AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Skal flytte i ny leilighet om et par måneder. Ønsker å bytte ut gulvet i hele leiligheten (70kvm) + male alle rom. Jeg har aldri gjort verken det ene eller det andre før. Ser for meg at maling er overkommelig å gjøre selv - er det det? Noen tips? Og hva med gulv? Kan kanskje fjerne alt selv, men få noen kyndige til å legge det nye gulvet, spesielt hvis det må kapping etc til? Noen som har gjort begge deler før og som har anbefalinger til rekkefølge? Ser for meg det er praktisk å: 1.fjerne alle lister 2.male 3.fjerne gammelt gulv og legge nytt gulv 4.på med listene (er dette forresten noe som blir «ødelagt» om de fjernes og vi må kjøpe nye?) Anonymkode: a1a94...9db
Gjest theTitanic Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Er det gamle gulvet rett så legger du bare nytt oppå, om det er plass til det ved terskler. Du må ikke ha nye lister om du er forsiktig med de gamle og de fremdeles er pene. Det er noe som heter at verktøy er halve jobben og det stemmer. Glem håndsag. Skal du legge parkett så kan du gjøre det selv og lære av en kort YouTube video. Det er ikke noe hokus pokus. Skal du legge vinyl så bør du ikke legge det selv. Det er vanskeligere enn det ser ut som. Laminat anbefaler jeg ikke. Det er kaldere, blir det ødelagt et sted må du bytte alt, de fleste tåler vannsøl dårlig. Bruk ikke billigpensel å male med. Kjøp heller kvalitet og ta vare på den til senere. Bruk rulle om veggen er glatt.
Gjest theTitanic Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Husk at laminat og parkett skal ligge på et underlag som også er noen mm som kommer i tillegg til tykkelsen på parketten/laminaten. Er gulvet ikke rett så må du rette det av for å legge parkett eller laminat. Vinyl kan legges selv om gulvet er ujevnt. Undersøk hva du trenger før du går i butikken så du ikke ender med å kjøpe masse du ikke trenger fordi en selger sier det. Du vil ikke ha dårlig kvalitet, men du trenger ikke nødvendigvis ikke det dyreste de har heller. Det er mange kvaliteter i mange prisklasser.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Tusen takk for svar! Vi skal legge enstavs parkett. Er trestavs der fra før, ca 3 år gammelt. Regner med gulvet er relativt rett, håper det.. Vi tenker å droppe terskler og ha «flytende» gulv. Syns det er litt fint, var i en annen leilighet som hadde det og den så på en måte så «stor» ut pga dette. Lett å ty til billige materialer / redskap når man er i oppussing hvor alt er dyrt men skal huske det med kvalitet 😊 utstyret teller😄😎 Anonymkode: a1a94...9db
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Om dne forrige parketten bare er tre år gammel, hvorfor tar dere ikke heller å oljer den om til den fargen dere vil ha? Anonymkode: eb970...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Om dne forrige parketten bare er tre år gammel, hvorfor tar dere ikke heller å oljer den om til den fargen dere vil ha? Anonymkode: eb970...9e7 Ønsker i all hovedsak 1 stavs istedenfor 3stavs. Og litt lysere look da, det kunne vi sikkert fått til med oljing, det har jeg ikke visst om at var en mulighet, takk for tipset! Selv på 3 stavs får det et finere uttrykk i mine øyne dersom det er lysere og ikke så «shiny» gulbeige. Skal undersøke om vi kan legge 1 stavsen direkte på det eksisterende gulvet da. Er vannbåren varme så mulig det vil svekke varmen opp i gulvet hvis den må «igjennom» 2 gulv for å nå de kalde føttene mine?! Anonymkode: a1a94...9db
Karve Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 Er ikke så god på sånt, men mitt beste tips er å male før du legger det nye gulvet. Det gjør ingenting å søle litt på det gamle gulvet eller underlaget til det nye gulvet, men det er sabla kjipt å søle maling på splitter nytt gulv. 2
newman01 Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Du skal kaste 70m2 ny parkett fordi det er feil utseende... jaja. Du bør ikke legge ny parkett på toppen av gammel, spesielt ikke hvis det er vannbåren varme. Kan bli krøll med temp-føler i gulvet, som vil registrere for høy varme (pga bedre isolasjon), og det vil bli kaldt i leiligheten. 2
Gjest theTitanic Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 Selg/gi bort den gamle parketten på rot på finn så kommer noen og tar den opp og med seg. Har du vannbåren varme er det ikke noe lurt med to gulv oppå hverandre, og må du fylle i der terskler har vært blir underlaget ujevnt og kan gi knirk/svikt. Å olje nåværende parkett skal du være litt forsiktig med da det er veldig vanskelig å få pent. Penselstrøkene vil møte og overlappe hverandre og fargen der blir noe mørkere der enn resten så look'en kan se skjoldete ut. Å slipe nåværende parkett er like dyrt og like mye jobb som å legge en ny.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 Var leiligheten helt ny for 3 år siden? Jeg har alltid pusset opp mye selv, men etter jeg kjøpte nybygg har jeg bestilt håndverkere. Når jeg skal selge det videre vil jeg ha samsvarserklæring og kvittering på utført jobb på alt (unntatt maling). Jeg ville ikke byttet ut et gulv lagt av proffer med et gulv lagt av amatører. Dere sier f.eks at dere vil ha flytende gulv. Dere kan ikke legge lister inni en dørkarm, der må gulvet ligge perfekt. Og i nybygg er lister ofte limt på gipsveggen, den kan gi etter når dere begynner å brekke av listene. Parketten ligger også under kjøkkenbenken, skal dere demontere kjøkkenet for å fjerne den? Jeg ville bedt om tilbud/befaring fra firma, i det minste Ellers er det best å male før gulv og lister er lagt, så slipper dere å kjøpe masse papp for å dekke det til. Anonymkode: 98d9c...4f9
Apekatten Skrevet 28. oktober 2020 #11 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har brukt å tatt av listverk og fjernet gulv selv. Deretter har jeg malt det som skal males. Og så har jeg fått profesjonelle til å legge gulv og listverk igjen. Koster selvfølgelig litt å leie inn firma, men da vet man at det blir bra, og man har papirer på at det er gjort av profesjonelle.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Var ikke klar over dette med pålimte lister men her skal listene være spikret på. Skal huske å sjekke dette uansett. Føles unødvendig å kaste så mye parkett så god ide å gi bort, tenkte ikke det kanskje er av interesse for noen andre 🙂 Ja, viktig for oss at gulvet er slik vi vil ha så da bytter vi. Mannen mente også at vi ikke kunne legge oppå den opprinnelige parketten så den må bort. Han vil også at vi skal få proffe til å gjøre det så muligens vi bare går for det. Er bare jeg som har så lyst å prøve på det selv, har aldri pusset opp før😅 Ser jo ganske lett ut, når de på sommerhytta klarer det bør jeg også liksom. Og selvfølgelig så er det foretrukket å ha dokumentasjon på hvem som har gjort hva, ift et fremtidig salg og evt reklamasjon. Som en annen skriver her så er det sikkert bare maling som blir gjort av oss når det kommer til stykket. Men vil nok prøve å dekke til gulvet likevel hvis det er noen som vil ha det. Da skal de slippe å få det med malingssøl! Takk til alle for gode tips. Anonymkode: a1a94...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå