Gå til innhold

Greit å be noen av gutta i klassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å be feks halvparten av gutta på halloween? Sønnen min leker med disse 4. 

Eller må vi be alle gutta? 

Anonymkode: 43d1c...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ber alle. Gjelder ut barneskolen. 

Anonymkode: 2a657...577

Skrevet

Vi samarbeider hele klassen og deler heller opp i mindre grupper i disse corona-tider. Viktig at alle blir inkludert mener jeg. Vi har 4.-klassing.

Anonymkode: b63ad...206

Skrevet

Hmmm.. Usikker altså! Har egentlig ikke lyst til å be resten. Han ene plager sønnen vår og jeg er redd han kommer til å ødelegge hele feiringen... 

TS

Skrevet

Alle eller ingen er nå regelen, så man må nesten forholde seg til det. Selv om jeg virkelig skjønner at det er visse ting som gjør at ikke alle "gjester" er ønskelige".

Skrevet
7 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Alle eller ingen er nå regelen, så man må nesten forholde seg til det. Selv om jeg virkelig skjønner at det er visse ting som gjør at ikke alle "gjester" er ønskelige".

Det er ikke bursdag det er snakk om. Mener du at denne "regelen" gjelder private arrangement??

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det er helt innafor å be halvparten. Det som ikke er innafor er å utelukke èn.

Anonymkode: f4c11...b0e

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bursdag det er snakk om. Mener du at denne "regelen" gjelder private arrangement??

Jeg tenker at å utelukke noen ikke er greit, corona eller ikke corona. Problemet er jo at noen vil ende opp med å ikke bli invitert på noe. Nå har regjeringen sagt at man kan feire halloween og bursdag med kohorten sin, og en klasse blir som regel regnet som en kohort.

Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Dette bestemmer du helt selv.

Anonymkode: 9be4c...895

• Liker 4
Skrevet

Jeg er lærer på barneskole. Barna som "aldri" blir invitert, har det ikke godt. Jeg stiller meg absolutt bak "alle eller ingen" regelen. Tenk om det var din sønn som ikke ble invitert på ting? 

Jeg forstår at du her ikke tenker å utelukke én. Men det kan allikevel føles veldig sårt for noen. 

Anonymkode: a008d...dca

Skrevet

Min 5.klassing skal på halloween-fest til en nabogutt. De går i samme klasse. De er 35 gutter i klassen. De blir 6 stk fra samme klasse. De er i samme gjeng og selfølgelig er det innafor. 

Er jo ikke bursdag dette er snakk om. Inviter dem du vil, så fremt ikke 1-2 blir holdt utenfor..

Anonymkode: 3efa4...7c8

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på barneskole. Barna som "aldri" blir invitert, har det ikke godt. Jeg stiller meg absolutt bak "alle eller ingen" regelen. Tenk om det var din sønn som ikke ble invitert på ting? 

Jeg forstår at du her ikke tenker å utelukke én. Men det kan allikevel føles veldig sårt for noen. 

Anonymkode: a008d...dca

Enig. Det er også barn som ender med å ikke bli invitert i den ene eller andre gruppen når en deler opp. Barn som opplever å ikke være en av de 4 eller 6 som blir invitert noen sted. 

Men skjønner at foreldre som ikke har opplevd denne utfordringen har vanskelig å forstå.

Vi hadde også utfordring med en bråkmaker som plagde min sønn, men vi lærte fort at han ikke hadde det greit med seg selv. Og med meg i nærheten så turte han aldri å gjøre noe med min. Nå endte vi opp å flytte, men det var aldri i tankene mine å holde han utenfor.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 5.klassing skal på halloween-fest til en nabogutt. De går i samme klasse. De er 35 gutter i klassen. De blir 6 stk fra samme klasse. De er i samme gjeng og selfølgelig er det innafor. 

Er jo ikke bursdag dette er snakk om. Inviter dem du vil, så fremt ikke 1-2 blir holdt utenfor..

Anonymkode: 3efa4...7c8

Det er jo forståelig at folk ikke har plass til 35 barn på besøk hjemme. Her er guttene kun 11 stk. Var også kun 11 stk gutter på forrige skole.

Skrevet

Tenker det er greit så lenge det er en logisk deling. Hadde et tilfelle for noen år siden der en i parallellklassen til ene sønnen min inviterte 17 av 25 av guttene i de to klassene på trinnet, og vi var flere som reagerte på at 1/3 ikke var invitert. Argumentet fra moren var at han ikke hadde like mye med dem å gjøre, men dette stemte absolutt ikke. Blandt annet var der to fra klassen hans som ikke var invitert, i tillegg til en som han spilte på samme lag som. Sønnen min derimot hadde knappest snakket med han. Etter hvert viste det seg at de som ikke var invitert var unnlatt fordi de ikke var "kule nok". Ble litt dårlig stemning av det, men resultatet ble at en annen arrangerte fest der alle var invitert. Til slutt var det bare de 4-5 nærmeste vennene hans som faktisk kom i bursdagen. Normalt sett ville jeg syntes dette ble feil, men der handlet faktisk ikke gjestelisten om hvem som skulle få komme, men heller hvem som ikke skulle få komme.

Det jeg vil frem til er at du bør tenke gjennom hvordan dette kan bli oppfattet utenfra. Dersom det er en tydelig adskilt gjeng, og ingen i gjengen blir utelatt, vil jeg si at det er helt greit. Men kan være lurt å se en ring lenger ut også. Tar du for eksempel alle vennene til en som din sønn kanskje ikke er så mye sammen med, slik at han blir alene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...