Gå til innhold

Hvor mange egg kan man spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange egg kan en voksen mann spise i løpet av en uke?

Anonymkode: 101e2...500

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke søkt svar om dette på KG 

Anonymkode: b9803...ba4

• Liker 2
Skrevet

Alt med måte heter det. Måte vil vel være to om dagen, men kan ikke si at det vil være skadelig med mer. Kolesterolet vil øke med mer egg men det er den gode typen kolesterol og ikke den dårlige. Egg er en veldig bra mat. 

Anonymkode: e445c...f72

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt med måte heter det. Måte vil vel være to om dagen, men kan ikke si at det vil være skadelig med mer. Kolesterolet vil øke med mer egg men det er den gode typen kolesterol og ikke den dårlige. Egg er en veldig bra mat. 

Anonymkode: e445c...f72

Ok, takk. Da blir det to om dagen.

Anonymkode: 101e2...500

Skrevet

Bare nysgjerrig. Hvor mange egg ville du helst ha spist per dag? Og hvorfor?

Anonymkode: 08909...1bb

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt er et tau? Folk har et ganske forskjellig matinntak. Egg er supersunt og du kan spise nesten bare egg hvis du vil. :) 

Anonymkode: 3d13b...e39

• Liker 10
Skrevet (endret)

Når det kommer til slike ting, så er det ikke en "one size fits all". Det kommer stadig ut ny forskning og informasjonen kan være litt motstridende. Jeg tenker at alt med måte er en sunn holdning å ha. Jeg personlig kan ha perioder hvor jeg spiser 3-4 egg daglig, og perioder hvor jeg ikke spiser egg i det hele tatt. 

https://forskning.no/mat-og-helse/ett-egg-om-dagen-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom/1630829

Endret av Lisa Rowe
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er kvinne, slank og frisk i 30-årene, og spiser rundt 4 egg om dagen. I tillegg til et par eggeplommer.

Må minst være såppas, egg er supersunt! 😊

Anonymkode: ae02e...7fa

• Liker 7
Skrevet

Broren min har spist 10-15 egg hver DAG i flere år nå. Så en voksen man kan spise minst 105 egg i uka. Da har han spist annet i tillegg. Så hvis han hadde spist bare egg hadde han kanskje klart 30 egg om dagen? Nå har han god matappetitt og har en fysisk aktiv jobb, og har faktisk gått ned i vekt og blitt mye sunnere enn da han spiste brød og sånt.

Jeg spiser 6 egg om dagen, ca annenhver dag, så gjennomsnittlig 3 egg om dagen.

Foreldrene mine på 70 år spiser 3-5 egg til frokost hver, hver dag og det har de gjort leeenge. De har utmerket hjertehelse.

Anonymkode: 88166...2d4

• Liker 7
Skrevet

Spiser ca 4 egg hver dag

• Liker 5
Skrevet

Det er vanlig å regne max 1 egg per dag.

Anonymkode: a696a...e68

• Liker 1
Skrevet

Leste en som hadde funnet ut at en voksen kunne spise max 36 egg pr dag, mer enn det, da ble det skummelt for helsen! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp med ett egg i uka per person (til søndagsfrokosten), og har fortsatt med det. I tillegg er det jo egg i en del mat, så kanskje vi spiser 3-4 egg i uka hver.

Anonymkode: 3a1e7...dcc

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å regne max 1 egg per dag.

Anonymkode: a696a...e68

1 egg er ingenting. Egg er sunt, og man kan spise mange egg per dag. :)  Egg er "urmat", altså mat mennesket har spist lenge. Jeg er mer bekymret for mye av den nye maten folk kaster i seg... Det er aldri bevist at det er usunt å spise mange egg. Det er bare ikke bevist at det er sunt å spise mange egg. Der ligger forskjellen i anbefalingene. De tør ikke å anbefale noe annet.

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Broren min har spist 10-15 egg hver DAG i flere år nå. Så en voksen man kan spise minst 105 egg i uka. Da har han spist annet i tillegg. Så hvis han hadde spist bare egg hadde han kanskje klart 30 egg om dagen? Nå har han god matappetitt og har en fysisk aktiv jobb, og har faktisk gått ned i vekt og blitt mye sunnere enn da han spiste brød og sånt.

Jeg spiser 6 egg om dagen, ca annenhver dag, så gjennomsnittlig 3 egg om dagen.

Foreldrene mine på 70 år spiser 3-5 egg til frokost hver, hver dag og det har de gjort leeenge. De har utmerket hjertehelse.

Det hørtes ikke sunt ut. Med 15 egg så er man jo mett for ett helt døgn. Selv om han lever og virker grei så er ensidig kosthold sjelden bra. 

Skrevet
1 time siden, theTitanic skrev:

Det hørtes ikke sunt ut. Med 15 egg så er man jo mett for ett helt døgn. Selv om han lever og virker grei så er ensidig kosthold sjelden bra. 

Tror du virkelig at en voksen mann i fysisk aktiv jobb har nok med ca 1000 kcal om dagen? En voksen mann i fysisk aktiv jobb spiser fort 3000+ kcal. Det vil si at det er over 2000 kcal igjen til annen mat. Hvordan blir det ensidig?

Anonymkode: 5ac96...3f2

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet

Vet du hvor mange kcal det er i ett egg? Og ensidig blir det jo selv om det blir noe mat i tillegg. 

Skrevet

Du kan fint spise 3-4 om dagen.

Selv spiser jeg 3 hver morgen som frokost, i tillegg havregrøt kokt på 1dl store gryn med vann og melk 50/50.

En fantastisk start på dagen!

Anonymkode: df41a...173

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke svare for en mann. Men jeg som kvinne, spiser fort 30 egg i løpet av ei uke. Pluss 5-6 kg kylling. Av og til litt fisk og litt biff i tillegg. Grønnsaker blir det lite av nå i koronaen. Jeg gidder ikke vaske dem.

Anonymkode: edccd...b90

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, theTitanic skrev:

Vet du hvor mange kcal det er i ett egg? Og ensidig blir det jo selv om det blir noe mat i tillegg. 

1 egg står oppført som 70 kcal. 70 * 15 = 1050 kcal

Anonymkode: e487f...bfa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...