Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her pleier vi å ha ribbe m/tilbehør på julaften. En annen "gren" av familien er vant til lutefisk. Lutefiskspiserne tar med egen lutefisk og tilbehør på julaften, slik at alle får det de liker.

Anonymkode: 18d33...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker de ingen ting av det som serveres? Da ville jeg vurdert å lage noe ekstra. Hva med desserten, det behøver ikke å være noen av klassikerne, du kan prøve å finne noe som den som ikke liker hovedretten vil sette pris pp.

Den klassiske "Østlandsjulemiddagen" med ribbe og pølse var enklere egentlig, ettersom de som ikke likte ribbe stort sett likte pølsene (eventuelt medisterkaker som noen brukte) og poteter og gulrot. Nå som de fleste velger pinnekjøtt er det ikke så enkelt, for det tradisjonelle tilbehøret er jo også litt sært og det er ikke så mye annet som passer til.

Anonymkode: 6af14...17d

Det er vel fortsatt sånn at de fleste velger ribbe, i jula i fjor spiste 45% ribbe og 40 % pinnekjøtt. Uansett jeg spiser ikke ribbe, så da spiser jeg pølser eller medisterkaker, er det pinnekjøtt spiser jeg tilbehøret. Og jeg blir da god og mett av kun tilbehør, så noe ekstra rett vil er virkelig unødvendig.

Anonymkode: 1badf...d5f

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familiemedlemmene har ulik smak når det kommer til mat. Den ene lider seg gjennom en lang julemiddag og går sulten fra bordet, andre er stappmette. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 43aed...850

Hvis det står mellom klassikere som ribbe eller pinnekjøtt, så er begge deler forholdsvis enkle retter å lage, så jeg ville servert begge. Litt flere gryter å håndtere, men så lenge du ikke er kandidat til «Hellstrøm rydder opp», så går det knirkefritt. En del kan også forberedes i forkant. Som gjest ville jeg dog ikke forvente spesialbehandling. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt, så hadde vært fornøyd bare med tilbehøret, vi har så myyye godt (poteter/kålrabistappe/rødkål/saus/suragurk/rødbete/stekt eple/kokt sviske). Men jeg pleier vanligvis å fikse noe i tillegg, har ikke bestemt meg i år, men tenker å lage det i forkant og varme det opp, så det ikke blir ekstra jobb for verten som har nok å tenke på.

• Liker 2
Skrevet

2-3 retter, masse ulikt tilbehør. Hos oss har alle fått spise det de vil siden barndommen, forutsatt at alle hjelper til. 

Anonymkode: 576ba...837

Skrevet

Jeg lager pinnekjøtt men også stekt julepølse ved siden av, de som ikke liker pinnekjøtt får spise julepølse, smør, potet og rødkål som er lett å varme i tillegg. 

Anonymkode: deb40...d96

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke råd til å kjøpe flere forskjellige retter, så her står vi for ribbe og de som spiser andre ting tar med seg dette selv. 

Anonymkode: 4c33d...192

• Liker 1
Skrevet

Vi pleide å ha ribbe, da laget pappa kjøttkaker og brun saus til meg ettersom jeg ikke likte ribbe. Nå har vi pinnekjøtt, og mannen liker ikke det. Så da får han medisterkaker. Er ikke verre :)

Anonymkode: abf39...447

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familiemedlemmene har ulik smak når det kommer til mat. Den ene lider seg gjennom en lang julemiddag og går sulten fra bordet, andre er stappmette. Hva ville du gjort? 

Jeg hadde lagd flere retter, fordi det er jul. 

Anonymkode: a235b...351

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo litt an på situasjonen, og hvem det er som ikke liker julematen. Dersom det er ribbe med alt tilbehøret som serveres, så skal man være bra sær og kresen for å ikke like NOE (ribbe, pølser, medisterkaker, rødkål, surkål, poteter, epler, svisker, saus...). En slik meny er jo ganske mye jobb for den som lager til, og da syns jeg at man får ta med seg noe eget om man er så kresen. Helt innafor så lenge det er avklart på forhånd og ikke lager noe ekstra styr for vertskapet. 

Dersom det er enklere ting som serveres, med mindre tilbehør (f.eks. pinnekjøtt), så tenker jeg at det ikke koster mange kaloriene å mikrobølge en pakke rødkål og steke opp noen pølser eller medisterkaker i tillegg for at alle skal ha noe å spise. Vi gjorde det et år vi hadde en ekstra gjest rundt bordet, han ba ikke om det selv men vi visste at det ville gjøre kvelden bedre for ham :)

Anonymkode: b6e30...037

• Liker 2
Skrevet

Synes det er noe tull å lage ulike retter, voksne mennesker bør spise det de får servert. Er det allergi/intoleranse er det selvsagt noe annet. 

Ville kanskje laget noe i tillegg om det var det barn, men min erfaring er at barn spiser det meste de blir introdusert for. Mine barn har aldri fått «spesialbehandling» når det gjelder mat, de er nå +/- 20 år og har alltid spist det de har fått servert. 

Har en venninne hvor de var 5 personer i familien, julaften laget hun 4 ulike retter - med ALT av tilbehør til alle rettene. Hun sloknet tidlig på kvelden da. Galskap. 

Anonymkode: 6da25...2a7

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tar tante, som ikke liker pinnekjøtt, ansvar selv, og tar med seg egen julepølse. 

Om det er en voksen, synes jeg det er storforlangende å "kreve" at vertskapet skal lage to middager. Da får man heller ordne noe selv, som er lett for verten å inkludere i det som serveres. Som julepølsen, som bare kan varmes sammen med potetene. 

Om det er et barn, bør foreldrene til barnet sørge for at barnet får en fin julemiddag. 

Anonymkode: 4f067...bd2

Syns nå at vertskapet kan stå for julepølsa til tanten:)

• Liker 6
Skrevet

Har en far fra vestlandet som MÅTTE ha pinnekjøtt og en mor fra østlandet som aldri hadde hørt om pinnekjøtt før hun møtte faren min, og hun MÅTTE ha ribbe. De har alltid laget begge deler, eller det vil si, moren min har laget begge deler. Hun synes ikke det gjør noe. Det er ikke mye ekstra jobb, sier hun. Og hun lager mye tilbehør også. Medisterpølser, medisterkaker, av og til sosisser, brun saus, kokte poteter, kokte gulrøtter, kålrabistappe, rødkål, surkål. Det er noe alle kan spise, og alle spiser seg mette. Hun lager rikelig og så spiser vi restene en dag eller to til. Familien er ganske splittet når det gjelder hva vi liker best av ribbe og pinnekjøtt, så nå kan hun ikke kutte ut noen av delene uten at det hadde blitt rabalder. 😅 Jeg har laget rosenkål med bacon rundt de siste årene. Det er nydelig til julematen.

Anonymkode: d8e23...e4a

Skrevet

Jeg er voksen og julemiddagen er pinnekjøtt for meg. Jeg flyttet til en ribbe del av landet. Jeg foreslo å ha begge deler slik at vi begge fikk julefølelsen, men ble nedstemt. Jeg liker ribbe, men det er ikke julaftenmiddagen jeg er vokst opp med. 

Så..

Jeg ville laget to retter for maten er en stor del av jula. Synes synd i den som går bra julemiddagen sulten, bare for at den som lager mat er prinsippiell.

Anonymkode: 66d3a...244

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Jeg har bare fått servert vossakorv, poteter og kålrabistappe. Kålrabistappe er jo heller ikke helt standard mat som alle liker, kokte gulrøtter er liksom mer bankers.

Anonymkode: 6af14...17d

Men julepølse er jo vossakorvens bleike, dårlige fetter? 

Anonymkode: e2607...a89

Skrevet

Jeg er ingen storfan av kjøtt, og ribbe er noe av det verste jeg veit.  For meg er det storforlangende å forvente at familien lager noe annet til meg (min stemor er av utenlandsk opprinnelse og har ikke helt falt for ribbe, så der er det ofte et fiskealternativ).  Nå betyr jula lite for meg, og julemat generelt enda mindre, så det at akkurat julemiddagen hos mamma og svigers primært er potet, surkål og saus for meg betyr ingenting.

Det som er viktig for meg, er å ikke lage en stor greie ut av dette.  Jeg skammer meg ikke over å ikke like ribbe, men det er ikke noe jeg flagger høyt heller, og det å komme med egen mat virker for meg enda mer spesielt enn å si forsyne seg veldig sparsommelig av kjøttet.  Jo mindre fuzz man selv lager rundt det, jo mindre oppmerksomhet får man etter min erfaring.

Anonymkode: 42f9f...08e

• 2 uker senere...
Skrevet
På 27.10.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Her lager i i såfall flere retter. Et år hadde vi en stor kalkun med all tilbehør og ribbe på julekvelden. Har også karamellpudding, og riskrem til dessert

Anonymkode: fa376...cb6

Har dere to stekovner -eller kan man lage ene retten på forhånd?

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 27.10.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke tradisjonell julemiddag. Hva med julemiddag hvor det finnes noe for alle? Litt pinnekjøtt, litt ribbe, litt lutefisk, litt kalkun osv ... 

Skrevet

Nei, hvis denne personen vet hva som skal serveres, får vedkommende spise hjemme på forhånd, eller ta med seg mat. En lager ikke 2 fulle retter fordi en person "liker ikke".

Anonymkode: e6b43...22a

Skrevet

For å være ærlig kan jeg ikke skjønne at voksne folk er så innmari opphengt i den hersens julaften og hvorvidt de må spise ribbe, pinnekjøtt eller fisk 24. desember. Har man passert tenårene, burde man lære seg å spise det meste, i hvert fall når det er festmat av god kvalitet. Stiller seg litt annerledes når man er vegetarianer, allergiker etc, men da er man vant til sånt og bidrar gjerne med eget alternativ.

Svigers serverer ribbe på julaften, ikke min favoritt, men forventer ikke at de skal stresse med å lage pinnekjøtt i tillegg de årene vi feirer der. Jeg spiser en grei porsjon, koser meg med god vin, dessert og hyggelig samvær. Så lager jeg pinnekjøtt hos meg selv en av juledagene. Om "feil" middag 24. desember er totalt krise, står man uansett fritt til å feire julaften hjemme i sin egen stue. 

Anonymkode: 87c95...ffb

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...