Gå til innhold

Er det noe som heter eggeomelett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert! Minte meg om et annet eksempel. Når engelskspråklige medier snakker om 22. juli så ble det Utøya Island. 

Anonymkode: 4470b...d34

Eller når politiet har funnet et dødt lik. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.10.2020 den 21.17, AnonymBruker skrev:

En kompis av meg sier han skal spise eggeomelett, når han skal spise omelett.

Jeg sier det ikke heter eggeomelett, men omelett. 

Er det ikke smør på flesk å si det? Alle vet jo at omelett består av egg.. 

Anonymkode: 59237...504

Spørs hva man definerer som omelett. Selve ordet har så vidt jeg vet ikke noe med egg å gjøre. Da blir det vel som med burger. Det beskriver formen og hvordan man spiser den, men man har fiskeburgere, rødbetburgere, kyllingburgere, hamburgere osv. Det finnes dyngevis med oppskrifter på veganske omeletter f.eks, som naturligvis ikke inneholder egg. Da er det kanskje allikevel et poeng i å slenge på hva slags omelett det er snakk om. Linseomelett, soyaomelett, eggeomelett...Selv klarer jeg meg fint med «omelett»

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Påkrevd said:

Spørs hva man definerer som omelett. Selve ordet har så vidt jeg vet ikke noe med egg å gjøre. Da blir det vel som med burger. Det beskriver formen og hvordan man spiser den, men man har fiskeburgere, rødbetburgere, kyllingburgere, hamburgere osv. Det finnes dyngevis med oppskrifter på veganske omeletter f.eks, som naturligvis ikke inneholder egg. Da er det kanskje allikevel et poeng i å slenge på hva slags omelett det er snakk om. Linseomelett, soyaomelett, eggeomelett...Selv klarer jeg meg fint med «omelett»

Omelett er en eggebaset rett.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Omelett

Anonymkode: 694ff...9f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omelett er en eggebaset rett.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Omelett

Det har blitt et ord for en eggebasert rett, det var ikke det i utgangspunktet. Det var ikke et ord for mat i det hele tatt opprinnelig.

Er dere virkelig så dumme at dere ikke skjønner at ord vi bruker i dag har en opprinnelse?

Anonymkode: 27e42...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har blitt et ord for en eggebasert rett, det var ikke det i utgangspunktet. Det var ikke et ord for mat i det hele tatt opprinnelig.

Er dere virkelig så dumme at dere ikke skjønner at ord vi bruker i dag har en opprinnelse?

Du kan ikke dokumentere noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definitivt et ord. Står oppført i den norske ordboka som substantiv. Kan forøvrig skrives som eggomelett om en syns eggeomelett blir for langt. 

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tomatketsjup? Finnes det ketsjup lagd av noe annet enn tomater? 
Og så er det så merkelig at idun har pølsesennep - er det liksom sennep lagd av pølser da?

Anonymkode: 02f4a...3fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, etnavn skrev:

En gang så jeg en ridende rytter til hest. 

Hvis rytteren stopper opp, så rir han ikke? 🧐

Anonymkode: 2c0c8...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det faktisk - feks fisk eller banan.

Sitat

Og så er det så merkelig at idun har pølsesennep - er det liksom sennep lagd av pølser da?

Hva er babyolje laget av?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringle skrev:

Det gjør det faktisk - feks fisk eller banan.

Hva er babyolje laget av?

Noe lignende som hudkrem og hårsjampo lages av?

Anonymkode: 9547b...a10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei - men sennepen er spesiallaget for å ha PÅ pølser... En eggekoker er ikke laget av egg, den er laget FOR egg.. En kaffetrakter er ikke laget av kaffe, den er laget FOR kaffe. Osv. 

Anonymkode: 25bcc...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noe lignende som hudkrem og hårsjampo lages av?

Anonymkode: 9547b...a10

Ikke sant 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Man sa eggeomelett og sengelaken tidligere fordi ordene har hatt en opprinnelse som ikke har noe å gjøre med egg eller seng opprinnelig.

Hvor lenge siden mener du dette var?

Anonymkode: 59366...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det opprinnelige ordet er fransk.

ETYMOLOGI: fra fransk omelette, trolig omdannet av alumette, alumelle, av latin lamella; se lamell; trolig etter omelettens flate form

Så det kunne gitt mening at franskmennene startet med å kalle det en egge-omelett for å skille fra lameller/plater laget av andre materialer. Men omelett har jo aldri hatt en annen betydning på norsk, så det vil jo ikke gi mening å kalle det for eggeomelett her for å skille det fra andre omeletter. Men norsk er jo latinsk språk det også da, så kanskje samme forklaring som for franskmennene står her. Hvem vet. Jeg er ikke noe språkforsker jeg. 

Men det er jo smør på flesk og burde forsvinne, om det har hatt en funksjon for å presisere at man mener retten med egg og ikke en stålplate, så er jo ikke den aktuell lengre. 

Anonymkode: 8cd61...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det opprinnelige ordet er fransk.

ETYMOLOGI: fra fransk omelette, trolig omdannet av alumette, alumelle, av latin lamella; se lamell; trolig etter omelettens flate form

Så det kunne gitt mening at franskmennene startet med å kalle det en egge-omelett for å skille fra lameller/plater laget av andre materialer. Men omelett har jo aldri hatt en annen betydning på norsk, så det vil jo ikke gi mening å kalle det for eggeomelett her for å skille det fra andre omeletter. Men norsk er jo latinsk språk det også da, så kanskje samme forklaring som for franskmennene står her. Hvem vet. Jeg er ikke noe språkforsker jeg. 

Men det er jo smør på flesk og burde forsvinne, om det har hatt en funksjon for å presisere at man mener retten med egg og ikke en stålplate, så er jo ikke den aktuell lengre. 

Anonymkode: 8cd61...06e

Det kommer til å forsvinne. Men forklaringen på dette smøret på flesket er altså ordets opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis rytteren stopper opp, så rir han ikke? 🧐

Anonymkode: 2c0c8...01e

Teknisk sett så rir han så lenge han sitter på hesten, om enn ikke så aktivt når han står i ro🧐🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...