Gå til innhold

Søke ulønnet permisjon fra jobb - for å ta et vikariat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lov? Må/bør jeg si noe til arb.giver? Jeg vet jeg har rett på ulønnet permisjon; har små barn, samt fulltidsstudier.

Jeg har en kommunal fast 100 % stilling, men jeg mistrives sterkt med arbeidsoppgavene. Ønsker relevant erfaring for det jeg studerer nå, og har mulighet til å ta et 6 mnd vikariat.. 

Anonymkode: c03a3...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov. Det er riktignok ikke noe du har rett på, men det er ganske vanlig at arbeidsgivere innvilger likevel.

Du bør være ærlig og søke om permisjon fordi du ønsker å ta dette vikariatet. 

Jeg har gjort tilsvarende både i privat og offentlig virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov? Må/bør jeg si noe til arb.giver? Jeg vet jeg har rett på ulønnet permisjon; har små barn, samt fulltidsstudier.

Jeg har en kommunal fast 100 % stilling, men jeg mistrives sterkt med arbeidsoppgavene. Ønsker relevant erfaring for det jeg studerer nå, og har mulighet til å ta et 6 mnd vikariat.. 

Du har kun rett på permisjon hvis formålet er å passe små barn eller studere. Permisjon for å jobbe et annet sted har du ikke rett på.

Anonymkode: c4a48...5f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kun rett på permisjon hvis formålet er å passe små barn eller studere. Permisjon for å jobbe et annet sted har du ikke rett på.

Anonymkode: c4a48...5f8

Nei, men iom at jeg også har fulltidsstudier, hadde ikke arb.giver nødvendigvis behøvd å vite at jeg samtidig tok et vikariat.. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men iom at jeg også har fulltidsstudier, hadde ikke arb.giver nødvendigvis behøvd å vite at jeg samtidig tok et vikariat.. 😅 

Ville vært forsiktig her. Hvorfor ikke bare være ærlig? Hør i allefall med fagforeningen din. 

Anonymkode: 269ca...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke, men vær ærlig om grunnen. Tror ikke arbeidsgivere er så begeistret om du skulle jobbet hos en konkurrent i mellomtiden f.eks. Ærlighet varer lengst

Anonymkode: 1e307...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk forpliktet til å bruke den tilgjengelige arbeidskapasiteten din hos din faste arbeidsgiver. Du kan få permisjon fra denne plikten, men det er opp til arbeidsgiver å vurdere om de ønsker å gi deg det eller ikke. Å ta annet arbeid mens du er i permisjon av annen grunn ville jeg likestilt med ubegrunnet fravær. Jeg er usikker på om det er oppsigelsesgrunn, men spesielt lojalt er det ikke. Bare vær ærlig i søknaden din. Hvis du ikke får permisjon har du alltid mulighet til å si opp, og det er kanskje riktig uansett hvis du ikke trives.

Anonymkode: 9705b...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...