dette «normalen»? Jeg vurderer å ha en helt gavefri jul i år. Bare mat, hygge og kos hjemme. Men mannen mener jeg er for ekstrem, og at dette grenser til barnemishandling. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 138c6...f15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi nå hvertfall gaver til barna. Hjelpe meg hvor gniten det går an å bli.

Anonymkode: 78e9b...34e

• Liker 7
Skrevet

La barna få gaver, hvertfall noen få. De kan ikke komme på skolen og si at de ikke fikk noe. 

Anonymkode: f0613...961

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt mange samtaler om forbruk, penger og miljøet. Men det går bare inn det ene øret og ut det andre. 

Tror du virkelig ett barn på 8 år forstår eller bryr seg om dette????

Anonymkode: 01377...c96

• Liker 17
Skrevet

Dropp gaver til de voksne. Barna bør få.

Tenker at det ikke høres ut som gaver på jul og bursdag som er utfordringen. Heller hverdagsluksusen

Anonymkode: 435e4...060

• Liker 27
Skrevet

Jeg tenker at jula ikke er tida for å gjøre et poeng av det, men samtidig trenger han ikke få alt på lista. Kanskje heller ta en prat med besteforeldre om det med gaver. Samtidig minne ham sterkt på å si "takk".

Det hjelper ikke med ord hvis de ikke blir etterfulgt med tiltak.

• Liker 24
Skrevet

Kan jo gi opplevelse. Tur i dyreparken etc

Anonymkode: 0c001...5de

• Liker 1
Skrevet

Her et år ville ikke barna gi leker til Ukraina. 

Da ble 4 pakkekalendere gitt bort på facebook.

Hadde de ikke takket for gavene de får på julaften så hadde jeg samlet inn gavene fra oss også å gitt bort. Vi gir forsåvidt dyre gaver for det er alltid noe de "trenger". Så vi benytter jul og bursdag til større innkjøp.

Og de vet jeg ikke tuller fordi jeg har gjort det med leker de har nektet å rydde også.

• Liker 10
Skrevet

Du har 364 dager å oppdra barna dine på, å ikke være kravstore og bortskjemte drittunger. Men på selveste julaften burde de få gaver, synes jeg. Ikke kjempedyre gaver, men i alle fall noe de liker og som de kan kose seg med.

Anonymkode: c580d...91a

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de ikke takket for gavene de får på julaften så hadde jeg samlet inn gavene fra oss også å gitt bort. Vi gir forsåvidt dyre gaver for det er alltid noe de "trenger". Så vi benytter jul og bursdag til større innkjøp.

Og de vet jeg ikke tuller fordi jeg har gjort det med leker de har nektet å rydde også.

Men nå skal det sies at den ene hos oss blir også veldig misfornøyd hvis min mor ikke har noe godt på lur i vesken når hun kommer til oss. Så hun kommer aldri tomhendt nå lenger, men det får bare være, det er en liten gest/kostnad. Jeg hadde også forventninger om noe godt hos mine besteforeldre. Det får være demmes kos. 

Men om vi har vært på middag hos dem fredagen og de har proppet i seg sukker og kake så skranter jeg inn på lørdagskosen hos oss. I stede for lørdagsgodt til hver så blir det kun felleskålen med chips/popcorn på bordet.

• Liker 1
Skrevet

Nei, bare nei. Dere må jobbe med å ikke skjemme bort barn i hverdagen. Å straff dem julaften hjelper lite hvis det ikke følges opp resten av året.

Anonymkode: c0ebe...bb3

• Liker 14
Skrevet

Ser at folk gir deg en del kjipe svar her. Typisk kvinneguiden 🤨 (Er det bare meg som synes det er mye negativt her for tiden?)

Uansett.. Jeg tenker at julen ikke er riktig tidspunkt og lære barna å være mindre bortskjemte. Det kan du kanskje gjøre resten av året. :) 

Men det er en veldig fint at du ønsker å hjelpe barna dine til å bli mindre bortskjemte. :)  

Anonymkode: 69dc5...af7

• Liker 7
Skrevet

Da jeg var barn fikk jeg aldri gaver og penger av besteforeldrene mine fordi de ville at jeg skulle bli glad for å se dem, ikke at jeg skulle forvente gaver. Gaver fikk jeg bare til bursdag og jul, og det er nok.

D

Besteforeldrene hans kan slutte å ta med noe til han hele tiden. Og si til sønnen din at han alltid må takke for gavene man får uansett om det er 10 kr eller et kinderegg.

Anonymkode: f1bcd...997

• Liker 6
Skrevet

Ser det er fullt trykk på å ødelegge julen og alle tradisjoner vi har. Kjære folk... dere trenger ikke ødelegge julen for barna i hvert fall, det er bare utrolig egoistisk. Jeg er jammen glad jeg vokste opp i en tid med all julemagien inntakt, snø, billig kalender med bittesmå plastleker (du verden som jeg gledet meg til å åpne hver morgen) julemusikk på radioen, snøen lavet ned, gikk til skolen i mørket med knitrende nysnø under cheroxene, pakkekalender på skolen og lystenning og juleverksted. Og alle herlige juledufter fra granbar, nystekte pepperkaker og gløgg. Julepyntede gater og juleutstillingen i alle vinduer. Vi hadde herlig barnlig forventning mot julaften og romjulen. Vi var som tente lys på selve julaften, masse sommerfugler i magen i spenning om hva som skjulte seg i pakkene under treet, og i romjulen leste vi julehefter og så på juleprogrammer på TV i pysjen før lange julefrokoster. Vi koste oss og lekte med det vi hadde fått i gaver. Husker gleden over å sove i rent sengetøy i min nye pysj jeg hadde fått til jul. Trist å tenke på at mange barn i dag ikke opplever noe i nærheten av min magiske barndoms jul. Jeg har gjort alt for å skape den samme magien til mine barn, det har jeg heldigvis klart og det har de satt uendelig stor pris på. Ååå som jeg gleder meg til jul. 

Anonymkode: b286e...58d

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er fullt trykk på å ødelegge julen og alle tradisjoner vi har. Kjære folk... dere trenger ikke ødelegge julen for barna i hvert fall, det er bare utrolig egoistisk. Jeg er jammen glad jeg vokste opp i en tid med all julemagien inntakt, snø, billig kalender med bittesmå plastleker (du verden som jeg gledet meg til å åpne hver morgen) julemusikk på radioen, snøen lavet ned, gikk til skolen i mørket med knitrende nysnø under cheroxene, pakkekalender på skolen og lystenning og juleverksted. Og alle herlige juledufter fra granbar, nystekte pepperkaker og gløgg. Julepyntede gater og juleutstillingen i alle vinduer. Vi hadde herlig barnlig forventning mot julaften og romjulen. Vi var som tente lys på selve julaften, masse sommerfugler i magen i spenning om hva som skjulte seg i pakkene under treet, og i romjulen leste vi julehefter og så på juleprogrammer på TV i pysjen før lange julefrokoster. Vi koste oss og lekte med det vi hadde fått i gaver. Husker gleden over å sove i rent sengetøy i min nye pysj jeg hadde fått til jul. Trist å tenke på at mange barn i dag ikke opplever noe i nærheten av min magiske barndoms jul. Jeg har gjort alt for å skape den samme magien til mine barn, det har jeg heldigvis klart og det har de satt uendelig stor pris på. Ååå som jeg gleder meg til jul. 

TS sitt innlegg handlet om gaver, ikke alt det andre koselige med julen!😊 Det har jeg inntrykk av at de fleste fortsetter med? 

Anonymkode: 1366b...a40

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sitt innlegg handlet om gaver, ikke alt det andre koselige med julen!😊 Det har jeg inntrykk av at de fleste fortsetter med? 

Anonymkode: 1366b...a40

Jeg har motsatt inntrykk, både her inne på KG og ellers, om at julen og andre tradisjoner er slitsomme og bare pes. Men hyggelig at det er noen igjen av oss som liker å holde på de koselige tradisjonene. Julen er i hvert fall ikke tiden for å « straffe» /knipe igjen med gaver til barna, det er helt opp til foreldrene å ikke kjøpe alt de peker på ellers i året. 

• Liker 5
Skrevet

Trenger ikke fylle opp under juletreet med gaver. Bedre å kjøpe en litt finere enn haugevis i små.  Dropp tilfeldige ting utover neste år som han bare MÅ ha. 
Spesifiser at A4 siden med ønsker er ØNSKER , ikke ting han nødvendigvis er garantert å få.

Anonymkode: 562eb...b6e

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sendte du meg rett tilbake til barndommen, fikk skikkelig julestemning jeg nå 😍

Anonymkode: 7bf8f...a33

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huttetu , stakkars barn

Anonymkode: 1cc74...a3d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...