Gå til innhold

Gode fjellsko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke hørt om dem. Jeg ville heller valgt en av de kjente merkene som er testet godt og som leverer kvalitet. Jeg har crispi, superfornøyd med dem. Kjøpte på xxl.

Anonymkode: 9efde...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri kjøpt det på sparkjøp.

Anonymkode: 9f29c...8c5

Har du erfaring med disse fjellskoene? Det var egentlig det jeg spurte om.

Anonymkode: 18a3a...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du erfaring med disse fjellskoene? Det var egentlig det jeg spurte om.

Har ikke erfaring med akkurat disse, men det viktigste er at de passer din fot! Kjennes de gode på foten? Prøv dem sent på dag om du kan, foten hovner litt opp i løpet av dagen og det er veldig dumt å ha for trange fjellsko, det er en garanti for gnagsår! Ikke kjøp dem for små, veldig mange gjør det. Kjøp heller en gel innleggssåle, de er veldig mye og behagelig å ha i skoene. Lykke til med sko og turer! 

Anonymkode: 1271b...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring med akkurat disse, men det viktigste er at de passer din fot! Kjennes de gode på foten? Prøv dem sent på dag om du kan, foten hovner litt opp i løpet av dagen og det er veldig dumt å ha for trange fjellsko, det er en garanti for gnagsår! Ikke kjøp dem for små, veldig mange gjør det. Kjøp heller en gel innleggssåle, de er veldig mye og behagelig å ha i skoene. Lykke til med sko og turer! 

Anonymkode: 1271b...87c

Tusen takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt noen med god gripesåle. Alt for mange fjellsko/støvler er kjempeglatte under/dårlig gummi i sålen. Det ødelegger turen, og kan gi skader. Jeg har kastet flere par fjellstøvler pga dette som gjør dem ubrukelige. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd dem selv, men jeg ville heller kjøpt brukte kvalitetssko på finn.no enn å handle på Sparkjøp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den skoen fra sparkjøp kanskje SER ut som en fjellsko, men jeg tviler på at den kan kvalifiseres som det. 

Har den et bra nok Goretex vanntett membran som også puster? Høres ut som billigst mulige løsning. Er det ordentlig skinn eller er det rester fra en stakkars sliten ku i Bangladesh? Er det en gummiblanding som ikke blir glatt når den er våt? Er den stiv nok i sålen til å holde foten stabil? Osv osv. 

Det at de skriver «denne støvelen er godt vannavvstøtende, men ikke 100% vanntett. Støvelen er vel ett av våre bestselgende produkt gjennom mange år. Det er viktig at støvelen impregneres godt!» skremmer hvertfall meg bort.

Jeg hadde som andre her heller kjøpt brukt enn på sparkjøp. Men, går du bort fra idéen om å handle der, så har de mange gode fjellsko på xxl, også ganske nært den på sparkjøp i pris.

Anonymkode: e3e05...e4f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke til å få topp kvalitet hos sparkjøp, men de kan være helt greie- kommer an på bruken din og forventning.

Jeg går mye i fjellet og langt, ofte - har både dyre sko og endel billigere, de fungerer fint de og.
Bruker de litt om hverandre og etter terrenget og hvor langt jeg skal, og hvor tungt jeg skal bære. Er det bare dagsturer og i relativt tørt terreng, så an man gå i hva som helst omtrent, litt blaut på beina tåler man å være i en periode om det skulle hende. 

Anonymkode: b09e7...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Knirke skrev:

Har ikke prøvd dem selv, men jeg ville heller kjøpt brukte kvalitetssko på finn.no enn å handle på Sparkjøp. 

Kjøper aldri brukt og hvertfall ikke sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært skeptisk. Med fjellsko er sålens grep enormt viktig. Jeg ville kjøpt dem et sted jeg faktisk kunne teste grepet. Flere sportsbutikker har "testbro", hvor du kan prøve skoen på en liten bro av steiner. 

Er skoene veldig billig, betyr det som regel at kvaliteten er deretter. Det er sånt jeg driter i om jeg kjøper en genser, men med fjellsko er det faktisk veldig viktig. Det kan være direkte farlig å gå i sko hvor sålen er dårlig kvalitet, og du ender opp med å skli i en bratt fjellside. 

Anonymkode: 49196...cac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøper aldri brukt og hvertfall ikke sko. 

Lykke til med søpla fra Sparkjøp da😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/27/2020 at 3:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal kjøpe mine første fjellsko. Derfor lurte jeg på om noen har erfaring med disse fra SparKjop?

https://www.sparkjop.no/tur-fjellstovel_312665?level_1=61712

Definer bruken din først.

Allsidig tur og fjellstøvel som egner seg godt til lette og mindre krevende skog- og fjellterreng.

Dette er hva Sparkjøp selv definere skoen som. Skal du kun gå fine lette turer vil skoen gjøre nytten sin. Kommer den til å holde år etter år som en sko til 3500,- fra et mer kjent merke? Nei mest sannsynlig ikke. Er den stiv nok og gir støtte nok til turene opp fjellsia med 30kg på ryggen? Nei mest sannsynlig ikke. Kan du gjøre turen? Ja det kan du. Folk bruker fremdeles Alfa M77 ala militær feltstøvel. Og det er ingen dyr drømme sko.

Største problemet med ting fra sparkjøp utifra min egen erfaring er holdbarhet. Ting er billigere der av en grunn.

Viking sko til 799,- på XXL Disse er på salg, vil gjøre samme jobben litt bedre og holde litt lengre.
Salomon til 1499,- på XXL Omtrent som Viking skoa. Dette er sko som er til samme bruken som sparkjøp sier sine er til.
Alfa Walk King til 3799,- på Alfa.no Dette er en fjellstøvel. De 3 andre alternativa er tursko.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Ikke hørt om dem. Jeg ville heller valgt en av de kjente merkene som er testet godt og som leverer kvalitet. Jeg har crispi, superfornøyd med dem. Kjøpte på xxl.

Anonymkode: 9efde...306

Jeg kjøpte disse, men de er glatte å gå med på vått underlag. Gummien er rett og slett for hard og glatt. 

https://www.xxl.no/crispi-besseggen-2-0-dame-fjellsko-svart/p/1163332_1_style

Anonymkode: 16cae...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte disse, men de er glatte å gå med på vått underlag. Gummien er rett og slett for hard og glatt. 

https://www.xxl.no/crispi-besseggen-2-0-dame-fjellsko-svart/p/1163332_1_style

Anonymkode: 16cae...d95

Jeg har også de og liker de kjempe godt!

Anonymkode: 4f830...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hadde aldri kjøpt billige fjell sko fra SparKjøp.

Det aller viktigste du har når du skal på fjellturer er fjellsko av god kvalitet og passform.  Dårlige sko ødelegger hele turen.

Jeg har prøvd mange sko men liker best fjellsko fra Salomon.  For meg sitter det veldig godt.  Har en god såle som har godt feste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Definer bruken din først.

Dette er hva Sparkjøp selv definere skoen som. Skal du kun gå fine lette turer vil skoen gjøre nytten sin. Kommer den til å holde år etter år som en sko til 3500,- fra et mer kjent merke? Nei mest sannsynlig ikke. Er den stiv nok og gir støtte nok til turene opp fjellsia med 30kg på ryggen? Nei mest sannsynlig ikke. Kan du gjøre turen? Ja det kan du. Folk bruker fremdeles Alfa M77 ala militær feltstøvel. Og det er ingen dyr drømme sko.

Største problemet med ting fra sparkjøp utifra min egen erfaring er holdbarhet. Ting er billigere der av en grunn.

Viking sko til 799,- på XXL Disse er på salg, vil gjøre samme jobben litt bedre og holde litt lengre.
Salomon til 1499,- på XXL Omtrent som Viking skoa. Dette er sko som er til samme bruken som sparkjøp sier sine er til.
Alfa Walk King til 3799,- på Alfa.no Dette er en fjellstøvel. De 3 andre alternativa er tursko.

Jeg skal gå på skogsveier og stier, ikke fjelltopper, så jeg trenger ikke så dyre sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 13.23, Knirke skrev:

Lykke til med søpla fra Sparkjøp da😄

Jeg har høy vrist og feilstilling på ene foten. Derfor kjøper jeg ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkjøp betyr ikke dårlig kvalitet, men jeg vil tro det ikke er en god topptursko akkurat på samme måte som LaSportiva for eksempel. Men, jeg tror også du vil merke at ikke mange vedkjenner seg å kjøpe fjellutstyr "billig" så å få noen tilbakemelding på akkurat denne skoen kan nok bli vanskelig. 

Anonymkode: 21b86...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...