AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Leser mye her om at kvinner gjør sånn og sånn, menn gjør ditt og datt. Kvinner er sånn, menn er sånn. Det er klart det kan være trender innenfor kjønn, men i det store og hele er det ikke kjønn som bestemmer hvordan en person er. Innenfor ett kjønn finner vi svært ulike personligheter på de fleste områder. Hvorfor er det så mange som generaliserer kjønn? Noen ganger føler jeg meg anklaget for å være på en bestemt måte, fordi jeg er kvinne, når det ikke en gang stemmer fordi jeg er helt motsatt. Antar at flere kjenner seg igjen i dette. Anonymkode: 003bc...3c4 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Helt enig, spesielt hvis du har barn. Alle mødre er sånn, er du ikke det er det noe galt med deg. F.eks «mødre våkner av minste lyd fra baby, fedre våkner ikke» Hos oss var det motsatt, han våknet av minste knyst, jeg sov til det var full alarm 🤣 Anonymkode: 5ab91...cac 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger føler jeg meg anklaget for å være på en bestemt måte, fordi jeg er kvinne, når det ikke en gang stemmer fordi jeg er helt motsatt. Antar at flere kjenner seg igjen i dette. Anonymkode: 003bc...3c4 Dette er min hverdag og sånn var det også hele i barndommen og ungdomstiden min. Anonymkode: d4626...f37 1
Zienna Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Enig. Det blir gjort stor urett overfor mange når de generaliseres etter kjønn. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Enig. Samme med feminister, alle feminister mener ditt og datt, nei det gjør vi absolutt ikke. Anonymkode: 2f2e4...f3e 5
Trolltunge Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Jeg, min søster og min mor tok en interessant test en gang. Hvor mannlig eller kvinnelig hjerne vi har, i forhold til det som hevdes å være typisk kvinne og typisk mann i forhold til tro og tradisjoner, samt evner. Min hjerne var 56 % kvinnelig ut fra det. Altså hele 44 % hva jeg tenker og hvilke holdninger og evner jeg har er "typisk mann". Jeg var ikke så overrasket over det, men både min mor og søster, som jeg anser som veldig typisk kvinner i tankegang og alt kom bare opp på 70- tallet i prosent de også. Uansett veldig tydelig at typisk kvinne og typisk mann ikke stemmer på ulike måter hos de fleste. Så generaliseringer etter kjønn blir fort feil ja. Generaliseringer generelt faktisk. Vi er for mye individuelle til at slikt treffer godt og bredt. Endret 27. oktober 2020 av Trolltunge 4
Meg.no Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg kan godt leve med litt generaliseringer. Om en mann f.eks skriver "hvorfor er kvinner så opptatte av menns høyde?". Da kan jeg godt se igjennom at det er hans generelle oppfattelse, og ikke at han mener alle kvinner er slik.
herzeleid Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser mye her om at kvinner gjør sånn og sånn, menn gjør ditt og datt. Kvinner er sånn, menn er sånn. Det er klart det kan være trender innenfor kjønn, men i det store og hele er det ikke kjønn som bestemmer hvordan en person er. Innenfor ett kjønn finner vi svært ulike personligheter på de fleste områder. Hvorfor er det så mange som generaliserer kjønn? Noen ganger føler jeg meg anklaget for å være på en bestemt måte, fordi jeg er kvinne, når det ikke en gang stemmer fordi jeg er helt motsatt. Antar at flere kjenner seg igjen i dette. Anonymkode: 003bc...3c4 Å generalisere etter kjønn er helt nødvendig for å forstå hvordan vi virker sammen og samfunnet rundt oss, og kjønn har mye å si. Problemet oppstår når noen tror en kan bruke en generalisering til å si noe om enkeltindividet, og jeg tror mye av dette handler om at en del overhodet ikke forstår statistikk og hva den kan og ikke kan brukes til. Dermed ender en opp med noen som tror de kan bruke en generalisering til noe den er nærmest ubrukelig til, og andre som tror generalisering ikke kan brukes eller er nyttig i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 5 minutter siden, herzeleid skrev: Å generalisere etter kjønn er helt nødvendig for å forstå hvordan vi virker sammen og samfunnet rundt oss, og kjønn har mye å si. Problemet oppstår når noen tror en kan bruke en generalisering til å si noe om enkeltindividet, og jeg tror mye av dette handler om at en del overhodet ikke forstår statistikk og hva den kan og ikke kan brukes til. Dermed ender en opp med noen som tror de kan bruke en generalisering til noe den er nærmest ubrukelig til, og andre som tror generalisering ikke kan brukes eller er nyttig i det hele tatt. Jeg skjønner hva du mener, men nå tenker jeg på generalisering blant annet som det du beskriver om å si noe om enkeltindividet. I tillegg til å komme med påstander om at kvinner er sånn og sånn, menn er sånn og sånn, og er du kvinne så er du selvsagt også sånn. Anonymkode: 003bc...3c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå