Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pakke kyllingfilet i fryseren som jeg må få brukt opp snart, og trenger litt inspirasjon. Har noen av dere noen gode oppskrifter å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes kylling kiev er veldig godt, litt plundrete å lage (men ikke vanskelig), og men vel verdt det. Du banker ut kyllingfiletene så flate som mulig. Du lager hvitløkssmør (eller kjøper) som du ruller til litt ovale boller og legger midt på filetene. Rull godt sammen. Så finner du fram tre boller, i den ene har du pisket egg, i den andre hvetemel med litt salt og pepper og i den tredje loffsmuler (daggammel loff som du kjører til smuler i hurtigmikser). Dypp kyllingpakkene først i mel, så i egg og til slutt i smulene. Pakk godt sammen, legg i kjøleskap 15 minutter. Dypp gjennom alt en gang til, og sett i kjøleskap 15 minutter. Så bruner du pakkene lett i panne før de etterstekes i ovn ved 190 grader i 30 minutter. Da får du herlig sprø panering utenpå, saftig kylling inni og når du skjærer i kjøttet renner det herlig smeltet hvitløkssmør ut.

Eller synes jeg det er godt, og enkelt, å blande forskjellige grønnsaker og poteter med krydder og olje og ha i en ildfast form. Det stekes i ovn ved 225 grader i 30 minutter. I mellomtiden bruner du kyllingfileter raskt i panne og så legger du dem oppå grønnsakene og ettersteker i ovn de siste 7-8 minuttene.

Skrevet

Kyllingfilet i kremet sennepssaus er også godt. Oppskriften er min egen, og derfor svært omtrentlig, dessverre. ;)

Brun 2 kyllingfileter raskt på begge sider i panne, salte og pepre. Surr så finhakket sjalottløk og hvitløk lett i samme panne. Kok ut panna med litt tørr hvitvin, 5-6 ss, og ha i drøyt 2 dl kyllingkraft, 2-3 ts dijonsennep (eller så mye du vil, smak deg frem) og 1-2 ss crème fraîche.

Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper.

Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra.

Server med kokt grønn asparges og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med. :sikle:

Skrevet

Min favoritt:

Smør på et godt lag med kremost krydder eller pesto i midten av filetene

Surr spekeskinke rundt, fest med tannpirker

Stekes deretter i stekeovnen eller grilles ;)

Skrevet

Kjøp et glass med Chinese Sweet 'n Sour saus fra Uncle Bens på butikken.

Kutt kyllingfilet i biter og stek i panna. Hell over sausen når kyllingfiletene er ferdigstekte. La putre noen får minutter så sausen blir varm. Server med ris til.

Nam!

Ellers kan du bruke kyllingfilet i wok, med alt hva du selv liker best av ingredienser.

Ellers så kan du steke kyllingfilet (hele) i panna. Legg dem i en tortillalefse, hell over litt salsasaus og brett andre halvparten av tortillalefsen over. Strø over litt revet ost. Gratiner i ovnen i ca 15-20 minutter. Server med lettrømme/kesam, hakket purreløk, mais, salat og evt. pommes frites. Nam nam!

Massevis av ting du kan gjøre med kyllingfilet, bare fantasien setter grenser!

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Panerte kyllinger

Ingredienser

kyllingfilet

solsikkekjerner

egg

basilikum , fersk

sitronpepper

salat

sitron

Visp 1 egg i en dyp tallerken. Bland inn 1 dl grovhakkede solsikkekjerner, 1 ts salt, litt sitronpepper og 1 ss finhakket basilikum.

Vend kyllingfiletene i blandingen og stek filetene på middels varme i ca. 5

minutter på hver side. Server med salat og sitron, og eventuelt ris eller brød til

----------------------------------------------------------------------------------

Gresk kylling

Maks 20 min.

kyllingfileter

yoghurt naturell

hønsebuljong

løk

fetaost

oregano

soyasaus

salat

Brun kyllingfiletene i en stekepanne og sett til side. Hakk 1 stor løk og fres den i smør. Tilsett 1 terning hønsebuljong, 50 g moset feta, 2 ts oregano, 2 ts soyasaus og 2 dl yoghurt naturell. Rør godt.

Skjær kyllingen i biter og legg ned i sausen. La det småkoke i ca. 10 minutter. Server med salat og brød

Endret av Jasmin
Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med kylling i ostesaus/champinjongsaus med pasta og salat til.

Brun kyllingfiletene på begge sider. Lag en ostesaus eller champinjongsaus (de på pose funker bra) og ha i det fantasien tilsier, purre, løk, tørkede tomater, sopp osv, og kyllingfilet skåret i biter.

Server med pasta (fersk er best :sikle: ) salat og evnt godt brød/runstykker.

Skrevet

Jeg skal spise kyllingtaco til middag i dag :)

Da bruner jeg filetene lett på pannen før jeg steker dem i ovnen ved 180 grader i ett kvarter eller så. Når de er avkjølte, deler jeg dem i små biter og har dem i panna sammen med tacokrydder, litt olivenolje og vann, og freser det en stund til oljen og vannet er nesten borte.

Serveres med det man liker av taco-tilbehør :sikle:

Skrevet (endret)

Middelhavskylling

2 kyllingbryst

1 ½ ss Olivenolje

1 ½ rødløk

1 hvitløksfedd

1 ½ dl sorte oliven

1 ½ dl pinjekjerner

1 ½ dl soltørkede tomater

100 gram fetaost

1 ss parmaesan

1 ½ ts tørket basilikum

1 ½ ts salt

¼ ts pepper

Varm 1 ss olivenolje i stekepannen, tilsett finhakket løk og hvitløk.

La det surre et par minutter.

Ta opp løken, ha den i en bolle og avkjøl.

Rør inn steinfrie oliven, pinjekjerer som er ristet lett i tørr

stekepanne, finhakkede soltørkede tomater, smuldret fetaost, revet

parmesan, basilikum, salt og pepper.

Skjær et dypt, langsgående snitt i den tykke delen av hver kyllingfilet.

Fyll hver filet med en fjerdedel av fyllet.

Resten av fyllet legger du ved siden av kyllingfiletene.

Sett stekeovnen på 175*grader.

Stek filetene på middels sterk varme i stekepanne til de er brune på begge sider -et par minutter på hver side.

Legg filetene i en ildfast form og sett den i stekeovnen

. Stek filetene et kvarters tid

- til de er gjennomstekt.

Serveres med ris og grønn salat.

Endret av Titti73
Skrevet

Jeg syns det er godt med kyllingfileter i fløtesaus med hvitløk og champignon med fersk båndspaghetti til.

Brun kyllingfileter i pannen, krydre gjerne med salt og petter, evt. paprikakrydder, grillkrydder.

Legg i skivet champignon og la det steke sammen med filtene.

Hell over matfløte og tilsett hvitløk til slutt.

Spaghettien tar rundt 3 minutter å koke.

Det er veldig godt og er ganske lettvint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...