AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 I svært mange år hadde jeg fire par sko, alle svarte. Det var forede boots, sneakers, litt pene sko til kjoler/skjørt, og sandaler. Alle i skinn. Den gangen syntes jeg at jeg hadde alt jeg trengte av sko, og behøvde aldri å tenke på hvilke sko jeg skulle ha på meg. Det sa seg i grunnen selv ut fra årstid og antrekk 😄 Det siste årene har plutselig interessen for sko våknet, og jeg er vel nå innehaver av 26-30 par. Likevel har jeg ofte store problemer med å finne ut hvilket par jeg skal bruke og synes ingen av dem blir perfekte... 😏 Anonymkode: f065e...714
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg kjenner meg igjen. Nå h se r jeg ryddet opp i garderoben, både klær og sko er sortert. Nå har jeg mye mindre å velge i, men det jeg har er helt topp! Føler eng fresh og fin hver dag. Så løsninger her var å ha mindre å velge i. Nå har jeg to par vintersko (foret skinn og gore tex), støvler, uforede ankelstøvletter i skinn, fire par sneakers, sandaler og to par slip ons. I tillegg har jeg pensko til helt spesielle anledninger, bruker det vel omtrent bare i bryllup og på julebord. Anonymkode: 3321c...2ce
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Før var jeg også sånn: ett par vintersko, ett par sommersko, løpesko, og støvler, punktum.. Nå er jeg mer der at jeg liker å ha flere par å velge mellom, for å komplettere antrekket bedre. Jeg har fremdeles bare ett par pensko, men tenker å kjøpe et til i en annen farge. (og så bunadsko, da..) Jeg har flere par vintersko, noen med høye hæler, noen med lave, noen med litt tøffe detaljer, noen plaine, og noen i ulike farger og høyder. Jeg har vel totalt 6 par boots/gå på jobben med-sko, og et par vintersko av typen ut-i-skogen. Av sommersko type jobb har jeg vel 3-4 par der også, noen med høye hæler, noen med lave, og ulike farger. Så har jeg et par-tre til bruk på tur, lek med ungene, jobbe i hagen, osv. Så har jeg tre par løpesko (fordi jeg løper mye og det da er anbefalt å ha ulike par for å belaste føttene annerledes, ikke av mote..). Ett par gummistøvler fremdeles. Så jah, har litt plassproblemer.. og skulle gjerne hatt enda flere sko. Synes det er så kjekt nå å gjøre antrekkene mer interessante med å leke med skovalg Anonymkode: 08e12...f8c
^^Belle^^ Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har alltid hatt en del sko. Bruker mest sneakers både sommer og vinter, og har omtrent 15 par som jeg rullerer på alt etter hvilke klær jeg har på meg. I tillegg har jeg 7 par ulike boots, 5 par ulike høye hæler (hadde dilla før jeg fikk betennelse under føttene og ikke kunne bruke det lengre, og kvittet meg med de fleste ), 5-7 par sandaler samt bunadsko, treningssko, tursko og spinningsko. Er lenge siden jeg kjøpte sko nå, forresten. Fordi jeg har så mange rekker ingen av parene å bli utslitt, så jeg prøver å være fornuftig og ikke kjøpe nytt. Meeeen, akkurat nå verker jeg litt etter å kjøpe Pavement Aya boots, så det er godt mulig mannen kjøper dem i julegave til meg. Jeg trenger noen høye chelseaboots med kraftig såle, det har jeg ikke nemlig.
Gjest ukjent93 Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har til sammen 4 par sko. 2 par med Converse, 1 par crocs som jeg bruker inne og 1 par vintersko. Er 27 år. Kjøper aldri sko og klær før alt er hullete og i stykker.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har alltid hatt store problemer med å finne sko som passer foten min, og som jeg liker. De fleste sko blir for kraftige og klumpete på foten min, selv om størrelsen er riktig. Akkurat nå har jeg: Ett par penstøvletter (gamle og utslitte, men jeg finner ingen nye som kan erstatte dem) Ett par vintersko Ett par snøjoggere som jeg bruker når jeg måker snø To par sandaler (ett par med lav hæl, og ett par med høy hæl) To par joggesko (ett til innebruk og ett til utebruk) To par dagligsko (ett par til tørt vær, og ett par til vått vær) Tre par pensko (ulike høyder og utforming på hæl) Dette er fottøy jeg har samlet opp over de siste 20-25 årene. De blir ikke kastet før de er utslitte, og jeg har funnet en erstatning. Anonymkode: 547d7...e16
Hr. Aktiv Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Har noen ja. De fleste er løpesko til terreng og fjellturer. Rundt 20 par sko i smått og stort.
Trudelutt1 Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Har ca. 10 par sko: Vintersko, joggesko, 3 par pensko, støvletter (pene), gummistøvler, fjellsko, skisko (langrenn) og flipflopps. Det dekker alt jeg trenger og forstår ikke behovet for å ha flere enn disse. Prøver å tenke miljø og heller betale litt mer for at de er etisk laget og at jeg kan bruke de i 10-20 år (joggeskoene pleier å måtte byttes ut hvert 5. år da )
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 Rett under 100 par tror jeg. Renser jevnlig, så alt er i bruk. Ca 10 par med hawaiians, birkenstock og sandaler for sommer- og strandbruk. Ca 15 par ankelstøvletter i sort og ulike nyanser av brunt, med ulik hælhøyde Ca 20 par høye hæler, til jobb, fest og middager. Ca 20 ballerinas og loafers. Til jobb- og hverdagsbruk. 3 støvler, ett til hagebruk, ett til fritidsbruk, og ett par lave mer elegante 10 par joggesko, til fjellturer, jogging, treningsstudio, innesko 5 par sneakers til fritidsbruk 5 par høye støvletter, som jeg vurderer å kvitte meg med da jeg sjeldent bruker slike, de bor akkurat nå på loftet, men var dyre i innkjøpspris så holder litt igjen for å se om motebildet endres igjen 2 par vintersko (Timeberland) med foring 2 skisko, skøyter, bunadssko Må nevnes at jeg er aktiv når det gjelder trening og aktivitet. Er mye på reise (vanligvis). Har jobb med dresscode. Og er mye ute på middager og lignende. Så er innom flere par sko på en vanlig dag. Anonymkode: b7535...751
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 22 minutter siden, Trudelutt1 skrev: Har ca. 10 par sko: Vintersko, joggesko, 3 par pensko, støvletter (pene), gummistøvler, fjellsko, skisko (langrenn) og flipflopps. Det dekker alt jeg trenger og forstår ikke behovet for å ha flere enn disse. Prøver å tenke miljø og heller betale litt mer for at de er etisk laget og at jeg kan bruke de i 10-20 år (joggeskoene pleier å måtte byttes ut hvert 5. år da ) Tja, da kan man jo spørre hvorfor du har tre par pensko Trenger du strengt tatt det..? Det er forskjell på behov og ønske. Jeg har ikke behov for fem par boots, men jeg ønsker å ha det, for jeg synes det er gøy å variere antrekkene. På samme måte som at jeg ikke trenger mer enn én bukse og ett skjørt, men jeg synes det er gøy å ha ihvertfall en svart og en blå bukse så jeg kan variere antrekkene, og synes det er gøy å variere mellom bukse og skjørt. Jeg har ikke kjøpt nye sko på mange år jeg heller, for jeg tar godt vare på de jeg har. Men det at jeg har mange jeg rullerer på, gjør at de blir mindre slitt enn om jeg skulle gått med samme paret hver dag. Jeg gjorde det før, og da måtte jeg gjerne kjøpe nye sko annenhvert år minst. Nå har jeg flere par jeg har hatt siden studietiden - og er nå over femten år siden (iiiikk). Anonymkode: 08e12...f8c 1
Trudelutt1 Skrevet 28. oktober 2020 #11 Skrevet 28. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, da kan man jo spørre hvorfor du har tre par pensko Trenger du strengt tatt det..? Det er forskjell på behov og ønske. Jeg har ikke behov for fem par boots, men jeg ønsker å ha det, for jeg synes det er gøy å variere antrekkene. På samme måte som at jeg ikke trenger mer enn én bukse og ett skjørt, men jeg synes det er gøy å ha ihvertfall en svart og en blå bukse så jeg kan variere antrekkene, og synes det er gøy å variere mellom bukse og skjørt. Jeg har ikke kjøpt nye sko på mange år jeg heller, for jeg tar godt vare på de jeg har. Men det at jeg har mange jeg rullerer på, gjør at de blir mindre slitt enn om jeg skulle gått med samme paret hver dag. Jeg gjorde det før, og da måtte jeg gjerne kjøpe nye sko annenhvert år minst. Nå har jeg flere par jeg har hatt siden studietiden - og er nå over femten år siden (iiiikk). Anonymkode: 08e12...f8c Akkurat samme grunn som deg: Jeg vil kunne variere litt Har beige og svarte ballerinaer og ett par heler. Ja om man skal dra det til maks så trenger vel ingen eeegentlig mer enn 2 par sko? Vinter og sommer? Man trenger eeegentlig ikke å gå på ski eller gjøre en haug andre ting. Hehe, jeg bare visste det kom noen som ville kverulere på den setningen der 😛 Jeg mente at det er forskjell på å ha 10-20 par og på å ha 40-50 par eller 100-110 par sko.. at man vil kunne variere LITT det kan jeg forstå og jeg gjør det selv. Jeg er på ingen måte perfekt 1
Daria Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Da jeg gikk på videregående dekket et par sandaler og et par DrM-støvler (samt vinterstøvler og pensko) stort sett behovet, nå har jeg noe mer... I teorien trenger jeg vel 5-6 par - sandaler, hverdagssko, støvler, vintersko og pensko; i praksis liker jeg å kunne variere med farger, modeller og stil, som jeg gjør med antrekk for øvrig.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Trudelutt1 skrev: Akkurat samme grunn som deg: Jeg vil kunne variere litt Har beige og svarte ballerinaer og ett par heler. Ja om man skal dra det til maks så trenger vel ingen eeegentlig mer enn 2 par sko? Vinter og sommer? Man trenger eeegentlig ikke å gå på ski eller gjøre en haug andre ting. Hehe, jeg bare visste det kom noen som ville kverulere på den setningen der 😛 Jeg mente at det er forskjell på å ha 10-20 par og på å ha 40-50 par eller 100-110 par sko.. at man vil kunne variere LITT det kan jeg forstå og jeg gjør det selv. Jeg er på ingen måte perfekt Saken er at jeg liker å variere mye. Om jeg går i et enkelt, sort antrekk, liker jeg loafers med mønster. Om jeg har blazer i cognac ønsker jeg at hælene har samme nyanse. Om jeg velger sølv hardware på vesken den dagen ønsker jeg at også skoene har sølv hardware, eller er helt nøytrale. Om jeg jogger en tørr sommerdag foretrekker jeg freshe joggesko med glatt såle, er det litt ruskevær velger jeg sko som er mer sølete og med bedre såle, og skal jeg på bane vil jeg ha barefoot sko. Det er ikke slik at akkurat du er fasiten på den perfekte balansen mellom behov og ønske. Anonymkode: b7535...751
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 3 par høyhælte støvletter 2 par joggesko 3 par ankel sko som er i både lav og høy hæler 1 par bunads sko 1 par vinter sko 1 par pumps 2 par sandaler med hæler Er så kresen på sko at når jeg først finner noe, så må lysten for å kjøpe virkelig være til stedet. Anonymkode: 8690d...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #15 Skrevet 28. oktober 2020 1 par bunadsko 2 par finsko (1 par svarte, 1 par røde) 1 par turstøvler (vanntette, brukes i stedet for gummistøvler) 1 par høye støvletter 1 par Chelsea boots 1 par vintersko 1 par joggesko + et par gamle joggesko til bruk når jeg maler eller jobber i hagen 1 par svarte snøresko 1 par tøfler her hjemme og 1 par som står hos foreldrene mine 1 par flipfloper til bruk i dusjen på campingplasser 2 par sko som kun brukes på jobb Mannen har til sammenligning ca 50 par sko. Ikke spør meg hvorfor en mann som ikke engang spiller oldboys-fotball trenger 4 par fotballsko...? Anonymkode: bd4ef...261
Trudelutt1 Skrevet 28. oktober 2020 #16 Skrevet 28. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Saken er at jeg liker å variere mye. Om jeg går i et enkelt, sort antrekk, liker jeg loafers med mønster. Om jeg har blazer i cognac ønsker jeg at hælene har samme nyanse. Om jeg velger sølv hardware på vesken den dagen ønsker jeg at også skoene har sølv hardware, eller er helt nøytrale. Om jeg jogger en tørr sommerdag foretrekker jeg freshe joggesko med glatt såle, er det litt ruskevær velger jeg sko som er mer sølete og med bedre såle, og skal jeg på bane vil jeg ha barefoot sko. Det er ikke slik at akkurat du er fasiten på den perfekte balansen mellom behov og ønske. Anonymkode: b7535...751 Om du legger nøøøøye merke til innlegget mitt så ser du at jeg skriver at jeg er på ingen måte perfekt, så der er vi hvertfall enige. Kanskje kan vi også være enige om at mennesker generelt budre gå ned på forbruket?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #17 Skrevet 28. oktober 2020 Oi oi... 4 par ankelboots med hæl (Svarte/brune) 1 par grove svarte boots (Chelsea) 1 par boots med snøring 3 par «fjellsko«, hvorav 1 par er lettere terrengløpesko. 2 par skisko. (Langrenn/slalåm) 1 par lave støvler til regnvær 1 par solide vintersko med ullfor. 2 par høye støvletter med hæl (svart/brun) 1 par høye støvletter uten hæl (svarte) 2 par løpesko 6 par sneakers 4 par «pumps» til penbruk 3-4 sandalvarianter til sommerbruk 😅 Anonymkode: b4fde...cff
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #18 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oi oi... 4 par ankelboots med hæl (Svarte/brune) 1 par grove svarte boots (Chelsea) 1 par boots med snøring 3 par «fjellsko«, hvorav 1 par er lettere terrengløpesko. 2 par skisko. (Langrenn/slalåm) 1 par lave støvler til regnvær 1 par solide vintersko med ullfor. 2 par høye støvletter med hæl (svart/brun) 1 par høye støvletter uten hæl (svarte) 2 par løpesko 6 par sneakers 4 par «pumps» til penbruk 3-4 sandalvarianter til sommerbruk 😅 Anonymkode: b4fde...cff Glemte bunadsko & Crocs til hagebruk 😅 Anonymkode: b4fde...cff
Milky Skrevet 28. oktober 2020 #19 Skrevet 28. oktober 2020 Hvor mange jeg har? Altfor mange!! Har seriøst et problem med sko. Hadde nok klart meg fint med et par regnestøvler, paret med vanntett uggs som vintersko, noen sorte heler, joggesko og flipflops
Ullvott Skrevet 28. oktober 2020 #20 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg har ca 60 par sko når alt fra skisko til bade-flipflops telles med. Jeg mener bestemt at det lønner seg å ha flere par å veksle mellom. To par sko som man veksler mellom vil vare mer enn dobbelt så lenge som ett par som brukes hele tiden. Sko som får tørke skikkelig når de er blitt våte, som vaskes, pusses og stelles og som får "hvile" litt innimellom blir ikke så fort utslitt. Men hvis man ser bort fra akkurat det, og hvis jeg velger sko som kan ha flere slags bruk vil jeg si at jeg strengt tatt bare trenger dette: ett par hverdagssko uten høy hæl ett par pensko ett par sandaler ett par joggesko til utetrening ett par joggesko til innetrening (ok, hvis uteskoene ikke sverter og jeg vasker sålene skikkelig mellom hver bruk kan de kanskje brukes innendørs også, men det blir styrete og upraktisk) ett par halvlette fjellsko/terrengsko (hvis de er godt impregnert og hvis de ikke har verdens aller stiveste såler vil jeg ikke trenge verken gummistøvler eller vintersko) ett par skisko ett par innesko/tøfler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå