Gå til innhold

Min far er millionær og jeg må leie et iskaldt loft, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år, flyttet til Tromsø i fjor høst for å studere medisin etter å ha tatt opp fag og sliter økonomisk. Han har flere millioner på konto og tre nedbetalte leiligheter han leier ut og vet at jeg har det vanskelig som student. Jeg har prøvd å søke jobb i flere måneder uten å få napp, da det er mange studenter her. Han mener at jeg er voksen og må klare meg selv. Han synes det er greit at jeg bor i et trekkfullt loft uten skikkelige vinduer fordi det er det eneste jeg fikk tak i her i Tromsø med det man får fra Lånekassen. Det er ikke lov å leie ut loftet og jeg våkner iskald hver morgen.

Han har gjennom min oppvekst ofte sagt "ikke mitt ansvar hva du har lyst på". Man ser at han liker å avvise meg og å kunne snakke om disse "prinsippene" om at som voksen skal man klare seg selv og at han ikke har ansvar for ditt og datt. Det er ingen empati der, ingen omsorg eller ønske om å bidra. Han har drevet med en god del annen psykisk mishandling i tillegg helt siden jeg var barn, som nedrakking og konstante utsagn som at jeg ikke vil klare noe i livet. Det har også vært fysisk mishandling som slag og spark. I tillegg har han kommet med enkelte seksualiserte utsagn som "jøss, nå begynner du å få pupper" da jeg var 12 år. Før jeg flyttet for å studere sa han "du klarte kanskje å komme inn på studiet, men vi får se om du klarer å fullføre" og før jeg dro "ikke sikkert du tør å dra selvom du har kommet inn". 

Jeg føler meg fanget av å ha en slik far, som mangler empati og omsorg. Som ikke bryr seg i det hele tatt og lar meg fryse hver natt for at han skal spare 500-1000 kr i måneden. Det verste er ikke pengene men den manglende empatien i at han faktisk ikke bryr seg om at jeg har det vondt. Eller som det virker som, at han faktisk bruker makten pengene gir til å trykke meg ned og si nei og liker å se at jeg blir lei meg. Han krysser av alle boksene på narsissisme. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare kutte all kontakt og feire jul alene? Hva hadde dere andre gjort? 

Anonymkode: aa520...bea

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Føler med deg❤

Jeg hadde kuttet tvert. 

Edit: Og bare for å understreke, det sier jeg på bakgrunn av totaliteten i hans oppførsel, samt din situasjon - ikke isolert sett fordi han ikke støtter deg økonomisk. 

Han høres rett og slett ikke ut som et menneske man bør ha i livet sitt.

Og du, du kommer til å klare deg selv, det er jeg sikker på.

Endret av Turkis Sau
  • Liker 43
Skrevet

Da flytter du til et sted der du kan få jobb.

Anonymkode: 26069...16e

• Liker 5
Skrevet

Er du sikker på at han er millionær? Det kan jo hende han har enorme gjeldsforpliktelser som gjør at han går i minus. Kanskje han bare skryter på seg for fasaden, mens han i realiteten så vidt klarer å holde namsmannen på armlengdes avstand.

Anonymkode: aa29c...2bc

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør akkurat det samme som hvis han ikke hadde millioner på bok, grei deg selv.

Anonymkode: 061d0...4f0

Dette. Min far var alzheimer syk og pleietrengende når jeg var i din situasjon TS. 

Anonymkode: 67daf...755

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kuttet kontakt selvsagt.

Har selv slike foreldre og har ikke sett noen av de på 20 år. Mine barn har aldri sett sine besteforeldre. Den dagen jeg får beskjed om at de er døde skal jeg sørge for at de får en anonym grav uten navn.

Anonymkode: b37cf...e0f

Jeg blir oppløftet av å se at andre klarer å kutte dem ut. Hva gjorde de mot deg? Var det gjerrighet samt psykisk vold? Jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke klarer å se for meg å kunne bygge opp et godt liv samtidig som jeg har dette mennesket hengende over meg med konstant nedrakking. Det er som en svart sky som henger over meg. Han er opptatt av å kontrollere og vite hva jeg driver med, googler meg hele tiden, går gjennom tingene på rommet mitt for å se om han kan finne noe om meg, men å bidra med noe eller vise empati? Nope.

Skrevet

Her blander du jo veldig epler og poteter, ts. Dette med pengene har han selvsagt helt rett i - absolutt alle som har barn som er 18-20 år er milionærer. Kun et fåtall av dem gir sine voksne barn penger av den grunn. Å lære deg å klare deg selv er det beste han kan gjøre for deg. Dette er ikke verken å mishandle deg eller neglisjere deg eller noe annet - det er god oppdragelse.

Alt det andre du nevner er ugreit, og mer enn grunn nok til å kutte kontakten. 

Men for å kutte kontakten må du jo faktisk klare deg selv. Null nødventil, null muligheter for å dra "hjem" om du feiler. Og dette vet han. Er det fair? Føles det ok? Nei. Men livet er ikke verken rettferdig eller ok. Livet kan være skikkelig møkk og en kan mislykkes totalt. Den risikoen - risikoen for at livet går rett vest - er en del av å være voksen. 

Anonymkode: b884e...3c3

• Liker 36
Skrevet

Bryt kontakten, rett ryggen og motbevis alt han sier. Få deg en bra utdannelse og en god jobb. 

Så når idioten blir gammel og trenger hjelp, så sier du det samme til han.
❤️

• Liker 30
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at han er millionær? Det kan jo hende han har enorme gjeldsforpliktelser som gjør at han går i minus. Kanskje han bare skryter på seg for fasaden, mens han i realiteten så vidt klarer å holde namsmannen på armlengdes avstand.

Han har god råd, det er ikke noe lån på noen av leilighetene. Alt er nedbetalt, han har en god jobb med inntekt på 3,5 mill i året og har hatt det i mange år. Han har dyr bolig, kjøper ny dyr bil hvert tredje år uten noe lån osv. Han har veldig god råd og ikke en krone i gjeld. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har god råd, det er ikke noe lån på noen av leilighetene. Alt er nedbetalt, han har en god jobb med inntekt på 3,5 mill i året og har hatt det i mange år. Han har dyr bolig, kjøper ny dyr bil hvert tredje år uten noe lån osv. Han har veldig god råd og ikke en krone i gjeld. 

Hva jobber han med?

• Liker 1
Skrevet

Hva så om han har penger? Forventer du at han skal fortsette å forsørge deg når du er voksen? Jeg har også foreldre med god økonomi. Bodde på studenthjem og spiste nudler og pasta, uten en krone fra foreldrene mine og aldri spurte jeg eller forventet hjelp heller. Så fikk jeg meg jobb, kjøpte hus. Alt uten hjelp fra foreldrene mine. Det er faktisk ikke deres jobb å sy puter under armene til barna. 

Du sier du bare har råd til et kaldt loft. Er du den eneste som studerer i Tromsø? Tror du alle andre får hjelp av foreldrene sine?

Anonymkode: 7c32e...826

• Liker 27
Skrevet

Hei! Her tenker jeg du må skille mellom dårlig behandling i oppveksten og den økonomiske situasjonen du er i nå. Ville du vurdert å kutte ham ut om han ikke var rik? 
I så fall gir vel svaret seg selv. Du kan også skylde på dårlig økonomi som grunn for å ta en pause fra relasjonen, antar reise til og fra Tromsø er dyrt. 

Men jeg synes det er litt urimelig å skylde på din far for din egen økonomiske situasjon. Vi er flere som ble oppdratt til å klare oss selv økonomisk. Jeg fikk tidlig beskjed om at jeg måtte flytte ut når jeg var ferdig med VGS, hvis ikke skulle husleie og mat betales hjemme. Fikk heller ikke støtte under studiene. Å klare måtte klare seg selv som student synes jeg er helt fair, men jeg skjønner at det er kjedelig å ikke få deltidsjobb. Samtidig hadde det vært lurt å spare opp en buffer (lett å være etterpåklok..).

Et tips til deg TS: hør med sykehjem/hjemmesykepleien i Tromsø om de trenger vikarer, og si at du kan jobbe i juleferien. De fleste vil jo reise hjem, så det kan gi deg et fortrinn i søkeprosessen og penger i lomma, samt en unnskyldning for å ikke dra hjem til jul.

Anonymkode: 693d3...f12

• Liker 30
Skrevet

Dette er jo ditt ansvar ts. Du går tydeligvis et studium som du ikke har råd til. Forventer du at din far skal koste utdannelsen på deg? 

Anonymkode: 7e880...ade

• Liker 6
Skrevet

Søke permisjon fra NRK underholdningsavdelingen? Fordi du ikke hører hjemme der?

Anonymkode: 3d843...764

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blander du jo veldig epler og poteter, ts. Dette med pengene har han selvsagt helt rett i - absolutt alle som har barn som er 18-20 år er milionærer. Kun et fåtall av dem gir sine voksne barn penger av den grunn. Å lære deg å klare deg selv er det beste han kan gjøre for deg. Dette er ikke verken å mishandle deg eller neglisjere deg eller noe annet - det er god oppdragelse.

Men for å kutte kontakten må du jo faktisk klare deg selv. Null nødventil, null muligheter for å dra "hjem" om du feiler. Og dette vet han. Er det fair? Føles det ok? Nei. Men livet er ikke verken rettferdig eller ok. Livet kan være skikkelig møkk og en kan mislykkes totalt. Den risikoen - risikoen for at livet går rett vest - er en del av å være voksen. 

Jeg har barn som er 20 og er ingen millionær, så absolutt alle som har så store barn er ikke millionærer. Prøver å bidra der jeg kan, men har ikke så mye til overs til å sende til studenten.

Anonymkode: 9420b...524

• Liker 16
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" er boligmillionærer men uten god råd ellers, men min far har gode inntekter og masse cash som bare flyter rundt. Og man blir ikke bortskjemt eller ute av stand til å lære verdien av penger av å få et lite tilskudd hver måned så man kan bo litt ordentlig. De fleste foreldre hadde ønsket å bidra hvis de kunne. Boligprisene i Tromsø er helt vanvittige. Og det er enorm kamp om boligene. Jeg har aldri sagt jeg skal få noen stor sum, bare et lite tilskudd for å slippe det iskalde loftet. 

Det er nettopp det han godter seg med, at jeg ikke har noen nødventil. Han sier ting som "du er avhengig av meg". Men han hjelper jo ikke til økonomisk uansett, så jeg har jo egentlig ingenting å falle tilbake på uansett. Det er bare en kunstig følelse at man har "noen" mens i virkeligheten har man ingenting. Så ved å kutte ut min far så er jeg akkurat like hjelpeløs økonomisk, men jeg har i det minste ingen som tråkker meg ned så jeg til slutt blir ute av stand til å lykkes med noe som helst fordi han har ødelagt alt av selvtillit. Det er nok det som skjer om jeg fortsetter å la han oppføre seg som dette. 

• Liker 24
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke.

Anonymkode: dc030...ee3

• Liker 19
Skrevet

Foreldre som sponer ungene på fast basis gjør ungene en stor bjørnetjeneste. For hva hvis han plutselig går bort(dør) og den inntekskilden blir borte over natta? Har sett eksempel på det dessverre, dit vil du ikke! Å greie seg selv er en del av det å være voksen, så jo før du greier det jo før vil du kjenne at det er faktisk nyttig og godt. 

Anonymkode: ebb93...7e7

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...