Gå til innhold

Det å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en nysgjerrig mann og har helt sikkert ikke noe her å gjøre. Men jeg stiller spørsmålet mitt allikevel og håper på et godt svar.

Meg å min forlovede har begynt å snakke om å få barn men vi begge har en diagnose på lettere psykisk utviklingshemming. Og har derfor begynt å undersøke om man kan ha barn eller ikke. Vi skal til fastlege for og undersøke dette nærmere. Men ønsker også litt informasjon i fra noen som har barn fra før om hva de mener om dette. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte stor sannsynlighet for at foreldre med lettere pu ikke vil kunne gi barn god utviklingsstøtte og at barnet vil vokse forbi foreldrene. Det er også en sannsynlighet for at barnet vil bli skjevutviklet fordi foreldrene ikke klarer å gi god nok aldersadekvat utvikling. 

Anonymkode: a9917...318

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si, siden "lettere psykisk utviklingshemning" kan bety så mangt. Det er vanskelig å si hva dere spesifikt sliter med i forhold til "normale" folk. 

Jeg har en tante som et lettere psykisk utviklingshemmet. Hun har tre barn. MEN: hun hadde også en mann som ikke var psykisk utviklingshemmet. Og han måtte ta mye av ansvaret, og sørge for at ungene ble tatt hånd om på en ansvarlig måte. 

Nå døde han dessverre alt for tidlig, men heldigvis etter at barna var voksne. Men nå får hun ikke sitte barnevakt for noen av barnebarna alene. Det sier vel litt at ingen av de tre barna som har vokst opp med henne, vil overlate barna sine til henne uten tilsyn.. 

Anonymkode: ac138...15f

Skrevet (endret)

Det å få barn er et veldig stort ansvar. Har dere tenkt på hva som skjer om dere får et barn med en diagnose eller utfordring? Det er ingen selvfølge å gå et friskt barn.

Jeg som relativt velfungerende synes det har vært en stor og uoverkommelig jobb til tider å ha barn med diverse utfordringer, i tillegg til "vanlig" trass, tenåringer osv. Det er krevende å være foreldre nå til dags, sørg for å sette dere inn i hva dere går til. Det er sikkert andre som har blitt foreldre i tilsvarende situasjon, hva med å snakke litt med dem? 

Dette er samme svar som jeg ville gitt til et par som ikke hadde pu i bunn. 

Endret av Metalbitch
Skrevet

Jeg ville sjekket opp, og vært helt sikker på, at barnevernet ikke henter barnet på fødestuen

Anonymkode: 95073...3e5

Skrevet

Jeg tror nok dere kan gi like mye kjærlighet og morsomme stunder som andre uten pu. MEN, man må være helt i fokus på alt når man har barn. Man må huske på at det kan være stigmatiserende for et barn å vokse opp med foreldre som er litt utenfor normalen. Selv om det ikke burde være sånn. Det er også både fysisk og psykisk utmattende å ha barn til tider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...