AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg lurer på om varselbjellene mine egentlig burde ringe litt høyere... Kom gjerne med eksempler på hva du mener kan være psykisk vold. Anonymkode: 66653...f12
Bernardette Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Det er da revnende likegyldig hva andre måtte mene om noe som faktisk kan måles objektivt. Psykisk vold er ikke en subjektiv sak, og de kan innebære alt fra manipulering, nedlatende prat og langvarig ignorering, til konstant kritikk, trusler og annet. In the end of the day, som man sier, er det uansett avhenig av hva du tenker du bør godta, og hva som er over din grense. Siden du allerede lurer på dette, er det ikke noe å lure på - tenker jeg. Sett grenser. Gå om nødvendig. 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Hva er det i relasjonen din som du reagerer på? Husk at det ikke trenger å være vold for at du skal "få lov" til å ikke godta det. Du trenger ingen "gyldig grunn" for å fjerne deg fra forholdet og si at dette vil ikke du være en del av. Eksempler: Silent treatment, sinnabrøling mot deg, trusler Anonymkode: 7d5eb...242 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg mener Alternativ til Vold sin definisjon er god: "Psykisk vold er ord, kroppsspråk og stemmebruk som krenker, truer og kontrollerer den andre. Eksempler på psykisk vold er: Direkte og indirekte trusler (f.eks. true med fysisk vold eller å forlate den andre), latterliggjøring, kalle stygge ting, kontrollere hva den andre får lov til å gjøre eller hvem den kan være sammen med, utagerende sjalusi, ignorere og avvise den andres følelser m.m. Psykisk vold skader selvbildet vårt. Å bli utsatt for psykisk vold er vondt og leder ofte til en følelse av å være liten, skyldig, mindreverdig, redd og trist. Psykisk vold over tid leder også ofte til at man flytter grensen for hva man aksepterer å bli utsatt for." Anonymkode: 50398...8be 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg går til samtaler på alternativ til vold av nettopp denne grunnen... Psykisk vold... Jeg lever i et forhold hvor jeg hele tiden strekker mine egne grenser for hva jeg skal akseptere å ikke... Under kartleggingsamtalen hvor man skal svare på en del spørsmål kartlegger de hvor ille grad av vold det er. Hos meg ble resultatet alvorlig psykisk vold. Problemet med å deffinere «hva» psykisk vold er er jo at det oppleves forskjellig fra person til person... Jeg godtar helt tydelig alt for mye... Anonymkode: 3ca7c...9df
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 når min partner nekter meg et sexliv, helt fryktelig Anonymkode: 6ef66...31b 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 Manipulasjon, krenkelse, trusler, kontrollere, ydmyke, legge skylden på andre, gi andre skamfølelsen, isolere andre fra omverden osv. Det er psykiskvold.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #8 Skrevet 27. oktober 2020 Da eksen min forlot meg, gjorde han det på en måte som jeg vil definere som emosjonelt voldelig mot meg. Jeg sliter fortsatt flere år etterpå med de tingene han sa til meg. Jeg skjønte at dette overhodet ikke var normalt for ham, så jeg skaffa ham psykriatisk hjelp. Såvidt jeg har skjønt, utvikla han en depressiv reaksjon på å slå opp med meg. Anonymkode: a8065...dd6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #9 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til samtaler på alternativ til vold av nettopp denne grunnen... Psykisk vold... Jeg lever i et forhold hvor jeg hele tiden strekker mine egne grenser for hva jeg skal akseptere å ikke... Under kartleggingsamtalen hvor man skal svare på en del spørsmål kartlegger de hvor ille grad av vold det er. Hos meg ble resultatet alvorlig psykisk vold. Problemet med å deffinere «hva» psykisk vold er er jo at det oppleves forskjellig fra person til person... Jeg godtar helt tydelig alt for mye... Anonymkode: 3ca7c...9df Hvordan er han mot deg? Jeg har vært sammen med en i 9 hele år, som tidvis er iskald. Snakker ikke med meg, frekk og klagete. Uten at jeg gjør noe. Virker som han vil jeg skal bli lei og dra. Jeg gir meg ikke lett. Han får gjøre det på en ordentlig måte isåfall. Anonymkode: 3c835...873
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da eksen min forlot meg, gjorde han det på en måte som jeg vil definere som emosjonelt voldelig mot meg. Jeg sliter fortsatt flere år etterpå med de tingene han sa til meg. Jeg skjønte at dette overhodet ikke var normalt for ham, så jeg skaffa ham psykriatisk hjelp. Såvidt jeg har skjønt, utvikla han en depressiv reaksjon på å slå opp med meg. Anonymkode: a8065...dd6 Hvordan taklet du at han dro? Anonymkode: 3c835...873
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #11 Skrevet 27. oktober 2020 Manipulering, gaslightning, si at ingen liker deg, si stygge ord og karakteristikker, true med å forlate deg, true med barnevern, etc Anonymkode: cf985...eb9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Når noen legger skyld på deg for noe andre har gjort Når noen setter deg i dårlig lys for å fremheve seg selv Når noen manipulerer deg for å få deg til å gjøre som de vil Når noen tar seg ut på deg uten at du klarer å sette grenser, si nei, stoppe det eller å beskytte deg selv Når noen forsurer miljøet og er negative og drar deg ned Når noen sier ting som får deg til å føle deg dårlig Når noen kommer med tomme trusler Når noen behandler deg dårlig og ikke bryr seg om deg eller tar hensyn Når noen ikke tar deg alvorlig og fnyser og ler av dine meninger Anonymkode: 6d1d0...2e9 2
Trolltunge Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 Handlinger og ord som over tid bryter partner ned mentalt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 Når han mener at ord som "Nei" og "Nok" ikke aksepteres, og bruker vold og trusler til å presse andre til å gå i mot sin egen vilje. Når hun lyver og er virkelighetsfjern fordi hun later som omstendighetene og enkelte mennesker er hyggeligere enn de er. Anonymkode: 4e3b1...6e7 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. oktober 2020 #15 Skrevet 28. oktober 2020 Manipulasjon, trusler, kontrollering, grenseoverskridelser, gjentatt devaluering, personangrep, silent treatment, gashlightning, løgner, tåkelegging m.m... 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #16 Skrevet 28. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan taklet du at han dro? Anonymkode: 3c835...873 Jeg gråt i 3 mnd mens jeg isolerte meg og gikk deretter videre med livet mitt. Egentlig blomstra jeg i forholdet til hvordan jeg var rett før bruddet, så nye muligheter, begynte på videreutdanning etc. Eksen hadde stort behov for kontakt med meg og min familie, og kom feks i bursdagen til søsknene mine. Der oppførte han seg som om han var betatt av meg. Jeg som hadde lengta intenst etter ham, syntes da det bare var ekkelt. Jeg visste at han hadde søkt om separasjon og ikke trukket søknaden tilbake. Jeg hadde støtta ham gjennom mentale problemer før bruddet, men det at han gikk, var å passere ei grense for meg, all lojalitet opphørte. Vi har hatt kontakt til og fra. Lite kontakt sia vi solgte felles bolig. Han henta aldri tingene sine, eller sa hva han ville ha av felles, så jeg og familien pakka ned hans private ting og betalte ham ut av felles. Det var som å rydde i et dødsbo: boka han leste lå i vinduet, slåbråken hang på knaggen og dusjsåpa sto i dusjen. Iblant har jeg forståelse for hans mentale problemer. Andre ganger er jeg sint. Vi har begge nye kjærester i dag. Jeg tror ikke nye dama hans kjenner hele historia, da de bor i en anna by, og ikke en gang felles venner vet nok alt. Anonymkode: a8065...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #17 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg vil forsøke å begrunne psykisk vold litt mer, så det kan bli litt mer forståelig. Jeg vil si psykisk vold kan kjennetegnes ved at når du reagerer selv på noe, føler deg usikker, gjentatte ganger, over tid, pga f.eks mannen. At en konfrontasjon eller et problem du ønsker å ta opp, alltid ender med krangling, pga mannen egentlig. Han viser lite forståelse. Når mannen f.eks veldig ofte hisser seg raskt opp over noe du vil snakke om, en utfordring du vil prøve å løse, der han raskt setter seg på bakbena og bare blir negativ til det hele, og ingen fornuftig svar, ofte er det du som liksom har gjort noe galt- (bli beskyldt) Mannen rammser opp mye piss i en konfrontasjon går rundt grøten, du får følelsen av at han ofte virker urettferdig, blånekter for alt han blir konfrontert med, sjelden innrømmelser, det er alle andre det er noe galt med, lyger, han som regel vil ha viljen sin frem - det han har lyst til, det er helst det som gjelder, han tenderer til manipulasjon, der du føler at han er sleip eller bøter på noe, for at han vil oppnå noe selv (låne penger av deg m.m) Er påfallende lite selvstandig, spør om hjelp til ditt og datt. Er som et barn, innemellom, egentlig. Svært negativ, stort sett. Sjelden å høre et JA, egentlig. Tar ikke alltid hensyn, er egosentrert. En del kritisering f.eks ved bilkjøring, og pekefinger holdning- nå er det glatt på vegen, og fort gjort å kjøre inn i noen, så kjør forsiktig bla bla. Jeg lever med dette, og gjort det i mange år. Men han pga en spesiell oppvekst, og diagnose er han spesiell. Det er som å leve med et heftig og umodent barn, til tider. Er ikke snakk om redsel eller frykt, for min del. Men blir behandlet dårlig, til tider. Jeg sier i fra/kjefter da jeg blir behandlet slik. Det er bare du som kan ta valget. Ingen er perfekte, og vil tro mange tar en løgn innemellom og kanskje også manipulerer litt. Men hvor går grensen.. Selv om det kan høres teit ut, så har vi mye sammen, like interesser etc. Det er bare du som kan ta valget. Ingen er perfekte, og vil tro mange tar en løgn innemellom og kanskje også manipulerer litt. ?Men hvor går grensen.. Dette er jo ikke bra.. Men.. Anonymkode: c8942...51a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #18 Skrevet 28. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil forsøke å begrunne psykisk vold litt mer, så det kan bli litt mer forståelig. Jeg vil si psykisk vold kan kjennetegnes ved at når du reagerer selv på noe, føler deg usikker, gjentatte ganger, over tid, pga f.eks mannen. At en konfrontasjon eller et problem du ønsker å ta opp, alltid ender med krangling, pga mannen egentlig. Han viser lite forståelse. Når mannen f.eks veldig ofte hisser seg raskt opp over noe du vil snakke om, en utfordring du vil prøve å løse, der han raskt setter seg på bakbena og bare blir negativ til det hele, og ingen fornuftig svar, ofte er det du som liksom har gjort noe galt- (bli beskyldt) Mannen rammser opp mye piss i en konfrontasjon går rundt grøten, du får følelsen av at han ofte virker urettferdig, blånekter for alt han blir konfrontert med, sjelden innrømmelser, det er alle andre det er noe galt med, lyger, han som regel vil ha viljen sin frem - det han har lyst til, det er helst det som gjelder, han tenderer til manipulasjon, der du føler at han er sleip eller bøter på noe, for at han vil oppnå noe selv (låne penger av deg m.m) Er påfallende lite selvstandig, spør om hjelp til ditt og datt. Er som et barn, innemellom, egentlig. Svært negativ, stort sett. Sjelden å høre et JA, egentlig. Tar ikke alltid hensyn, er egosentrert. En del kritisering f.eks ved bilkjøring, og pekefinger holdning- nå er det glatt på vegen, og fort gjort å kjøre inn i noen, så kjør forsiktig bla bla. Jeg lever med dette, og gjort det i mange år. Men han pga en spesiell oppvekst, og diagnose er han spesiell. Det er som å leve med et heftig og umodent barn, til tider. Er ikke snakk om redsel eller frykt, for min del. Men blir behandlet dårlig, til tider. Jeg sier i fra/kjefter da jeg blir behandlet slik. Det er bare du som kan ta valget. Ingen er perfekte, og vil tro mange tar en løgn innemellom og kanskje også manipulerer litt. Men hvor går grensen.. Selv om det kan høres teit ut, så har vi mye sammen, like interesser etc. Det er bare du som kan ta valget. Ingen er perfekte, og vil tro mange tar en løgn innemellom og kanskje også manipulerer litt. ?Men hvor går grensen.. Dette er jo ikke bra.. Men.. Anonymkode: c8942...51a Her beskriver du narsissisme. Narsissister bedriver med psykisk mishandling, men andre gjør også det, på andre måter enn narsissister. Anonymkode: 4e3b1...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #19 Skrevet 28. oktober 2020 Det jeg kommer på er utfrysning, kontrollering, latterligjøring og ydmykelse. Anonymkode: ff106...449
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #20 Skrevet 28. oktober 2020 21 timer siden, Bernardette skrev: Det er da revnende likegyldig hva andre måtte mene om noe som faktisk kan måles objektivt. Psykisk vold er ikke en subjektiv sak, og de kan innebære alt fra manipulering, nedlatende prat og langvarig ignorering, til konstant kritikk, trusler og annet. In the end of the day, som man sier, er det uansett avhenig av hva du tenker du bør godta, og hva som er over din grense. Siden du allerede lurer på dette, er det ikke noe å lure på - tenker jeg. Sett grenser. Gå om nødvendig. Tror subjektivt og objektivt har byttet plass her Men enig med det du sier Anonymkode: 925e4...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå