Gå til innhold

Pappa er alkoholiker, innser det ikke selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir langt.. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med faren min. Han har åpenbart et stort alkoholproblem, som gradvis bare blir verre. Han drikker minimum 5 dager i uka, og da er det ikke snakk om én øl til maten. Hvor stort inntaket faktisk er, vet jeg ikke. Han skjuler det så godt han kan. 
Etter at søsteren min konfronterte han med drikkingen for noen måneder tilbake, hvor hun også sa at hun la merke til at mengden øl i kjøleskapet minket veldig fort - så har han begynt å drikke kartongvin isteden. Jeg tror at dette er en ny måte å prøve å skjule inntaket på.

Han tror selv at man ikke merker det på han når han har drukket noen få øl, men vi som er hans nærmeste ser det med en gang. Søsteren min mistenker at han også har begynt å drikke sprit på daglig basis. 

Han har alltid drukket og festet mye gjennom oppveksten min, og min mor har kranglet mye med han da de fortsatt var gift. Hun har kjeftet, grått og gitt ultimatum. Jeg mistenker at misbruket var en av grunnene til at det ble slutt mellom de. Moren min har alltid skjermet meg og lillesøsteren min så godt hun kan fra drikkingen hans, men vi har jo selvfølgelig lagt merke til det. Han har aldri gjort oss noe, og er generelt en veldig snill og god mann. Det er ikke noe vondt i han, og jeg er veldig glad i han. Likevel så holder jeg litt avstand, og kommer sjeldent på besøk om kvelden når jeg vet at han har drukket. Det går jo ikke an å ha en ordentlig samtale med han når han er full. 

Han har skjerpet seg flere ganger og har hatt perioder hvor han ikke har drukket noe særlig, men han sklir alltid tilbake. Nå blir det gradvis bare verre og verre. Han har enn så lenge ikke fått noen ordentlige konsekvenser som følge av drikkingen sin, og det er nok derfor han ikke ser problemet i å fortsette. Han har en god karriere, er et arbeidsjern uten like og klarer seg svært godt økonomisk. Søsteren min er mindreårig og bor fortsatt hjemme. Hun føler på et ansvar ovenfor faren min, og tør ikke å la han være helt alene. Det har vært episoder hvor han har glemt å skru av komfyren og ovnen som det nesten har begynt å brenne. Dette er selvfølgelig ikke noe hun burde tenke på, og langt ifra hennes ansvar. 

Han er alltid veldig rolig når han er full, men det er fortsatt ubehagelig. Dette har også påvirket meg og søsteren min.

Jeg har tenkt til å ta en alvorsprat med faren min, men jeg er redd for at jeg ikke når inn til han. Man kan jo ikke hjelpe en person som ikke ønsker hjelp! Jeg vil ikke kutte kontakten med han, så det er uaktuelt. Resten av familien vet ikke hvor ille det faktisk er, og jeg har ikke et så nært forhold til de at jeg føler jeg kan prate med dem om det.. jeg er rett og slett livredd for at han er på vei til å drikke seg inn i en tidlig død.

Anonymkode: 05643...5e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er veldig vanskelig ja. Sett dere ned og ta en prat rundt det, hva han tenker og mener selv, og så videre. Hva med å foreslå å ta blodprøver å sjekke hvordan ting ligger Ann. Det er helt rett at man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, eller ser problemet. 

Skrevet

Moren min har det på akkurat samme måte. Jeg har uttrykt bekymring hele oppveksten min, og tatt mange alvorsprater med henne nå når jeg har blitt voksen. Dessverre er hun i full fornektelse og ser rett og slett ikke det vi ser. Jeg har gått så langt at jeg har nektet henne å se barnebarna sine inntil hun forstår at hun trenger hjelp, men ikke engang det når inn. Jeg har innsett at ingenting av det jeg kan si kan få henne til å forstå. Hun må innse det av seg selv, noe jeg tror aldri kommer til å skje. Sånn er det med alkoholikere. Det er sjeldent utenforstående kan overbevise dem. Du kan jo prøve, men vær forberedt på unnskyldninger og bagatellisering. 

Anonymkode: f73c7...bd1

• Liker 1
Skrevet

Når søsteren din er mindreårig og bor hos ham, er det på sin plass å melde bekymring til barneverntjenesten. Det vil sannsynligvis innebære at han blir bedt om å avlegge rusprøver og får seg en solid oppstrammer. 

Anonymkode: a2a8e...4b6

• Liker 1
Skrevet

Er i veldig lik situasjon selv, bortsett fra at han fremdeles er gift med moren min, så hun "skjuler det" for han. Tenker det er viktig det du skriver om at man ikke kan hjelpe noen uten at de vil ha hjelp. Faren min erkjenner ikke ovenfor verken seg selv eller andre at han har et alkoholproblem. 

Anonymkode: df50e...ea9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når søsteren din er mindreårig og bor hos ham, er det på sin plass å melde bekymring til barneverntjenesten. Det vil sannsynligvis innebære at han blir bedt om å avlegge rusprøver og får seg en solid oppstrammer. 

Anonymkode: a2a8e...4b6

Hun nærmer seg myndig, så det blir nok ikke aktuelt. Hun har mulighet til å bo hos moren vår også, men velger selv å bli hos pappa. 

Anonymkode: 05643...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...