Gå til innhold

Forventer bv at man skal legge bort livet sitt for dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnevernet skal undersøke en familie med skolebarn, antar de da at man bare kan ta seg fri fra jobb/skole for å snakke med dem?
Her har vi full uke med studier, jobb og fritidsaktiviteter etter skolen. Med et barn med diagnose som trenger rutinene sine, er alt av forstyrrelser i den daglige rytmen noe som forverrer symptomene og lager stress. Jeg skjønner at en slik undersøkelse er stress for hvem som helst, men blir ikke hverdagen til familien tatt hensyn til? Krever de at vi feks skal holde oss hjemme for at de skal komme på besøk i stedet for å dra på fritidsaktiviteter (og ting som er rutine for barnet i hverdagen) osv? 

Anonymkode: bd838...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, forventer ikke du av deg selv at annet må komme i andre rekke når det gjelder barnet ditt?

• Liker 29
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio said:

Ja, forventer ikke du av deg selv at annet må komme i andre rekke når det gjelder barnet ditt?

Men rutinene våre er for barnet mitt. Barnet trenger dem for å funke. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men rutinene våre er for barnet mitt. Barnet trenger dem for å funke. 

Men når barnevernet skal undersøke situasjonen for barnet ditt må jobb og fritidsaktiviteter vike den dagen. Å være kranglete på det hjelper ikke barnet å funke.

• Liker 30
Skrevet

Barnevernet venter ikke til det passer i kalenderen til foreldrene til barnet som de skal følge opp nei. Barnet kommer først, det ligger litt i navnet til organisasjonen.

Anonymkode: e6e54...3ec

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

🙄🙄

Anonymkode: 6005e...879

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil jo håpe at de tar hensyn til barnets diagnose, og de medfølgende behovene for rutine, som overhodet mulig. Men det vil jo i stor grad avhenge av de som har saken. Trenger barnet rutiner for å fungere, burde det være innlysende at barnevernet tar hensyn til disse. 

Anonymkode: 06e23...c63

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke alder og hva slags diagnose barnet ditt har, men enkelte som svarer her kan umulig ha hatt så mye å gjøre med barn med spesielle behov.

Jeg har ikke barn med diagnose (så vidt vi vet, minste skal utredes fordi vi har lagt merke til småting og vil få det sjekket ettersom vi har et par med diagnoser i familien), men jeg har en lillebror med autisme og vet hvor viktig det er at rutiner holdes for at hverdagen skal være best mulig for han.

Jeg vet dessverre ikke hva barnevernet forventer av dere. Men forventer BV at barnets rutiner skal endres på fordi de skal komme på besøk, bør de i tillegg forvente noe helt annet enn en hyggelig stemning i hjemmet. Og det blir vel bortkastet tid når BV heller ikke får se hvordan ting faktisk er hjemme heller, fordi de har fucket opp dagen til barnet...

Anonymkode: 98f24...b89

• Liker 11
Skrevet

Barneverntjenesten skal til enhver tid utføre sine undersøkelser minst mulig inngripende for familien. Deri ligger at møter og avtaler i størst mulig grad skal tilpasses deres mulighet, men innen rimelighetens grenser. F.eks er det helt urimelig å kreve at barnet tas ut av skole for at hjemmebesøk skal gjennomføres, mens det er helt innenfor å ønske at barnet hentes noen timer tidligere i barnehage for at hjemmebesøk skal gjennomføres. Det kan forventes at foreldre i en jobb hvor man ikke får sparken for å en avtale utenom møter på noen samtaler i kontortiden, men ikke at dere tar dere fri i tide og utide for ting som kunne vært gjennomført på mer passende tidspunkter.

Stikkordet her er uansett dialog og kommunikasjon. 

Anonymkode: 52ac2...faf

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når barnevernet skal undersøke en familie med skolebarn, antar de da at man bare kan ta seg fri fra jobb/skole for å snakke med dem?
Her har vi full uke med studier, jobb og fritidsaktiviteter etter skolen. Med et barn med diagnose som trenger rutinene sine, er alt av forstyrrelser i den daglige rytmen noe som forverrer symptomene og lager stress. Jeg skjønner at en slik undersøkelse er stress for hvem som helst, men blir ikke hverdagen til familien tatt hensyn til? Krever de at vi feks skal holde oss hjemme for at de skal komme på besøk i stedet for å dra på fritidsaktiviteter (og ting som er rutine for barnet i hverdagen) osv? 

Så dere aldri få muligheten til å møte bv da? 🤔 Regner med ukene er like fulle fremover også?

Anonymkode: 7b80b...783

• Liker 14
Skrevet

Er jo bare å avtale ny tid som eventuelt passer bedre? Det var i hvertfall ikke noe problem å gjøre det for oss.

Anonymkode: ee0a4...35a

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt forventer de at du setter av tid til dem når de kommer for å hjelpe dere... Og hjelpe meg for en overdramatisering i tittelen.. Det er snakk om en ettermiddag, ikke legge om for resten av livet.

Anonymkode: e1add...5d1

• Liker 11
Skrevet

En fritidsaktivitet kan man jo droppe den ene ettermiddagen. Har barnet diagnoer, og dere har utfordringer som familie, så bør jo kanskje det legges inn litt fritid i hverdagen også? Ingen barn har godt av fult kjør hver eneste ettermiddag..

Møte med foreldre på dagtid har jeg erfaring med at de var veldig fleksible på tidspunkt. Pluss at man får fri fra jobb, blir som en legetime liksom.

Anonymkode: 00b38...28d

• Liker 11
Skrevet

Barnet går vel ikke helt av skaftet av å måtte droppe fotballtrening én mandag ettermiddag. Rutiner er ikke så fastlåst at verden faller i grus av at en ting må utsettes en gang. Det kalles krisemaksimering, og jo mer TS kjekler med barnevernet, jo mindre samarbeidsvillig vil hun fremstå.

Anonymkode: 6a69f...dd2

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet går vel ikke helt av skaftet av å måtte droppe fotballtrening én mandag ettermiddag. Rutiner er ikke så fastlåst at verden faller i grus av at en ting må utsettes en gang. Det kalles krisemaksimering, og jo mer TS kjekler med barnevernet, jo mindre samarbeidsvillig vil hun fremstå.

Her har du som mange andre misforstått hva samarbeid innebærer. Å samarbeide med bv betyr IKKE å legge seg under alt de sier, godta alt og aldri si imot. I et samarbeid har foreldrene like mye rett til å foreslå tider og løsninger som bv har. Bv må da også innrette seg like mye etter familien 

Anonymkode: 68285...7a7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her har du som mange andre misforstått hva samarbeid innebærer. Å samarbeide med bv betyr IKKE å legge seg under alt de sier, godta alt og aldri si imot. I et samarbeid har foreldrene like mye rett til å foreslå tider og løsninger som bv har. Bv må da også innrette seg like mye etter familien 

Anonymkode: 68285...7a7

Så hvis barnevernet sier "vi må ha et møte" og TS sier "å møte dere vil ødelegge mitt barns rutiner, for barnet mitt MÅ ha sine rutiner hver dag, uendret, alltid, og de rutinene inkluderer ikke barnevernsbesøk!". Skal barnevernet da bare bakke ut og si "ok, rutinene til barnet er viktigere enn våre tjenester, så vi setter en strek over bekymringsmeldinger o.l. for nå"?

Det jeg leser av HI et at aldri er det beste tidspunktet for å møte barnevernet, fordi "alt av forstyrrelser i den daglige rytmen er noe som forverrer symptomene og skaper stress". Slik jeg leser HI vil en hver kontakt med barnevernet, uansett dag eller tidspunkt, "ødelegge rutinene".

• Liker 14
Skrevet

Nei men dere må finne tid for gjennomføring av møter på dagtid , men dere kan si i fra  når det passer best for dere. Jeg ville ikke ha ødelagt rutiner for barnet dersom disse aktivitetene  er viktig for ditt barn men dere må prøve å finne den tiden det er best for barnet for at BV skal komme på besøk. Forbered barnet ditt at det kommer besøk og hva de gjør  . Be BV være tydelig på hvem de er og hva de gjør hos dere ovenfor barnet , at de presenterer seg . 

Anonymkode: fc31d...388

• Liker 3
Skrevet

Nå har vel de fleste barneverntjenester arbeidstid mellom 8-15.30 og forventer selvsagt å gjennomføre sine lovpålagte oppgaver innenfor denne arbeidstiden. Det gjelder også hjemmebesøk. Men her er jo mange fleksible og velger å jobbe overtid dersom det ikke skulle la seg gjennomføre og heller komme på ettermiddagstid. 

Anonymkode: 99178...13f

• Liker 1
Skrevet
På 27.10.2020 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Barnevernet venter ikke til det passer i kalenderen til foreldrene til barnet som de skal følge opp nei. Barnet kommer først, det ligger litt i navnet til organisasjonen.

Anonymkode: e6e54...3ec

Jo det gjør de til en viss grad. De hadde en undersøkelsessak her, og de la både hjemmebesøk og møter på dager vi hadde anledning. 
Vi jobber innen helse, og det er ikke bare å ta fri. Man har gjerne ikke lyst til å legge ut på jobben heller om grunnen til at man må ha fri i en slik situasjon...

Anonymkode: 6b37a...828

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Legge bort livet? 

Det blir som å gå til lege, tannlege eller annen oppfølging for barnets beste. 

Tviler på at møtet varer i flere timer og dager i strekk. 

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...