Gå til innhold

Welsh Springer Spaniel - erfaring eller tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lenge kikket rundt på hunderaser, og føler meg halvt begravd i alle fasonger, farger og bruksegenskaper som finnes der ute … Har vært gjennom et par 3 raser allerede, som jeg følte sterkt at var «sjelehunden» for meg, men så går det et par uker og jeg tar til meg harde fakta som gjør rasen uaktuell igjen.

Akkurat nå ligger favorittisen på Welsh Springer Spaniel, som jeg forstår meg på at er søsterrasen til Engelsk Springer Spaniel. Fra hva jeg har fått med meg, så er ESS mye mer jaktorientert enn WSS, slik at WSS egner seg litt bedre som familiehund enn det en ung ESS gjør. Har jeg det riktig?

Jeg ønsker meg en hund som kan trave/løpe lett ved siden av sykkel eller ski, samt en som er intelligent og kan konkurrere innen lydighet. Jeg er av oppfatningen at WSS er den perfekte hund til dette. Men hva er «den mørke siden» av denne rasen, spurt til de med erfaring?

Hvor mye «pes» er denne rasen? Ligger den ved BC og ESS når det kommer til konstant masing som unghund? Er dette en fase eller noe som kan trenes vekk, eller noe som ligger i personligheten?

Samkjønnsaggressjon, redsel og angst generelt?

Hvor mye aktivitet trenger denne rasen? Jeg snakker om det grunnleggende behovet, på det minste på en dag. Skal jo selvfølgelig ikke yte det minste, men da får jeg en pekepinn på rasens aktivitetsnivå generelt.

Oppdrettere i Norge og Sverige som er etablerte (Noen som trenger fórvert?)

P.S: Hadde egentlig lyst til å poste dette på Hundesonen, men av en eller annen grunn får jeg ikke opprettet konto 😠 Fortsetter med feilmelding, så poster det her isteden selv om Hundesonen hadde vært ideelt.

Skrevet

Hundesonen er ikke så aktiv lengre dessverre.

Spanielklubben sin side om Welsh. Det er ikke en tallrik rase her til lands og det er ikke kjempemange oppdrettere i Norge. Ta kontakt med din nærmeste avdeling av klubben og hør om de vet om noen welsh du kan treffe. 

Anonymkode: 46280...250

Skrevet

Jeg vet ikke nok om rasen. Men har vært i akkurat samme fase som deg. Var sikker på at en welsh var perfekt", men rasen er nå "uaktuell" for meg. Psykisk og fysisk helse er det viktigste for meg, og det virker for meg som om det er for stor risiko. 

Flere oppdrettere skrev f. eks på hjemmesiden sin at hunden ikke måtte være mer en 4 timer alene hjemme, det har jeg ikke sett oppdrettere av andre raser skrive. Tror kanskje det var utenlandske oppdrettere som skrev 4 timer. Spaniels er ikke glad i å være alene hjemme, men det virker som at dette er et større problem hos welsh. 

https://spaniels.org/Userfiles/Upload/files/2016/07/Welsh-springer-spaniel-helseundersøkelse-2015.pdf

Jeg får personlig følelsen av at oppdrettere av springer spaniels fokuserer mer på jakt, men tror ikke springer spaniel egner seg mindre for vanlig familieliv av den grunn. Begge rasene trenger å få utfolde seg både mentalt og fysisk, det kan du gjøre uten å jakte. Det virker som om rasene er veldig like, da welsh ble en godkjent rase var det eneste som skilte dem fra springeren fargen, har jeg lest. Fordelen med springer er jo at det er en mye større rase, og derfor lettere å unngå å avle på individer med problemer. 

Men jeg har ikke peiling altså. Har bare møtt trivelige individer av begge rasene. Og welshen er absolutt nydelig å se på! 

Anonymkode: 19dd7...a84

Skrevet

Jeg hadde som deg forelsket meg i welsh, men jeg endte med ESS. Mye på grunn av min samboer som har mer peiling enn meg. Welsh'en har mye lettere for å utvikle separasjonsangst enn det en ESS har. Nå har jeg working linjer på min ESS, så det blir nok ikke noen utstilling med det første. men han er den fineste hunden jeg har sett (skal ikke påstå at noen andre mener det samme...) Den ene welsh'en jeg har vært borti var veldig masete og slet mye med mageproblemer når den var liten. Hvor mye av dette som er innlært og hva som er medfødt skal jeg ikke spekulere i. Men absolutt en fin hund å se på. 

I forhold til aktivitetsnivå: Han får lufting om morgen og kveld i hagen for å gjøre fra seg, og en halvtimes tur på ettermiddagen etter jobb, men da får han løpe løs i skogen som er det beste som finns. Han er stort sett rolig inne(lite sofa på han da han elsker å bade i gjørme/myr). Vi trener i tillegg aktivt med forskjellige hunderelaterte ting 4 dager i uken og legger inn en lengre tur hver lørdag, og han er mer enn fornøyd med det. Alltid blid og fornøyd. Men jeg tror heller ikke han hadde klaga om han fikk 4 timer i skogen med fri utfoldelse hver dag, men det er nok litt hva du legger opp til selv. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min ESS selv etter  ha forelsket med pladask i welsh først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...