Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familiemedlemmene har ulik smak når det kommer til mat. Den ene lider seg gjennom en lang julemiddag og går sulten fra bordet, andre er stappmette. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 43aed...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på. 

Dersom den som "går sulten fra bordet" bare er kresen - og voksen, så hadde jeg ikke brydd meg. 

Er det snakk om et barn som er vant med annen mat på julaften, hadde jeg laget maten som barnet var vant med. 

Anonymkode: 43782...7e8

• Liker 13
Skrevet

Her går alle godt mette fra bordet fordi vi serverer noe for enhver smak (flere retter), men hvis det ikke var et alternativ ville jeg anstrengt meg for å servere noe alle likte.

Anonymkode: bca6d...075

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville enten laget to ulike retter, eller tilpasset tilbehøret slik at alle fikk spist seg mette og relativt fornøyde. 

• Liker 3
Skrevet

Ja ville laget to retter ja. 

Anonymkode: e20c0...9c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager to retter. Gjør meg ingenting.

Anonymkode: 93cca...2df

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke spise det som serveres, så jeg tar med egen mat.

Anonymkode: 5e8fa...40d

• Liker 3
Skrevet

Her lager i i såfall flere retter. Et år hadde vi en stor kalkun med all tilbehør og ribbe på julekvelden. Har også karamellpudding, og riskrem til dessert

Anonymkode: fa376...cb6

• Liker 1
Skrevet

Lag en ekstra liten rett til den personen? Altså, det er julaften! Skal ikke den være hyggelig for alle? 

Anonymkode: af673...903

• Liker 13
Skrevet

Lag to retter - lag hver deres, etter hva dere ønsker dere! 

Anonymkode: 363a1...63c

Skrevet

Her tar tante, som ikke liker pinnekjøtt, ansvar selv, og tar med seg egen julepølse. 

Om det er en voksen, synes jeg det er storforlangende å "kreve" at vertskapet skal lage to middager. Da får man heller ordne noe selv, som er lett for verten å inkludere i det som serveres. Som julepølsen, som bare kan varmes sammen med potetene. 

Om det er et barn, bør foreldrene til barnet sørge for at barnet får en fin julemiddag. 

Anonymkode: 4f067...bd2

• Liker 7
Skrevet

Liker de ingen ting av det som serveres? Da ville jeg vurdert å lage noe ekstra. Hva med desserten, det behøver ikke å være noen av klassikerne, du kan prøve å finne noe som den som ikke liker hovedretten vil sette pris pp.

Den klassiske "Østlandsjulemiddagen" med ribbe og pølse var enklere egentlig, ettersom de som ikke likte ribbe stort sett likte pølsene (eventuelt medisterkaker som noen brukte) og poteter og gulrot. Nå som de fleste velger pinnekjøtt er det ikke så enkelt, for det tradisjonelle tilbehøret er jo også litt sært og det er ikke så mye annet som passer til.

Anonymkode: 6af14...17d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Liker de ingen ting av det som serveres? Da ville jeg vurdert å lage noe ekstra. Hva med desserten, det behøver ikke å være noen av klassikerne, du kan prøve å finne noe som den som ikke liker hovedretten vil sette pris pp.

Den klassiske "Østlandsjulemiddagen" med ribbe og pølse var enklere egentlig, ettersom de som ikke likte ribbe stort sett likte pølsene (eventuelt medisterkaker som noen brukte) og poteter og gulrot. Nå som de fleste velger pinnekjøtt er det ikke så enkelt, for det tradisjonelle tilbehøret er jo også litt sært og det er ikke så mye annet som passer til.

Hæ? Julepølse passer da ypperlig til kålrabistapp og kokte poteter... som er det tradisjonelle pinnekjøtt-tilbehøret. 

• Liker 16
Skrevet

Syns det er viktig at alle får en fin jul. Spiller ingen rolle om det er barn eller voksen. Er det en til middag som ikke liker pinnekjøtt, ja da lager jeg selvfølgelig noe annet til den personen. Og uten å lage en stor ting utav det slik at personen føler seg ukomfertabel. 

Alle skal ha en fin julefeiring.

Alternativet er jo at ingen får pinnekjøtt, og alle må spise noe annet. 

Anonymkode: 0eae7...fa2

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid både pinnekjøtt og ribbe på julaften. Noen liker det ene best og noen det andre. Begge deler er jo mat som er lett å lage og som passer seg selv.

Hva slags mat er det snakk om at de ulike personene ønsker? Er det retter som er vanskelig å lage?

• Liker 1
Skrevet

Akkurart på julaften skal alle få noe de liker godt her i huset, både voksne og barn. Da lager vi heller flere retter.

Anonymkode: e9ed8...df2

• Liker 2
Skrevet

Vi serverer alltid medisterkaker, julepølse og vossakorv til pinnekjøttet

Lager kålrotstappe, rosenkål og mandelpoteter.  Litt (mye) av alt!

• Liker 2
Skrevet

Lager selvsagt noe for alle.

Vi har nevø og niese som er vegetarianere, de får seøvsagt nøttestek eller noe annet godt- og tilbehør og stappe uten ribbefett etc. Det fikser jeg med glede.

Alle skal ha en fin julemiddag. 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Julepølse passer da ypperlig til kålrabistapp og kokte poteter... som er det tradisjonelle pinnekjøtt-tilbehøret. 

Er det? Jeg har bare fått servert vossakorv, poteter og kålrabistappe. Kålrabistappe er jo heller ikke helt standard mat som alle liker, kokte gulrøtter er liksom mer bankers.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Jeg har bare fått servert vossakorv, poteter og kålrabistappe. Kålrabistappe er jo heller ikke helt standard mat som alle liker, kokte gulrøtter er liksom mer bankers.

Kålrabistapp og poteter er standardtilbehøret, ja. Og det passer godt til julepølse. Ikek alle liker kokte gulrøtter heller, jeg liker bedre kålrabistappe ;)

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...