Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt og har hatt litt vel mye tid til å se gjennom flere sesonger av luksusfellen på viaplay. 

Det som går igjen er jo at deltakerne har tatt opp nye forbrukslån for å betale ned tidligere forbrukslån og gjeld. Det er jo faktisk helt sinnsykt at det er mulig å ta opp så mye lån når man allerede er i økonomisk ufør. 

En ting er å ta opp et lite lån man vet man kan betjene, men hvordan kan selskapene forsvare å låne bort så mye til mennesker som allerede har mye gjeld? 

Finnes det ingen register de sjekker før de godkjenner søknaden? Eller er de rett og slett så griske på penger? 

Anonymkode: eab6e...57f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt sjekker de, og selvsagt gir de lån til folk som sliter med å betale tilbake. Det er dem de tjener penger på. De som bruker laaaaaaang tid tjener de en formue i renter og renters renter på. 

"Griske på penger"? Altså, det er dette de lever av.. Det er ikke en veldedighetsorganisasjon, det er en bedrift, som tjener pengene sine på å låne ut penger til skyhøy rente.

Anonymkode: 47b5b...f83

• Liker 3
Skrevet

De lever av andre menneskers desperasjon og fattigdom. Det er det de gjør seg rike på. Moralsk forkastelig, men da passer de jo fint inn i samfunnet.

Anonymkode: a87d2...127

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt sjekker de, og selvsagt gir de lån til folk som sliter med å betale tilbake. Det er dem de tjener penger på. De som bruker laaaaaaang tid tjener de en formue i renter og renters renter på. 

"Griske på penger"? Altså, det er dette de lever av.. Det er ikke en veldedighetsorganisasjon, det er en bedrift, som tjener pengene sine på å låne ut penger til skyhøy rente.

Anonymkode: 47b5b...f83

Ja det forstår jeg jo, men hvordan kan det være lov? Ta feks et utested, de får ikke lov å selge alkohol til personer som er for mye påvirket allerede. 

Hadde jeg tatt opp et lån på 300.000 hos Lendo med en rente på 10,84% med en nedbetalingstid på 5 år så tjener de litt over 84.000 kr om jeg betaler i tide. 

Det er jo helt innafor om jeg har råd til det. Men si jeg går 10.000 kr i minus fra før og har null sjans til å betale noe særlig og må ta nye lån for å dekke første lån, det er ganske moralsk forkastelig som den over skriver. 

Selvfølgelig er det deltakernes skyld at de har havnet i den situasjonen de har havnet i, jeg skylder ikke på noen andre. Men i det ene eksemepelet hadde deltakere søkt et spesifikt beløp og fått telefon rett etterpå om han ikke bare ville låne 50.000 kr mer enn det han hadde søkt. Det er for lett. 

• Liker 2
Skrevet

Lån med mye høyere rente enn styringsrenta burde vært ulovlig. Umoralske lånehaier.

Det er én av grunnene til at jeg stemmer på venstresida, de i er mye mindre grad i lomma til/deler tankegods med bankeliten.

Anonymkode: ae0a0...068

• Liker 3
Skrevet

Det såkalte markedet er ikke moralsk i det hele tatt dersom det ikke er strenge reguleringer. til stede. Blir som en fotball kamp uten regler det. Her er et slikt sted, hvor det er manko på reguleringer.

Men det kan også ha fordeler ved at enkelte vet at de får høyere inntekt om f eks 1 år og slikt. At de da tar opp forbrukslån for å komme seg dit eller for å dekke opp til den tid kommer.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lån med mye høyere rente enn styringsrenta burde vært ulovlig. Umoralske lånehaier.

Det er én av grunnene til at jeg stemmer på venstresida, de i er mye mindre grad i lomma til/deler tankegods med bankeliten.

Anonymkode: ae0a0...068

Når folk låner til unødvendig tull, hvorfor skal de da få lån til lav rente? Så de skal fortsette å sløse på tull?

Anonymkode: f441c...e1e

Skrevet
3 minutter siden, kikkana skrev:

Det såkalte markedet er ikke moralsk i det hele tatt dersom det ikke er strenge reguleringer. til stede. Blir som en fotball kamp uten regler det. Her er et slikt sted, hvor det er manko på reguleringer.

Men det kan også ha fordeler ved at enkelte vet at de får høyere inntekt om f eks 1 år og slikt. At de da tar opp forbrukslån for å komme seg dit eller for å dekke opp til den tid kommer.

Dette blir jo som å pisse i buksa for å holde seg varm. 

Anonymkode: f441c...e1e

• Liker 1
Skrevet

Dette er grunnen til at gjeldsregisteret kom i fjor. Nå kan bankene sjekke hvor mye den enkelte har i usikret gjeld, og vurdere om det er forsvarlig å gi ut lån ut fra det. Ikke lenge siden det stor en sak i mediene om at folk nå ikke klarte å refinansiere gamle lån med nye lån, så flere boliger gikk til tvangssalg. Er vel som men mye annet, man kommer i en dårlig spiral, ser bare korte løsninger og tar den utveien som er tilgjengelig. 

Anonymkode: 517ba...fa8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at gjeldsregisteret kom i fjor. Nå kan bankene sjekke hvor mye den enkelte har i usikret gjeld, og vurdere om det er forsvarlig å gi ut lån ut fra det. Ikke lenge siden det stor en sak i mediene om at folk nå ikke klarte å refinansiere gamle lån med nye lån, så flere boliger gikk til tvangssalg. Er vel som men mye annet, man kommer i en dårlig spiral, ser bare korte løsninger og tar den utveien som er tilgjengelig. 

Anonymkode: 517ba...fa8

Da håper jeg de benytter seg av gjeldsregisteret og.

Men ja, det er jo helt utrolig hvordan de som er i økonomisk ufør oppfører seg på. Flere av deltakerne har jo dratt kredittkortene tett opp mot besøket av økonomene. De skjønner ikke at de låner penger av seg selv, for det nå jo betales tilbake. 

Skulle gjerne dratt kredittkortet selv og kjøpt alt jeg ønsker meg, men det går jo ikke 😅

Skrevet

Et par år jeg tjente langt under gjennomsnittslig inntekt fikk jeg flere slike brev om tilbud om kredittkort og om jeg ikke husker feil også forbrukslån. Da jeg fikk ny jobb stoppet brevene.. Det fikk meg til å lure på om de faktisk sitter og leter opp potensielle kunder via skattelister e.l. Utrolig sleip bransje. 

Anonymkode: c8093...426

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk en egen episode om nettopp det!
Husker ikke hvilken sesong, mulig den kom for 2 år siden?
Da hentet de inn en gruppe med mennesker, som ringte rundt og søkte om diverse lån, for å se hvor lett det var, og for å se hvordan låneselskapene prøvde pushe enda høyere lån.

Anonymkode: b527d...741

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror dere egentlig at sånne forbrukslån eller kredittkort faktisk klarer å tjene penger i det hele tatt? 

Jo, nettopp på grunn av sånne personer som ikke klarer (eller gidder) å betale tilbake alt sammen innenfor fristen!                                              

Jeg skjønner at de tjener penger sånn, men enkelte firmaer er ganske sleipe likevel. 

Det blir litt som med tidligere bedriftskataloger som skal selge gullplasser i sin egen katalog og tar seg mange tusen kroner for en middels plassering selv om firmaet kommer opp som nr 1 på Google om man søker feks snekker i Trondheim. 

Det kan jo være ganske forkastelig selvom det er lovlig. 

Skrevet
På 27.10.2020 den 10.46, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt og har hatt litt vel mye tid til å se gjennom flere sesonger av luksusfellen på viaplay. 

Det som går igjen er jo at deltakerne har tatt opp nye forbrukslån for å betale ned tidligere forbrukslån og gjeld. Det er jo faktisk helt sinnsykt at det er mulig å ta opp så mye lån når man allerede er i økonomisk ufør. 

En ting er å ta opp et lite lån man vet man kan betjene, men hvordan kan selskapene forsvare å låne bort så mye til mennesker som allerede har mye gjeld? 

Finnes det ingen register de sjekker før de godkjenner søknaden? Eller er de rett og slett så griske på penger? 

Det var mye lettere før, antar jeg, da man ikke hadde Gjeldsregisteret.com. Det er jo grunnen til at et slikt register ble laget, for at alle kredittforetakene skulle se i sanntid hvor mye lån og gjeld (usikret) en lånesøker hadde.

Nå er det ikke alle kredittforetak som bryr seg så veldig om en lånesøker allerede har f.eks. 150 000 i lån og bare gir han mer likevel...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...