Gå til innhold

Kjæreste gjennom tre år velger plutselig bort sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var heldig og traff en fin mann som ble kjæresten min for ca tre år siden. Da var jeg singel etter et avsluttet samboerskap gjennom mange år, hvor det ikke hadde vært nærhet/intimitet på lenge (mange år). Årsak til det var blant annet at eksen hadde forhold til en eller to andre damer mens han bodde sammen med meg og barna sine. Disse forholdene ble avsluttet, men eks-samboers og mitt forhold døde mange år før det ble formelt slutt. Har to tenåringsbarn, 16 og 19 år som er halve mnd hos meg, og halve mnd hos sin far. Samarbeider godt med eksen. Min kjæreste har voksne barn som er ferdig med studier, og bor i en annen by (noen timers kjøretur herfra). Han har god kontakt med dem. Alt dette er tipp topp.

Bare ikke dette: Saken er: Jeg er klar for å flytte sammen med kjæresten, men han er ikke det. Han vil vente til ungdommene mine (16 og 19 år) er flyttet ut, og han vil da gifte seg fremfor å bo sammen. Alt dette er Ok. Men - som følge av at han har blitt svært bibeltro siste fire måneder, har han like lenge valgt bort sex siden vi ikke er gift. Må presisere at vi har hatt et kjempefint forhold på alle måter (inklusiv sex) i lang tid, og jeg har vært veldig fornøyd og lykkelig. Unntatt de siste tre månedene, etter han valgte bort sex utenfor ekteskapet, og jeg merket at dynamikken mellom oss endret seg. Det har vært sårt og vanskelig. Nå høres jeg kanskje både sexgal og desperat ut, men jeg anser meg ikke som noen av delene. Kjenner veldig på tapet av nærheten som forsvant i kjølvannet av dette. Han sover knapt over, og hvis han gjør det, er det med dyna tett pakket rundt. Det er ikke noe lidenskap/nærhet utover nattakyss, men vi sitter ved siden av hverandre i sofaen (holde hånd). Eller går tur og holder hånd. Eller går ut og spiser og har det hyggelig sammen. Vi trives sammen, men krangler mer om tullete emner. 

Kjæresten min er tydelig på at frieri er noe han tenker på, men han er ullen med hensyn til tidspunkt. Det er nok «en god stund til» siden han ser for seg at ungdommene mine må ha et par år til på seg før vi kan flytte sammen. 

Jeg er nå i «ulykkelig»- modus, lurer på om han egentlig har mistet interessen, at han er blitt impotent (men ikke vil si det), at han har en annen (slik jeg har erfart før i tidligere forhold), eller har meg til vurdering på en eller annen måte? Det er ikke noe giftemål i sikte, og jeg er i ufrivillig i sølibat, selv om jeg har kjæreste. Er det noen andre som har det sånn som meg, og som har noen tips til å klare å bevare forholdet? Jeg føler meg for gammel til dette her....

Anonymkode: 9d0a9...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

‘Svært bibeltro’ hadde vært nok til å sette strek for min del. En svært religiøs mann er ikke noe for meg 

Anonymkode: 415f8...cb0

• Liker 32
Skrevet

Det der hadde jeg ikke giddet.... 

Anonymkode: cb498...bdf

• Liker 22
Skrevet

Voksen mann som har fått en åpenbaring, er nok til å løpe. Disse er de verste til å dra fram bibelord i tide og utide. At han plutselig har fått kalde føtter rundt sex,  er ganske spesielt.  Har du prøvd å sette ned foten?  

Anonymkode: 65c07...af0

• Liker 17
Skrevet

Han drar faktisk ikke frem bibelord, eller viser det i det daglige at han er religiøs. Holder det for seg selv. Men, det er den spesielle nærheten som går under huden på en, den savner jeg veldig. Ja, har tatt det opp flere ganger, men han svarer tålmodig at han nå ser på det som feil pga vi ikke er gift. Ellers er han en snill og bra fyr. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Syvsøstre skrev:

Han drar faktisk ikke frem bibelord, eller viser det i det daglige at han er religiøs. Holder det for seg selv. Men, det er den spesielle nærheten som går under huden på en, den savner jeg veldig. Ja, har tatt det opp flere ganger, men han svarer tålmodig at han nå ser på det som feil pga vi ikke er gift. Ellers er han en snill og bra fyr. 

De fleste som ikke egner seg i forhold har snille og gode sider, men det betyr ikke at det er nok til å holde ut med dem. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg er selv kristen, men var samboer og hadde sex før ekteskapet. Vet det stridet imot Bibelen, men det er helt umenneskelig å leve i et kjærlighetsforhold over lang tid uten å dele nærheten og det seksuelle som man er skapt for som mann og kvinne. Det er helt naturlig- vi er rett og slett skapt sånn- av Gud! 

Det at han ikke har tenkt å gifte seg med deg før om flere år- og dermed ikke gi deg det behovet du har for intimitet osv. på så lang tid, tror jeg ikke at jeg hadde klart å leve med. Jeg ville rett og slett sagt at jeg ikke kan vente så lenge på å bli gift. At du er for gammel for det, som du selv sier. Det holder rett og slett ikke at «han vil vente til dine barn flytter ut». Det blir for lenge å vente. 

En mann man skal dele livet sitt med skal også respektere og forstå dine ønsker og behov. Elsker han deg virkelig, så gifter han seg med deg i nærmeste framtid, og dere finner ut av det med barn og hus etterhvert. Livet er nå! 

Og kan ikke dere som rakker ned på folk med en kristen tro bare vise litt respekt? 

• Liker 13
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var heldig og traff en fin mann som ble kjæresten min for ca tre år siden. Da var jeg singel etter et avsluttet samboerskap gjennom mange år, hvor det ikke hadde vært nærhet/intimitet på lenge (mange år). Årsak til det var blant annet at eksen hadde forhold til en eller to andre damer mens han bodde sammen med meg og barna sine. Disse forholdene ble avsluttet, men eks-samboers og mitt forhold døde mange år før det ble formelt slutt. Har to tenåringsbarn, 16 og 19 år som er halve mnd hos meg, og halve mnd hos sin far. Samarbeider godt med eksen. Min kjæreste har voksne barn som er ferdig med studier, og bor i en annen by (noen timers kjøretur herfra). Han har god kontakt med dem. Alt dette er tipp topp.

Bare ikke dette: Saken er: Jeg er klar for å flytte sammen med kjæresten, men han er ikke det. Han vil vente til ungdommene mine (16 og 19 år) er flyttet ut, og han vil da gifte seg fremfor å bo sammen. Alt dette er Ok. Men - som følge av at han har blitt svært bibeltro siste fire måneder, har han like lenge valgt bort sex siden vi ikke er gift. Må presisere at vi har hatt et kjempefint forhold på alle måter (inklusiv sex) i lang tid, og jeg har vært veldig fornøyd og lykkelig. Unntatt de siste tre månedene, etter han valgte bort sex utenfor ekteskapet, og jeg merket at dynamikken mellom oss endret seg. Det har vært sårt og vanskelig. Nå høres jeg kanskje både sexgal og desperat ut, men jeg anser meg ikke som noen av delene. Kjenner veldig på tapet av nærheten som forsvant i kjølvannet av dette. Han sover knapt over, og hvis han gjør det, er det med dyna tett pakket rundt. Det er ikke noe lidenskap/nærhet utover nattakyss, men vi sitter ved siden av hverandre i sofaen (holde hånd). Eller går tur og holder hånd. Eller går ut og spiser og har det hyggelig sammen. Vi trives sammen, men krangler mer om tullete emner. 

Kjæresten min er tydelig på at frieri er noe han tenker på, men han er ullen med hensyn til tidspunkt. Det er nok «en god stund til» siden han ser for seg at ungdommene mine må ha et par år til på seg før vi kan flytte sammen. 

Jeg er nå i «ulykkelig»- modus, lurer på om han egentlig har mistet interessen, at han er blitt impotent (men ikke vil si det), at han har en annen (slik jeg har erfart før i tidligere forhold), eller har meg til vurdering på en eller annen måte? Det er ikke noe giftemål i sikte, og jeg er i ufrivillig i sølibat, selv om jeg har kjæreste. Er det noen andre som har det sånn som meg, og som har noen tips til å klare å bevare forholdet? Jeg føler meg for gammel til dette her....

Anonymkode: 9d0a9...7e6

Noe virker muffens her ja. Merkelig at han helt ut av det blå har blitt så voldsomt religiøs av seg. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Noe virker muffens her ja. Merkelig at han helt ut av det blå har blitt så voldsomt religiøs av seg. 

Det er ikke så merkelig, han har blitt frelst- og vil følge Bibelen. 😉 Men når man er godt voksen så vil de fleste gifte seg raskt og dele nærhet og seksualitet med den de elsker. 

Hvis TS ikke er kristen, så kan det hende at han er usikker på om han i det hele tatt vil gifte seg m henne. Beklager TS! Det at han har blitt såpass religiøs at han avstår fra sex, kan også føre til at han ønsker å gifte seg m en kristen dame. 

Kanskje du bør lufte dette for han TS? Om han ser på dette som et problem, hvis du ikke deler samme tro? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Eryn skrev:

Det er ikke så merkelig, han har blitt frelst- og vil følge Bibelen. 😉 Men når man er godt voksen så vil de fleste gifte seg raskt og dele nærhet og seksualitet med den de elsker. 

Hvis TS ikke er kristen, så kan det hende at han er usikker på om han i det hele tatt vil gifte seg m henne. Beklager TS! Det at han har blitt såpass religiøs at han avstår fra sex, kan også føre til at han ønsker å gifte seg m en kristen dame. 

Kanskje du bør lufte dette for han TS? Om han ser på dette som et problem, hvis du ikke deler samme tro? 

Er det ikke normalt å dele med partner at man er Nyfrelst sånn skikkelig?ikke bare plutselig en dag. Jeg ble plutselig bokstavtro tilbibelen så nå fant Jeg plutselig ut at sexfør ekteskapet er fysj og fy. Det verste er jo at han likevel vil vente til barna er over 20 før han vil gifte seg... Kristne og har vel behov? Nix. Jeg tror han skjuler noe eller noen her. Om han ikke vil gifte seg med ts må han jo si det da... 

Endret av Maleficenta
  • Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er det ikke normalt å dele med partner at man er Nyfrelst sånn skikkelig?ikke bare plutselig en dag. Jeg ble plutselig bokstavtro tilbibelen så nå fant Jeg plutselig ut at sexfør ekteskapet er fysj og fy. Det verste er jo at han likevel vil vente til barna er over 20 før han vil gifte seg... Kristne og har vel behov? Nix. Jeg tror han skjuler noe eller noen her. Om han ikke vil gifte seg med ts må han jo si det da... 

Noen blir plutselig nyfrelst. Og bestemmer seg for å følge enkelte ting til punkt og prikke. Men det er veldig sjeldent at godt voksne kristne avstår fra sex over lang tid, alle har jo behov, og som sagt så vil de fleste gifte seg raskt, nettopp fordi man har behov, og fordi man ofte «vet» om man er sammen m «den rette», og dermed ikke trenger å vente i årevis for å gifte seg. 

Ja det er nok noe han kanskje ikke deler her. Ikke nødvendigvis utroskap, men kanskje usikkerhet angående valg av framtidig ektefelle?

Skrevet (endret)

Ja, takk for svar - dere som har brukt av tiden deres. Vi deler samme tro, men jeg er ikke så bokstavtro som ham. Jeg ser absolutt den at han er usikker på om han ønsker meg som ektefelle. Det vil vise seg.... 

Endret av Syvsøstre
Skrevet

Du kan fortelle ham at det handler ikke alltid bare om hva den ene parten ser for seg. Og hvis han tror det, hadde du virkelig giddet å kaste bort livet ditt på en sånn person?

Anonymkode: 751d3...571

• Liker 1
Skrevet

Hvis kjæresten min hadde blitt «svært bibeltro» og endret seg så drastisk ovenfor meg så hadde jeg blitt VELDIG skeptisk. Er du troende og ønsker du å være gift med en nyfrelst mann som tilsynelatende har endret sine standarder for hva som er lov og ikke? Et stort, rødt flagg spør du meg.

Anonymkode: 1a27d...e46

• Liker 9
Skrevet (endret)

Dette er en mann jeg er veldig glad i, og som jeg vet er glad i meg også. Bør vel legge til at han ikke har endret oppførsel mot meg utover det jeg har nevnt over - ellers er han en varm og fin mann. Men, vi står foreløpig på stedet «hvil» mht fysisk nærhet

Endret av Syvsøstre
  • Liker 1
Skrevet

Har han sluttet å barbere seg? Spiser han svin og skalldyr? Mener han at du er uren når du menstruerer? Har han klær som er laget av to eller flere forskjellige stoffer? Har han satt opp rekkverk på taket? Gjør han husarbeid eller annet arbeid på sabbaten? Har han omskåret seg? Kort sagt; hvor bibeltro er han egentlig?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Neida, han har ikke tatt dette så bokstavelig! Det er mindre alkohol (var måteholden fra før, nå ikke noe), samt dette med at sex hører til ekteskapet som er det jeg har lagt mest merke til. 

Endret av Syvsøstre
Skrevet
4 timer siden, Syvsøstre skrev:

Neida, han har ikke tatt dette så bokstavelig! Det er mindre alkohol (var måteholden fra før, nå ikke noe), samt dette med at sex hører til ekteskapet som er det jeg har lagt mest merke til. 

Du kan si til han at siden han allerede har hatt sex er det uansett for sent nå

• Liker 8
Skrevet

Blir jo som å si; «nei, jeg skal være jomfru jeg» Når man allerede har hatt sex. For dumt med andre ord. 

• Liker 7
Skrevet

Spør ham om han ikke synes det er dumt å være bibeltro på ett eneste område.

Kan du bli mer bibeltro enn ham? Jage ham bort fra stoler du har sittet på når du menstruerer? Kjefte på ham når han barberer seg? Nekte å spise svin og skalldyr og se skrekkslagen på ham hvis han gjør det og utbasunér følgende fra Jesaja 66.17:

[...]de som eter svinekjøtt og avskyelige dyr,

til og med mus,

de skal omkomme alle sammen, sier Herren

Har dere dårlig råd? Foreslå å selge datteren hans som slave, som sanksjonert i 2. Mos 21.7

Har han forresten ofret sin førstefødte sønn til Herren?

Kanskje han vil se hvor absurd det er å plukke én ting fra en 2000 år gammel eventyrbok å leve etter. Skal man først følge regler fordi de er pålagt av Gud, så får man jaggu meg følge alle, ellers er man bare en hykler.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...